Pagina 488 van 741

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 12:09
door Western Soldier
Ik heb 2 punten willen maken. Van dat de 51 altijd drukker is dan de andere lijnen, daarop geven jullie aan dat de metro korter is. Dat is deels een verklaring, maar ook als de andere lijnen met korter materieel rijden valt het op. Het andere punt was dat de 54 minder spitsverloop heeft dan de 51 en daar ging de laatste vraag van erjeebee over.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 12:57
door n-evo
Via de onderstaande link is terug te lezen dat met 60.800 instappers per de dag de 51 de op een na rustigste metrolijn van Amsterdam is. Alleen de 53 doet het nog iets minder.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Metro_van_Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 13:03
door Western Soldier
Als je kijkt op de pagina van de lijn zelf zie je ook dat de lijn in de spits erg druk is. In mijn punt heb ik gezegd dat ik overdag in de 54 nog steeds moet staan terwijl de 51 dan rustig is en ik daar zelfs kan zitten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 13:07
door n-evo
Dat kan. Zelf ervaar ik het probleem overdag niet zo in de 54. Meestal is er zitplaats. Al is het ook afhankelijk van het materieel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 13:09
door Western Soldier
Op welk stuk van de route?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 13:28
door n-evo
Weesperplein - Bijlmer ArenA. Toeval wil dat ik meestal een M5 heb. Gelukkig maar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 15:07
door trolly
GVB <3 n-evo

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 15:22
door Western Soldier
Ja, als ik dan op Bijlmer ArenA toevallig al overstap kan ik meestal wel zitten, alleen daar weer niet in de 50 als ik de 50 eerst heb om over te stappen op 53.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 16:47
door Wievank
Als we de capaciteit per materieelserie onder elkaar zetten zoals ze (gepland) ingezet worden, dan zie je direct waarom het zo verschilt:

M5
Lengte: 116,2m
Zitplaatsen: 174 = 1,5/m
Totale capaciteit: 960 = 8,3/m

CAF (3 stellen gekoppeld)
Lengte: 92,7m
Zitplaatsen: 174 = 1,9/m
Totale capaciteit: 750 = 8,1/m

BN (2 stellen gekoppeld)
Lengte: 60m
Zitplaatsen: 128 = 2,1/m
Totale capaciteit: 466 = 7,8/m

De M5 heeft de minste zitplaatsen per strekkende meter, maar wel de hoogste totale capaciteit (absoluut en per strekkende meter). Hierdoor zal het minder snel als heel vol aanvoelen. De CAF stellen zijn in absolute zin een stuk korter, maar hebben relatief meer zitplaatsen. Maar de BN stellen hebben de meeste zitplaatsen per strekkende meter, en maar heel weinig staanplaatsen. Hierdoor zal het al heel snel heel vol aanvoelen. Dat nog los van dat 2 BN stellen gekoppeld niet eens de helft van de totale capaciteit van een M5 is.
Stel je voor dat de BN stellen omgebouwd zouden worden en alle stoelen in dezelfde opstelling worden gezet als bij de M5, dan zou het veel minder snel als heel vol voelen. Niet dat het GVB daar nog aan gaat beginnen, alleen al omdat er nu deels ook apparatuur onder de stoelen zit.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 16:55
door n-evo
trolly schreef:GVB <3 n-evo
It’s complicated

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 17:14
door trolly
Dat zal best. Gelukkig kan je er op dit forum OVer praten. Er zullen vast wel fappers zijn die snappen dat je het met een M5 doet (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 17:53
door n-evo
Afbeelding

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 05 nov 2018, 22:33
door Caffer
n-evo schreef:Via de onderstaande link is terug te lezen dat met 60.800 instappers per de dag de 51 de op een na rustigste metrolijn van Amsterdam is. Alleen de 53 doet het nog iets minder.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Metro_van_Amsterdam
Dat hoeft natuurlijk niet alles te zeggen. De 51 heeft een lange uitloper in Amstelveen die de hele dag door rustig is. Zeker voordat de Noord/Zuidlijn reed deed het vervoer op CS - Amstel - Zuid volgens mij niet onder voor lijn 54 tussen CS en Bijlmer ArenA. Opvallend trouwens hoe massaal de Amstelveners toch al op Zuid uit de 51 stappen en met de NZL verder reizen.
trolly schreef:Dat zal best. Gelukkig kan je er op dit forum OVer praten. Er zullen vast wel fappers zijn die snappen dat je het met een M5 doet (A)
Nou nou.. gelukkig heeft zo'n M5 vooral staanplaatsen, als je het met het langste materieel van de stad doet kan je lijkt me voorlopig niet zitten :N

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 07:52
door Alargule
Tram 15 komt er niet.

Een integrale quote (uit dit document (pdf)) legt het een en ander uit:
Naast de nieuwe opgaven tot 2025, is er ook een grote scopewijziging in een van de eerste tranche projecten. Wegens de omvang van de wijziging is deze het vermelden waard. Tijdens de uitwerking van het project Vertrammen lijn 15 is door de toenmalig portefeuillehouder OV gevraagd om bij de besluiten over nieuw aan te leggen OV-infrastructuur, expliciet de afweging tram versus zero-emissiebus te maken. Voor lijn 15 is de herijking van de modaliteitskeuze uitgevoerd middels een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse light (MKBA-light). Deze wijst uit dat investeren in een tram een dure maatregel is voor een marginale verbetering van het ov voor de reiziger. Daarom is samen met de gemeente Amsterdam en GVB voorgesteld om af te zien van nader onderzoek naar de vertramming van lijn 15 en de scope van het project bij te stellen. Ondanks een eveneens negatieve score voor een HOV-bus op vrije baan, is de verwachting dat bepaalde onderdelen van het busmaatregelenpakket toch positief scoren. Daarom wordt voorgesteld om in de bijgestelde projectscope maatregelen voor optimalisatie voor de bestaande buslijn 15 met de grootste kosteneffectiviteit te bepalen om alsnog de doelstellingen van de Investeringsagenda ov te behalen. De integrale aanpak met raakvlakken uit de omgeving wordt hier ook toegepast. Met het Zuidasproject worden afspraken gemaakt over eventuele consequenties.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:20
door n-evo
Het geld was toch al lang gereserveerd voor die twee knullige stukjes spoor? Als er al zoveel problemen en negatieve adviezen ontstaan rondom een vertramming waar amper wat voor hoeft te gebeuren wordt het nog wat met andere tramplannen die op tafel liggen.

Anyway, weer een plan dat meerdere malen is aangehaald door o.a. Van Huffelen dat verdampt. Het gaat lekker met al die goeie ideeën hier. :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:22
door Alargule
Het is meer dan alleen wat sporen leggen he. Er moeten ook trams overheen, en die moeten ook ergens vandaan komen. Trams zijn per stuk toch wel een stuk duurder in aanschaf en onderhoud dan een bus, en hoewel een tram langer meegaat en meer mensen kan vervoeren, is men alles afwegend kennelijk tot de slotsom gekomen dat de baten van een vertramming gewoon niet opwegen tegen de meerkosten. Dat er inmiddels flinke slagen in zero emission zijn gemaakt zal ook wel hebben meegewogen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:27
door n-evo
Ook die trams waren al meegenomen in de extra optie voor zover ik weet? Dat bussen goedkoper zijn is inderdaad een gegeven.

Ik vraag me inmiddels af of er nog een railproject in Amsterdam valt te bedenken dat zo'n MKBA wel overleefd. :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:31
door fred1954
@n-evo: Hooguit doortrekking NZL naar Schiphol........ :D

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:32
door Vinny
Elektriciteit is niet zero-emissie. Nog lang niet. :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:34
door Alargule
Daar zeg je het goed: ze waren als optie meegenomen. Slag om de arm, we kijken de kat nog wel even uit de boom, we zien nog wel even.

Met een overheid die nauwelijks geld aan nieuwe infrastructuur wenst uit te geven zijn dit soort uitkomsten niet zo gek. Jammer in het geval van tram 15, maar omdat het merendeel van de huidige busroute toch al over grotendeels vrijliggende trambanen voert, kan ik me voorstellen dat men weinig meerwaarde in een duurdere tramoplossing ziet.

HOV Oostflank kan nog wel wat interessants gaan opleveren. Het is zo goed als zeker dat de bestaande tramlijn 26 met gekoppeld materieel gaat rijden. Ik ben vooral benieuwd voor welke optie men kiest voor de tweede aansluiting met de stad: wordt het een tramlijn of een busbaan over de nieuw te bouwen brug tussen het Flevopark en Zeeburgereiland? Ik hoop het eerste maar vrees het laatste...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 08:50
door Suus
Ik wil de pret niet verpesten, maar die nieuwe brug zal vast een autobrug worden, want anders negatieve MKBA...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 09:03
door n-evo
Alargule schreef:Met een overheid die nauwelijks geld aan nieuwe infrastructuur wenst uit te geven zijn dit soort uitkomsten niet zo gek. Jammer in het geval van tram 15, maar omdat het merendeel van de huidige busroute toch al over grotendeels vrijliggende trambanen voert, kan ik me voorstellen dat men weinig meerwaarde in een duurdere tramoplossing ziet.
Straks breng je ze nog op het idee om overal met bussen over trambaan en onder bovenleiding te gaan rijden. Want dat is immers goedkoper dan daadwerkelijk trams van die infra gebruik te laten maken. Hebben we toch nog de trolleybus van Van Huffelen. Soort van.
Alargule schreef:HOV Oostflank kan nog wel wat interessants gaan opleveren. Het is zo goed als zeker dat de bestaande tramlijn 26 met gekoppeld materieel gaat rijden. Ik ben vooral benieuwd voor welke optie men kiest voor de tweede aansluiting met de stad: wordt het een tramlijn of een busbaan over de nieuw te bouwen brug tussen het Flevopark en Zeeburgereiland? Ik hoop het eerste maar vrees het laatste...
Dat plan gaat nooit zo'n MKBA overleven. En waarom zou het ook? De hele Sluisbuurt kan toch prima gebruik maken van die ene bestaande tramhalte van een al overbezette tramlijn die straks ook nog heel IJburg 2 voor de kiezen krijgt? Maar gelukkig gaan ze gekoppeld rijden. Kan de frequentie mooi gehalveerd worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 09:10
door Meltrain
Welke stukken spoor moesten er eigenlijk nog aangelegd worden om lijn 15 te vertrammen?
Vanaf Sloterdijk kun je al per tram tot De Boelelaan/VU rijden en het stuk tussen De Boelelaan/VU en station Zuid wordt volgens mij toch al aangelegd in combinatie met het nieuwe tramstation aan de zuidkant van station Zuid.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 09:14
door Alargule
@n-evo: ik snap je cynisme, maar kan het niet onderschrijven. Het gaat hier om een specifiek project, waarvan de MKBA uiteindelijk ten nadele van een vertramming is uitgevallen. Ik heb een aantal mogelijke redenen aangestipt waarom dat zo zou kunnen zijn (de documentatie is hier helaas summier in).

Natuurlijk speelt er ook de bredere problematiek van de hand op de knip door de overheid. Dat maakt al te grote investeringen, of investeringen met een magere MKBA-score, onwaarschijnlijk. Maar het lijkt me te vroeg om nu al de vlag halfstok te hangen ten aanzien van het programma HOV Oostflank.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 07 nov 2018, 10:00
door n-evo
@Alargule We zullen zien.
Meltrain schreef:Welke stukken spoor moesten er eigenlijk nog aangelegd worden om lijn 15 te vertrammen?
Vanaf Sloterdijk kun je al per tram tot De Boelelaan/VU rijden en het stuk tussen De Boelelaan/VU en station Zuid wordt volgens mij toch al aangelegd in combinatie met het nieuwe tramstation aan de zuidkant van station Zuid.
Stukje Parnassusweg - Olympiaplein waar nog geen spoor ligt. Eventueel de Haarlemmermeerstraat tussen Hoofddorpplein - Surinameplein. Verder ligt er al een stuk ongebruikt spoor in Bos en Lommer door het verdwijnen van de 14 daar en natuurlijk op de Amstelveenseweg na het opheffen van de 16. Ook zonde om dat allemaal te moeten onderhouden voor omleidingen en remiseritten. Maar goed.