Pagina 61 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 19:04
door hauptbahnhof
Ruben schreef:Afgelopen weekend met Amsterdam Open Air stonden er BN-wagens op Gaasperplas te wachten op inzet. Neem aan dat ze de hele lijn naar Isolatorweg hebben gereden.
Gingen die niet gewoon naar CS?
Meltrain schreef:Kan het GVB trouwens niet een aantal Bommetjes van de RET lenen/huren?
Als ze er drie lenen, kunnen al drie treinen van twee stelletjes samengevoegd worden tot twee treinen van drie stelletjes, zodat al drie extra treinen een stelletje meer hebben. :idea:
De RET kan makkelijk (tijdelijk) drie stellen missen.
Euh, we beginnen bij het makkelijkste: Rotterdam en Amsterdam gebruiken niet dezelfde beveiligingssysteem. En dan zullen er vast wel andere zaken zijn die ook anders zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 21:41
door Ruben
hauptbahnhof schreef:
Ruben schreef:Afgelopen weekend met Amsterdam Open Air stonden er BN-wagens op Gaasperplas te wachten op inzet. Neem aan dat ze de hele lijn naar Isolatorweg hebben gereden.
Gingen die niet gewoon naar CS?
Nee. Ook tijdens dit festival was er een ontvlochten metronetwerk. Elke zes minuten een 50 naar Isolatorweg. Het was daar dus inladen en weer rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 12 jun 2013, 23:00
door Wubbo
Er reden wel extra's naar Van der Madeweg.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 18 jun 2013, 19:03
door VIRM
Vandaag weer eens een tripje met de metro mogen maken tussen Sloterdijk en De Boelaan/VU. Volgensmij hebben ze bij het GVB nog steeds wat moeite om echt de 5-minutendienstregeling te handhaven (metro's te dicht op elkaar).

Aan de andere kant had ik in de 51 weer twee BN'netjes op zowel de haan- als terugweg. Goed, buiten de spits maakt dat dus niet heel erg veel uit. ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 18 jun 2013, 19:36
door Jurre
VIRM schreef:Vandaag weer eens een tripje met de metro mogen maken tussen Sloterdijk en De Boelaan/VU. Volgensmij hebben ze bij het GVB nog steeds wat moeite om echt de 5-minutendienstregeling te handhaven (metro's te dicht op elkaar).
Op Amstel moet ik vaak tot 10 minuten wachten op de metro richting Gein. Vervolgens staat er de helft van alle keren geen metro aan de andere kant op Van der Madeweg, maar wel de reizigers ervan. Op Spaklerweg gaat het overigens wel altijd goed.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:24
door Thom91
Ik had om 17:46 een kansloos solo BN stel vanaf Zuid naar Uylenstede. Propvol en zonder airco. Triest.

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:30
door Suus
De eerste metro met airco moet ik in Amsterdam nog tegenkomen hoor. Gelukkig hebben de metro's ARKO 8-)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:33
door Thom91
Blijft in en in triest, enkel stelletje om 17:46.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: di 18 jun 2013, 21:37
door VIRM
In de CAF krijg je alleen verplaatsing van warme lucht. In BN was er eigenlijk helemaal niks te merken van luchtstromen die enige verkoeling zouden moeten bieden. Ofwel: ik blij dat ik niet in de spits hoefde te reizen. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 07:48
door Jef400
Rond 12en zat ik in de metro tussen De Vlugtlaan en isolatorweg en daar was het al in een vrijwel lege trein niet uit te houden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 09:26
door Alargule
Ga fietsen.

Tjeezus.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 18:03
door robert55
Helemaal mee eens - ik ben al bijna helemaal GVB-vrij

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:58
door Vinny
Alargule schreef:Ga fietsen.

Tjeezus.
Dat heb ik een keer gedaan toen die krengen van het GVB het bij -7 ook al hadden begeven. Kon ik mooi met bevroren handen mijn tentamen maken :evil:


:wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:59
door Ruben
Thom91 schreef:Blijft in en in triest, enkel stelletje om 17:46.
Tsja in de spits hebben ze niet opeens méér treinstellen dan waar ze de rest van de dag mee rijden. Enkele stelletjes zijn nou eenmaal aan de orde van de dag op de 51. Helemaal nu.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 23:04
door Vinny
Helemaal nu? Wat is dat nu weer voor GVB-logica :|

Er rijdt een ontvlecht metronet. Er is dus in principe minder materieel nodig voor de 51. De treinen kunnen dus best op normale sterkte rijden. En anders moet de frequentie omhoog gegaan zijn.

Maar ik snap het al: Lagere frequentie, korter materieel en geen garandeerde overstappen. Je moet de reiziger ook niet het gevoel geven dat de metro een hoogwaardig vervoermiddel is natuurlijk. Straks wil ie nooit meer met de tram :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 23:37
door Thom91
Ruben schreef:
Thom91 schreef:Blijft in en in triest, enkel stelletje om 17:46.
Tsja in de spits hebben ze niet opeens méér treinstellen dan waar ze de rest van de dag mee rijden. Enkele stelletjes zijn nou eenmaal aan de orde van de dag op de 51. Helemaal nu.
Toch vrij triest als ik dan tussen Amstelveenseweg en Zuid drie BN'tjes zie staan.

Vanmiddag overigens 10 minuten op Henk Sneevlietweg stil gestaan. Toen metro uitgezet wegens deurstoring en de volgende metro had flink wat tijd nodig om van Heemstedestraat naar Henk Sneevlietweg te komen. Uitpuilend al rond de klok van vijf.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 20 jun 2013, 08:42
door Alargule
Vinny schreef:
Alargule schreef:Ga fietsen.

Tjeezus.
Dat heb ik een keer gedaan toen die krengen van het GVB het bij -7 ook al hadden begeven. Kon ik mooi met bevroren handen mijn tentamen maken :evil:


:wink:
Ach, als het een tentamen Italiaans ijs maken was...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 20 jun 2013, 14:02
door Jurre
Ik zag vanmorgen CAF 72 los op lijn 51 rijden. Dat had ik nog niet gezien sinds de wijziging.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 20 jun 2013, 15:21
door hauptbahnhof
Vinny schreef:Helemaal nu? Wat is dat nu weer voor GVB-logica :|

Er rijdt een ontvlecht metronet. Er is dus in principe minder materieel nodig voor de 51. De treinen kunnen dus best op normale sterkte rijden. En anders moet de frequentie omhoog gegaan zijn.

Maar ik snap het al: Lagere frequentie, korter materieel en geen garandeerde overstappen. Je moet de reiziger ook niet het gevoel geven dat de metro een hoogwaardig vervoermiddel is natuurlijk. Straks wil ie nooit meer met de tram :')
Er is op lijn 51 meer materieel nodig... Nu als je ervan uitgaat dat alle dienstwagens (14) dubbel worden uitgevoerd, dan zijn er 28 wagens nodig . Maar jah, ze hebben maar 25 + 4 = 29 wagens (voorheen 24). Enkeltjes waren dus al meteen toen de dienstregeling bekend was te voorzien.
Tussen de spitsen rijden er 13 wagendiensten dus 26 wagens nodig (voorheen 18).
's Avonds en in het weekend: 10 wagendiensten dus 20 wagens nodig (voorheen 18). Maar 's avonds zijn dubbele stellen ook niet echt nodig op lijn 51 dus de enkeltjes die er rijden, blijven gewoon rijden denk ik.

Met het ontvlochten metronet hebben ze meer wagens nodig dan voorheen, alleen hebben ze die gewoon niet.
Op lijn 54 tot nu toe 1 dag gehad dat ik echt lang moest wachten, dat was dinsdag. Heb ook maar iets langer gewacht en op de s4000 gewacht, hopende op SLT. Helaas was het een SGM III.

Zie wel soms 3 wagens opduiken op lijn 50 (zoals gisteren nog).

Snap alleen niet zo waar de lagere frequentie zit?
Thom91 schreef:Toch vrij triest als ik dan tussen Amstelveenseweg en Zuid drie BN'tjes zie staan.
Waren ze wel rijvaardig? Of defect (met al die hitte)?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 20 jun 2013, 17:07
door hauptbahnhof
Net op AT5-nieuws: M5 gaat as woensdag rijden. Probleem met de Trein-tv is tijdelijk opgelost door het systeem uit de zilvermeeuwen te halen en die tijdelijk in de M5 te plaatsen.
In de tussentijd kan Alstom naar een permanente oplossing zoeken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: do 20 jun 2013, 23:49
door Suus
Maar er rijdt nu amper nog 3xCAF...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 11:42
door FLJ
Op de website van Stadsregio Amsterdam staan interessante documenten wat betreft de Investeringsagenda OV over de periode 2014-2025. Onderdeel is het op de schop gooien (oftewel moderniseren) van het lijnennet (metro, tram en bus, waarbij er bij de tram nieuwe trajecten zullen worden aangelegd). De geïnteresseerden kunnen hier de bijlagen downloaden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 12:35
door Suus
De echte nieuwe trajecten voor de tram staan zo te zien voornamelijk voor na 2025 in het schema, overigens niet allemaal even logisch/nuttig. Tegen die tijd is er echter al heel wat water door de Amstel gestroomd...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: za 22 jun 2013, 10:58
door robert55
Ik zag vrijdag weer eens hoe de kaartverkoop aan toeristen leidt tot onregelmatigheid in de dienstuitvoering. Bij de halte Hobbemastraat weer een horde kaartjeskopers bij een lijn 5. Die tram stampvol, erachter 2 niet-volle Combino's.

In de stukken voor het strategisch plan wordt de verkoop door bestuurder als probleem voor de regelmaat gesignaleerd. In het (uitgebreide en zeer informatieve) GVB jaarverslag staan o.a. mandgrafieken over de opbrengsten van de verschillende kaartsoorten. Dan zie je de boordverkoop er in de zomermaanden uitspringen. Er moet toch een product te bedenken zijn dat voor toeristen [a] te vinden is en biedt wat ze zoeken

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #6

Geplaatst: za 22 jun 2013, 11:03
door Thom91
Hoe laat zag je dat ongeveer?