Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Meltrain

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » do 30 jul 2020, 09:21

Bedankt voor de aanvullingen. :pos:
De Hortusbrug was ik vergeten en naar de brug over de Oosterdoksdoorgang had ik niet gekeken.
De Kattensloot rekende ik inderdaad gemakshalve tot de Kostverlorenvaart en van de Schinkel wist ik niet eens dat het water daar een andere naam had. :oops: Maar welke tramlijn kruist er dan het Westerkanaal?
En weet je zeker dat de Enneüs Heermabrug een beweegbare brug is? Op Streetview lijkt het namelijk niet zo te zijn.
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

trolly

Berichtdoor trolly » do 30 jul 2020, 10:12

-o-

Daar gaat mijn laatste restje geloofwaardigheid. Ik dacht heus dat het middendeel van de BHEHbrug een klep was, en heb een tramlijn over de Willemsbrug gefantaseerd :N
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Milco » vr 31 jul 2020, 16:24

Een omloop op lijn 69 tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol rijdt met een gelede elektrische bus.
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-07-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Riemer17

Berichtdoor Riemer17 » zo 02 aug 2020, 21:49

RAR schreef:Opmerkelijk dat maar 1 tram per richting van lijn 26 in de Piet Heintunnel mag rijden. Daarom is het instellen van gekoppelde trams noodzakelijk. Nu dit weer wordt uitgesteld blijft de ontsluiting van IJburg blijft een probleem.
Zo te zien is het gekoppeld rijden op de 26 alweer uitgesteld, of slaat dit op een eerder uitstel? Het leek wel alsof ze goed bezig waren met de testritten.

bron

n-evo

Berichtdoor n-evo » ma 03 aug 2020, 14:43

Zolang GVB niet over extra trams beschikt gaan die gekoppelde trams bijna 1 op 1 of zelfs volledig ten koste van de frequentie waarop gereden wordt. Gekoppelde trams = de helft minder frequent. Wat is het acute probleem dat de introductie wat vertraging oploopt? Ik zie de RAR namelijk vooral reppen over capaciteit.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 03 aug 2020, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

DingeZ

Berichtdoor DingeZ » ma 03 aug 2020, 15:34

Meltrain schreef: Maar welke tramlijn kruist er dan het Westerkanaal?

Geen. De enige bruggen over het Westerkanaal zijn de Willemsbrug (bij Haarlemmerplein), Singelgrachtbrug (spoor) en Westersluisbrug (Van Diemenstraat), die hebben alledrie OV wat erover gaat, maar geen trams.

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » ma 03 aug 2020, 15:48

n-evo schreef:Zolang GVB niet over extra trams beschikt gaan die gekoppelde trams bijna 1 op t of zelfs volledig ten koste van de frequentie waarop gereden wordt. Gekoppelde trams = de helft minder frequent. Wat is het acute probleem dat de introductie wat vertraging oploopt? Ik zie de RAR namelijk vooral reppen over capaciteit.

De frequentie zou alleen niet gehalveerd worden. De spitsfrequentie was om de 4 (of heel misschien zelfs 3,5) min, en het wordt echt geen 7 of 8 minuten. Het gaat er juist om dat je met de gekoppelde trams, de totale capaciteit die aangeboden wordt kunt verhogen.

n-evo

Berichtdoor n-evo » ma 03 aug 2020, 16:33

Op werkdagen in de spits van 3,5 (3-4 minuten om en om) naar 6,7 minuut en buiten de spits van 5 naar 10 minuten. Is dat niet praktisch een halvering van de frequentie in het beginstadium? Die 6,7 vind ik lastig leesbaar trouwens. Bedoelen ze daar letterlijk 6,7 minuut mee of 6-7 minuten (om en om)?

Afbeelding
https://www.hierden-bosch.nl/ori/170210 ... 202020.pdf

Ardan
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Ardan » ma 03 aug 2020, 16:44

Dat betekent 9 ritten per uur, dus elke 6, 7 en 7 minuten (3x per 20 minuten) Beetje een raar interval inderdaad, maar het zal wel een omloop extra besparen.

1,5 meter

n-evo

Berichtdoor n-evo » ma 03 aug 2020, 16:54

Bedankt voor de toelichting. :pos:

In de spits gaan we dus van ±17 ritten naar 9 ritten per uur. Buiten de spits van 12 naar 6 ritten per uur. Als we het GVB Vervoerplan 2020 mogen geloven.

Gekko123
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Gekko123 » wo 05 aug 2020, 10:41

En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.

Bemined

Berichtdoor Bemined » wo 05 aug 2020, 10:45

Van een 3,5 minuut interval met enkele stellen naar een 6⅔ minuut interval met dubbele stellen is toch een uitbreiding van 5%. Niet superveel maar kan toch enkele jaren aan reizigersgroei opvangen.

fred1954

Berichtdoor fred1954 » wo 05 aug 2020, 11:11

Op het ogenblik rijdt lijn 5 van de Stadionweg via het Haarlemmermeerstation naar de Havenstraat, i.v.m. (wederom) een ontsporing, op een bekende plek van lijn 5. U mag zelf raden waar. :?:

Alargule
Contacteer:

Berichtdoor Alargule » wo 05 aug 2020, 11:38

Gekko123 schreef:En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.

Nee, maar dat is nu - zeker met corona - nog niet nodig. Gekoppeld rijden moet vooral het betrouwbaarheidsprobleem oplossen. Op de langere termijn kun je groei verwachten, en dan kun je de frequentie weer opschalen. Of driedubbele trams inzetten...
Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en KaartWordPressTwitter

fred1954

Berichtdoor fred1954 » wo 05 aug 2020, 12:35

fred1954 schreef:Op het ogenblik rijdt lijn 5 van de Stadionweg via het Haarlemmermeerstation naar de Havenstraat, i.v.m. (wederom) een ontsporing, op een bekende plek van lijn 5. U mag zelf raden waar. :?:

Het was de 2201 op lijn 6 die vanochtend op het overloopwissel op de Strawinskylaan ontspoorde. Inmiddels is de 6 naar de Havenstraat en wordt het wissel geslepen. Lijn 5 zal daarna weer opgestart worden. (Bron FB)

VIRM

Berichtdoor VIRM » wo 05 aug 2020, 15:48

Alargule schreef:
Gekko123 schreef:En daarmee heb je per rit dus wel extra capaciteit, maar in zijn totaliteit niet.

Nee, maar dat is nu - zeker met corona - nog niet nodig. Gekoppeld rijden moet vooral het betrouwbaarheidsprobleem oplossen. Op de langere termijn kun je groei verwachten, en dan kun je de frequentie weer opschalen. Of driedubbele trams inzetten...

Hm, dan kun je bijna wel de lijn upgraden naar een sneltram. Of metro. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Ardan
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Ardan » di 11 aug 2020, 17:25

Ik zie dat de halte De Boelelaan/VU langs tram 5 nu helemaal weg is? Sinds wanneer is dat? Had er nergens over gelezen..

1,5 meter

Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Milco » di 11 aug 2020, 17:46

Deze is inderdaad pasgeleden samengevoegd met de A.J. Ernststraat, de nieuwe halte ligt ten noorden van de kruising met de A.J. Ernststraat. Het heeft enkel een tijdje in het omleidingsblok van lijn 5 en 6 gestaan. Want GVB :')
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-07-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

TLP

Berichtdoor TLP » di 11 aug 2020, 18:52

In het weekend van 25 en 26 juli waren de sloopwerkzaamheden.

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » di 11 aug 2020, 19:28

Ik blijf het raar vinden dat uitgerekend de halte De Boelelaan/VU opgeheven is. De loopafstand naar de VU is nu groter geworden en de mooie overstap op lijn 24 is ook verdwenen. :N
Elke werkdag van Rlb naar Asa de slaapkamer naar de woonkamer en terug.

trolly

Berichtdoor trolly » di 11 aug 2020, 20:11

De vraag is wel of er ooit iemand van die mooie overstap gebruik gemaakt heeft
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

GVBeestje

Berichtdoor GVBeestje » di 11 aug 2020, 21:08

Meltrain schreef:Ik blijf het raar vinden dat uitgerekend de halte De Boelelaan/VU opgeheven is. De loopafstand naar de VU is nu groter geworden en de mooie overstap op lijn 24 is ook verdwenen. :N

Heb dat ook nooit begrepen.

TLP

Berichtdoor TLP » di 11 aug 2020, 21:40

Meltrain schreef:Ik blijf het raar vinden dat uitgerekend de halte De Boelelaan/VU opgeheven is. De loopafstand naar de VU is nu groter geworden en de mooie overstap op lijn 24 is ook verdwenen. :N

Vanaf de nieuwe halte A.J. Ernststraat is nu juist het campusplein van de VU goed bereikbaar geworden, en via looproutes over de campus is ook het VUmc acceptabel bereikbaar. Bovendien wordt de drukke De Boelelaan enigszins ontlast en belangrijker, de wachttijden bij een aangemerkte probleemkruising worden gereduceerd omdat de tram in principe sneller doorrijdt en minder voetgangers van de kruising gebruik maken.
Toen lijn 51 nog reed zag ik überhaupt de meerwaarde van de overstap op tram 24 niet in en ook nu kan op station Zuid overgestapt worden op bus 15, 62 en de metro. Daarbij wordt tram 24 straks ook verlengd naar station Zuid dus wordt de overstap op de Amstelveenlijn weer hersteld.

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » di 11 aug 2020, 22:40

In de originele plannen van de Amstelveenlijnen zou juist halte AJ Ernststraat worden opgeheven. Dit heeft heel veel geklaag veroorzaakt want ja, al die mensen in Buitenveldert zagen hun tramhalte verdwijnen en ook de bereikbaarheid van Groot Gelderlandplein zou sterk verslechteren. Toen kwam deze gedrocht van een oplossing: De Boelelaan/VU opheffen en AJ Ernststraat naar de andere kant van de kruising.

Beter is het er niet op geworden. Campusplein was ook prima bereikbaar vanaf de zuidelijke kant van de De Boelelaan/VU. Mensen die willen overstappen op tram 24 moeten nu een stuk langer lopen, en op de overige buslijnen is er ook een overstap mogelijk op Station Zuid maar dat is tijdrovender en kost natuurlijk een stuk meer (bij reizen op saldo). Kortom, er moest en zou een halte opgeheven worden en het was om het even welke halte het zou worden. :X

TLP

Berichtdoor TLP » di 11 aug 2020, 23:01

Is de overstap op tram 24 echt zo populair dan? Ook tegenwoordig kunnen mensen die op de Amstelveenseweg moeten zijn overstappen op bus 62 en dat moet dan inderdaad met een kleine omweg via station Zuid, mensen die op de Stadionweg moeten zijn kunnen gebruik maken van bus 15, mensen die verder de stad in moeten kunnen in de Beethovenstraat vanuit tram 5 op hetzelfde halteperron alsnog op tram 24 overstappen, en verder is er ook nog de metro waarvan gebruik gemaakt kan worden. Daarbij ligt de halte A.J. Ernststraat ook veel dichter bij de meeste bebouwing in Buitenveldert-Oost en doordat deze naar de noordzijde van de kruising is verplaatst zijn er acceptabele looproutes ontstaan naar de VU. Dus nogmaals, ik begrijp niet goed wat nu het grote probleem is; eerder zie ik juist een eenvoudige oplossing met het bijkomende voordeel van het minder zwaar belasten van een zeer drukke kruising.

Terug naar “OV in West-Nederland”