Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3038
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor hauptbahnhof » za 29 feb 2020, 12:05

VIRM schreef:Je kunt toch inmiddels bij het GVB wel in- en uitchecken in de nachtbus?

Al jaaaaaaaren

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3671
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » di 03 mar 2020, 14:45

GVB wil negen extra 15G-trams bestellen (let op: pdf-download. Wat ik me ook afvraag is of die commentaren bewust zichtbaar zijn gehouden, of dat dit weer zo'n oepsmomentje van de documentuploadtruus van de VRA is).
Rails in Amsterdam • WordPressTwitter

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2962
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » di 03 mar 2020, 17:29

Ik lees ook terug dat ze eind dit jaar nog een knoop willen doorhakken hoeveel extra trams ze dán nog uit die optie nodig hebben om de 11/12G-trams te vervangen. Die stromen pas in 2025 uit. Hebben ze eind 2021 met 45 11/12G-trams, 155 Combino's en 63 15G-trams wel een riant wagenpark beschikbaar. Als alles van de oude garde tot het bittere einde blijf rijden tenminste.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 3671
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 12:57
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » wo 04 mar 2020, 06:45

Nou ja, 'riant'...het barst nu al uit de voegen; de 63 15G zullen grotendeels op de nieuwe AVL en Uithoornlijn ingezet gaan worden en ongetwijfeld op die lijnen waar de nood nu het hoogst is. Dus het zal zeker wat meer lucht in de trams brengen, maar dat men nu al een deel van de extra optie wil lichten, geeft ook wel aan dat de verwachting is dat die 63 trams uit de basisbestelling icm het bestaande materieelpark het toch niet gaat doen.
Rails in Amsterdam • WordPressTwitter

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2962
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » wo 04 mar 2020, 09:43

Het is in ieder geval rianter dan de huidige situatie. :wink:

Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Mojito » wo 04 mar 2020, 12:24

Ik vind het al heel wat dat men nu al verder kijkt.

De geschiedenis was anders. Al bij de 9G/10G wilde men er destijds meer hebben dan de bestelde 37. Ging niet door. Van de 11G/12G herinner ik me dat men eerst uitging van 34 eenrichtingswagens en slechts 9 tweerichtingswagens voor lijn 5. Dat werden er uiteindelijk 25 om 20, wat veel logischer klonk. Waarbij die 20 al gauw te weinig was. Eerst kwamen die drie gave, lange, rood-witte Duisburgers in 1999 en vanaf 2002 de vier tweerichting-Combino’s.

Ik hoop dat men het bij de metro vanaf nu ook zo zal aanpakken, want die geschiedenis is nog minder hoopvol.
足元にご注意下さい

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6547
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor trolly » wo 04 mar 2020, 13:24

Dat zit wel snor. Binnenkort verwelkomen we de M7, waarvan ik mij afvraag of ze ooit als los stel ingezet gaan worden. En inderdaad, er schijnt een optie voor verlenging te zijn, maar of die ooit gelicht gaat worden...?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2962
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » wo 04 mar 2020, 13:40

Er viel inderdaad terug te lezen dat zowel de basisbestelling als de optie kan tot zes wagenbakken verlengd worden.

Ik zie dat een beetje als het voortschrijdend inzicht wat iemand had toen de Ringlijn werd aangelegd: laten we er maar voor zorgen dat er met relatief weinig aanpassingen ook breed materieel kan rijden.

VIRM
Berichten: 4767
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor VIRM » ma 09 mar 2020, 19:44

Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6547
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor trolly » ma 09 mar 2020, 23:26

Gelukkig heeft AT5 een mopperkont gevonden die de abri te klein vindt, en dus kennelijk niet in de gaten heeft dat de halte door de ligging onder twee viaducten grotendeels overdekt is :')
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor STF » di 10 mar 2020, 00:42

Ik kan wel raden wie die mopperkont van het stukje op AT5 is (nee niet ik hoor)... In zo'n Facebookgroep over GVB zat iemand zich nogal op te winden over exact dezelfde zaken als bij AT5 worden genoemd.

010jongen
Berichten: 705
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor 010jongen » di 10 mar 2020, 08:07

Utrecht CS jaarbeurszijde is ook volledig overkapt maar toch is wachten niet comfortabel op winderige dagen.
Zie vaker dat wachtvoorzieningen bij nieuwe projecten vaak nihil aanwezig zijn. Misschien dat wat windschermen een idee zijn op Kronenburg :')

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 6547
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor trolly » di 10 mar 2020, 08:14

Toch vraag ik me af hoe groot het probleem eigenlijk is. Kronenburg lijkt me op zo'n winderige dag bijvoorbeeld te verkiezen boven het drukkere metrostation Overamstel.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

rooddolfijn
Berichten: 116
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor rooddolfijn » wo 11 mar 2020, 19:47

In een artikel https://over.gvb.nl/nieuws/de-oplaadlogistiek-bij-elektrisch-rijden/ van het GVB staat een tabel met de rij- en laadtijden van lijn 22 met een elektrische bus. Maar een bus in 16 minuten opladen lijkt mij wat weinig. Bijvoorbeeld van 12:10 t/m 12:26 op Station Sloterdijk. Want een regel eerder staat:
Stelregel is dat per minuut laden, het laadniveau ongeveer met 2-2,5% stijgt.
Dus 16 x 2 = 32 procent erbij, lijkt mij wat weinig om op en neer te gaan naar het Muiderpoortstation...
Utrecht.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5840
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Milco » wo 11 mar 2020, 20:01

Een bus die na een slagje lijn 22 terug is bij Sloterdijk hoeft natuurlijk dan niet al leeg te zijn. Bij Sloterdijk wordt immers bijgeladen vanaf het percentage dat er op dat moment nog is. Stel een bus heeft heen en weer gereden en heeft nog 40 % over, dan wordt er circa 32 % bijgeladen door de in de tabel zichtbare laadtijd waarna de bus met 72 % weer kan vertrekken. ;)
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 01-04-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 25-01-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 33646
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Daniel » wo 11 mar 2020, 20:02

@rooddolfijn: Je haalt de totale acculading en hoeveel er bijgeladen wordt door elkaar. Over het algemeen, zo werkt het bij zo'n beetje alle vervoerders die tot nu toe elektrisch rijden, zal een bus 's nachts in de stalling aan een langzame lader hangen om volledig opgeladen te worden.
's Ochtends vertrekt de bus dus met volle accu's uit de stalling en tussenndoor op geselecteerde eindpunten worden bussen met snelladers weer bijgeladen. Die 32 procent komt dus bij het percentage dat de accu al vol zat en zorgt ervoor dat de bus het de hele dag volhoudt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

teun
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor teun » wo 11 mar 2020, 20:04

Lijkt me niet toch? Het is een stukje van 10 kilometer, ik denk dat die bussen wel meer dan 60 kilometer op een lading trekken of de batterijtechniek moet wel heel erg achteruit zijn gegaan sinds ze er in Eindhoven mee zijn begonnen.

Karl
Berichten: 3959
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Karl » wo 11 mar 2020, 20:19

Die bus kan zo’n 75 kilometer rijden op een volle lading. Overigens moet je procenten niet met procentpunten verwarren.
Het is een spectrum.

rooddolfijn
Berichten: 116
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor rooddolfijn » wo 11 mar 2020, 20:36

Daniel schreef:Over het algemeen, zo werkt het bij zo'n beetje alle vervoerders die tot nu toe elektrisch rijden, zal een bus 's nachts in de stalling aan een langzame lader hangen om volledig opgeladen te worden.

Was ik even vergeten.. :oops:
Utrecht.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2962
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » wo 11 mar 2020, 22:33

Moet je met de laadlogistiek ook nog rekening houden met de lijnnummeresthetiek?

ovforens
Berichten: 251
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor ovforens » wo 11 mar 2020, 23:49

Standaard wordt Citea SLFA 180 geleverd met een pakket van 216 kWh, met een laadvermogen van 320 kW.

Indien de bus 16 minuten stationneert kan je hiervan effectief 14 minuten gebruiken om te laden. De overige 2 minuten ben je kwijt aan starten en stoppen van laden.

In 14 minuten kan je dus 74 kWh bijladen, dus 34 procentpunt bijladen. Dat is aardig solide. Eventueel zouden de wagenomlopen bij een volgende dienstregeling nog wel wat strakker mogen, of de laadpalen op minder power om de accu te sparen.

Het lijkt alsof er nu een extra bus gaat rijden in de daluren inclusief bestuurder om meer te gaan laden. Dat is niet zo efficient en duurzaam.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12586
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » do 12 mar 2020, 20:16

n-evo schreef:Moet je met de laadlogistiek ook nog rekening houden met de lijnnummeresthetiek?

In feite zou je willen dat electrische buslijnen beginnen met een E maar omdat daar een software update voor nodig is stel ik voor om een voorloop-8 in te voeren. Je krijgt dan bus 819 bijvoorbeeld, voor electrische bussen die rijden op lijn 19. :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2962
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » vr 13 mar 2020, 13:06

Wat een onzin. Er is helemaal geen software-update nodig om een A4'tje met een "E" voor het lijnnummer te plakken.

nvdw
Berichten: 2138
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor nvdw » vr 13 mar 2020, 16:22

Dat zeg je wel, maar stel dat de printersoftware gepatcht moet worden en het kreng loopt vast op de installatie van de update? DAN KAN HET AMMEL NIET!!1!!!zes!!
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15311
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » vr 13 mar 2020, 16:44

Vinny schreef:
n-evo schreef:Moet je met de laadlogistiek ook nog rekening houden met de lijnnummeresthetiek?

In feite zou je willen dat electrische buslijnen beginnen met een E maar omdat daar een software update voor nodig is stel ik voor om een voorloop-8 in te voeren. Je krijgt dan bus 819 bijvoorbeeld, voor electrische bussen die rijden op lijn 19. :twisted:

Op lijn 19 rijden al elektrische trams, dus ik zou niet weten waarom je daar met elektrische bussen zou willen rijden. :P
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 6 gasten