Pagina 547 van 739

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 22:21
door Caffer
Wievank schreef:Het enige nadeel is dat als de 52 keert op de middelste twee sporen, je telkens een ander perron moet hebben als reiziger.
Dennistd had het over een lange kering. Waarschijnlijk via opstelterrein Zuid, zoals het uiteindelijk toch wel zal moeten als het station gerenoveerd is en de NZL twee middensporen krijgt. Het ongebruikte spoor van lijn 51 richting CS kan aan de oostkant van het station makkelijk aan de NZL worden gekoppeld, en aan de westkant met wat moeite en zand storten wel doorgetrokken worden naar het opstelterrein, maar of ze dat allemaal gaan doen voor een tijdelijke situatie...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 05 jun 2019, 23:07
door Wievank
Een lange kering is normaal gesproken dat de volgende trein/metro binnenkomt, terwijl de vorige nog niet vertrokken is. Dat kan betekenen via een tailtrack/opstelterrein, maar met twee perronsporen is dat meestal gesproken gewoon aan het perron.

Om op een nuttige wijze via het opstelterrein te keren moet aan de westkant een extra viaduct over de Parnassusweg aangelegd worden, anders moet het stuk tussen het opstelterrein en station Zuid op enkelspoor plaatsvinden op zeer lage snelheid, wat het geheel alleen maar nog moeilijker inpasbaar maakt en veel extra tijd (en daarmee materieel) kost. Daarnaast vraagt dit nog meer infra op het deel waar juist de komende jaren ruimte nodig is vanwege één of ander klein verbouwinkje of zo.

Maar voorlopig heb ik nog nergens concrete plannen gezien om op korte termijn de infra op station Zuid aan te passen. Daarom verwacht ik eerder dag GVB gaat proberen om de kering op station Zuid met een minuut te verkorten al dan niet in combinatie met het korter plannen van de aankomst van de volgende metro korter op het vertrek van de vorige.

In alle gevallen komt er wel een ander probleem om de hoek kijken: het extra benodigde materieel. Een frequentieverhoging gaat namelijk niet zonder dat er minimaal één extra stel ingezet wordt. Nu al vallen er met grote regelmaat ritten op andere lijnen uit door een tekort aan inzetbaar materieel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 00:39
door trolly
Caffer schreef:Het ongebruikte spoor van lijn 51 richting CS kan aan de oostkant van het station makkelijk aan de NZL worden gekoppeld, en aan de westkant met wat moeite en zand storten wel doorgetrokken worden naar het opstelterrein, maar of ze dat allemaal gaan doen voor een tijdelijke situatie...
Nee, uiteraard niet. Ze hebben de ruimte tussen de metrosporen erg hard nodig om (waarschijnlijk) drie spoorbakken te bouwen, die het plafond van de nieuwe Brittenpassage gaan vormen en daarmee de basis voor het nieuwe metrostation zullen zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 09:05
door Alargule
Het in de 'definitieve' toestand brengen van het metrostation Zuid zal niet eerder gebeuren dan 2024. Aldus tabel 1 op pagina 18 van dit document (pdf). Dat betekent dus ook dat 'lang keren' op Zuid pas vanaf die datum werkelijkheid zal worden.

En dat zit dus allemaal verweven in de clusterfuck het project Zuidasdok, waarmee het - gelet op de recente berichtgeving - niet onaannemelijk is dat de vroegste opleverdatum nog wat verder in de toekomst verschuift.

Maar goed, mocht de nood écht aan de man zijn en 12 metro's per uur tegen 2024 niet meer voldoende zijn, dan valt er vast wel weer een noodverbandje te plakken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 11:20
door dennistd
Andere optie kan natuurlijk zijn om bij aankomst al een metrobestuurder klaar te hebben staan bij de achterzijde, zodat binnen een minuut gekeerd kan worden. Nu staat ie er zeker een paar minuten geloof ik.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 11:45
door n-evo
Toen ik vanochtend aankwam met de M52 op Zuid reed deze met 2 minuten weer terug naar Noord.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 11:58
door Caffer
Wievank schreef:Een lange kering is normaal gesproken dat de volgende trein/metro binnenkomt, terwijl de vorige nog niet vertrokken is. Dat kan betekenen via een tailtrack/opstelterrein, maar met twee perronsporen is dat meestal gesproken gewoon aan het perron.
Ah, ik heb altijd gedacht dat een lange kering inhield dat er een aparte uitstaphalte/perron was. Een eenvoudige manier om hogere frequencies mogelijk te maken lijkt me om een "wachtstation" in te stellen net ten oosten van station Zuid, dat als "safe haven" kan dienen als het keerspoor bezet is. Een noodperronnetje waarlangs standaard kort gestopt wordt, met een nooduitgang aan de Beethovenstraat, zou voldoende moeten zijn lijkt me.

Viel me trouwens op dat de nieuwe CAF voor de Vlaamse trambedrijven wel erg lijkt op de Amsterdamse:
Afbeelding

Is deze van de 15G afgeleid of is dit gewoon de nieuwe standaardneus voor de Urbos?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 12:40
door dennistd
n-evo schreef:Toen ik vanochtend aankwam met de M52 op Zuid reed deze met 2 minuten weer terug naar Noord.
Als er nu 10 per uur rijden met een kering van 2 minuten, kun je 10 minuten winnen door hier een kering van 1 minuut van te maken. En laat dat nou precies de tijd zijn die twee metro's per uur kosten bij een frequentie van 12 per uur.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: do 06 jun 2019, 13:14
door n-evo
Caffer schreef:Viel me trouwens op dat de nieuwe CAF voor de Vlaamse trambedrijven wel erg lijkt op de Amsterdamse:

Is deze van de 15G afgeleid of is dit gewoon de nieuwe standaardneus voor de Urbos?
Beetje jammer.

Het zal me niet verbazen als Amsterdam weer een aangepast design wou met betere zichtbaarheid t.o.v. het standaard design. De vorige Urbos heeft een veel plattere kop met een voorruit dat niet rond gaat. Ook is afscheiding tussen het voorruit en zijruit daarvan veel dikker. Hebben ze destijds ook van Siemens gevraagd met de Combino. Uiteindelijk is de Amsterdamse Combino de nieuwe standaard geworden. En wat hier speelt, speelt grotendeels ook in de Vlaamse tramsteden (of nog erger).

Het valt me vooral op dat alle nieuwe Belgische trams (zowel van De Lijn als MIVB) nog spiegels hebben. In Nederland heeft geen een nieuwe tram dat meer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: za 08 jun 2019, 22:40
door Caffer
Klinkt als een waarschijnlijk scenario :Y

Zou inderdaad jammer zijn als dat leuke 15G-ontwerp straks overal rondrijdt, hoewel er van diversiteit in de materieelbranch toch al weinig sprake meer is. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als over een jaar of 10 de eerste van die modulaire standaard-lagevloertrams op leeftijd raken, en er honderden exact gelijke trams buiten dienst gesteld worden. De handel in tweedehands trams zal dan wel weer flink op gang komen.

Die spiegels zouden maar zo eens verplicht kunnen zijn in België. Overbodig (geraakte) veiligheidseisen geschrapt krijgen is geloof ik niet bepaald makkelijk daar :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 11:09
door n-evo
Is het niet vooral spannend of de Combinio's überhaupt die 30 jaar levensduur gaan redden? En zo ja tegen welke prijs en hoe. Laat staan of ze nog geschikt zijn voor een tweede leven elders.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 11:13
door Alargule
Waarom zou dat spannend zijn?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 12:16
door Suus
n-evo schreef:Is het niet vooral spannend of de Combinio's überhaupt die 30 jaar levensduur gaan redden? En zo ja tegen welke prijs en hoe. Laat staan of ze nog geschikt zijn voor een tweede leven elders.
Ze gaan ondertussen al ruim 15 jaar mee, de rest gaan ze ook wel halen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 12:26
door n-evo
Ik dacht dat met name de constructie en sterke roestvorming (die onlangs voor miljoenen aan extra onderhoud veroorzaakte) de verwachtte levensduur van de Combino's drukte. Of zijn beiden problemen inmiddels helemaal opgelost? Dat zou mooi zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 12:33
door Alargule
Problemen uit de begintijd met de constructie zijn inmiddels opgelost. Hoe het met de roestproblemen staat weet ik niet, maar twee jaar geleden werd wel gemeld dat GVB daar in ieder geval extra geld voor reserveerde. Dat doet vermoeden dat de problemen in ieder geval worden aangepakt.

Wat dat voor impact op de uiteindelijke levensduur heeft: geen idee.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: ma 10 jun 2019, 12:36
door n-evo
Thnx voor de toelichting!

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 11 jun 2019, 00:41
door STF
Veel Combino's schijnen nu na zo'n 15 jaar in een bijzonder slechte staat te verkeren en kunnen op deze manier niet al te lang meer mee (tenzij het ingrijpend wordt aangepakt), hoorde ik laatst; rottende vloeren, daklekkage, dat soort dingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 11 jun 2019, 12:30
door Caffer
Om gelijk maar de volgende generatie tramproblematiek af te trappen: is het iemand anders al opgevallen dat de 15G wel erg piept in de bochten? Op dat youtube-filmpje van de testrit is in elke bocht luid gepiep te horen, en na het bekijken van wat video's van urbossen in andere steden vrees ik toch dat het een standaard-eigenschap van dit tramtype is -o-

De combino's hadden dit probleem in het begin ook. Hoe is dat eigenlijk verholpen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 11 jun 2019, 12:56
door n-evo
Suus schreef:Ze gaan ondertussen al ruim 15 jaar mee, de rest gaan ze ook wel halen.
Nooit geweten dat het zo werkte.
STF schreef:Veel Combino's schijnen nu na zo'n 15 jaar in een bijzonder slechte staat te verkeren en kunnen op deze manier niet al te lang meer mee (tenzij het ingrijpend wordt aangepakt), hoorde ik laatst; rottende vloeren, daklekkage, dat soort dingen.
Zoiets begreep ik ook, vandaar m'n vraag.
Caffer schreef:Om gelijk maar de volgende generatie tramproblematiek af te trappen: is het iemand anders al opgevallen dat de 15G wel erg piept in de bochten? Op dat youtube-filmpje van de testrit is in elke bocht luid gepiep te horen, en na het bekijken van wat video's van urbossen in andere steden vrees ik toch dat het een standaard-eigenschap van dit tramtype is -o-

De combino's hadden dit probleem in het begin ook. Hoe is dat eigenlijk verholpen?
Dat viel mij ook op, maar het is mogelijk toe te schrijven aan de opname. Telefoonmicrofoons kunnen erg gevoelig zijn, helemaal bij schelle tonen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 11 jun 2019, 14:17
door Caffer
n-evo schreef:Dat viel mij ook op, maar het is mogelijk toe te schrijven aan de opname. Telefoonmicrofoons kunnen erg gevoelig zijn, helemaal bij schelle tonen.
Daar dacht ik eerst ook aan, vooral omdat de video gemaakt is op het stilste moment van de nacht, maar het gepiep is te horen op bijna elke opname van een urbos die door een boog gaat.
Edit: het lijkt er op dat ik een paar ongelukkige opnames te pakken had, ze piepen lang niet altijd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 11 jun 2019, 16:15
door n-evo
Caffer schreef:... maar het gepiep is te horen op bijna elke opname van een urbos die door een boog gaat.
Dat sluit aan op wat ik zeg toch? Je zult het in het echt moeten ervaren en niet via een opname.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: di 11 jun 2019, 22:16
door Caffer
Niet elke camera versterkt pieptonen. En belangrijker, als er geen gepiep is kan er ook niks versterkt worden. Als je kijkt naar opnames van combino's (na hun tripje terug naar Duitsland, waar het piepen in de bochten is verholpen) hoor je helemaal geen gepiep. Alleen het karakteristieke brommende gebonk waar combino's zo berucht om zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 12:08
door n-evo
Met m'n iPhone XS merk ik ook dat schelle tonen vaak nóg scheller worden. De meeste filmpjes op YouTube van trams zullen niet met professionele apparatuur opgenomen zijn. Lijkt me tenminste.

Wat betreft de Combino's: die hoor ik hier ook. Altijd al gedaan. Thuis weet ik precies wanneer een tram afslaat richting de remise, zelfs met de ramen dicht in een volledig geïsoleerde woning. Maar goed, dat hoort er bij. :D Zelfde geldt voor de Citadis in Rotterdam. Zelfs de gelede trams van tram 5, 19 en 24 kunnen aardig wat hoge tonen produceren in een knullige bocht, al is het over het algemeen stuk minder dan bij de Combino. Maar goed, die hebben ook bewegende draaistellen.

Ik vind het in ieder geval lastig in te schatten zo op een filmpje, helemaal omdat het meeste beeldmateriaal van de 15G tot nu toe vrij amateuristisch is. Ik hoop natuurlijk van harte dat het in het echt niet zó erg is. :?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 12:41
door fred1954
Provincie NH wil doortrekking van NZL naar Zaanstad en Purmerend.....

https://www.parool.nl/amsterdam/provinc ... ~b5b9593d/

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 14:02
door Caffer
@n-evo Het verschilt inderdaad ook wel erg per bocht. Heb het idee dat combino's meestal geen hoge tonen produceren (wel dat lage geluid, alsof er een draak wakker wordt) terwijl die urbossen in bijna elke video wel wat gepiep lieten horen, maar we zullen het inderdaad in het echt moeten zien om er meer over te kunnen zeggen. Ik denk (en hoop) ook dat het meevalt.
fred1954 schreef:Provincie NH wil doortrekking van NZL naar Zaanstad en Purmerend.....
:roll: