Pagina 52 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:36
door hauptbahnhof
Het grootste probleem is dat de trams moeten blijven rijden. Alleen bij vervangen van kruisingen is dat niet te mogelijk. Een Het is al erg genoeg dat alleen de trams kunnen blijven rijden. Iedereen gaat klagen want dan kunnen ze niet met hun fiets langs.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:39
door Vinny
Ik heb het in al die jaren dat ik in Amsterdam gewoond heb nog maar één keer meegemaakt dat er tramvervangend busvervoer werd ingezet op één van de door mij gebruikte tramlijnen en toen was de kruising in kwestie wél gewoon in een weekend-buitendienststelling klaar. Wat mij betreft wordt dat dus vaker toegepast :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:44
door hauptbahnhof
Kruisingen zijn altijd met een weekend-buitendienststelling klaar. Althans, goed genoeg dat de trams weer eroverheen kunnen rijden.
Ik heb de vervanging van de kruising van de Van Baerlestraat/Paulus Potterstraat; Ceintuurbaan/F. Bolstraat en de Krommert meegemaakt en dat was altijd in een weekend vervangen. Daarna volgt het nawerk natuurlijk. Maar ja, een pendelbus is niet echt nodig. Meestal kun je met een buslijn in de buurt nog gewoon erheen reizen. Alleen zijn dan vaak de (directe) verbindingen (met CS) naar de kloten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 19:55
door Vinny
In beide gevallen werden trams omgeleid volgens mij. Ik kan me geen busvervoer herinneren voor die projecten ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:39
door Suus
Tramvervangende busdiensten zijn vrij zeldzaam inderdaad, het contrast met Rotterdam en Den Haag kan op dat punt haast niet groter. De vervangende busdienst 99 naar Diemen in de weekenden van maart was dan ook vrij uiteindelijk maar kon ook echt niet anders, aangezien er tussen de tramrails in geheid moest worden en daarvoor echt de bovenleiding onderbroken moest worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:49
door JWM
Bee schreef:Tramvervangende busdiensten zijn vrij zeldzaam inderdaad
Op lijn 26 na dan, daar worden zelfs bussen ingezet als Sinterklaas aankomt in de stad :X.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:59
door hauptbahnhof
Vind ik echt een gemiste kans. Hadden ze van de IPTA-lus een lus die van beide kanten bereikbaar zou zijn gemaakt, dan zou lijn 26 naar IPTA kunnen rijden. Kunnen mensen dan vanaf Kattenburgerstraat met de lijnbussen naar CS of vanaf de IPTA lopen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:39
door Suus
Over werkzaamheden gesproken, in 2014 gaan zowel de Muiderstraatweg als de Hartveldseweg in Diemen volledig op de schop, tram 9 zal daar ook nog wel de nodige hinder van ondervinden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 23:31
door Klaasje
Gaan ze daar eens eindelijk een fatsoenlijke verkeerssituatie van maken?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 23:36
door Vinny
Het is Diemen hé. Ze zullen de verkeersdoorstroming dus gewoon nog verder de verturving in helpen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 03 apr 2013, 23:50
door Suus
Klaasje schreef:Gaan ze daar eens eindelijk een fatsoenlijke verkeerssituatie van maken?
Het DiemerNieuws geeft aan dat er veel actoren zijn rondom de weg. Er zijn bovendien ook nog een aantal wensen. Zo wil het GVB een vrije trambaan en eigenlijk ook een betere overstap tussen bus en tram bij de Diemerbrug, maar het GVB wil ook nog steeds dat de bus richting Diemen Noord door de Burgemeester Bickerstraat kan zodat deze niet meer een lusje hoeft te rijden.

Anderen zouden graag de kasseienstrook bij de halte Schoolstraat zien verdwijnen. De verkeerslichten blijven natuurlijk ook een punt van zorg, deze zijn nu vrij beroerd afgesteld met veel nadruk op het doorgaande verkeer waarbij er ook nog sprake is van OV-prioriteit en van beweegbare bruggen.

Het profiel is eind jaren 80 vrij haastig ontworpen onder druk van een wethouder die graag nog binnen zijn termijn tram 9 doorgetrokken wilde hebben van de Watergraafsmeer naar Diemen en de semi-snelweg die dwars door Diemen liep wilde opruimen, sindsdien is er eigenlijk weinig meer aan de weg gedaan...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 04 apr 2013, 13:37
door midnet
Er is de halte A.Krijtstraat bijgekomen-eerst was juist die halte voor de kerk bedoeld als in de plaats van 2. Het GVB nam de plaats in van voorheen MIDnet/CN en NZH.
Aan de weg is inderdaad niks gedaan-maar vergeleken met de situatie daarvoor- een rijksweg dwars door het dorp met alle snelverkeer (incl. FLEVodienst bussen naar Lelystad) was het een enorme vooruitgang. En in die tijd helemaal niet zo vreselijks slecht. Maar sindsdien is het verkeer en de situatie uiteraard ook weer enorm veranderd.
Ik denk dat de trambaan toch opengehouden zal moeten worden vanwege de werkplaats voorbij het eindpunt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 04 apr 2013, 14:39
door hauptbahnhof
De tram blijft over het algemeen altijd rijden bij werkzaamheden. Alleen spoorkruisingen is onmogelijk maar dat heb je niet in Diemen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:05
door Edwin
Sinds wanneer test GVB met het melden van vertrekkende treinen op de aanwezige schermen? Een goede vooruitgang. Twee pagina's lang, een stuk of 10(?) treinen per pagina met vertrektijd, vertraging (+ x min) en (gewijzigd) spoor.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:10
door Suus
Dat is nieuw. De verbeteringen aan het informatiesysteem in de bussen worden zo te zien stapsgewijs uitgerold.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:15
door hauptbahnhof
Ik zat toevallig zaterdagavond in bus 15 vanaf de remise naar Station Zuid en daar kwam regelmatig de melding dat bij "stations-haltes" de actuele vertrektijden als proef zullen worden getoond. Alleen bij Station Zuid stond er aangegeven dat er op dat moment geen reisinformatie kan worden getoond (met een NS-logo).

Persoonlijk vind ik het allemaal leuk en hip, net als de aankomsttijden van de 4 volgende haltes, maar vind het beetje nutteloos. Bij de ingang van het station zie ik die tijden ook en de aankomsttijden van de eerstvolgende 4 haltes verschilt niet zoveel van de huidige tijd (gemiddeld 1 minuut per halte).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:23
door FLJ
Hauptbahnhof, eerder meldde je dat op de schermen in de Combino's ook halte informatie vertoond zou gaan worden. Is hier al wat meer over bekend? Zou een mooie toevoeging zijn naar mijn mening.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 09 apr 2013, 17:28
door Klaasje
hauptbahnhof schreef:Persoonlijk vind ik het allemaal leuk en hip, net als de aankomsttijden van de 4 volgende haltes, maar vind het beetje nutteloos. Bij de ingang van het station zie ik die tijden ook en de aankomsttijden van de eerstvolgende 4 haltes verschilt niet zoveel van de huidige tijd (gemiddeld 1 minuut per halte).
Als je wat laat bent is het prettig als je het al in de bus kunt zien en niet hoeft te stoppen bij een TB7. Hetzelfde geldt voor reizigers die wat onzeker zijn. Als de actuele informatie overeenkomt met je reisadviesje uit 9292 of iets dergelijks geeft dat wat meer rust.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 09 apr 2013, 23:02
door Vinny
Het zou wel mooi zijn als ze bij beide systemen rekening houden met reeële looptijden. De TB7 van Amsterdam Centraal vind ik niet zo geslaagd. De bovenste trein is in de parktijk niet haalbaar zo heb ik afgelopen weekend maar weer eens ondervonden. Nou ja, de sprinter naar Zwolle is ook leuk :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 07:11
door Klaasje
Zo lastig is .07 en .37 van de 10A toch niet? :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 09:45
door Edwin
Vinny schreef:Het zou wel mooi zijn als ze bij beide systemen rekening houden met reeële looptijden. De TB7 van Amsterdam Centraal vind ik niet zo geslaagd. De bovenste trein is in de parktijk niet haalbaar zo heb ik afgelopen weekend maar weer eens ondervonden. Nou ja, de sprinter naar Zwolle is ook leuk :mrgreen:
Inderdaad. Om 17:21 de 21 uit stappen op CS en in de 21 de trein van 17:22 aangeven is te krap...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 10 apr 2013, 12:55
door VIRM
Vanochtend had het GVB er niet zo'n zin in, wat betreft materieelinzet.

Rond 08:10 kwamen er iets van 2 CAF'jes voorrijden op lijn 50 van Sloterdijk richting Zuid. Dat werd een beetje heel erg krap in de ochtendspits. Combineer dat met een verwarming die op standje max stond, en het resultaat was een bomvolle sauna. Ik heb meegemaakt dat deze dienst vaak met een hele stoet LHB werd uitgevoerd, met een hele zee van ruimte.
De aansluitende 51 richting Westwijk reed met een enkel BN'netje, dus dat werd ook proppen.

Op de terugweg vanaf Zuid naar Sloterdijk wel een LHB met '50 Gein' op de voorkant. De halte-afroep ging ook de verkeerde kant op: Amstelveenseweg werd omgeroepen als 'Overamstel', en uiteindelijk mocht ik van de halte-afroep bij 'Reigersbos' uitstappen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 17:42
door Suus
Het metrospoor van Van der Madeweg naar Spaklerweg ligt er erg slecht bij, de metro maakt er hele rare hobbelbewegingen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 18:46
door hauptbahnhof
Dat gevoel had ik ook al de andere kant op. Maar kon ook aan de betreffende metro liggen want heb dat gevoel niet eerder gehad.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: zo 14 apr 2013, 23:19
door FLJ
Maandagnacht zal voor het eerst een Combino van een themauiterlijk worden voorzien; volgens de huidige inzichten wordt de 2033 beplakt als Koningstram ter ere van de kroning op 30 april. Aangezien de Blokkendozen binnenkort het veld zullen ruimen zullen we dit wel vaker gaan zien; sinds 2008 rijdt er namelijk bijna permanent een thema tram rond.