Pagina 448 van 559

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 17:58
door fred1954
Dat een “grotere” groep passagiers de huidige lijnkleuren “in historisch perspectief” ziet, vraag ik me af. Ik weet niet waar je deze stelling op baseert? Ik denk namelijk dat de huidige (meer dan 100 jaar oude) lijnkleuren voor de meeste passagiers helemaal niet relevant meer zijn en zeker niet vanuit historisch perspectief.

Ook ik ben een voorstander van moderne lijnkleuren, die corresponderen met de lijnennetkaart......

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 18:24
door n-evo
Caffer schreef:Over lijnkleuren gesproken, hier is de officiële netkaart van de GTA uit datzelfde jaar (1914). Op de full size versie (https://a.uguu.se/ldDMqu8AjPke_netkaart1914.JPG) is goed te zien dat de lijnen in blokjes van de lijnkleur werden weergegeven, accuraat tot aan horizontaal/diagonaal aan toe :lol: Of het duidelijk is is de vraag, maar consistent is het zeker!

Dat is echt briljant! Kijk dan doe je tenminste wat met je kleuren om ze overal herkenbaar te houden. Eerlijk gezegd vind ik het niet eens onduidelijk gedaan. Kennelijk is dit te lastig 104 jaar na dato. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 19:56
door Caffer
De kaart wordt een beetje druk met al die streeppatroontjes, maar het is wel fraai dus een moderne versie zie ik best zitten als nieuwe railkaart :D

fred1954 schreef:Dat een “grotere” groep passagiers de huidige lijnkleuren “in historisch perspectief” ziet, vraag ik me af

Ik had het ook niet over passagiers. Passagiers laat het meestal koud. Mensen die nadenken over de toekomst van het lijnkleurensysteem zijn over het algemeen kenners of hobbyisten, en die zien het toch meer als erfgoed dan als een verouderd identificatiesysteem. Ik voel er zelf ook niet zo veel voor om een 100+ jaar oude traditie op te offeren voor een "lijn turqoise" en een "lijn paars" zoals je overal ter wereld hebt en waar niemand iets mee heeft. De huidige kleuren herverdelen zodat ze weer een betekenis hebben zou een optie zijn, maar reizigers gaan uitleggen dat diagonaal damrak betekent en egaal binnenring schept meer verwarring dan duidelijkheid.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 20:08
door Hainje
Caffer schreef:maar reizigers gaan uitleggen dat diagonaal damrak betekent en egaal binnenring schept meer verwarring dan duidelijkheid.

Dit wist ik ook niet en wat mij betreft mag dat hele systeem uit het raam. *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 20:40
door Caffer
Het is wel een fraai systeem hoor. Wat ik zei was overigens een voorbeeld voor een vernieuwde versie. Diagonaal betekende dat de lijn zijn eindpunt had in het zuidwesten van de stad. Egaal betekende 'ringlijn' in het algemeen, waar lijn 9 (groen) dus ook onder viel omdat Munt - Rembrandtplein - Waterlooplein een soort binnen-binnenring is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 21:25
door Aking
Hainje schreef:wat mij betreft mag dat hele systeem uit het raam. *O*

Ekstra weekend bestaat niet meer toch? :(

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Vr 15 Jun 2018, 21:33
door Hainje
Ook dat programma is inmiddels door het raam getyft inderdaad. -o-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 02:36
door Ardan
Er zit wel degelijk een systeem in de oude kleuren, alleen kennen maar weinig mensen het. Zou dat met nieuwe kleuren niet precies hetzelfde zijn?
Het net gaat nu wel enorm op de schop zodat de kleuren niet meer kloppen. Lijn 1 wordt geen zuidwest-lijn meer (diagonaal), maar een buurtenlijn, en zou dus eigenlijk drie vlakken verticaal moeten krijgen. Je moet nu dus echt de combinatie gaan kennen in plaats van de grove verdeling in categorieën. Het duidelijke blauw en rood van lijn 7 en 10 op het Weesperplein herkende je zeker op de Blokkendozen van een kilometer afstand, maar verder is het alleen nog maar 'leuk voor erbij'. Heel onschuldig, en waarom ook niet?
Met kleuren van de kaart werken helpt ook niet. Je wil, zoals genoemd voorbeeld van lijn 7 en 10, dat de kleur snel duidelijkheid geeft. Op de kaart hebben de bundels schakeringen in dezelfde kleur, die zie je van een afstand echt niet. Er moet contrast zijn om van een afstand het onderscheid te maken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 10:00
door IC140
Dat ligt er aan wat de doelstelling van de kleurindeling is. Dit was altijd het identificeren van een individuele lijn, maar dat is eigenlijk niet meer nodig sinds iedereen de lijnnummers kan lezen. Het voorstel van Alargule is juist om bundels van lijnen te identificeren. Zo hoeven reizigers binnen het centrumgebied niet meer te onthouden welke combinatie van cijfers ze kunnen hebben, maar een enkele kleur. Als je verder moet reizen let je op het lijnnummer.

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 10:45
door Suus
Kleuren zijn alleen leefbaar met analoge middelen. Aangezien GVB niet in staat blijkt dat goed te onderhouden gooi ik maar even de knuppel in het hoenderhok: gewoon oranje LED-lichtkranten installeren, alle lijkkleuren afschaffen en ook geen Alargulefilms.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 10:52
door Alargule
Ik ben ook voor afschaffen van lijkkleuren.

En Alargulefilms... :shock: 8-) :mrgreen: :@

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 11:43
door IC140
Suus, ik ben om. Het onderscheiden van kleuren past eigenlijk ook niet in een progressieve en inclusieve stad als Amsterdam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 13:41
door fred1954
Suus schreef:Kleuren zijn alleen leefbaar met analoge middelen. Aangezien GVB niet in staat blijkt dat goed te onderhouden gooi ik maar even de knuppel in het hoenderhok: gewoon oranje LED-lichtkranten installeren, alle lijkkleuren afschaffen en ook geen Alargulefilms.

Als ik als voorbeeld de bussen van U-OV in Utrecht neem, dan is het hun daar aardig gelukt om duidelijke digitale lijnkleuren te filmen........dus het kán wel.

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 14:17
door Suus
Voor een enkele kleur zal het er goed uitzien, maar de leesbaarheid van de cijfers bij o.a. groene en oranje bestemmingen laten ook in Utrecht erg te wensen over. Het contrast is bovendien vaak te laag voor mensen met een visuele beperking, waar dat met oranje-op-zwart wel voldoende is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 15:48
door Daniel
Jarenlang met die groene kleur als bestemming gereisd in Utrecht en nooit iets van slechte zichtbaarheid gemerkt. Oranje wordt ook gebruikt met zwarte cijfers, dus op zich wat raar dat dat minder zichtbaar zou zijn als oranje cijfers op zwart.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Za 16 Jun 2018, 18:15
door trolly
Alargule schreef:En Alargulefilms... :shock: 8-) :mrgreen: :@


*O*

18+, neem ik aan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Zo 17 Jun 2018, 10:15
door Alargule
Yup. Dus heul onhandig voor de lijnen 1 t/m 17.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Zo 17 Jun 2018, 12:42
door fred1954
Kreeg een foto toegestuurd van een (Verheul) bus lijn 17 wagennummer 245......

Best wel bijzonder in 1957....de bus had een ZZ kenteken, wat bedoeld was voor voertuigen die niet voldeden aan de regels van de Wegenverkeerswet, door een bijv. afwijkende hoogte, lengte of inrichting.

Dit was de allereerste gelede bus die het GVB in dienst nam samen met de 246.

Deze bus begon zijn “carriere” op buslijn 17, de verbussing van tramlijn 17 eind 1956. Deze verbussing heeft maar 5 jaar geduurd, waarna lijn 17 weer een tramlijn werd, in verband met de vele klachten die geuit werden door het publiek over de buslijn.

Deze gelede bus had achterin een conducteur, daarom moest er ook achter ingestapt worden. In de loop van de tijd is de conducteurs stoel verdwenen en heeft de bus als eenmanswagen dienst gedaan.

Na 18 jaar werd de bus begin 1975 afgekeurd voor het vervoeren van passagiers en werd de 245 uit dienst genomen. De 246 was toen inmiddels al gesloopt.

Afbeelding

Lijn 17 vlakbij het eindpunt Surinameplein.

Youtube filmpje deels over deze bus:

https://m.youtube.com/watch?v=yyh_Z6sqNXc

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Zo 17 Jun 2018, 13:14
door JHPart
In België gebruikt men in de tramsteden ook lijnkleuren. In Brussel en Charleroi zie je de lijnkleuren niet op de trams met digitale lijnfilms. Alle gelede trams in Antwerpen en Gent en de gerenoveerde Gentse PCC's hebben wel digitale lijnfilms, maar het lijnnummer is in kleur. In Antwerpen en Brussel hebben de oude PCC-tramstellen nog een gekleurde rolfilm.
De lijnkleuren komen overeen met die op de kaart.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Zo 17 Jun 2018, 16:32
door VIRM
Hoe staat het trouwens met de operatie om de stem van Marc Clardie in de ban te doen? Vrijdagavond hoorde ik nog de aankondiging van Leidseplein met de nieuwe stem, en de overstapmogelijkheden met de stem van Marc.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Zo 17 Jun 2018, 17:09
door trolly
De mogelijkheden om Clardie vóór 2027 uit te faseren worden momenteel onderzocht.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Ma 18 Jun 2018, 02:44
door Ardan
22 juli zou ook voor de stem wel eens een bijzondere dag kunnen worden :wink:
'Koninklijk Instituut voor de Tropen'
(bron: een bron)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Ma 18 Jun 2018, 11:31
door n-evo
trolly schreef:De mogelijkheden om Clardie vóór 2027 uit te faseren worden momenteel onderzocht.

Tot die tijd worden ontbrekende fragmenten door willekeurige mensen op zo verschrikkelijk mogelijke wijze ingesproken.

"Leidseplein, Theaterplein." - M'n nekharen staan iedere keer weer overeind. :X

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Ma 18 Jun 2018, 20:56
door Vinny
Suus schreef:Kleuren zijn alleen leefbaar met analoge middelen. Aangezien GVB niet in staat blijkt dat goed te onderhouden gooi ik maar even de knuppel in het hoenderhok: gewoon oranje LED-lichtkranten installeren, alle lijkkleuren afschaffen en ook geen Alargulefilms.

Waarom zou je met moeilijke dingen als schermen en lichtkranten gaan werken als het niet nodig is? Toeristen snappen bestemmingen als "Lambertus Zijlplein" waarschijnlijk toch niet en de Amsterdammer weet precies welke bus of tram hij moet hebben. Om de reiziger vriendelijk welkom te heten staat er een A-4'tje met viltstift achter de ruit van de tram of bus met, afhankelijk van de periode van het jaar: "Prettige werkdag", "Fijn weekend" of "Gezegende Paasdagen" en binnenin de bus natuurlijk een thermometer zodat de reiziger precies weet hoe koud de airco nu weer is afgesteld. De meeste reizgers zijn niet blind, en kunnen dus aan de hand van de architectuur van de woningbouw langs de route precies zien waar ze eruit moeten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: Ma 18 Jun 2018, 21:33
door trolly
Helemaal met je eens. Iedereen kan gewoon zien waar ie is, en wie dat niet weet is een provinciaal of een toerist, en die hebben toch niks in Amsterdam te zoeken :Y