Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 08 Aug 2018, 22:25

Het moet geen hausse worden natuurlijk :N
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2481
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 08 Aug 2018, 22:32

trolly schreef:Dat verbaast mij ook, alleen vind ik één s voor die heisa wel genoeg.

Vooruit dan maar weer.

ovforens
Berichten: 227
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor ovforens » Wo 08 Aug 2018, 22:36

Voor mij is het onderwerp afgedaan. Het kan geen kwaad om het zo nu en dan goed oneens met elkaar te zijn.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 08 Aug 2018, 22:50

Daar ben ik het niet mee eens! :N
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Caffer
Berichten: 85
Lid geworden op: Di 11 Jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » Wo 08 Aug 2018, 22:53

Volgensmij valt het in Diemen nog wel mee met de heißa rondom die trapkarren. Tis meer dat we er hier maar niet over uitgeluld raken.

Ik denk hoe dan ook niet dat het er bij het GVB in zit dat er gemengde Trapwagen-Combino lijnen komen. Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen, zoals nu met de 19 en 24 het geval is. Toch hebben ze sinds de herinvoering van de conducteur altijd hun eigen lijntjes gehad. Waarschijnlijk omdat een semi-conducteurslijn te ingewikkeld is voor de personeelsroosters.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 08 Aug 2018, 22:56

Caffer schreef:Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen


Op lijn 5 zat(zit?) er toch nooit een? Dat weet deze Utregse boef zelfs *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Caffer
Berichten: 85
Lid geworden op: Di 11 Jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » Wo 08 Aug 2018, 23:05

Lijn 5 is een geval apart omdat daar alleen de 11G en de 4 tweerichtingcombino's kunnen rijden. Die combino's zijn wegens de deuren aan twee zijden óók niet uitgerust met een conducteurszetel dus een paar blauw-op-straat-trams met conducteur er tussen door sturen is uitgesloten :')

ovforens
Berichten: 227
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor ovforens » Wo 08 Aug 2018, 23:08

Caffer schreef:Volgensmij valt het in Diemen nog wel mee met de heißa rondom die trapkarren. Tis meer dat we er hier maar niet over uitgeluld raken.

Ik denk hoe dan ook niet dat het er bij het GVB in zit dat er gemengde Trapwagen-Combino lijnen komen. Er was altijd al het (een stuk legitiemere) argument voor aan te dragen dat je door de 12G te spreiden voorkomt dat er 'zwartrij-assen' ontstaan waar je er van op aan kan geen conducteur te treffen, zoals nu met de 19 en 24 het geval is. Toch hebben ze sinds de herinvoering van de conducteur altijd hun eigen lijntjes gehad. Waarschijnlijk omdat een semi-conducteurslijn te ingewikkeld is voor de personeelsroosters.

Het vereist 's nachts na het uitvegen en wassen een goede eindopstelling op de remisesporen die gelijk weer dient als startopstelling voor de volgende dag.

En een wagenuitgifte die consequent het goede voertuigtype op de juiste omloop zet en ook op goede tijdvolgorde uit laat rijden.

En afspraken wat er gebeurt als een omloop vanwege verslapen oid 10 minuten later uitrijdt of als een tram niet uit kan rijden wegens (vermeend) defect.

Overigens kun je dat laatste relatief gemakkelijk oplossen door de laatst uitrijdende omlopen achteraan te zetten en daarop een 12G zetten. Dan is bij de start exploitatie in de ochtend de kans het kleinste dat er een combino uitrijdt met alleen een bestuurder én verderop een 12G wegrijdt met bestuurder en conducteur.

Bovenstaande gaat niet in op mijn eerdere verhaal over inzet op 24 in de avond want dat had ik al afgesloten. Dit is een hypothetische verhaal als de 12G verspreid over alle lijnen zou rijden.

Caffer
Berichten: 85
Lid geworden op: Di 11 Jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » Wo 08 Aug 2018, 23:24

Het zou zeker te regelen zijn, maar het wordt wel een stuk ingewikkelder in de remises en met de dienstroosters omdat er voor een bestuurder zonder conducteur dan na de pauze ook weer een conducteurloze tram moet klaarstaan.

Ik bedoelde vooral te zeggen dat het GVB er niet zo snel aan zal beginnen omdat het sop de condoekoe niet waard is.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3355
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 08 Aug 2018, 23:37

Vooruit, nog één keer dan: bij elke "en", "maar", "mits" en "als" in bovenstaand verhaal is er een goede kans dat er iets mis gaat. Dat gebeurt natuurlijk bijna nooit, maar omdat er zoveel trams en lijnen en dagen en conducteurs en bestuurders en mitsenmarenalsenenennen zijn, is dat toch best heel vaak. En dat heeft invloed op alle lijnen. Je zou als serieus trambedrijf totaal achterlijk zijn om dat onnodige risico te nemen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 08 Aug 2018, 23:42

Zeg, doe es nie zo overdrijven enzo -o- Heb je je Aluhoedje weer op? :X

Laat de kinders es lekker vantazeren over mitsen en maren en trams en trapkaren enzo *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Littlebusdriver
Berichten: 247
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Littlebusdriver » Wo 08 Aug 2018, 23:45

En dat is exact in het klein, zoals het bij de NS in het groot (mis) gaat.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 08 Aug 2018, 23:48

Dus bij NS gaat het mis met combinos en trapkarren ja? Of met lijn 5? (A) *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Caffer
Berichten: 85
Lid geworden op: Di 11 Jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » Wo 08 Aug 2018, 23:55

trolly schreef:Vooruit, nog één keer dan: bij elke "en", "maar", "mits" en "als" in bovenstaand verhaal is er een goede kans dat er iets mis gaat. Dat gebeurt natuurlijk bijna nooit, maar omdat er zoveel trams en lijnen en dagen en conducteurs en bestuurders en mitsenmarenalsenenennen zijn, is dat toch best heel vaak. En dat heeft invloed op alle lijnen. Je zou als serieus trambedrijf totaal achterlijk zijn om dat onnodige risico te nemen.

Ik nog proberen op een rustige beleefde manier te zeggen dat het niet zo handig is, kom jij er met een nietsontziende rant overheen -o-
Maar goed, zodra de 15G afgeleverd wordt is er vrede :lol:

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Wo 08 Aug 2018, 23:57

Vreescht niet! Tegen die tijd vinden we een ander niet bestaand probleem om oorlog over te voeren :Y *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Caffer
Berichten: 85
Lid geworden op: Di 11 Jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » Do 09 Aug 2018, 00:02

Deus vult *bus* :twisted: *trein*

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8083
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Do 09 Aug 2018, 00:06

Wie is Deus, en wat vult ie? Of tankt die de trams af in de Amsterdamse remise?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Caffer
Berichten: 85
Lid geworden op: Di 11 Jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Caffer » Do 09 Aug 2018, 00:20

Deus is de norse controleur in de hemel. Als je het het minst verwacht staat ie plots bij de poortjes op het metrostation en ben je er als zondaar gloeiend bij. Hij vult voornamelijk de zakken van de vervoerders. (A)

Durashift
Berichten: 2671
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Do 09 Aug 2018, 00:36

n-evo schreef:Het verbaast mij zeer dat er zo’n heissa gemaakt wordt om die 12G trams op lijn 19.
(...)
Langs de 5, 16 en 24 hebben mensen immers ook nooit in de media lopen klagen. Zodoende zijn voor die lijnen ook nooit wisselconstructies bedacht. De harde noodzaak ontbrak en ontbreekt tot op heden. Met lijn 19 is dat niet anders. Emotie is het enige echte dat speelt (..).


Hebben de lijnen 5, 16 en 24 ooit met lage vloer trams gereden?
Zo nee, dan 'weten' de gebruikers van die lijnen niet beter..

Ik kan mij wel voorstellen dat men pissig is op een hoge instap terwijl er al jarenlang een lage vloer tram rijdt..

Beetje hetzelfde als dat nu het mobiele netwerk (deels) wordt uitgeschakeld en de telefooncel weer in het straatbeeld wordt geplaatst..toch? :wink:

Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..

Gebruikersavatar
GVBeestje
Berichten: 16
Lid geworden op: Wo 25 Jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor GVBeestje » Do 09 Aug 2018, 01:48

Aking schreef:Vreescht niet! Tegen die tijd vinden we een ander niet bestaand probleem om oorlog over te voeren :Y *O*


Maak je daar maar geen zorgen over. Tegenwoordig wordt er in Amsterdam zelfs gezeurd over het ratelgeluid van stopllichten. Dan zijn het weer de conducteurloze tweerichringtrams of de “oude” Combino’s.

Durashift schreef:Hebben de lijnen 5, 16 en 24 ooit met lage vloer trams gereden?


Lijn 5 wordt structureel met de eerder genoemde tweerichting Combino’s gereden, die speciaal voor deze lijn zijn bijbesteld. Deze zijn wel als aanvulling op de tweerichting trapkarren gekomen.

Combino’s op lijn 24 waren voor het definitief opheffen van lijn 16 geen zeldzaamheid.

Omgekeerd verscheen er af en toe ook een trapkar op lijn 2 en heb ik beide tramtypes van lijn 5 op respectievelijk lijn 16 en 17 gespot.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11959
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Do 09 Aug 2018, 07:38

De discussie verbaast me omdat er denk ik wat zaken door elkaar lopen.

Allereerst, oud materieel op bepaalde lijnen: Lekker belangrijk. Als er maar een tram rijdt. Het probleem wordt urgenter als het minder toegankelijk materieel us voor mensen met een fysieke beperking en de lijn langs bejaarden-, zieken-, of verpleeghuizen loopt. Dit lijkt me dienstregelingmatig oplosbaar.

Ten tweede: geen pauzefaciliteiten voor GVB personeel op Amsterdam Centraal: Het lijkt me in het licht van de CAO onderhandelingen gewoon fijn dat alle vervoerders die het station aan doen daar ook naar de WC kunnen en koffie kunnen krijgen. Lijkt me niet heel moeilijk realiseerbaar, er moet wel wat gebeuren. Zelfde geldt voor calamiteitlussen en opstelsporen. Niet noodzakelijk voor de huidige exploitatie, maar wel handig om eens wat problemen te ondervangen.

Ten derde het feit dat sommige trams conducteurloos rondrijden omdat het conducteurshokje ontbreekt. In de rest van de wereld loopt de conducteur dan gewoon door de tram of trein en als dat niet gaat kun je de inzet van mobiele controleteams op de betroffen lijnen fors opvoeren. Allebei gebeurt dus niet in Amsterdam...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

fred1954
Berichten: 2401
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Do 09 Aug 2018, 07:59

De site Wijnemenjemee.nl, die de afgelopen jaren bijna geheel gewijd was aan de bouw van de NZL gaat, nu de bouw gereed is, niet verdwijnen, maar wordt overgenomen door de Vervoerregio. Op deze manier kunnen in de komende jaren nieuwe infrastructurele projecten binnen de VRA op Wijnemenjemee gevolgd en bediscussiëerd worden.

https://wijnemenjemee.nl/lijnennet/nieu ... amsterdam/

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3355
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Do 09 Aug 2018, 08:22

Caffer schreef:Ik nog proberen op een rustige beleefde manier te zeggen dat het niet zo handig is, kom jij er met een nietsontziende rant overheen -o-


:Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13398
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Do 09 Aug 2018, 10:04

Durashift schreef:Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..

De 12G (en 11G) trams hebben gewoon een verlaagde vloer en zijn dus prima toegankelijk met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Het verschil met de Combino's is alleen dat ze niet over de volledige lengte en lage vloer hebben, maar slechts bij één deur in het midden.
Voor wie nog nooit een 12G tram gezien heeft, hierbij een foto op de inmiddels opgeheven lijn 16:
Afbeelding
(En wat is het nut van al die puntjes in je bericht? Het leest nogal onprettig.)

GVBeestje schreef:Omgekeerd verscheen er af en toe ook een trapkar op lijn 2 en heb ik beide tramtypes van lijn 5 op respectievelijk lijn 16 en 17 gespot.

Op 30 juni reed er ook een 11G tram op lijn 1. :o
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2481
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 09 Aug 2018, 11:56

Durashift schreef:Hebben de lijnen 5, 16 en 24 ooit met lage vloer trams gereden?
Zo nee, dan 'weten' de gebruikers van die lijnen niet beter..

Ja, want lijn 5 heeft ook 4 tweerichtings Combino's ter beschikking. En de gebruikers van de 16 en 24 kwamen vast wel eens verder dan hun ene eigen lijntje met trapkarren waardoor ze wel degelijk beter wisten.

Durashift schreef:Ik kan mij wel voorstellen dat men pissig is op een hoge instap terwijl er al jarenlang een lage vloer tram rijdt..

Beetje hetzelfde als dat nu het mobiele netwerk (deels) wordt uitgeschakeld en de telefooncel weer in het straatbeeld wordt geplaatst..toch? :wink:

Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..

Het wil er maar niet in bij je dat die trapkarren in het midden gewoon een volledig lage instap mét brede deuren én zitplaatsen hebben hè? Meine Güte. :') Je stapt dus als kranige oudere zijnde die écht geen trappen meer kan lopen gewoon in het midden in, gaat daar vervolgens zitten en stapt daar ook weer uit. Idem met kinderwagen of rolstoel.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten