Pagina 490 van 567

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 08:56
door fred1954
Klaasje schreef:........... minder goed in de tram passen..

Als je maar genoeg materieel bestelt, EN dat ook nog tijdig doet, passen we er allemaal in...... :D

VRA...staat die V niet voor “vooruitzien”?..... :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 09:08
door Alargule
Nee, Vervoer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 10:08
door n-evo
fred1954 schreef:Mee eens. Uiteraard wordt niks “minder” in Amsterdam in de komende tijd. Méér bewoners, méér bedrijvigheid, méér toerisme, kortom meer, meer, meer. (mag je dat eigenlijk nog zeggen tegenwoordig?)

Het zou goed zijn als het gemeentebestuur (en de VRA) zich daar eens over buigt in plaats van de letters “I Amsterdam” weg te halen en dan maar hopen dat het probleem vanzelf oplost.

Als ze een groot genoeg verkeersinfarct creëren wordt alles vanzelf minder, minder, minder. Misschien is dat wel de achterliggende strategie: Amsterdam zo onaantrekkelijk dat niemand er meer wil wonen en komen. :P

fred1954 schreef:Nu maart 2019 steeds meer dichterbij komt, worden ook de zorgen over de bereikbaarheid van Amstelveen concreter.
[...]
Pijnpunten: vervangende buslijn 55 rijdt maar tot Sacharovlaan en slaat tevens alle haltes tussen Oranjebaan en Boelelaan over. Passagiers tussen die haltes moeten met lijn 5. De vraag is of lijn 5 dit passagiersaanbod aankan. GVB stelt dat het indien nodig extra trams zal inzetten op lijn 5. Ze vergeten blijkbaar dat er op lijn 5 alleen 2-richtings materieel kan rijden en daar hebben we er maar 24 (20+4) van, als er geen defecten zijn.

Hebben ze zitten slapen daar in Amstelveen? Dit is écht al zóóó lang bekend en ze waren zelf bij de beslissing aanwezig. Gevalletje zielig spelen voor de achterban? Met de voorgestelde frequenties snap ik ook niet hoe ze denken dat tram 5 en bus 55 in de spits kunnen oprijden tegen een sneltram in dubbeltractie + de normale hoeveelheid reizigers van tram 5.

Als ze de boel iets beter gepland hadden t.o.v. de instroom van het 15G-materieel hadden ze nog een extra tramlijn 5Kort in dienst kunnen stellen tussen Binnenhof-Zuid. Desnoods alvast in dubbeltractie. De pendelbussen kan je dan op hoge frequentie laten rijden tussen Binnenhof en het vervallen stuk van de 51. Als de werkzaamheden dat toelaten natuurlijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 11:19
door fred1954
Nee, natuurlijk gaat hem dat niet worden. Lijn 5 kan de passagiers nooit opvangen en een gelede bus is toch iets anders dan een gekoppeld BN-stel. Ik meen wel dat er een 5-minutendienst gereden gaat worden door lijn 55, maar of dat genoeg is? (Waar komen die extra gelede bussen trouwens vandaan, zouden die van CXX komen?) Ik vrees met grote vrees, dat het sappelen wordt voor de Amstelveners.

Eén troost, op het traject Amstelveen - Amsterdam kan ook nog met Connexxion gereisd worden.......ik heb begrepen, dat CXX ook rekening houdt met een groter passagiersaanbod vanaf maart op de bundel op dat traject.

Ik ben zeker voorstander van K(ort traject) lijnen. Helaas is men in Amsterdam daar niet zo van. Maar het zou op meerdere lijnen op sommige momenten best een oplossing kunnen zijn. Maar ja, we hebben het materieel ook niet...... :(

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 12:02
door dennistd
Heb er weinig verstand van, maar kan lijn 5 niet met gekoppelde combino's gaan rijden? Kont aan kont, dan hoef je niet perse 2-richtingsstellen te gebruiken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 12:08
door fred1954
Een vriendelijke gedachte, maar in de stad is gekoppeld rijden nog niet aan de orde. Vraag me af of kont-aan-kont koppelen van Combino’s/trapwagens technisch mogelijk is en of er tractie achteruit mogelijk is voor de tram die achterstevoren rijdt. Ik ben daar ook niet in thuis.

Overigens is daar ook geen materieel genoeg voor om gekoppelde stellen te laten rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 13:12
door n-evo
dennistd schreef:Heb er weinig verstand van, maar kan lijn 5 niet met gekoppelde combino's gaan rijden? Kont aan kont, dan hoef je niet perse 2-richtingsstellen te gebruiken.

Met 4 tweerichtings Combino's kan je precies 2 setjes maken die op de 5 kunnen rijden. Schiet ook niet op. En hoewel Combino's technisch klaar zijn voor dubbeltractie is het systeem dat GVB heeft ingebouwd dat niet waardoor problemen ontstaan. Helaas.

fred1954 schreef:NIk ben zeker voorstander van K(ort traject) lijnen. Helaas is men in Amsterdam daar niet zo van. Maar het zou op meerdere lijnen op sommige momenten best een oplossing kunnen zijn. Maar ja, we hebben het materieel ook niet...... :(

In Amsterdam zijn ze niet van 1 lijnnummer meerdere eindpunten geven zoals ze in Rotterdam doen. Dus zolang je een korttraject gewoon een ander lijnnummer geeft is er niks aan de hand. Zo hebben we in het verleden ook een tram 11 gehad wat gewoon een tram 1 kort was. En er waren plannen voor een tram 29 wat een tram 9 kort was. Dus als je van tram 5K lijn 25 of whatever maakt is dat probleem opgelost. Maar ja, daar is toch geen materieel voor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 13:22
door Roeland
Waarschijnlijk wordt voor een deel van Westwijk en van Middenhoven de 347/348/357/358 bundel aantrekkelijker dan bus 55. Misschien kan Connexxion wat extra 358-ritten rijden tussen Westwijk en Zuid, om die pendelbus te ontlasten?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 14:06
door Meltrain
dennistd schreef:Heb er weinig verstand van, maar kan lijn 5 niet met gekoppelde combino's gaan rijden? Kont aan kont, dan hoef je niet perse 2-richtingsstellen te gebruiken.

Zelfs als dat technisch mogelijk zou zijn en zou mogen, dan heb je nog het probleem dat eenrichtingmaterieel maar aan één kant deuren heeft.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 14:18
door fred1954
Oeps, ja.....daar stond ik ook niet bij stil. Dat kan natuurlijk helemaal niet, kont-aan-kont.... :shock:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 14:19
door dennistd
Zoals ik dus al zei: ik heb er weinig verstand van :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 14:31
door fred1954
Roeland schreef:Waarschijnlijk wordt voor een deel van Westwijk en van Middenhoven de 347/348/357/358 bundel aantrekkelijker dan bus 55. Misschien kan Connexxion wat extra 358-ritten rijden tussen Westwijk en Zuid, om die pendelbus te ontlasten?

Zoals ik al schreef, houdt CXX al rekening met extra passagiersaanbod op de Amstelveen - Amsterdam corridor......de praktijk zal moeten uitwijzen of er extra ritten gereden moeten worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 14:32
door fred1954
Iets anders:

VVD wil Noord-Zuidlijn nu ook in noordelijke richting doortrekken:

https://www.at5.nl/artikelen/188448/vvd ... oortrekken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 14:38
door n-evo
Het is weer verkiezingstijd.

Misschien leuk idee om een compilatie te maken van alle ov-plannen van Van Huffelen en de politiek waar niks van terecht is gekomen en die bij alle partijen aan te bieden. *O*

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 15:31
door AlbertPool
Het idee is nog erg weinig concreet. Je kunt via ergens in Waterland naar Purmerend, maar de vraag is of Waterland op een metro zit te wachten, het is nogal een makkelijk opstapje naar het bouwen van nieuwbouwwijken en/of stijgende huizenprijzen in wat nu nog een vrijwel aaneengesloten gebied met weilanden en (uiteraard) water is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 16:05
door Meltrain
fred1954 schreef:Oeps, ja.....daar stond ik ook niet bij stil. Dat kan natuurlijk helemaal niet, kont-aan-kont.... :shock:

Nou ja, het kan wel, maar alleen als de trams aan beide kanten deuren hebben. :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 16:19
door fred1954
Ja, maar ik bedoelde ook de éénrichtingtrams, die dat dus niet hebben....... met die 24 tweerichtingwagens, die we tot nu toe hebben, win je de oorlog niet. :(

Overigens, nog steeds geen witte rook uit de schoorsteen van de VRA over de aanbesteding van de elektrische bussen.....wordt tijd. 8-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 17:13
door n-evo
Ze zouden eventueel tram 5 tijdelijk kunnen inkorten tot Zuid om een extra hoge frequentie te rijden. En tram 10 weer (deels) in dienst stellen voor de Staatsliedenbuurt. Als voor het laatste geen trams zijn: de 3 naar de Van Hallstraat laten rijden. Alleen de Zoutkeetsgracht en Prinses Irenestraat zitten dan die tijd zonder tram, maar dat probleem lijkt me te doen. Overige trajecten worden door andere tram- en buslijnen ontsloten. Spreid je de drukte zo niet wat meer over het net?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 13 nov 2018, 18:46
door Vinny
n-evo schreef:Hebben ze zitten slapen daar in Amstelveen? Dit is écht al zóóó lang bekend en ze waren zelf bij de beslissing aanwezig. Gevalletje zielig spelen voor de achterban? Met de voorgestelde frequenties snap ik ook niet hoe ze denken dat tram 5 en bus 55 in de spits kunnen oprijden tegen een sneltram in dubbeltractie + de normale hoeveelheid reizigers van tram 5.
Toen het bekend werd heb ik me in ieder geval (overigens niet als enige) ook opgewonden over dit totaal domme voorstel omdat de OV-capaciteit enorm wordt beperkt op een toch redelijk gebruikte vervoerscorridor. Maar goed ik ken het OV-wereldje in Amsterdam een beetje: het kost allemaal te veel geld, "we gaan nog kijken" naar een adequate oplossing, we zetten een paar taxibusjes in voor het legertje echte bejaarden en de reiziger gaat maar fietsen. :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 02:35
door Caffer
@n-evo Tja, nou... zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met het GVB dat er wijken maanden tramloos gezet moeten worden om Amstelveen bereikbaar te houden :') Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 en dan zijn we er ook wel.

Typisch trouwens dat het feit dat de bus maar tot Sacharovlaan rijdt nu als probleem wordt geopperd. Dit was nou juist in overleg met de bewoners van Westwijk gedaan omdat zij gelede bussen die door de wijk heen moeten keren niet zagen zitten en net zo lief de 199 namen of naar Sacharovlaan fietsten -o-

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 09:07
door fred1954
Caffer schreef: Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 ........

Met 5 bussen red je het niet, met een 5-6 minuten dienst.... :o

De reden dat de haltes tussen Oranjebaan en Boelelaan niet aangedaan worden, is omdat lijn 55 dan te lang over de rit zou doen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 13:54
door n-evo
Caffer schreef:@n-evo Tja, nou... zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met het GVB dat er wijken maanden tramloos gezet moeten worden om Amstelveen bereikbaar te houden :') Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 en dan zijn we er ook wel.

Wijken? Hooguit 2 haltes die niet door een tram worden ontsloten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 16:16
door fred1954
Nieuwe software voor Exploitatie Beheer Systeem (EBS) voor GVB gaat geleverd worden door InTraffic.

https://www.spoorpro.nl/specials/2018/1 ... -voor-gvb/

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 17:00
door Western Soldier
n-evo schreef:
Caffer schreef:@n-evo Tja, nou... zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met het GVB dat er wijken maanden tramloos gezet moeten worden om Amstelveen bereikbaar te houden :') Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 en dan zijn we er ook wel.

Wijken? Hooguit 2 haltes die niet door een tram worden ontsloten.


Ik ben een reiziger die niet zo heel blij is met die oplossing. Ik neem een paar keer per jaar tram 3 naar Haarlemmerplein vanaf Wibautstraat of in de nieuwe situatie met de nieuwe lijn 52 vanaf De Pijp, al is dat laatste nog niet voorgekomen, omdat ik tot nog toe enkel vanaf Wibautstraat die kant op ben gegaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 nov 2018, 17:26
door n-evo
M52 (De Pijp) of M51, M53, M54 (Wibautstraat) naar CS > Bus 18, 21, 22 naar Haarlemmerplein.

Verder gaf ik al aan dat het omleggen van de 3 naar Van Hallstraat alleen is als tram 10 niet op een deeltraject hersteld kan worden i.v.m. materieeltekort.

fred1954 schreef:Nieuwe software voor Exploitatie Beheer Systeem (EBS) voor GVB gaat geleverd worden door InTraffic.

https://www.spoorpro.nl/specials/2018/1 ... -voor-gvb/

Is det het nieuwe systeem wat ook eindelijk lijnletters moet mogelijk maken?