Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Suus schreef:GVB heeft de verkeersleiding van de metro naar een "geheime" locatie overgebracht: https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-ver ... ~b08d7ee1/

Ik heb inmiddels al ontdekt waar het is, maar veel succes met zelf zoeken op basis van de foto's in het artikel :mrgreen:
HUH? Volgens dat artikel moet de verkeersleiding de seinen bedienen. Kan dat dan niet automatisch?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10556
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Voor zover ik weet gebeurt dat automagisch, en is de verkeersleiding er voor alles wat buiten de normale dienstregeling valt, zoals rangeerbewegingen en verstoringen. Maar ja, dat is een lang verhaal, dus heeft het GVB en/of de journalist het maar een beetje samengevat zodat wij sufferdjes het ook snappen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wat gebeurt er al er een buiten dienst-metro van A naar B moet? Of als een metro ingekort wordt? Of als door vertraging van een metro, deze op een andere metro voorgelaten moet worden?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

De verkeersleiding bedient nog steeds de seinen. In de meeste gevallen een computer van de verkeersleiding, dat wel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10556
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

hauptbahnhof schreef:Wat gebeurt er al er een buiten dienst-metro van A naar B moet? Of als een metro ingekort wordt? Of als door vertraging van een metro, deze op een andere metro voorgelaten moet worden?
Precies: dan zullen ze bij de verkeersleiding de sudoku even terzijde moeten leggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

IC140 schreef:De verkeersleiding bedient nog steeds de seinen. In de meeste gevallen een computer van de verkeersleiding, dat wel.
Hoe het in het artikel stond geformuleerd kwam bij mij heel erg over alsof de verkeersleiding zelf handmatig alle seinen bediende, dus ook bij een normale situatie.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Gisteren is bij werkzaamheden aan de tramrails van de Burgemeester de Vlugtlaan een gasleiding geraakt.
https://www.at5.nl/artikelen/201646/gas ... nieuw-west
en is één aanhouding verricht n.a.v. een mishandeling in metro 50 bij Duivendrecht:
https://www.at5.nl/artikelen/201662/aan ... ivendrecht
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Het GVB draait nu een verlies van 20 miljoen euro per maand:
https://www.at5.nl/artikelen/201739/gvb ... s-gebeuren
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Mondkapje op en gáán.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Op lijn 50 reed vanochtend een rit (vermoedelijk ook de andere ritten van de desbetreffende omloop) met een combinatie van 4 x M4.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het heeft er toch alle schijn van dat de 15G zijn introductie zal gaan beleven op lijn 25, (op zijn vroegst) eind dit jaar. Dit is de geninjade tekst op GVB.nl:
De eerste nieuwe 15G trams rijden vanaf eind 2020 in dienstregeling met reizigers. Om te beginnen op de vernieuwde Amstelveenlijn, lijn 25.
bron
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Volgens mij was dat altijd al de bedoeling om lijn 25 met CAF’s m.i.v. de dienstregeling 2021 (13 december a.s.) naar Westwijk te laten rijden? GVB doet nu of ze iets nieuws vertellen?

Waar ik benieuwd naar ben is, of alle CAF’s (in ieder geval, die voor lijn 25) op tijd geleverd gaan worden uit Spanje.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10556
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Als er geen enge besmettelijke ziekte uitbreekt lijkt me dat geen probleem :pos:



Oh, wacht...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat is niet het punt dat ik wilde maken. De 15G zou in eerste instantie al eerder op het netwerk verschijnen, ingezet op andere lijnen. Dat voornemen is nu geruisloos geschrapt.

Dat de 25 vanaf het begin al met 15G's zou worden geëxploiteerd stond inderdaad altijd al vast.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

MetroRET schreef:Op lijn 50 reed vanochtend een rit (vermoedelijk ook de andere ritten van de desbetreffende omloop) met een combinatie van 4 x M4.
Nog steeds...
fred1954 schreef:Volgens mij was dat altijd al de bedoeling om lijn 25 met CAF’s m.i.v. de dienstregeling 2021 (13 december a.s.) naar Westwijk te laten rijden? GVB doet nu of ze iets nieuws vertellen?

Waar ik benieuwd naar ben is, of alle CAF’s (in ieder geval, die voor lijn 25) op tijd geleverd gaan worden uit Spanje.
Ik denk dat het hier om “als eerste”.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ok, Alargule, ik snap je.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef:Als er geen enge besmettelijke ziekte uitbreekt lijkt me dat geen probleem :pos:


Oh, wacht...
Ja, dat zou nog wel eens een dingetje kunnen worden. Er zullen in ieder geval voldoende R-net CAF’s geleverd moeten worden, voor een volledige exploitatie (gekoppeld) van lijn 25. Blijkbaar hebben GVB en CAF er vertrouwen in, dat dat lukt.

Ik las op FB dat de instroom van elektrische R-net bussen bij CXX/AML ook vertraagd is naar voorjaar 2021. Voor wat het waard is.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanaf 1 juni géén mondkapje in het OV, dan kan boete volgen, volgens AT5:

https://www.at5.nl/artikelen/201816/boa ... n-beboeten
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Ja, maar komen er dan veel meer mobiele teams?
Als ik mij niet vergis, zijn alle ondergrondse metrostations in Amsterdam bemensd; die medewerkers krijgen neem ik aan ook een instructie om de mondkaploze reiziger aan te spreken?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13188
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Het zal volgens mij wel afhangen van de houding van de reiziger. Heeft een reiziger geen mondkapje maar wel een bandana of sjaal, zal die minder snel op de bon gaan dan iemand die zonder bescherming hoestend en niezend door het station loopt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

In Luxemburg mag je alles dragen, zolang het zowel neus als mond maar afdekt, met bijvoorbeeld een sjaal kan je hier niet beboet worden.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

MetroRET schreef:Op lijn 50 reed vanochtend een rit (vermoedelijk ook de andere ritten van de desbetreffende omloop) met een combinatie van 4 x M4.
Vrijdag zag ik ook een setje 4x M4 op de M51 voorbij komen.

Ik dacht dat dat nog niet mogelijk was omdat het binnenste perron op CS te kort is. Is dat perron inmiddels verlengd of wordt zo'n lange metro nu standaard aan het buitenste perron geparkeerd?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Zo'n lange metro is 4x M4 nou eigenlijk ook weer niet: 123,6 meter, dus maar 7,4 meter langer dan een M5. Is of was het binnenste perron echt zo kort dat dat niet past(e)?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Ik dacht dat dat nog niet mogelijk was omdat het binnenste perron op CS te kort is.
Wacht. CS heeft een binnenste perron?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Binnenboog?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten