De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor reisthijs » Di 21 Mei 2013, 13:21

VIRM schreef:Overigens: wanneer gaat de ontvlechting in, en wat worden dan de nieuwe/aangepaste lijnen? Sorry, kennelijk heb ik wat van de discussie gemist ofzo. :)
Vanaf komende maandag: 50 naar Gaasperplas, 51 ingekort tot Spaklerweg, 53 rijdt niet, 54 rijdt de normale route.

JWM schreef:Het hele metronet gaat met die ontvlochten toestand in het weekend om de 7,5 minuut rijden. Wat is dat voor stiekeme bezuiniging?
Als ze vier lijnen die elk 6x/uur rijden vervangen door drie lijnen die elk 8x/uur rijden is dat geen bezuiniging.
Het beschikbare materieel en personeel wordt alleen anders over het netwerk verdeeld.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Di 21 Mei 2013, 13:38

Er wordt vanaf volgende week 's avonds en in het weekend minder personeel en materieel ingezet dan nu het geval is, ook tijdens avonden dat de tunnel open blijft. In de spits en doordeweeks overdag blijft het wel gelijk.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Di 21 Mei 2013, 13:41

Is er ook een Plan B, voor het geval 8x/uur tussen Centraal en Spaklerweg niet genoeg blijkt te zijn?
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Mei 2013, 13:46

Vast wel langere metro's. maar denk dat echt extra metro's beetje uitgesloten is. Aangezien op 3 juni de vakanties bij GVB beginnen.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Di 21 Mei 2013, 14:07

hauptbahnhof schreef:Vast wel langere metro's. maar denk dat echt extra metro's beetje uitgesloten is. Aangezien op 3 juni de vakanties bij GVB beginnen.


"Voor de reizigers in de achterste twee stellen van deze metro: u dient vanwege de lengte van deze trein uit te stappen in de tunnel. Denkt u bij het verlaten van het voertuig aan uw mijnhelmpje en vermijdt ieder contact met de derde rail. GVB wenst u een aangename reis toe en vooral veel survivalplezier!"
Beul van de blindegeleidelijn

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Di 21 Mei 2013, 14:38

hauptbahnhof schreef:Vast wel langere metro's. maar denk dat echt extra metro's beetje uitgesloten is. Aangezien op 3 juni de vakanties bij GVB beginnen.

En daar is uiteraard de Reiziger de dupe van.
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Mei 2013, 14:42

Yep. Jij vooral die niet eens in Amsterdam woont...
Met langere metro's is het prima op te vangen. Is per slot van rekening geen Parijse of Londonse toestanden in de metro hier. Helemaal niet in het weekend.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Di 21 Mei 2013, 14:53

Neemt niet weg dat er onder de noemer werkzaamheden gewoon minder dienstregelingsuren worden aangeboden 's avonds en in het weekend ten opzichte van de huidige situatie.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Di 21 Mei 2013, 14:56

Soms heb ik het idee dat Hauptbahnhof op de spin-afdeling van het GVB werkt, hij weet altijd wel weer iets om een minpunt weg te zetten met een drogargument.

Het is hier niet Parijs dus de frequentie kan wel omlaag, wat een onzin.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Di 21 Mei 2013, 15:48

hauptbahnhof schreef:Yep. Jij vooral die niet eens in Amsterdam woont...

Dat is een behoorlijk invalide argument omdat de Metro misschien nog wel meer gebruikt wordt door mensen van buiten Amsterdam dan door Amsterdammers zelf.
Met langere metro's is het prima op te vangen. Is per slot van rekening geen Parijse of Londonse toestanden in de metro hier. Helemaal niet in het weekend.

Dat klopt maar dat betekent nog niet dat dat een goede reden is om maar laagfrequent te gaan rijden. Het is ook van belang een zekere mate van gemak te bieden op het drukste stuk van de metro. In de weekend kan de metro ook wel verbussen als het alleen om capaciteit gaat. Om de een of andere duistere reden gebeurt dat echter niet.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Di 21 Mei 2013, 15:51

hauptbahnhof schreef:Yep. Jij vooral die niet eens in Amsterdam woont...
Met langere metro's is het prima op te vangen. Is per slot van rekening geen Parijse of Londonse toestanden in de metro hier. Helemaal niet in het weekend.

