De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Klaasje » Do 21 Feb 2013, 16:05

Behalve wanneer je saldo na het uitchecken meer dan 4 euro negatief is. Dat heb ik een keer gehad bij NS.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 21 Feb 2013, 16:15

In dat geval is je ritpreis hoger dan de instaptarief. Wordt het jou verplicht om maximaal dat bedrag te betalen dus. Prima toch?

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Klaasje » Do 21 Feb 2013, 16:36

Uitchecken zou altijd mogelijk moeten wezen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 21 Feb 2013, 17:29

Op de Amstelveenlijn tussen Centraal Station en Amstelveen Westwijk zijn gisteravond bij de halte Meent in Amstelveen twee metro's tegen elkaar gebotst. Bij het ongeluk zijn geen gewonden gevallen.

Volgens een woordvoerder van het GVB botste de ene metro op lijn 51 achter op een ander metrostel dat nog bij de halte stond. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend. De halte Meent ligt vlak na een scherpe bocht, waardoor metrobestuurders niet kunnen zien of er nog een metro bij de halte staat. Of de bestuurder wel is gewaarschuwd door een rood sein, is onduidelijk.

Lees verder

Misschien moeten ze bij Parool toch iets beter gaan kijken naar de locatie. Er staan geen hoofdseinen op het sneltramgedeelte dus nee, de bestuurder kon niet worden gewaarschuwd en de metro kon niet worden tegengehouden. :N

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor deadlock » Do 21 Feb 2013, 17:32

Klaasje schreef:Uitchecken zou altijd mogelijk moeten wezen.

Nee, als je saldo te negatief is kan het niet bij NS en zal je eerst moeten opladen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Klaasje » Do 21 Feb 2013, 18:46

Dat weet ik. Ik ben alleen van mening dat....

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Thom91 » Do 21 Feb 2013, 20:12

Zit nu in een solo stel op de 51, is ook niet eerste solo die ik tegen kwam..
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 21 Feb 2013, 20:34

Kwam altijd al voor. Met 24 benodigde wagens en 25 + 4 wagens in bezit.
Na de aanrijding in december zijn het er nog meer geworden en nu weer meer enkeltjes. Tegenwoordig komen ze ook steeds vaker buiten de spits voor, als ze maar 18 wagens nodig hebben.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor deadlock » Vr 22 Feb 2013, 10:47

Klaasje schreef:Dat weet ik. Ik ben alleen van mening dat....

Ik deel die mening.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor VIRM » Vr 22 Feb 2013, 16:35

Vanmiddag stond ik op Lelylaan te wachten op de 50 naar Zuid. Komen er twee CAF'jes aantuffen met op de film '50' (de rest kon ik niet lezen door de weerspiegeling van de zon). De metro stopt en ik maar drukken op het knopje... Komt er een andere reiziger naar mij toe: "Meneer, dit is een lesvoertuig." Blinde-actie van VIRM weer :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 22 Feb 2013, 18:04

Zal wel een van de vele CAFs zijn met vastgelopen film. Wat ook heel vaak voorkomt is dat de gekoppelde voertuigen geen gegevens doorgeven, dus moet soms aan beide kanten de films goed zetten.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Suus » Za 23 Feb 2013, 08:41

Metrostel 36 maakt geen ding-dong-geluid als de deuren sluiten maar een zoemgeluid.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 23 Feb 2013, 11:48

In 5 van de 7 metro's waar ik per week in zit hoor ik helemaal geen geluid met het sluiten der deuren.
Leven, en laten leven.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor VIRM » Za 23 Feb 2013, 11:54

JeffreyMeijer schreef:In 5 van de 7 metro's waar ik per week in zit hoor ik helemaal geen geluid met het sluiten der deuren.


Het is mij ook opgevallen dat de *PLING PLONG* het bij steeds minder metro's doet. Tenzij je een oud omaatje ofzo bent kun je de deuren, als ze sluiten, wel tegenhouden (al heeft Hauptbahnhof erop gewezen dat ze daardoor snel defect gaan). :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor JeffreyMeijer » Za 23 Feb 2013, 12:18

HBF. Als je deursloperij wilt zien dan moet je gaan kijken bij de metro van 14:41 vanaf de Isolatorweg op een willekeurige schooldag.
Leven, en laten leven.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 23 Feb 2013, 13:05

De 2 metrostellen betrokken bij de aanrijding een paar dagen geleden staan gekoppeld op het emplacement LCM. Goed te zien vanuit de trein of metro richting Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Suus » Za 23 Feb 2013, 20:08

Die afkortingen kent helemaal niemand, gaarne ze voluit te schrijven s'il vous plaît.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Thom91 » Za 23 Feb 2013, 20:09

Ik ken alleen LCM niet.. :P
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Suus » Za 23 Feb 2013, 20:12

Het is hier niet het GVB-personeelforum dus die afkortingen zijn niet toegankelijk voor lezers die niets van het GVB weten en er is ook geen mouse-over beschikbaar zoals bij stationsafkortingen van de spoorwegen dus lijkt het mij uiterst normaal dat ze gewoon voluit gescheven worden. Ik denk niet dat daar een discussie nodig over is.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 23 Feb 2013, 20:19

Het emplacement heet LCM (of eigenlijk staat bij het LCM). Logistiek Centrum Metro.
Nu weet je het wel?

(Ook al zei ik dat je het ziet vanuit de trein of metro riching Asa? Met andere woorden: jullie weten beide welk emplacement je voorbij rijdt in de trein richting Asa, dus bij de hand doen is niet echt nodig).

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Thom91 » Zo 24 Feb 2013, 15:43

Is dat dat stukje spoor tussen Van der Madeweg en Spakler?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Ardan » Zo 24 Feb 2013, 15:54

Ja.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 24 Feb 2013, 17:27

Thom91 schreef:Is dat dat stukje spoor tussen Van der Madeweg en Spakler?


Stukje spoor :lol:
Zijn er wel een stuk of 6 rangeer-/stallingssporen.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Thom91 » Zo 24 Feb 2013, 17:28

hauptbahnhof schreef:
Thom91 schreef:Is dat dat stukje spoor tussen Van der Madeweg en Spakler?


Stukje spoor :lol:
Zijn er wel een stuk of 6 rangeer-/stallingssporen.

Ja uit je tweede verhaal werd ik echt niet wijzer hoor.
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 24 Feb 2013, 17:31

Nou jah, het was niet echt als antwoord op jouw vraag maar meer over de hele theorie die ik voorgeschoteld kreeg door Bee. Was jou toen ff vergeten. Sorry daarvoor. Zal het wel met je goedmaken :wink:

Maar jah, dan zou ik nog wel een klein beetje verwachten dat als ik zeg trein en/of metro richting Asa, er meteen een lampje gaat branden, aangezien vanaf de andere kant trein en metro niet samen rijden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast