Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Tenzij iemand in dit draadje de uitdaging wil aangaan en een nieuwe dienstregeling maakt met twee voorwaarden:
- Geen BN/CAF in de tunnel.
- En liefst een ontvlochten netwerk.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

GVB heeft in 2017 al eens de voordelen van ontvlechting op een rijtje gezet.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Of je zorgt gewoon dat de ov-chipkaartpoortjes blokkeren als er een x-aantal mensen ingecheckt heeft sinds het vertrek van de laatste metro. Daardoor voorkom je een ophoping op het station en hoef je die mensen dus ook niet eruit te krijgen bij een brand.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Bij CS kun je dan gewoon omlopen via de Noord/Zuidlijningang. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dan zet je in de "handshake" tussen de M52 en de rest, tot het probleem is opgelost, ook poortjes neer of je sluit 'm tot nader order. :wink:

Heel elegant is die oplossing alleen niet.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Wil je dan ook op Amstel en Duivendrecht hekken plaatsen om de NS- en metroperrons te scheiden?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Het ging alleen om de stations CS en Nieuwmarkt :wink:
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Het ging over een opeenhoping van reizigers op CS en Nieuwmarkt. Dat zijn niet alleen instappende maar ook uitstappende reizigers. En die laatsten komen per definitie van andere stations.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Maar die zullen het station snel na aankomst verlaten en vormen dus niet zo'n grote groep als de mensen die in willen stappen terwijl er veel minder metro's rijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

wijnemenjemee.nl schreef:Er komt – als alles volgens planning verloopt – een tijdelijke pont tussen Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied, om fietsers een snellere route te bieden tussen de twee gebieden. De pont zal tussen 2021 en 2028 gaan varen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

De pont zal tussen 2021 en 2028 gaan varen
Bijzondere nummering van de steigers. Hadden ze niet iets korters kunnen bedenken? :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door AlbertPool »

Je bedoelt brug 2021 en brug 2028 :wink:
Liggen zowaar ook in stadsdeel Zeeburg, maar toch geloof ik niet dat er snel een pont tussen die twee bruggen komt.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Lijn 11 gaat per dienstregeling 2021 alweer verdwijnen. Althans: dat lees ik tussen de regels door in het advies van de RAR.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

dennistd schreef:Of je zorgt gewoon dat de ov-chipkaartpoortjes blokkeren als er een x-aantal mensen ingecheckt heeft sinds het vertrek van de laatste metro. Daardoor voorkom je een ophoping op het station en hoef je die mensen dus ook niet eruit te krijgen bij een brand.
Waarmee ze dan dus voor de poortjes blijven hangen en daar ophopen? :')
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:Lijn 11 gaat per dienstregeling 2021 alweer verdwijnen. Althans: dat lees ik tussen de regels door in het advies van de RAR.
RAR kan zich vinden in opheffing lijn 11, dus ga er inderdaad maar van uit dat lijn 11 verdwijnt.
RAR pleit voor herinvoering van lijn 16 van CS via Leidsestraat naar het Stadionplein. Nu lijkt me er op het Stadionplein geen mogelijkheid van een eindpunt, dus men bedoelt waarschijnlijk VU. Lijkt me een goed plan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat valt mee hoor, de lus van lijn 24 ligt nog waar hij lag, en is ook vanaf de Amstelveenseweg berijdbaar. Dat gezegd hebbende lijkt de VU me ook een beter eindpunt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Een lijn CS - Olympiaweg als versterking van lijn 2 lijkt me nuttig, maar dan zou ik die gewoon via de Willemsparkweg laten rijden. Dan weet je altijd naar welke halte je moet lopen. Als die lijn via de De Lairessestraat rijdt moet je voor een groot gebied de ene keer naar lijn 2 moet lopen en de andere keer naar lijn 16, afhankelijk van welke er eerder vertrekt. Liever gewoon hoogfrequent via 1 route.

Ik lees ook iets over een verlegging van lijn 18 naar Lelylaan. Lijkt me een goed idee :). Ik heb mezelf al weleens afgevraagd waarom lijn 18 niet naar Lelylaan gaat, dus mooi dat het GVB zich dat ook afvraagt. Het wordt nuttig voor veel reizen van Oud West naar Schiphol. Boeiend trouwens dat de RAR het maar niets vindt.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

@trolly, aan Olympiaweg heb ik gedacht, maar volgens mij is deze lus uit de gratie i.v.m. kans op verkeerde wisselstand Stadionweg ter hoogte van Herculesstraat. Ik ken geen omleidingen van bijv. lijn 24 naar oude lus. Bij verstoringen rijdt lijn 24 een rondje Haarlemmermeercircuit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Daar hebben trams het in het verleden inderdaad weleens lastig gehad met de keus tussen rechtdoor of linksaf, en dat gaf Gedoe. Aangezien ze bij het GVB een broertje dood hebben aan Gedoe, klinkt dat best plausibel. In dat geval zal de gemeente en de RAR ongetwijfeld duidelijk gemaakt worden dat als het ècht zo nodig moet, ze de nieuwe lijn 16 wel door laten rijden naar een plek met fatsoenlijke keervoorziening — te weten VU de Boelelaan. Iedereen blij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Dat heeft eerder te maken met het ontbreken van een pauzevoorziening op deze locatie, als het weer standaard een eindpunt zou worden zouden deze voorzieningen weer terugkomen en zijn bestuurders ook sneller verdacht op een wissel in een andere stand (wat nu uitzondering i.p.v. regel is).

Voor kortdurende omleidingen is in de huidige situatie het makkelijker om naar de remise Havenstraat te rijden, aangezien deze natuurlijk wel standaard al de benodigde pauzevoorzieningen heeft.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Bijkomend voordeel bij keren bij het Haarlemmermeerstation is dat de 24 dan gewoon op de halte Olympiaweg halteert, scheelt verwarring bij ons domme reizigers :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat een verrassing dat tram 11 binnen de kortste keren weer opgeheven wordt. :')

Gaan ze nu dan serieus een vrij complexe keerlus bij Station Lelylaan aanleggen puur voor een mogelijke spitslijn vanaf Osdorp en inkortingen? Versterkingslijnen zijn volgens mij nooit echt een succes gebleken hier in Amsterdam. Binnen de kortste keren worden ze weer opgeheven of de nek omgedraaid nog voordat ze van de tekentafel komen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

klopt het dat er helemaal geen 800-en (BN-trams) rijden momenteel?
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:[...]Gaan ze nu dan serieus een vrij complexe keerlus bij Station Lelylaan aanleggen puur voor een mogelijke spitslijn vanaf Osdorp en inkortingen? Versterkingslijnen zijn volgens mij nooit echt een succes gebleken hier in Amsterdam. Binnen de kortste keren worden ze weer opgeheven of de nek omgedraaid nog voordat ze van de tekentafel komen.
Ik denk dat hier vooral op de achtergrond heeft meegespeeld dat men de keerlus bij het Surinameplein wil opheffen om een parkeergarage aan te kunnen leggen (en daarbij een lichtere dakconstructie prefereert want lagere kosten dus dan moeten er geen zware rails en wisselconstructies met daaroverheen nog eens trams bovenop komen). Dus waar ga je die lus dan laten? Men zal hier ook wel geleerd hebben van het Bos-en-Lommerpleindebacle, waardoor West jarenlang met overbediening zat omdat de 7 hier niet meer kon keren.

Dat het gebied rond station Lelylaan toch al op de schop moest, zal men dan ook gretig hebben aangegrepen om juist hier een keerlus te leggen. Of dat ding ooit gebruikt gaat worden in de reguliere dienstregeling, waag ik net als jij ten zeerste te betwijfelen. Als is het maar omdat ik denk dat het OV in Amsterdam de komende jaren vooral met ongekende bezuinigingen te kampen zal gaan krijgen...
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Grote verschil met het Bos en Lommerplein is wel dat daar daadwerkelijk een tramlijn in reguliere dienst reed die er keerde en noodgedwongen is doorgetrokken naar Slotermeer. Daar is bij Surenameplein/Station Lelylaan geen sprake van. De twee reguliere lijnen rijden al sinds jaar en dag door naar verschillende locaties in Osdorp. Van overbediening is geen sprake, en een andere tramlijn is er niet (meer).

Daarnaast ligt een calamiteitenlus bij het Osdorpplein en je hebt ook nog het Haarlemmermeercircuit én Hoofddorpplein waar bij problemen gekeerd kan worden. Kortom, ik zie niet helemaal in waarom het ontbreken van een keerlus bij Station Lelylaan nou zo'n gat is in de robuustheid van het netwerk. Het lijkt vooral een stel-dat-we-misschien-ooit-eens-een-versterkingstramlijn-willen-die-GVB-na-een-jaar-of-wat-toch-weer-opheft-scenario. De keervoorziening die ze willen aanleggen is wel heel erg uitgebreid voor puur calamiteiten. Het lijkt zo zonde van het geld.
Alargule schreef:[...] Als is het maar omdat ik denk dat het OV in Amsterdam de komende jaren vooral met ongekende bezuinigingen te kampen zal gaan krijgen...
Ik vermoed hetzelfde. Ik vrees ook het ergste voor al die mooie plannen en "ambities" die er pre-corona waren.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 14 apr 2020, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten