Pagina 472 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 12:51
door Post
Tja, het is ook maar net welke toon jij er uit wil halen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 13:43
door Vinny
Amsterdams cynisme :mrgreen:

Hebben meer users last van. Soms is het wel lastig om een structurele inhoudelijke post te onderscheiden van sarcasme, maar daar maak ik me ook wel eens schuldig aan :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 14:34
door Caffer
Gisteravond om een uur of 11 nog een slagje 52 gedaan, en het viel me toch eigenlijk niet tegen met de drukte.

Vooral het gedeelte Centraal - Noord was beide richtingen op goed gevuld (slechts enkele stoelen leeg) en bij Noorderpark was het stapvoets invoegen voor de drommen om de roltrap op te komen. De stations in het centrum waren ongeveer even druk als de Oostlijnstation. Ze zouden gezien de cerntrale ligging natuurlijk een stuk drukker moeten zijn, maar de stad is duidelijk nog lang niet aan de lijn gewend. Ik hoorde de hele rit nog flarden van gesprekken over het invaren van tunneldelen en welk station nou eigenlijk waar ligt.

Al met al is alles wat er mist een hoeveelheid reizigers die naar een *kuch* zuidelijke uitloper doorreist, zoals de Oostlijn heeft voor de Bijlmer. Dus ik denk dat zodra de Amstelveners niet meer lui zonder overstappen met een ommetje 51 naar het centraal kunnen, de Noordzuidlijn overbelast raakt met z'n enkele kopspoortje en de minimale interval van 5 minuten die daar aan vast zit. Maar ik neem aan dat het 51-spoor op Zuid dan meteen voor de NZL in gebruik komt?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 15:06
door Wievank
Sowieso niet meteen, en wel om de volgende redenen:
- De juiste wisselverbindingen ontbreken om vanaf Europaplein hier te kunnen komen. Nu kruist er alleen een keerspoor de NZlijn zonder de NZlijn op te kunnen (zie http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan ... metro.html)
- Het huidige perron van lijn 51 richting CS is te kort voor een M5
- Voor reizigers levert het verwarring op als de NZlijn vanaf 2 verschillende perrons vertrekt i.p.v. aan twee zijdes van hetzelfde eilandperron (zoals alle andere eindpunten).

De eerste twee zijn betrekkelijk snel op te lossen, maar vragen wel een extra investering voor een relatief korte periode omdat met het Zuidasdok de boel toch al op de schop moet. Het derde punt is op te lossen met één of twee keersporen voorbij het station, waardoor een aankomende metro op het noordelijke perron stopt, en een vertrekkende vanaf het zuidelijke perron. Daarvoor moet alleen de tunnelingang van lijn 51 eerst gesloopt worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 16:38
door Caffer
Ik ben me er van bewust dat de huidige sporensituatie het niet toelaat. Ik bedoel met 'meteen', de ombouw beginnen gelijk nadat de sporen verlaten worden door lijn 51, en niet wachten op de bouw van het nieuwe station Zuid. Als goedkope tijdelijke oplossing kan mogelijk het 51-spoor aangesloten worden op het verbindingsspoor van de NZL naar remise Zuid, zo ontstaat er één keerspoor achter het station en hoeft er denk ik geen duur tijdelijk viaduct gebouwd te worden over de voormalige tunnelingang. Zeker met automatisch keren is één keerspoor meer dan voldoende.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 17:02
door trolly
Als ik "ze" was, dan zou ik direct na de moord op lijn 51 beginnen met het nieuwe metrostation ten westen van het huidige. Dan blijft het aantal aanpassingen en buitendienststellingen ten behoeve van tijdelijke situaties beperkt, terwijl de eindsituatie zo snel mogelijk bereikt wordt. Wellicht dat zich daarbij een fase voordoet waarbij de vertrekkende NZL-treinen van het voormalige 51 perron gebruik maken, maar dat lijkt me gezien de tijdelijke aard geen doel om na te streven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 18:53
door Caffer
Dat hangt allemaal nog al af van hoe snel het er daadwerkelijk van gaat komen met dat nieuwe station. Het is een traag voortslepend project dat al zowat 15 jaar op tafel ligt en waar de plannen steeds weer gewijzigd worden. Het nu geplande 4 sporige NS-deel is veel te klein voor de rol die er voor het 'internationale' station Zuid bedacht is, dus ook dit plan is weer semi-tijdelijk..

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 19:00
door trolly
De plannen voor het metrostation zijn simpel, en liggen waarschijnlijk klaar: vier perronsporen langs twee eilandperrons tussen de huidige passage en de nieuwe "Brittenpassage" (die overigens niet vernoemd wordt naar eventuele Brexitvluchtelingen, maar naar de componist) ten westen van het huidige station. Dat is nogal rechttoe-rechtaan stampwerk, en als voorzienigen zoals roltrappen of afwerking wat meer tijd kosten, kunnen de middelste perronsporen als keervoorziening ten behoeve van het oude metrostation dienen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 20:53
door nvdw
trolly schreef:de moord op lijn 51
Exclusief voor OV in Nederland: een fragment uit het nieuwste deel van de Baantjer-reeks, De Cock en de moord op lijn 51.
Den Koninghe boog zich over de restanten, peinsde kortstondig, richtte zich weer op en vouwde werktuiglijk zijn bril op.
"Hij is dood", sprak de lijkschouwer.
"Dat vermoeden had ik al", zei De Cock.
"Zeer recent, ik schat enkele dagen. Maar gezien de toestand van de overblijfselen vermoed ik dat hier een jarenlang proces aan vooraf is gegaan, met mogelijk ondoordacht handelen van de dader."

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 21:53
door fred1954
Caffer schreef:Dat hangt allemaal nog al af van hoe snel het er daadwerkelijk van gaat komen met dat nieuwe station. Het is een traag voortslepend project dat al zowat 15 jaar op tafel ligt en waar de plannen steeds weer gewijzigd worden. Het nu geplande 4 sporige NS-deel is veel te klein voor de rol die er voor het 'internationale' station Zuid bedacht is, dus ook dit plan is weer semi-tijdelijk..
NS-station Zuid krijgt 6 sporen, dat is 2 meer dan nu..... :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 22:09
door Caffer
Weet je dat zeker? Op de impressies zijn al jaren 4 sporen te zien...
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid

Als de plannen inmiddels aangepast zijn ben ik erg opgelucht.

Edit: ik zie wat je bedoelt https://www.prorail.nl/projecten/statio ... esde-spoor
Ze zijn dus toch niet helemaal van lotje getikt *O* *O* *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 16:50
door Ardan
nvdw schreef:
Den Koninghe boog zich over de restanten, peinsde kortstondig, richtte zich weer op en vouwde werktuiglijk zijn bril op.
"Hij is dood", sprak de lijkschouwer.
"Dat vermoeden had ik al", zei De Cock.
"Zeer recent, ik schat enkele dagen. Maar gezien de toestand van de overblijfselen vermoed ik dat hier een jarenlang proces aan vooraf is gegaan, met mogelijk ondoordacht handelen van de dader."
_O_

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 17:23
door Aking
Ik was net bij de station en ik zag trapkarren *O*

Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten? :?:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 18:26
door Caffer
Zag net dat er trapkarren op lijn 19 worden ingezet. Waarom heeft niemand het hier over???

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 18:50
door katvis
Aking schreef:Ik was net bij de station en ik zag trapkarren *O*

Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten? :?:
Nee daar is het perrons richting Isolatorweg te laag voor.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 19:48
door n-evo
Boeie, ze hebben tog geen gelijkvloerse instap.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 19:49
door Alargule
En ze hebbe tog n trap jonguh.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 13 aug 2018, 21:16
door DingeZ
De rijtijden van de 22 zijn een beetje te ruim denk ik. Ik zie hier in de Spaarndammerstraat de meeste bussen richting Centraal 3 à 4 minuten te vroeg vertrekken. Op het centraal station komen ze in beide richtingen meestal minstens 5 minuten te vroeg aan. Het stuk Haarlemmerplein - Centraal Station rijdt tegenwoordig wel lekker door, als er niemand bij de Buiten Brouwersstraat of Buiten Oranjestraat in of uit moet is het nog geen 3 minuten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 09:12
door n-evo
Rijdt lijn 15 weer door naar Amstel en de 65 alleen het stukje Amstel - KNSM-eiland? Dat heb ik helemaal gemist.

Heeft iemand enig idee waarom hiervoor kozen is?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 09:37
door IC140
Omdat de Meester Treublaan en het voorplein van Amstel is afgesloten. Er kunnen dus vanuit het centrum geen trams of bussen naar het bus-/tramstation van Amstel rijden. Lijn 65 moest dus 3 weken worden geknipt en het stukje Amstel - Zuid hebben ze maar aan lijn 15 geknipt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 10:48
door n-evo
Ah oké! Tijdelijke situatie dus.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 12:34
door Meltrain
Ja, en om dezelfde reden keert lijn 12 nu in remise Lekstraat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 15:54
door Frank93
Een kleine preview van de nieuwe 15G tram:
https://over.gvb.nl/nieuws/bouw-eerste- ... olle-gang/

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 21:57
door Durashift
Qua kleurstelling zou ik toch zweren dat er voor de RET nieuwe tram's zijn besteld.. :X :?:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 15 aug 2018, 22:04
door ODRAIL
Tsja ... R-Net kleuren :? :wink: .