Kan je dit topic wel schoonvegen als je niet in Amsterdam woont dat je er dan niks over mag zeggen of een mening mag hebben. Klaasje, Bee, ingerukt!
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Di 21 Mei 2013, 15:53

Afijn, wat ander GVB werkzaamhedenleed. Op 9 juni zijn er spoorwerkzaamheden op de Kamperbrug, waardoor er daar die dag geen trams kunnen rijden. De CS Oost lijnen gaan keren op CS west of in het PH-plantsoen. Lijn 26 rijdt de hele dag niet, de IJburgers kunnen weer gebruik maken van de pendelbus 326.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Mei 2013, 17:41

Klaasje schreef:Dat is een behoorlijk invalide argument omdat de Metro misschien nog wel meer gebruikt wordt door mensen van buiten Amsterdam dan door Amsterdammers zelf.

Gaat het niet om. Maar meer omdat hij het meeste kritiek heeft op de frequentie die volgens hem veelste laag is. Komt over alsof hij dagelijks op het traject reist en moet achterblijven omdat hij er simpelweg niet in past. Nou kun je met een frequentie 2 dingen doen. Hoog en korter materieel of laag met langer materieel.
Dat klopt maar dat betekent nog niet dat dat een goede reden is om maar laagfrequent te gaan rijden. Het is ook van belang een zekere mate van gemak te bieden op het drukste stuk van de metro. In de weekend kan de metro ook wel verbussen als het alleen om capaciteit gaat. Om de een of andere duistere reden gebeurt dat echter niet.

Er wordt genoeg man vervoerd per rit. Dat klopt. Maar over het algemeen kun je gewoon zitten. Dus er is ruimte zat. En dan heb ik het over de drukste van de drie lijnen: lijn 54.
En overigens, ik woon langs de metro dus deze is ook mn primaire ov-modaliteit. Ik kan natuurlijk niet zeggen hoe het straks word maar ik denk dat de zaterdagsdienst met 8x per uur en wel met langere metro's best te doen moet zijn.

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Di 21 Mei 2013, 17:49

Je praat om mijn argument heen.. Als het op capaciteit aankomt kan het ook allemaal prima met 4x Zilvermeeuw in een halfuursdienst. Frequentie is veel meer dan capaciteit. Het is namelijk een stuk kwaliteit omdat je veel makkelijker op de bonnefooi naar de metro kan, zeker op het stuk van de stad waar de sociale en economische dynamiek het grootst is. Dat het wel of niet te doen is qua capaciteit, is eigenlijk helemaal niet het punt waar het om ging.

Je zou eens op de baan van Wilma Mansvelt moeten solliciteren. Kan je ook om echte argumenten en vragen heen kunnen praten alsof je het héél goed begrepen hebt en de toehoorder eigenlijk iets doms aan het vragen of zeggen is.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 21 Mei 2013, 21:06

Een mooie toevalstreffer vanmiddag. Op een bedrijventerrein in De Meern stond de GVB 6 in twee stukken. Daar moesten we natuurlijk even een kort filmpje van maken :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FRn2EmR5VPA[/youtube]

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Ruben » Di 21 Mei 2013, 22:35

M.i. wordt in bovenstaande discussie voorbij gegaan aan de reden waarom de frequentie tussen CS en Spaklerweg in normale dienstregeling zo hoog is. Dit kent zijn oorzaak immers vooral in de opzet waarbij drie lijnen over hetzelfde stuk spoor rijden; van elke afzonderlijke lijn wil je de uitlopers minstens elke 10 minuten bedienen, waardoor er een frequentie van 18x per uur op het betreffende stuk is. Op de uren waar er nu een uitdunning plaats gaat vinden zitten deze 18 metro's niet als haringen in een ton vol. Dus deze frequentie is niet noodzakelijk om iedereen comfortabel te vervoeren.
Stel we gaan nu niet uit van de frequentie die normaal geboden wordt, deze was immers een gevolg van de keuze voor een gevlochten metronet, maar bekijken het als 1 lijn met 1 tunnelbuis die bediend moet worden. Welke frequentie is dan noodzakelijk? Dan is elke 5 minuten doordeweeks overdag en elke 7,5 minuten in de avonduren en in het weekend opeens helemaal niet vreemd. Ook in het buitenland, met drukkere metro's, houdt men dit soort frequenties aan. 'Spoorboekloos' rijden is daarmee prima mogelijk.
Je moet hiermee maximaal 7,5 minuten wachten, maar gemiddeld gezien zal dit maar 4 minuten zijn. Tel daarbij ook nog eens de winst als maatschappij op van deze 'bezuiniging', GVB is immers in overheidshanden. Waar doen we dan zo negatief over? Het principe?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Klaasje » Di 21 Mei 2013, 22:50

Waar doen we negatief over? De achteruitgang natuurlijk. Dat is namelijk altijd een issue. Dat geldt voor metrofrequenties, IC stops en internationale treinen. Zelfs als het rationeel verklaarbaar is vanuit de positie van de vervoerder kan je er op wachten dat er kritiek komt. 's avonds en in het weekend verdubbeld effectief de gemiddelde wachttijd in de tunnel. Dat is best een flinke stap, zeker als je het lange delen van de dienstregeling doet.

Alargule
Berichten: 1688
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Alargule » Di 21 Mei 2013, 23:23

Daar staat tegenover dat de wachttijd op andere segmenten in het netwerk wordt verkort: ringlijn, Gaasperplaslijn en Amstelveenlijn.

Al met al ben ik wel eens benieuwd naar een indicator die wat meer zegt dan de treinintervallen, namelijk de gemiddelde wachttijd per reiziger. Gaat die per saldo (dus over het hele netwerk genomen) omhoog, omlaag of blijft deze hetzelfde?

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 22 Mei 2013, 10:10

Aantal dienstwagens:
Lijn 50: Spits: 15, overdag 13, 's avonds en in het weekend: 10
Lijn 51: Spits: 14, overdag 13, 's avonds en in het weekend: 10
Lijn 54: Spits: 11, overdag 9, 's avonds en in het weekend: 8

In de huidige dienstregeling, met in de spits om de 7,5 minuten en daarbuiten om de 10 minuten is dat:
Lijn 50: Spits 11, overdag, 's avonds en in het weekend: 8
Lijn 51: Spits 12, overdag, 's avonds en in het weekend: 9
Lijn 53+54: Spits 14, overdag, 's avonds en in het weekend: 11

Lijn 50 is gepland met 2 gekoppeldeCAFs aangevuld met twee maal 2 gekoppelde LHB.
Lijn 51 ook met 2 gekoppelde BN aangevuld met CAF S3-stellen.
Lijn 54 gepland met 3 gekoppelde LHB.

In de spits worden er meer wagens ingezet (van 37 naar 40), tussen de spitsen ook (van 28 naar 35) en in de daluren blijft het gelijk (28).

Qua wagens:
CAF M4: 13x2=26 (v/d 33)
BN + CAF S3: 14x2=28 ( v/d 29)
ZM: 11x3+2x2=37 (v/d 43).

Hm, kan niet echt een bezuiniging vinden.

Edit: corectie bij berekening aantal ZM.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Wo 22 Mei 2013, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Wo 22 Mei 2013, 10:40

Dus je wilt zeggen de ringlijn wel met kortere metro's wordt aangedaan dan nu?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Wo 22 Mei 2013, 10:42

Van elke 7,5 minuten met 3 stellen naar elke 5 minuten met 2 stellen komt op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Wo 22 Mei 2013, 10:44

Nu rijden ook niet alle wagendiensten met drie stellen helaas en de frequentie gaat wel omhoog, ik vind het heel lastig om te kunnen zeggen of het nu beter wordt.

Ik maak mij wel zorgen om de capaciteit tussen Van der Madeweg en Bijlmer ArenA, daar is straks geen spreiding meer in de spitsuren.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 22 Mei 2013, 10:46

Yep. Maar ja, met maar 33 CAF-stellen kunnen ze geen 13 diensten met 3 stellen inplannen toch? Over het algemeen zal er vast wel een enkele 3 wagenkoppel rijden als ze wat overhouden maar betwijfel het. Staan weer een aantal wagens buiten dienst met de bekende problemen van de tandwielkasten.

Overigens kunnen ze beter een kleine reserve aanhouden voor zover dat kan want van 3 wagens kun je eentje eraf halen de metro met 2 laten rijden. Enkeltjes zullen geen succes zijn denk ik, wat dus uitval betekent.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4424
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JWM » Wo 22 Mei 2013, 10:48

Bottleneck blijft voorlopig natuurlijk het materieeltekort, voor welke lijnvoering dan ook. Ben ook benieuwd hoe die gehalveerde frequentie in de tunnel het gaat houden in de spits.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 22 Mei 2013, 10:53

Over materieel gesproken: als er op M50 toch met dubbeltractie wordt gereden, kan de M5 evengoed op M54 worden ingezet, die wel 6 bakken gaat rijden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten