De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 03 Apr 2013, 19:36

Het grootste probleem is dat de trams moeten blijven rijden. Alleen bij vervangen van kruisingen is dat niet te mogelijk. Een Het is al erg genoeg dat alleen de trams kunnen blijven rijden. Iedereen gaat klagen want dan kunnen ze niet met hun fiets langs.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Apr 2013, 19:39

Ik heb het in al die jaren dat ik in Amsterdam gewoond heb nog maar één keer meegemaakt dat er tramvervangend busvervoer werd ingezet op één van de door mij gebruikte tramlijnen en toen was de kruising in kwestie wél gewoon in een weekend-buitendienststelling klaar. Wat mij betreft wordt dat dus vaker toegepast :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 03 Apr 2013, 19:44

Kruisingen zijn altijd met een weekend-buitendienststelling klaar. Althans, goed genoeg dat de trams weer eroverheen kunnen rijden.
Ik heb de vervanging van de kruising van de Van Baerlestraat/Paulus Potterstraat; Ceintuurbaan/F. Bolstraat en de Krommert meegemaakt en dat was altijd in een weekend vervangen. Daarna volgt het nawerk natuurlijk. Maar ja, een pendelbus is niet echt nodig. Meestal kun je met een buslijn in de buurt nog gewoon erheen reizen. Alleen zijn dan vaak de (directe) verbindingen (met CS) naar de kloten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Apr 2013, 19:55

In beide gevallen werden trams omgeleid volgens mij. Ik kan me geen busvervoer herinneren voor die projecten ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor Suus » Wo 03 Apr 2013, 20:39

Tramvervangende busdiensten zijn vrij zeldzaam inderdaad, het contrast met Rotterdam en Den Haag kan op dat punt haast niet groter. De vervangende busdienst 99 naar Diemen in de weekenden van maart was dan ook vrij uiteindelijk maar kon ook echt niet anders, aangezien er tussen de tramrails in geheid moest worden en daarvoor echt de bovenleiding onderbroken moest worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor JWM » Wo 03 Apr 2013, 20:49

Bee schreef:Tramvervangende busdiensten zijn vrij zeldzaam inderdaad
Op lijn 26 na dan, daar worden zelfs bussen ingezet als Sinterklaas aankomt in de stad :X.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 03 Apr 2013, 20:59

Vind ik echt een gemiste kans. Hadden ze van de IPTA-lus een lus die van beide kanten bereikbaar zou zijn gemaakt, dan zou lijn 26 naar IPTA kunnen rijden. Kunnen mensen dan vanaf Kattenburgerstraat met de lijnbussen naar CS of vanaf de IPTA lopen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Wo 03 Apr 2013, 22:39

Over werkzaamheden gesproken, in 2014 gaan zowel de Muiderstraatweg als de Hartveldseweg in Diemen volledig op de schop, tram 9 zal daar ook nog wel de nodige hinder van ondervinden.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Wo 03 Apr 2013, 23:31

Gaan ze daar eens eindelijk een fatsoenlijke verkeerssituatie van maken?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Apr 2013, 23:36

Het is Diemen hé. Ze zullen de verkeersdoorstroming dus gewoon nog verder de verturving in helpen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Wo 03 Apr 2013, 23:50

Klaasje schreef:Gaan ze daar eens eindelijk een fatsoenlijke verkeerssituatie van maken?

Het DiemerNieuws geeft aan dat er veel actoren zijn rondom de weg. Er zijn bovendien ook nog een aantal wensen. Zo wil het GVB een vrije trambaan en eigenlijk ook een betere overstap tussen bus en tram bij de Diemerbrug, maar het GVB wil ook nog steeds dat de bus richting Diemen Noord door de Burgemeester Bickerstraat kan zodat deze niet meer een lusje hoeft te rijden.

Anderen zouden graag de kasseienstrook bij de halte Schoolstraat zien verdwijnen. De verkeerslichten blijven natuurlijk ook een punt van zorg, deze zijn nu vrij beroerd afgesteld met veel nadruk op het doorgaande verkeer waarbij er ook nog sprake is van OV-prioriteit en van beweegbare bruggen.

Het profiel is eind jaren 80 vrij haastig ontworpen onder druk van een wethouder die graag nog binnen zijn termijn tram 9 doorgetrokken wilde hebben van de Watergraafsmeer naar Diemen en de semi-snelweg die dwars door Diemen liep wilde opruimen, sindsdien is er eigenlijk weinig meer aan de weg gedaan...
Rame à l'approche

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor midnet » Do 04 Apr 2013, 13:37

Er is de halte A.Krijtstraat bijgekomen-eerst was juist die halte voor de kerk bedoeld als in de plaats van 2. Het GVB nam de plaats in van voorheen MIDnet/CN en NZH.
Aan de weg is inderdaad niks gedaan-maar vergeleken met de situatie daarvoor- een rijksweg dwars door het dorp met alle snelverkeer (incl. FLEVodienst bussen naar Lelystad) was het een enorme vooruitgang. En in die tijd helemaal niet zo vreselijks slecht. Maar sindsdien is het verkeer en de situatie uiteraard ook weer enorm veranderd.
Ik denk dat de trambaan toch opengehouden zal moeten worden vanwege de werkplaats voorbij het eindpunt.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 04 Apr 2013, 14:39

De tram blijft over het algemeen altijd rijden bij werkzaamheden. Alleen spoorkruisingen is onmogelijk maar dat heb je niet in Diemen.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Edwin » Di 09 Apr 2013, 17:05

Sinds wanneer test GVB met het melden van vertrekkende treinen op de aanwezige schermen? Een goede vooruitgang. Twee pagina's lang, een stuk of 10(?) treinen per pagina met vertrektijd, vertraging (+ x min) en (gewijzigd) spoor.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Di 09 Apr 2013, 17:10

Dat is nieuw. De verbeteringen aan het informatiesysteem in de bussen worden zo te zien stapsgewijs uitgerold.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 09 Apr 2013, 17:15

Ik zat toevallig zaterdagavond in bus 15 vanaf de remise naar Station Zuid en daar kwam regelmatig de melding dat bij "stations-haltes" de actuele vertrektijden als proef zullen worden getoond. Alleen bij Station Zuid stond er aangegeven dat er op dat moment geen reisinformatie kan worden getoond (met een NS-logo).

Persoonlijk vind ik het allemaal leuk en hip, net als de aankomsttijden van de 4 volgende haltes, maar vind het beetje nutteloos. Bij de ingang van het station zie ik die tijden ook en de aankomsttijden van de eerstvolgende 4 haltes verschilt niet zoveel van de huidige tijd (gemiddeld 1 minuut per halte).

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Di 09 Apr 2013, 17:23

Hauptbahnhof, eerder meldde je dat op de schermen in de Combino's ook halte informatie vertoond zou gaan worden. Is hier al wat meer over bekend? Zou een mooie toevoeging zijn naar mijn mening.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Di 09 Apr 2013, 17:28

hauptbahnhof schreef:Persoonlijk vind ik het allemaal leuk en hip, net als de aankomsttijden van de 4 volgende haltes, maar vind het beetje nutteloos. Bij de ingang van het station zie ik die tijden ook en de aankomsttijden van de eerstvolgende 4 haltes verschilt niet zoveel van de huidige tijd (gemiddeld 1 minuut per halte).

Als je wat laat bent is het prettig als je het al in de bus kunt zien en niet hoeft te stoppen bij een TB7. Hetzelfde geldt voor reizigers die wat onzeker zijn. Als de actuele informatie overeenkomt met je reisadviesje uit 9292 of iets dergelijks geeft dat wat meer rust.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Vinny » Di 09 Apr 2013, 23:02

Het zou wel mooi zijn als ze bij beide systemen rekening houden met reeële looptijden. De TB7 van Amsterdam Centraal vind ik niet zo geslaagd. De bovenste trein is in de parktijk niet haalbaar zo heb ik afgelopen weekend maar weer eens ondervonden. Nou ja, de sprinter naar Zwolle is ook leuk :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Wo 10 Apr 2013, 07:11

Zo lastig is .07 en .37 van de 10A toch niet? :wink:

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Edwin » Wo 10 Apr 2013, 09:45

Vinny schreef:Het zou wel mooi zijn als ze bij beide systemen rekening houden met reeële looptijden. De TB7 van Amsterdam Centraal vind ik niet zo geslaagd. De bovenste trein is in de parktijk niet haalbaar zo heb ik afgelopen weekend maar weer eens ondervonden. Nou ja, de sprinter naar Zwolle is ook leuk :mrgreen:

Inderdaad. Om 17:21 de 21 uit stappen op CS en in de 21 de trein van 17:22 aangeven is te krap...
Remember to check-out with your ov-chipcard.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Wo 10 Apr 2013, 12:55

Vanochtend had het GVB er niet zo'n zin in, wat betreft materieelinzet.

Rond 08:10 kwamen er iets van 2 CAF'jes voorrijden op lijn 50 van Sloterdijk richting Zuid. Dat werd een beetje heel erg krap in de ochtendspits. Combineer dat met een verwarming die op standje max stond, en het resultaat was een bomvolle sauna. Ik heb meegemaakt dat deze dienst vaak met een hele stoet LHB werd uitgevoerd, met een hele zee van ruimte.
De aansluitende 51 richting Westwijk reed met een enkel BN'netje, dus dat werd ook proppen.

Op de terugweg vanaf Zuid naar Sloterdijk wel een LHB met '50 Gein' op de voorkant. De halte-afroep ging ook de verkeerde kant op: Amstelveenseweg werd omgeroepen als 'Overamstel', en uiteindelijk mocht ik van de halte-afroep bij 'Reigersbos' uitstappen...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Zo 14 Apr 2013, 17:42

Het metrospoor van Van der Madeweg naar Spaklerweg ligt er erg slecht bij, de metro maakt er hele rare hobbelbewegingen.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 14 Apr 2013, 18:46

Dat gevoel had ik ook al de andere kant op. Maar kon ook aan de betreffende metro liggen want heb dat gevoel niet eerder gehad.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Zo 14 Apr 2013, 23:19

Maandagnacht zal voor het eerst een Combino van een themauiterlijk worden voorzien; volgens de huidige inzichten wordt de 2033 beplakt als Koningstram ter ere van de kroning op 30 april. Aangezien de Blokkendozen binnenkort het veld zullen ruimen zullen we dit wel vaker gaan zien; sinds 2008 rijdt er namelijk bijna permanent een thema tram rond.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] en 2 gasten