Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Als de A 9 ondertunneld wordt is er wellicht ruimte om het Meanderpark plat te gooien en daar een paar tramrails in aanleggen. Dan had Amstelveen maar vooruitziend moeten zijn en toen ze het stadshart begin jaren '90 aanlegde maar rekening moeten houden met OV-bereikbaarheid van de winkels en het busstation beter kunnen inbedden in het regionale OV-netwerk :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Deze uitspraak doet me denken aan een gepensioneerde mevrouw die tjdens een concert haar vrees voor de aantasting van het Meanderpark bij de ondertunneling van de A9 met mij deelde. Ik denk dat veel andere bewoners deze vrees delen, wat het plan politiek gevoelig maakt. Dan lijkt me een verbinding Binnenhof-Uithoorn niet eens zo slecht, de vraag is alleen of dat overkill kan betekenen op het zuidelijke traject. Als er echt niets anders mogelijk is dan maar een aansluiting op Oranjebaan tussen de 25 naar Zuid en de 5 naar Binnenhof en vice versa.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Toekomstige reizigers Uithoorn - Amstelveen Busstation kunnen natuurlijk de tram nemen en overstappen bij Sacharovlaan op lijn 357/358. Is dat niet goed genoeg?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op AT5.nl een artikel over het testen van de nieuwe e-Citea van het GVB.

Er worden alleen (deels) de verkeerde lijnen genoemd die elektrisch gaan rijden, in het artikel. Niet 15, 22 en 36, maar 15, 22, 222 (nieuwe spitslijn) en 61 worden elektrisch. Dit i.v.m. de hoogte van de bus. Lijn 36 kan in de buurt van Sloterdijk niet onder een viaduct door en is daardoor voorlopig af.

https://www.at5.nl/artikelen/197513/gvb ... l-per-jaar
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Op AT5.nl een artikel over het testen van de nieuwe e-Citea van het GVB.
GVB is de laadinfra aan het testen en buschauffeurs aan het opleiden, maar niet met een van hun eigen bussen. Het gaat nu nog om een geleende demobus. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

diederickx schreef:Toekomstige reizigers Uithoorn - Amstelveen Busstation kunnen natuurlijk de tram nemen en overstappen bij Sacharovlaan op lijn 357/358. Is dat niet goed genoeg?
Voor reizigers die verder willen reizen levert dat twee overstappen op: bij Sacharovlaan en bij het busstation. Bovendien lijkt het me dat we echt af moeten van Sacharovlaan als overstappunt. Dan kun je beter iedereen subsidie geven om een rijbewijs te halen. Ik heb er vaak genoeg in de stromende regen een half uur moeten wachten omdat de aansluitende bus natuurlijk nét was vertrokken toen de metro aankwam :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

"Reizigers die verder willen reizen" kunnen straks natuurlijk gewoon in de tram blijven zitten, of een overstap op een andere halte van de Amsteltram maken.

En de overstapvoorzieningen en aansluitkwaliteit op Sacharovlaan vallen natuurlijk te verbeteren, al vraag ik me af of daar budget voor vrijgemaakt zal worden om alleen te voorkomen dat die arme Vinny ooit weer in de regen staat te verkleumen.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Er staan gewoon abri's op Sacharovlaan hoor. Bovendien is gedurende winkeluren het interval richting Amstelveen Busstation hooguit 15 minuten.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die "hooguit 15 minuten" overstap, op al dan niet een prettige halte, tellen in het ergste geval toch weer fors op bij de reistijd. Op die manier maak je van de tram geen aantrekkelijk alternatief ten opzichte van de auto. Meer gedoe (overstap of bijna 700 meter lopen met je aankopen), minder comfort en waarschijnlijk nog langer onderweg ook.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Jamaar hoeveel mensen zouden er nu met die overstap geconfronteerd worden op het totaal?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Geen idee, volgens mij is dat ongeveer het punt. Nadat de Uithoornlijn een feit werd hebben betrokken instanties nooit meer opnieuw gekeken naar de impact van de opheffing van halte Amstelveen Centrum. Als al bekend is dat Uithoorners amper tot geen interesse hebben in het Amstelveense Stadshart is er natuurlijk geen probleem.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat klinkt wat zwart-wit. Interesse zal er heus zijn, maar hoe is de verhouding tussen de reizigersstromen Uithoorn-Amstelveen Centrum en Uithoorn-doorgaand? Meer specifiek: is de eerste stroom groot genoeg om een extra stop te rechtvaardigen?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heeft de tram een dusdanig grotere aantrekkingskracht dat die stroom had kunnen groeien?

Ook nog een interessante.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Om nog even een duit in het zakje te doen:
diederickx schreef:Er staan gewoon abri's op Sacharovlaan hoor. Bovendien is gedurende winkeluren het interval richting Amstelveen Busstation hooguit 15 minuten.
In de paar keer dat ik op Sacharovlaan van sneltram op bus moest overstappen viel het me op dat de looproute naar de halte richting Kudelstaart onprettig en vrij lang is; daar in de huidige verkeerssituatie moeten overstappen zal per saldo vermoedelijk reizigers gaan kosten. Zelfs al is het een hoogfrequente overstap, want ik mag wel hopen dat de ritten naar Uithoorn door de 357/358 minimaal tot aan Westwijk overgenomen worden, of ingekort worden tot de Burgemeester Wiegelweg (vereist mogelijk wel een aanpassing van het kruispunt zodat de bus daar kan keren).

Ik heb altijd de indruk gekregen dat de reizigersstroom richting het Stadshart met name tijdens de winkeluren behoorlijk groot is: wanneer ik met 10-15 man op de bus naar Amsterdam stond te wachten stapten er bij aankomst vrijwel hetzelfde aantal uit. Tijdens kantooruren zit daar nu nog veel publiek voor Zuidoost bij, die vallen natuurlijk straks weg. Hoe dan ook, ook al zal ik nooit zomaar de exacte reizigersaantallen weten, ik denk dat de stroom groot genoeg is om een comfortabele oplossing ervoor te bieden, of dat nu een rechtstreekse tram is of een goede overstap - de zorg voor deze stroom is immers al vaak genoeg aangekaart. Halte Amstelveen Centrum lag zodanig ver van alles af dat het ook bij behoud geen aantrekkelijke halte had kunnen worden vanuit Uithoorn. Dan heb je meer aan een rechtstreekse tram naar halte Binnenhof of een goede overstap naar de bus op Sacharovlaan of Poortwachter.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Er blijft ook nog een buslijn rijden tussen Uithoorn en A’veen busstation, na in gebruikname van de Uithoornlijn.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Ja, op of misschien iets boven het niveau van de huidige 174, dat zet niet zoveel zoden aan de dijk...
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nee, maar voor 10-15 man laat je ook geen speciale tram rijden tussen Uithoorn en Stadshart.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Da's waar, zeker omdat de tram op de rest van het traject als versterking rijdt en de overstapmogelijkheden op de eindhalte minimaal zijn.
GVBeestje
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Waar zit de logica in passagiers voor lijn 26 nu in te laten stappen in de bocht achter Centraal, in plaats van waar speciaal de verhoogde halte is aangelegd?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Volgens mij liepen in- en uitstappers elkaar in de weg bij die verhoogde halte.......die ook nog vrij smal schijnt te zijn?
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En dan zijn er figuren op twitter die menen dat deze halte permanent in gebruik genomen moet worden _O-
GVBeestje
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Breed is het er inderdaad niet, maar vond het systeem met achteraan uitstappen en daarna vooraan instappen (zoals aan de centrum-zijde) vorige week best goed werken.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Hoe lang gaan de werkzaamheden aan de westkant van CS nog duren? Wordt het cirkeltje dat de trams daar maken overigens ook omgedraaid?
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Dan staan de trams met hun kont naar de hoofdentree van het station...
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

... maar wel met de deuren naar het station toe. Het is maar wat je belangrijker vindt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten