De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 12 Jun 2013, 19:04

Ruben schreef:Afgelopen weekend met Amsterdam Open Air stonden er BN-wagens op Gaasperplas te wachten op inzet. Neem aan dat ze de hele lijn naar Isolatorweg hebben gereden.


Gingen die niet gewoon naar CS?

Meltrain schreef:Kan het GVB trouwens niet een aantal Bommetjes van de RET lenen/huren?
Als ze er drie lenen, kunnen al drie treinen van twee stelletjes samengevoegd worden tot twee treinen van drie stelletjes, zodat al drie extra treinen een stelletje meer hebben. :idea:
De RET kan makkelijk (tijdelijk) drie stellen missen.


Euh, we beginnen bij het makkelijkste: Rotterdam en Amsterdam gebruiken niet dezelfde beveiligingssysteem. En dan zullen er vast wel andere zaken zijn die ook anders zijn.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Ruben » Wo 12 Jun 2013, 21:41

hauptbahnhof schreef:
Ruben schreef:Afgelopen weekend met Amsterdam Open Air stonden er BN-wagens op Gaasperplas te wachten op inzet. Neem aan dat ze de hele lijn naar Isolatorweg hebben gereden.

Gingen die niet gewoon naar CS?

Nee. Ook tijdens dit festival was er een ontvlochten metronetwerk. Elke zes minuten een 50 naar Isolatorweg. Het was daar dus inladen en weer rijden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Wubbo » Wo 12 Jun 2013, 23:00

Er reden wel extra's naar Van der Madeweg.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Di 18 Jun 2013, 19:03

Vandaag weer eens een tripje met de metro mogen maken tussen Sloterdijk en De Boelaan/VU. Volgensmij hebben ze bij het GVB nog steeds wat moeite om echt de 5-minutendienstregeling te handhaven (metro's te dicht op elkaar).

Aan de andere kant had ik in de 51 weer twee BN'netjes op zowel de haan- als terugweg. Goed, buiten de spits maakt dat dus niet heel erg veel uit. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

Jurre
Berichten: 817
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Jurre » Di 18 Jun 2013, 19:36

VIRM schreef:Vandaag weer eens een tripje met de metro mogen maken tussen Sloterdijk en De Boelaan/VU. Volgensmij hebben ze bij het GVB nog steeds wat moeite om echt de 5-minutendienstregeling te handhaven (metro's te dicht op elkaar).

Op Amstel moet ik vaak tot 10 minuten wachten op de metro richting Gein. Vervolgens staat er de helft van alle keren geen metro aan de andere kant op Van der Madeweg, maar wel de reizigers ervan. Op Spaklerweg gaat het overigens wel altijd goed.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Di 18 Jun 2013, 21:24

Ik had om 17:46 een kansloos solo BN stel vanaf Zuid naar Uylenstede. Propvol en zonder airco. Triest.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Di 18 Jun 2013, 21:30

De eerste metro met airco moet ik in Amsterdam nog tegenkomen hoor. Gelukkig hebben de metro's ARKO 8-)
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Di 18 Jun 2013, 21:33

Blijft in en in triest, enkel stelletje om 17:46.
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3404
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor VIRM » Di 18 Jun 2013, 21:37

In de CAF krijg je alleen verplaatsing van warme lucht. In BN was er eigenlijk helemaal niks te merken van luchtstromen die enige verkoeling zouden moeten bieden. Ofwel: ik blij dat ik niet in de spits hoefde te reizen. :)
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 19 Jun 2013, 07:48

Rond 12en zat ik in de metro tussen De Vlugtlaan en isolatorweg en daar was het al in een vrijwel lege trein niet uit te houden.
Leven, en laten leven.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Alargule » Wo 19 Jun 2013, 09:26

Ga fietsen.

Tjeezus.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor robert55 » Wo 19 Jun 2013, 18:03

Helemaal mee eens - ik ben al bijna helemaal GVB-vrij

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Jun 2013, 22:58

Alargule schreef:Ga fietsen.

Tjeezus.

Dat heb ik een keer gedaan toen die krengen van het GVB het bij -7 ook al hadden begeven. Kon ik mooi met bevroren handen mijn tentamen maken :evil:


:wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Ruben » Wo 19 Jun 2013, 22:59

Thom91 schreef:Blijft in en in triest, enkel stelletje om 17:46.

Tsja in de spits hebben ze niet opeens méér treinstellen dan waar ze de rest van de dag mee rijden. Enkele stelletjes zijn nou eenmaal aan de orde van de dag op de 51. Helemaal nu.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Vinny » Wo 19 Jun 2013, 23:04

Helemaal nu? Wat is dat nu weer voor GVB-logica :|

Er rijdt een ontvlecht metronet. Er is dus in principe minder materieel nodig voor de 51. De treinen kunnen dus best op normale sterkte rijden. En anders moet de frequentie omhoog gegaan zijn.

Maar ik snap het al: Lagere frequentie, korter materieel en geen garandeerde overstappen. Je moet de reiziger ook niet het gevoel geven dat de metro een hoogwaardig vervoermiddel is natuurlijk. Straks wil ie nooit meer met de tram :')
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Wo 19 Jun 2013, 23:37

Ruben schreef:
Thom91 schreef:Blijft in en in triest, enkel stelletje om 17:46.

Tsja in de spits hebben ze niet opeens méér treinstellen dan waar ze de rest van de dag mee rijden. Enkele stelletjes zijn nou eenmaal aan de orde van de dag op de 51. Helemaal nu.

Toch vrij triest als ik dan tussen Amstelveenseweg en Zuid drie BN'tjes zie staan.

Vanmiddag overigens 10 minuten op Henk Sneevlietweg stil gestaan. Toen metro uitgezet wegens deurstoring en de volgende metro had flink wat tijd nodig om van Heemstedestraat naar Henk Sneevlietweg te komen. Uitpuilend al rond de klok van vijf.
Komt wel goed schatje.

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Alargule » Do 20 Jun 2013, 08:42

Vinny schreef:
Alargule schreef:Ga fietsen.

Tjeezus.

Dat heb ik een keer gedaan toen die krengen van het GVB het bij -7 ook al hadden begeven. Kon ik mooi met bevroren handen mijn tentamen maken :evil:


:wink:


Ach, als het een tentamen Italiaans ijs maken was...

Jurre
Berichten: 817
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Jurre » Do 20 Jun 2013, 14:02

Ik zag vanmorgen CAF 72 los op lijn 51 rijden. Dat had ik nog niet gezien sinds de wijziging.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 20 Jun 2013, 15:21

Vinny schreef:Helemaal nu? Wat is dat nu weer voor GVB-logica :|

Er rijdt een ontvlecht metronet. Er is dus in principe minder materieel nodig voor de 51. De treinen kunnen dus best op normale sterkte rijden. En anders moet de frequentie omhoog gegaan zijn.

Maar ik snap het al: Lagere frequentie, korter materieel en geen garandeerde overstappen. Je moet de reiziger ook niet het gevoel geven dat de metro een hoogwaardig vervoermiddel is natuurlijk. Straks wil ie nooit meer met de tram :')


Er is op lijn 51 meer materieel nodig... Nu als je ervan uitgaat dat alle dienstwagens (14) dubbel worden uitgevoerd, dan zijn er 28 wagens nodig . Maar jah, ze hebben maar 25 + 4 = 29 wagens (voorheen 24). Enkeltjes waren dus al meteen toen de dienstregeling bekend was te voorzien.
Tussen de spitsen rijden er 13 wagendiensten dus 26 wagens nodig (voorheen 18).
's Avonds en in het weekend: 10 wagendiensten dus 20 wagens nodig (voorheen 18). Maar 's avonds zijn dubbele stellen ook niet echt nodig op lijn 51 dus de enkeltjes die er rijden, blijven gewoon rijden denk ik.

Met het ontvlochten metronet hebben ze meer wagens nodig dan voorheen, alleen hebben ze die gewoon niet.
Op lijn 54 tot nu toe 1 dag gehad dat ik echt lang moest wachten, dat was dinsdag. Heb ook maar iets langer gewacht en op de s4000 gewacht, hopende op SLT. Helaas was het een SGM III.

Zie wel soms 3 wagens opduiken op lijn 50 (zoals gisteren nog).

Snap alleen niet zo waar de lagere frequentie zit?

Thom91 schreef:Toch vrij triest als ik dan tussen Amstelveenseweg en Zuid drie BN'tjes zie staan.


Waren ze wel rijvaardig? Of defect (met al die hitte)?

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 20 Jun 2013, 17:07

Net op AT5-nieuws: M5 gaat as woensdag rijden. Probleem met de Trein-tv is tijdelijk opgelost door het systeem uit de zilvermeeuwen te halen en die tijdelijk in de M5 te plaatsen.
In de tussentijd kan Alstom naar een permanente oplossing zoeken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Do 20 Jun 2013, 23:49

Maar er rijdt nu amper nog 3xCAF...
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor FLJ » Vr 21 Jun 2013, 11:42

Op de website van Stadsregio Amsterdam staan interessante documenten wat betreft de Investeringsagenda OV over de periode 2014-2025. Onderdeel is het op de schop gooien (oftewel moderniseren) van het lijnennet (metro, tram en bus, waarbij er bij de tram nieuwe trajecten zullen worden aangelegd). De geïnteresseerden kunnen hier de bijlagen downloaden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Suus » Vr 21 Jun 2013, 12:35

De echte nieuwe trajecten voor de tram staan zo te zien voornamelijk voor na 2025 in het schema, overigens niet allemaal even logisch/nuttig. Tegen die tijd is er echter al heel wat water door de Amstel gestroomd...
Rame à l'approche

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor robert55 » Za 22 Jun 2013, 10:58

Ik zag vrijdag weer eens hoe de kaartverkoop aan toeristen leidt tot onregelmatigheid in de dienstuitvoering. Bij de halte Hobbemastraat weer een horde kaartjeskopers bij een lijn 5. Die tram stampvol, erachter 2 niet-volle Combino's.

In de stukken voor het strategisch plan wordt de verkoop door bestuurder als probleem voor de regelmaat gesignaleerd. In het (uitgebreide en zeer informatieve) GVB jaarverslag staan o.a. mandgrafieken over de opbrengsten van de verschillende kaartsoorten. Dan zie je de boordverkoop er in de zomermaanden uitspringen. Er moet toch een product te bedenken zijn dat voor toeristen [a] te vinden is en [b] biedt wat ze zoeken

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Berichtdoor Thom91 » Za 22 Jun 2013, 11:03

Hoe laat zag je dat ongeveer?
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten