Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Het grote tramtopic #2
Wat is dit voor non-discussie. Er wil wel eens een stukje spoor slecht liggen, het net 100% in stand houden is lastig hoor als je meer dan 200 kilometer rails hebt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Ja ik snap 'm ook niet hoor Bee... Volgens mij begrijpt iedereen wel wat ik probeer te zeggen met "de rails ligt scheef". Dat het door verzakking komt en de rails niet expres scheef is neergelegd lijkt me logisch. Natuurlijk komt dat voor.Bee schreef:Wat is dit voor non-discussie. Er wil wel eens een stukje spoor slecht liggen, het net 100% in stand houden is lastig hoor als je meer dan 200 kilometer rails hebt
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Zeg,
Ik hoor dat het met de zilvermeeuwen, de Amsterdamse metrostellen uit voorwereldlijke tijden, een aflopende zaak is. Hoe lang hebben we nog voor een foto-expeditie? Is er een afscheidsrit gepland? Doen we van hieruit met en paar man een laatste rondje? Ben benieuwd :)
Ik hoor dat het met de zilvermeeuwen, de Amsterdamse metrostellen uit voorwereldlijke tijden, een aflopende zaak is. Hoe lang hebben we nog voor een foto-expeditie? Is er een afscheidsrit gepland? Doen we van hieruit met en paar man een laatste rondje? Ben benieuwd :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
In ieder geval tot december zijn ze nog heer en meester op lijn 53 en 54, maar aangezien ze nog lang niet allemaal zijn afgeleverd duurt het nog wel even voordat ze echt verdwenen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het grote tramtopic #2
Verplaats die discussie anders eens naar het GVB topic...
Dan kunnen we het hier weer gewoon normaal met elkaar over trams in het algemeen (dus niet alleen uit 020) hebben. :)
Dan kunnen we het hier weer gewoon normaal met elkaar over trams in het algemeen (dus niet alleen uit 020) hebben. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het grote tramtopic #2
Zullen we deze non-discussie gewoon nergens voortzetten? :DMeltrain schreef:Verplaats die discussie anders eens naar het GVB topic...
Dan kunnen we het hier weer gewoon normaal met elkaar over trams in het algemeen (dus niet alleen uit 020) hebben. :)
Die stad staat volgens mij op de rand van de economische afgrond. Hebben ze helemaal geen geld voor. Mensen die kunnen trekken massaal de stad uit. Vooral de hoger opgeleiden, iets dat funest is.Meltrain schreef:In Charleroi moet men gewoon eens nieuw materieel bestellen en ophouden met doen of er een metronetwerk is. :neg:
Een Citadis of Flexity Outlook lijkt me wel wat voor die stad. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ter afscheid de hele zooi fikkend het IJ in rijden. Vuurwerk en nationale feestdag dat we eindelijk voor altijd van die zeecontainers verlost zijn. Ik hou de heugelijke datum in 2014 alvast vrij. *O* HahaFles schreef:Ik hoor dat het met de zilvermeeuwen, de Amsterdamse metrostellen uit voorwereldlijke tijden, een aflopende zaak is. Hoe lang hebben we nog voor een foto-expeditie? Is er een afscheidsrit gepland? Doen we van hieruit met en paar man een laatste rondje? Ben benieuwd :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat nou, de Zivermeeuw was de enige echte metro die Amsterdam had. Heerlijk jaren '70 koekblik uitstraling. Een metro hoort niet comfortabel, edoch functioneel te zijn. Het enige is dat veel metrostellen tot de draad versleten zijn... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Daar heb je zeker gelijk in. Het zijn de enige "echte" metro's van Nederland en voor hun tijd mooi. Die dingen hadden alleen al jaren geleden afgevoerd moeten worden. Hoe vaak ik al niet in zo'n container heb gezeten met nultemperaturen buiten en zonder verwarming binnen.Vinny schreef:Wat nou, de Zivermeeuw was de enige echte metro die Amsterdam had. Heerlijk jaren '70 koekblik uitstraling. Een metro hoort niet comfortabel, edoch functioneel te zijn. Het enige is dat veel metrostellen tot de draad versleten zijn... :Y
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 23 sep 2012, 22:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het is trouwens wel ontzettend betrouwbaar materieel, het rijdt al bijna 35 jaar zonder noemenswaardige problemen en sinds ze van interieurkunst zijn voorzien is het ook gewoon schoon materieel, je ziet slechts zeer zelden geklieder.
Ja, er zitten her en der wat stukken plafond los en er ontbreken in de meeste rijtuigen een of meerdere palen bij de opstelplaats voor fietsen, maar het gaat zelden kapot, het rijdt lekker weg en metalen body's zijn tegenwoordig weer helemaal hip!
Ja, er zitten her en der wat stukken plafond los en er ontbreken in de meeste rijtuigen een of meerdere palen bij de opstelplaats voor fietsen, maar het gaat zelden kapot, het rijdt lekker weg en metalen body's zijn tegenwoordig weer helemaal hip!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
2014 en dan nog tot 2020 het met dat BN-sneltrammaterieel zien uit te zingen. *kruisje slaat*
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De BN-metro's zijn technisch gezien stukken beter dan de CAF-metro's, die zijn technisch al jaren geleden afgeschreven en schijnen tandraderen te verslinden alsof het koekjes zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja joh? Vooral 's winters is de uitval van het CAF-materieel echt schrikbarend. Heb zelfs een mailtje waarin GVB de problemen erkende.Bee schreef:De BN-metro's zijn technisch gezien stukken beter dan de CAF-metro's, die zijn technisch al jaren geleden afgeschreven en schijnen tandraderen te verslinden alsof het koekjes zijn.
De ambitie was er aanvankelijk om al het metromaterieel (Zilvermeeuwen + CAF) in een keer te vervangen door M5's. Maar helaas.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het GVB kan toch ook geen reserve-onderdelen voor die metrostellen krijgen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Voor het LHB in ieder geval al jaren niet meer nee, dus het is roeien met de riemen die GVB heeft.
Wat ik trouwens wel toevallig vind.. de broer van de Zilvermeeuw, het DT2/3-materieel uit Hamburg, wordt ook op dit moment afgeschreven en vervangen door een serie 5, de DT5. Lelijke dingen zijn dat trouwens, dan is 'onze 5' toch echt stukken mooier. De Hamburgse DT2/3-stellen zijn toch wel weer een slagje ouder dan de Zilvermeeuwen, ik denk dat de conclusie wel te trekken is dat LHB oerdegelijk spul produceerde.
Wat ik trouwens wel toevallig vind.. de broer van de Zilvermeeuw, het DT2/3-materieel uit Hamburg, wordt ook op dit moment afgeschreven en vervangen door een serie 5, de DT5. Lelijke dingen zijn dat trouwens, dan is 'onze 5' toch echt stukken mooier. De Hamburgse DT2/3-stellen zijn toch wel weer een slagje ouder dan de Zilvermeeuwen, ik denk dat de conclusie wel te trekken is dat LHB oerdegelijk spul produceerde.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De 8G was echter een redelijke flop en die waren ook gebouwd door LHB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Overigens hoop ik dat de nieuwe M5/M6'jes een stuk stiller zijn in de tunnel. Ik zat vanmiddag in een Zilvermeeuw en de halte-afroep was niet te verstaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Liever dat dan het alternatief: in sommige Zilvermeeuwen staan/stond het omroepsysteem zo hard dat je met suizende oren de metro uit liep. Je kan er van uit gaan dat de M5 een stuk stiller is door alle isolatie.VIRM schreef:Overigens hoop ik dat de nieuwe M5/M6'jes een stuk stiller zijn in de tunnel. Ik zat vanmiddag in een Zilvermeeuw en de halte-afroep was niet te verstaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat eerste ben ik niet met je eens. Zeker het Type M in Rotterdam was ook een echte metro (en ook mooier dan de Zilvermeeuwen ). Daarnaast is de serie 5300 (evenals 5400, 5500 en 5600) weliswaar afgeleid van een tramtype (Flexity Swift), maar zijn er zoveel aanpassingen gedaan dat het toch echt een metro is. Ik noem hier verder alleen de serie 5300, aangezien die serie niet eens als sneltram kan rijden, vanwege het ontbreken van een pantograaf.R-Flow schreef: Daar heb je zeker gelijk in. Het zijn de enige "echte" metro's van Nederland en voor hun tijd mooi.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Combino 2095 rijdt met een defecte lijnfilm rond (staat op "tijgervel") en om toch het lijnnummer te kunnen tonen staat deze weergegeven op het bestemmingsdisplay. Heb dit nog niet eerder gezien en heb mij altijd al afgevraagd waarom dit niet werd toegepast, maar nu blijkt dit dus ook in de praktijk te kunnen werken.
Hauptbahnhof, is dit iets van recent of is dit al langer mogelijk maar wordt het nooit gebruikt?
Hauptbahnhof, is dit iets van recent of is dit al langer mogelijk maar wordt het nooit gebruikt?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Precies, ik vind het ook wel wat hebben. Is er ergens een lijstje van welke ritten er nog met zilvermeeuwen geredenw worden of zo? Of plekken waa er gewoon veel te zien aijn? Best leuk om eens een zondagmiddagje naar Amsterdam te komen voordat het echt te laat is. Die met rode deuren zijn we al te laat voor geloof ik :?Vinny schreef:Wat nou, de Zivermeeuw was de enige echte metro die Amsterdam had. Heerlijk jaren '70 koekblik uitstraling. Een metro hoort niet comfortabel, edoch functioneel te zijn. Het enige is dat veel metrostellen tot de draad versleten zijn... :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Op lijn 53 en 54 alle diensten en op lijn 50 sommige diensten maar daarvan staat niet echt vast welke en in het weekend sowieso niet. Op lijn 50 rijden ze nog wel eens met zijn drieën, op lijn 53 en 54 tref je ze altijd met zijn tweeën.
Mooie fotostekken:
Noordzijde van het perron van Kraaiennest, kijkend richting Ganzenhoef en de 11 meter hoge viaducten.
Zuideinde van de perrons van Bijlmer ArenA, je kan bij helder weer helemaal tot Holendrecht kijken
Oudenrijnlaan, daar heb je ze heel mooi in de bocht, jammer van de straatverlichting...
Westzijde en de loopbrug naar Biesbosch van treinstation Diemen Zuid.
Uiteindes van de perrons van het Amstelstation.
Uiteindes van de perrons van Duivendrecht
Het probleem van de routes waar ze rijden is dat het of ondergronds of op een dijk of viaduct boven maaiveld is, je hebt heel weinig plekken waar ze vanaf de straat goed te fotograferen zijn.
Mooie fotostekken:
Noordzijde van het perron van Kraaiennest, kijkend richting Ganzenhoef en de 11 meter hoge viaducten.
Zuideinde van de perrons van Bijlmer ArenA, je kan bij helder weer helemaal tot Holendrecht kijken
Oudenrijnlaan, daar heb je ze heel mooi in de bocht, jammer van de straatverlichting...
Westzijde en de loopbrug naar Biesbosch van treinstation Diemen Zuid.
Uiteindes van de perrons van het Amstelstation.
Uiteindes van de perrons van Duivendrecht
Het probleem van de routes waar ze rijden is dat het of ondergronds of op een dijk of viaduct boven maaiveld is, je hebt heel weinig plekken waar ze vanaf de straat goed te fotograferen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Zijn die nog in dienst dan? Heb het nl. over de huidige situatie.Meltrain schreef:=Dat eerste ben ik niet met je eens. Zeker het Type M in Rotterdam was ook een echte metro (en ook mooier dan de Zilvermeeuwen ).
Ik blijf het sneltrams vinden die dingen in Rotterdam. Mooie sneltrams, daar niet van, maar geen echte metro's.Meltrain schreef:Daarnaast is de serie 5300 (evenals 5400, 5500 en 5600) weliswaar afgeleid van een tramtype (Flexity Swift), maar zijn er zoveel aanpassingen gedaan dat het toch echt een metro is. Ik noem hier verder alleen de serie 5300, aangezien die serie niet eens als sneltram kan rijden, vanwege het ontbreken van een pantograaf.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Kijk, daar hebben we wat aan. Amstel is goed te doen qua trein, tijdje fotograferen, ritje maken naar Gaasperplas, op de terugweg even bij Kraaiennest staan en dan weer naar huis bijvoorbeeld.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Even een vraagje: ik stapte vanochtend in lijn 50 op Sloterdijk richting Zuid, helemaal achterin het CAF'je.
Ik ging vlak naast de deur zitten (een tweezitter) en zag naast mij een stikker op het raam. Op de stikker stond 'Prioriteit', met daaronder twee pictorgrammen. Eentje van een zittend poppetje met een dikke buik en eentje van een poppetje dat tegen een schot aanleunt. Wat moet dit precies inhouden?
Ik ging vlak naast de deur zitten (een tweezitter) en zag naast mij een stikker op het raam. Op de stikker stond 'Prioriteit', met daaronder twee pictorgrammen. Eentje van een zittend poppetje met een dikke buik en eentje van een poppetje dat tegen een schot aanleunt. Wat moet dit precies inhouden?
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten