De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Za 04 Mei 2013, 00:52

FLJ schreef:Mooie vooruitzichten, vooral de actuele vertrektijden op de website (hopelijk ook de GVB-app?) en haltes is een grote vooruitgang.

Had er eigenlijk al jaren moeten zijn. Heeft veel te lang geduurd dit.
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 04 Mei 2013, 08:19

Wees blij dat het alsnog komt want GVB is niet verplicht ofzo.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Za 04 Mei 2013, 10:00

De RET ook niet en daar is het er wel al jaren.
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 04 Mei 2013, 11:01

Dat is allemaal niet door RET geregeld maar vanuit de gemeente of stadsregio. En verder, als je op een halte staat zonder display kun je niet op internet naar de actuele tijden kijken.
Dit wordt allemaal wel door GVB geregeld. Dat bedoel ik te zeggen.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Somoht » Za 04 Mei 2013, 11:20

hauptbahnhof schreef:Dat is allemaal niet door RET geregeld maar vanuit de gemeente of stadsregio. En verder, als je op een halte staat zonder display kun je niet op internet naar de actuele tijden kijken.
Dit wordt allemaal wel door GVB geregeld. Dat bedoel ik te zeggen.


Ja en RET heeft zo zijn eigen problemen waardoor het moeilijk is om die tijden op app'jes en zelfs 9292 te krijgen. Sterker nog de vertrektijden van de RET bussen op de DRIS'sen in Haaglanden zijn nog steeds statisch omdat RET de enige vervoerder is die deze benodigde datastroom kan leveren. Dat was met Qbuzz wel anders..

Verder heeft GVB straks een reisinformatiesysteem waarbij alle omleidingen ook in de app'jes komen, iets nog ongevenaard is bij andere vervoerders.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Mojito » Za 04 Mei 2013, 13:14

Mooie foto's, FLJ! Lang geleden, deze trams op een Lekstraatlijn. Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden (volgens mij was dat ook op een Koninginnedag) een 12G op lijn 14 zag rijden. Voor 1996 ben ik nog wel eens in een 12G als een van de vele extra's op lijn 9 naar De Meer gereisd, toen Ajax daar nog speelde. Begin jaren '90 reden er twee 11G's als pendel op de 3, tussen Frederik Hendrikplantsoen en het Haarlemmerplein, toen de eindlus op de Zoutkeetsgracht door werkzaamheden niet bereikbaar was en men een tijdelijk wissel op het Haarlemmerplein had gelegd.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Edwin » Di 07 Mei 2013, 14:56

In de bussen wordt nu bij een station de overstapmogelijkheden getoond. Helaas zie je pagina 1 maar kort en pagina 2 zeer lang.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Jelmer » Di 07 Mei 2013, 18:55

Weet iemand of er nog nieuwe bussen komen bij het GVB binnenkort?
Zou denken dat de laatste Jonckheere's, zowel standaard, als geleed, toch vervangen gaan worden?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Di 07 Mei 2013, 19:00

Later dit jaar stromen er 34 nieuwe Citea's in. Daarnaast komen er begin 2014 16 nieuwe gelede bussen.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Wo 08 Mei 2013, 11:22

Deze zomer een ontvlochten metronetwerk: link

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Wo 08 Mei 2013, 12:34

Wat zijn de frequenties van de 54 en 50?
Komt wel goed schatje.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Wo 08 Mei 2013, 12:44

Dat kan ik dus nergens vinden. Alleen dat het "frequenter is". :') => Missers in de reisinformatie.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Edwin » Wo 08 Mei 2013, 13:14

Ik moet wel zeggen dat alle plaatjes met waar de tijdelijke haltes e.d. zijn erg duidelijk zijn. Zo zou elke vervoerder stremmingen kunnen aangeven.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Alargule » Wo 08 Mei 2013, 13:58

Klaasje schreef:Dat kan ik dus nergens vinden. Alleen dat het "frequenter is". :') => Missers in de reisinformatie.


10x per uur in de spits ipv 8x per uur en 7,5x per uur daarbuiten ipv 6x per uur? Ik weet het ook niet, maar dat zou me het meest voor de hand liggend lijken.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Wo 08 Mei 2013, 14:42

Is er nu tijdelijk een vakantiematerieelinzet o.i.d? In de ochtendspits op lijn 50 richting Gein kwamen er maar twee stellen LHB opdagen.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Wo 08 Mei 2013, 15:15

2x CAF of 2x LHB komt door materieelgebrek elke spits in meerdere ritten voor.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 08 Mei 2013, 17:25

Alargule schreef:
Klaasje schreef:Dat kan ik dus nergens vinden. Alleen dat het "frequenter is". :') => Missers in de reisinformatie.


10x per uur in de spits ipv 8x per uur en 7,5x per uur daarbuiten ipv 6x per uur? Ik weet het ook niet, maar dat zou me het meest voor de hand liggend lijken.


Waarom is het een misser? Zie je vanzelf wel als de dienstregeling bekend word. Niet alles hoeft ruim te van te voren te worden voorgekauwd.

Maar goed, ik heb begrepen, elke 4 min in de spits en elke 6 minuten er buiten. Maar wat er om 22:00 gereden wordt of zondagochtend, moeten we nog zien. Zal wel in de gaten houden of de wagenlopen eerder bekend zijn dan de dienstregeling, zal ik het vermelden hier.

Ondertussen zijn op de seinen op Spaklerweg de W-lampen verschenen. Alleen spoor 4 heeft het volgens mij niet.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Alargule » Wo 08 Mei 2013, 18:01

hauptbahnhof schreef:
Alargule schreef:
Klaasje schreef:Dat kan ik dus nergens vinden. Alleen dat het "frequenter is". :') => Missers in de reisinformatie.


10x per uur in de spits ipv 8x per uur en 7,5x per uur daarbuiten ipv 6x per uur? Ik weet het ook niet, maar dat zou me het meest voor de hand liggend lijken.


Waarom is het een misser?


Geen idee waar je het hier over hebt? Ik geef alleen potentiële frequenties aan? Goed overigens om te zien dat het in de praktijk nóg hoger wordt.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Mojito » Wo 08 Mei 2013, 18:07

@hauptbahnhof: wat is en waartoe dient een W-lamp? (Met Google vind ik het niet zo snel, tot nog toe...)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Ardan » Wo 08 Mei 2013, 19:36

W-lampen zie je ook op de koppen van de perrons van Van der Madeweg. Ze geven aan of de metrobestuurder nog moet blijven wachten op de aansluitende metro.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Mojito » Wo 08 Mei 2013, 20:02

Aha, dank voor de uitleg. Die zijn me dan nog nooit opgevallen. Ik zal er op letten als ik er weer eens kom.

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Wo 08 Mei 2013, 21:07

hauptbahnhof schreef:Waarom is het een misser? Zie je vanzelf wel als de dienstregeling bekend word. Niet alles hoeft ruim te van te voren te worden voorgekauwd.

Is het raar, als iemand waarvoor een flink deel van de reistijd wordt bepaald door overstaptijd trein-metro v.v. zich afvraagt hoe slecht of goed een overstap kan worden als het netwerk compleet op de schop gaat? Bij dit soort grote wijzigingen is het goed om te weten waar je ongeveer aan toe bent. Over drie en een halve week is het al zover.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 08 Mei 2013, 21:29

De W-lamp gaat vast branden als de aansluitende metro (op Van der Madeweg werkt deze op dit moment dus alleen bij lijn 50 en 53) onderweg is. Voor lijn 50 is dat als deze op de flyover rijdt of net vanaf Duivendrecht vertrokken is. Voor lijn 53 is dat als deze na de wasstraat door het wissel is gereden of net uit het tunneltje onder station Duivendrecht is.

Als de metro de stationssectie bereikt, gaat deze knipperen. Het nare is alleen dat dit niet aan de ZUB-beveiliging is gekoppeld dus de metrobestuurder kan alsnog besluiten om alsnog weg te rijden.

Klaasje schreef:Is het raar, als iemand waarvoor een flink deel van de reistijd wordt bepaald door overstaptijd trein-metro v.v. zich afvraagt hoe slecht of goed een overstap kan worden als het netwerk compleet op de schop gaat? Bij dit soort grote wijzigingen is het goed om te weten waar je ongeveer aan toe bent. Over drie en een halve week is het al zover.


Op de ene tak raken mensen hun directe verbinding kwijt en bij de andere raken ze een kwijt maar krijgen ze een andere directe verbinding. Nu weten we dat behalve in de ochtend in het weekend er om de 10 minuten wordt gereden en in de spits om de 7,5 minuten. Dus mocht een aansluiting de mist in gaan, dan weet je wat de wachttijd is in dat geval. Nou wordt er al specifiek gezegd dat er vaker wordt gereden. Dus je weet al dat de wachttijd minder dan 7,5/10 minuten wordt, ook in het geval van een gemiste aansluiting. Dat is een gegeven. Ook dat de dienstregeling op minimaal dezelfde tijdstippen begint en eindigt. Want zonder de daadwerkelijke dienstregeling heb je verder helemaal NIKS aan die frequenties. Dus ik vind het geen misser.

En dan ook nog, als alles nu wordt gecommuniceerd, wat voor verschil maakt het uit?
Als ik een week van te voren alsnog kan zoeken hoe ik vanaf Gein op Station Sloterdijk kan komen (en wat de tijden zijn), is het niet anders dan als ik het 4 weken van te voren al kon opzoeken. Feit blijft dat er een nieuw metronet komt en dat dat alvast is gecommuniceerd aan de passagiers. En dat is het belangrijkste.

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Mojito » Do 09 Mei 2013, 00:14

En nogmaals dank voor de uitleg :)

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor robert55 » Do 09 Mei 2013, 11:05

hauptbahnhof schreef:Op de ene tak raken mensen hun directe verbinding kwijt en bij de andere raken ze een kwijt maar krijgen ze een andere directe verbinding. Nu weten we dat behalve in de ochtend in het weekend er om de 10 minuten wordt gereden en in de spits om de 7,5 minuten. Dus mocht een aansluiting de mist in gaan, dan weet je wat de wachttijd is in dat geval. Nou wordt er al specifiek gezegd dat er vaker wordt gereden. Dus je weet al dat de wachttijd minder dan 7,5/10 minuten wordt, ook in het geval van een gemiste aansluiting. Dat is een gegeven. Ook dat de dienstregeling op minimaal dezelfde tijdstippen begint en eindigt. Want zonder de daadwerkelijke dienstregeling heb je verder helemaal NIKS aan die frequenties. Dus ik vind het geen misser.

En dan ook nog, als alles nu wordt gecommuniceerd, wat voor verschil maakt het uit?
Als ik een week van te voren alsnog kan zoeken hoe ik vanaf Gein op Station Sloterdijk kan komen (en wat de tijden zijn), is het niet anders dan als ik het 4 weken van te voren al kon opzoeken. Feit blijft dat er een nieuw metronet komt en dat dat alvast is gecommuniceerd aan de passagiers. En dat is het belangrijkste.


sorry, maar het blijft onvolledige communicatie.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast