De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor robert55 » Do 18 Apr 2013, 19:25

Overigens wel grappig dat dat kroningsding op lin 2 rijdt: komtie bij iedere rity over de Koninginneweg :pos:

midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: Di 07 Jul 2009, 12:38

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor midnet » Zo 21 Apr 2013, 12:51

Op-naar je wens Konings/koninginne/kronings-dag is er net als vorig jaar weer de oranje dagkaart GVB voor slechts 5 eur, te koop bij de busbestuurders en tramconducteurs.

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Milco » Zo 21 Apr 2013, 14:16

midnet schreef:...voor slechts 5 eur,...

Kun je ook gewoon in hele euro's betalen? :lol:
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Lange_Dre » Zo 28 Apr 2013, 18:03

Over de kronings/koningstram gesproken, In Den Haag rijden er 3 van deze trams rond. De tweeramer HTM 2 en daarnaast in de reguliere dienst twee GTL's (3038 en de 3029) met toepasselijke bestickering. Foto's staan op http://htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1213438686 (GTL's) en op http://htmfoto.nl/nieuws/tonen.php?datu ... 7&item=250 (HTM 2) In Den Haag kan het dus wel mooi gedaan worden.. Meer foto's op: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2013149

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 29 Apr 2013, 11:07

Milco1995 schreef:
midnet schreef:...voor slechts 5 eur,...

Kun je ook gewoon in hele euro's betalen? :lol:

Wil net zeggen dan had ik al miljonair geweest. :wink:
Leven, en laten leven.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Do 02 Mei 2013, 11:36

Een opvallendheid op de 30e april: combinatielijn 16-25 werd gereden met Trapkarren! Normaal gesproken zijn de Trapkarren enkel op lijn 5, 16 en 24 te vinden en nooit daarbuiten (enkele uitzondering daargelaten). Op Lekstraatlijnen zijn ze überhaupt nooit te vinden (daar de wagens hun hele bestaansgeschiedenis al vanuit de remise Havenstraat rijden), kortom vrij uniek dat ze dienst deden op lijn 25.

Voor de liefhebbers heb ik hier een drietal foto's geplaatst.

Edit: post nav opmerking van VIRM aangepast
Laatst gewijzigd door FLJ op Do 02 Mei 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Do 02 Mei 2013, 11:53

FLJ schreef:Een opvallendheid op de 30e april: combinatielijn 16-25 werd gereden met Trapkarren! Normaal gesproken zijn de Trapkarren enkel op lijn 16 en 24 te vinden en nooit daarbuiten (enkele uitzondering daargelaten). Op Lekstraatlijnen zijn ze überhaupt nooit te vinden (daar de wagens hun hele bestaansgeschiedenis al vanuit de remise Havenstraat rijden), kortom vrij uniek dat ze dienst deden op lijn 25.

Voor de liefhebbers heb ik hier een drietal foto's geplaatst.


Ik zie de trapwagens toch echt met enige regelmaat op lijn 5 rijden. :)
Beul van de blindegeleidelijn

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Do 02 Mei 2013, 12:00

Je hebt helemaal gelijk, zat alleen aan de enkelkops Trapkarren te denken. Heb de post ondertussen aangepast.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 02 Mei 2013, 15:21

Dit jaar zaten alle ritten van lijn 16/25 in het werkpakket van lijn 16 en daardoor konden ze alle ritten met trapwagens rijden. Mensen van lijn 25 werden dus grotendeels als verwijzer of wisselwachter ingezet.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Edwin » Do 02 Mei 2013, 18:55

Op de GVB Twitter:
"Ja, de eerste nieuwe 116 meter lange metro gaat binnenkort rijden, als eerste op lijn 50 in de spits! De datum maken we zeer snel bekend"
Remember to check-out with your ov-chipcard.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor webguy » Do 02 Mei 2013, 18:58

Misschien goed om dit verder te bespreken in het topic over de nieuwe metro, heb 'm daar zelf ook gezet.
Reisinformatie/nerd

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Edwin » Vr 03 Mei 2013, 12:09

Excuus, ging via m'n telefoon en had het verkeerde topic gekozen :oops:
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4466
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Vr 03 Mei 2013, 16:36

Een ander forum meld dat tramlijn 25 per december opgeheven zal worden (dit hing al langer in de lucht) en daarnaast staat ook buslijn 46 op de nominatie om te verdwijnen (buslijn Amstelstation, Diemen, Duivendrecht, station Bijlmer ArenA). Daarnaast zouden ook enkele lijnen in de avonduren en op zondagochtend opgeheven worden, maar hier werden geen lijnen genoemd.
In 2014 wil het GVB de dan vrijgekomen middelen van lijn 25 gebruiken om vaker te rijden op de lijnen 1, 2, 5 en 12. Bij de bus gaat het naast het verdwijnen van de 46 om minder ritten op de lijnen 36, 38 en 64. In ruil daarvoor wordt er vaker gereden op de lijnen 21, 33 en 65.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Meltrain » Vr 03 Mei 2013, 16:43

Nog vaker op lijn 1, 2 en 5? :shock:
Ik vraag me af of dat wel past in de Leidsestraat. :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 03 Mei 2013, 21:04

GVB is op dit moment aan het investeren in het verbeteren van de dynamische reisinfo. Tussen nu en eind volgend jaar moet het volgende gerealiseerd zijn:
[*]verbeterde realtime data van tram, bus en metro voor app-bouwers. Planning: mei 2013
[*]realtime haltevertrektijden op de (mobiele) website. Planning: mei 2013
[*]displays (PIDs) op de halte. In eerste instantie ±100 (pilot), later 700. Planning: zomer 2013
[*]intern nieuw systeem bouwen voor het verspreiden van verstoringsberichten aan website, apps, 9292, displays in bussen etc. Planning: mei 2013
[*]NS-vertrekinfo in bussen (al actueel), volgens planning, ook in de Combino's in 2014
[*]Reizigers kunnen op een persoonlijke pagina op een halte of lijn abonneren en krijgen berichten over bijzonderheden hierover.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Vr 03 Mei 2013, 21:23

Mooie vooruitzichten, vooral de actuele vertrektijden op de website (hopelijk ook de GVB-app?) en haltes is een grote vooruitgang.

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Skinkie » Vr 03 Mei 2013, 21:36

FLJ schreef:Mooie vooruitzichten, vooral de actuele vertrektijden op de website (hopelijk ook de GVB-app?) en haltes is een grote vooruitgang.

Wij leveren de data voor de GVB app, maar het probleem is in principe erg... vervelend. Er zijn nu twee losse leveringen "legacy" en "delta". We kunnen of actueel aanbieden (dat draait op legacy), maar de GVB haltes (eigenlijk: stoparea's) ontbreken. Of de meest actuele planning en haltes uit delta, maar daar is actueel dan nog niet aan te koppelen.

Als je de realtime data grafiekjes van GVB checkt dan is daar veel instabiliteit uit legacy die hopelijk snel wordt opgelost. Met zo'n nieuwe release is het erg waarschijnlijk dat we en actuele data in de GVB app kunnen stoppen en als NDOV loket ook de ruwe data kunnen ontsluiten. De app is er vanaf het begin al op voorbereid... want ja er is wel over nagedacht ;)

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 03 Mei 2013, 21:45

Hoop alleen dat de live feed van GVB wel minder vaak ontbreekt. Gebeurt nu steeds vaker dat er op de apps Tranzzit (die niet meer in de app-store staat... :| ) of Openbaar Vervoer geen actuele data wordt getoond. Vaak is dit wel in de ochtend en later op de dag werkt het allemaal weer.

Gebruikersavatar
Skinkie
Berichten: 106
Lid geworden op: Di 05 Apr 2011, 17:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Skinkie » Vr 03 Mei 2013, 21:56

hauptbahnhof schreef:Hoop alleen dat de live feed van GVB wel minder vaak ontbreekt. Gebeurt nu steeds vaker dat er op de apps Tranzzit (die niet meer in de app-store staat... :| ) of Openbaar Vervoer geen actuele data wordt getoond. Vaak is dit wel in de ochtend en later op de dag werkt het allemaal weer.


Kijk hier maar eens: dit laat perfect zien hoe de actuele data van GVB er uitziet...
http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23680

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Somoht » Vr 03 Mei 2013, 21:56

hauptbahnhof schreef:Hoop alleen dat de live feed van GVB wel minder vaak ontbreekt. Gebeurt nu steeds vaker dat er op de apps Tranzzit (die niet meer in de app-store staat... :| ) of Openbaar Vervoer geen actuele data wordt getoond. Vaak is dit wel in de ochtend en later op de dag werkt het allemaal weer.


Elke maandagochtend :( Ligt nu ook down.
Verder geen slecht woord over de IT bij GVB, prachtige ontwikkelingen die er aankomen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 03 Mei 2013, 22:03

Wat apart. Vanmiddag deed die het wel.
Waar ligt het eigenlijk aan?

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 03 Mei 2013, 22:06

Skinkie schreef:Kijk hier maar eens: dit laat perfect zien hoe de actuele data van GVB er uitziet...
http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23680


Wat wordt hier precies getoond, in relatie met de tijd?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor webguy » Vr 03 Mei 2013, 22:09

Aantal berichten per minuut vanaf de GVB servers/dienst.

Edit: ter vergelijking, Connexxion: http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23678
Reisinformatie/nerd

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 03 Mei 2013, 22:17

Dit ziet er wel verschrikkelijk uit. Vraag me dan wel af of men bij de IT-afdeling van de GVB een server moeten resetten als alles down is of dat het vanzelf wel weer on gaat.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Somoht » Vr 03 Mei 2013, 22:17

webguy schreef:Aantal berichten per minuut vanaf de GVB servers/dienst.

Edit: ter vergelijking, Connexxion: http://zabbix.opengeo.nl/history.php?ac ... emid=23678


Skinkie had niet het duidelijkste grafiekje gepost.

Dit is aantal berichten van de afgelopen week, groen is het aantal berichten wat realtime was. Geen groen == realtime feed weg.

Afbeelding

/edit

Ja GVB ICT moet het herstarten. Maar ze zijn bezig met een nieuw platform wat stabieler en schaalbaarder is, welke ook de metro vertrektijden gaat leveren. Ik hoop dat mei 2013 betekent dat dat platform dus ook snel in gebruik genomen gaat worden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast