De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Daniel » Zo 04 Aug 2013, 22:16

In de vervoersvoorwaarden OV staat trouwens alleen expliciet dat je als reiziger het voertuig niet mag verontreinigen. Wellicht juist daarom dat zo'n beetje alle andere vervoerders dan GVB gewoon prullenbakjes in hun voertuigen hebben zitten.

Connexxion maakt er het volgende van:
Niet eten of drinken in de bus. Water is bijvoorbeeld geen probleem. Maar niet toegestaan is alles wat geur verspreidt, rommel maakt of vlekken geeft.

Lijkt me redelijk duidelijk, maar er is toch weer een grijs gebied. Een afsluitbaar flesje frisdrank geeft immers geen vlekken als je er gewoon uit drinkt, daarmee voldoe je dus aan de vervoersvoorwaarden (je verontreinigd het voertuig niet). Pas als je gaat knoeien zou je dan een probleem hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 8053
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor KM46 » Zo 04 Aug 2013, 22:22

Bij de RET is het in de metro ook niet toegestaan om te eten en te drinken. Maar een boterham naar binnen eten is echter geen probleem. Dit heb ik bij controle al verschillende keren meegemaakt.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2377
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Mr-W » Zo 04 Aug 2013, 22:51

Geert schreef:

Snap eigenlijk die hele ophef niet zo. Het is een regel die het bedrijf heeft ingesteld (zonder opgaaf van reden) en daar ga je mee akkoord als je van de diensten gebruik maakt lijkt me.
Je kunt als bedrijf niet eindeloos onredelijke voorwaarden stellen, en al helemaal niet als die in gaan tegen een wet. Ik kan me wel een aantal redenen voorstellen waarom je een flesje water meeneemt. GVB kan dat wel verbieden in de huisregels, maar het is dus maar de vraag of het wel verboden mag worden.


Het verbaast mij nog dat er bij de GVB en andere vervoerders met die regels nog geen 'WC in de trein rel' is uitgebroken omdat er mensen met een handicap zijn die niet mogen eten of drinken van die vervoerders, maar dat wel nodig hebben,bijvoorbeeld iemand met suikerziekte.

Milco
Berichten: 3563
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Milco » Zo 04 Aug 2013, 23:00

Kijk! Precies de opmerking die ik dacht! :pos: (Niet dat ik iets heb waardoor iki móét drinken hoor, maar het is wel fijn als dat mag.) Drinken is toch een levensbehoefte? Moet je dan met een droge strot in het OV gaan zitten? En ik snap dat "troepmakend" drinken niet mag, maar als ik geen water bij me heb, maar wel iets anders (meestal siroop met water), dan wil ik dat gewoon kunnen drinken als ik dorst heb. Meestal heb ik geen prik bij me en als ik het wel bij me heb, drink ik dat buiten op, of een enkele keer in de trein (als het rustig is in de coupé).

En natuurlijk zal ik geen fles cola gaan openen in een (volle) bus of tram... (Zeker niet nadat ik dat eens op het perron van Rtd deed, maar dat is een ander (blunder)verhaal...:oops: )
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ardan » Ma 05 Aug 2013, 23:18

In een tram en bus eet en drink ik eigenlijk nooit. Zij maken scherpere bochten en kunnen ineens onverwacht stoppen, dus het risico van de hele flikkerse bende onder knoeien is groter.
In de trein en de metro zit ik meestal iets langer, en daar zit ik ook stabieler in, een remming merk ik snel genoeg op en gaat meestal niet zo hard dat alles in het rond vliegt. Eten en drinken doe ik daar rustig, behalve in de Rotterdamse metro weet ik dat het echt niet mag dus doe ik het daar niet. In Amsterdam zie ik vaak zat anderen eten en drinken, dus kan ik het ook wel.
Patatjes mét vreten vind ik echter te ver gaan. Ik hou me aan de regel 'geen etenswaren nuttigen die een geur verspreiden' en houd rekening met de passagiers om me heen.

Roken op het station vind ik ook een grijs iets, en ik weet dat ik nu een hoop hoon van de niet-rokers onder jullie over me heen ga krijgen. Ik meende ooit te hebben gehoord: onder de kap alleen bij een paal, buiten de kap mag het overal. Formeel mag het volgens mij toch alleen bij een paal, kap of niet. Ik hou me dan ook bijna altijd aan de paal, tenzij het heel rustig is (niemand heeft er last van) of als er geen paal is, of als ik die paal niet kan vinden.
Van Rotterdamse metrostations weet ik toevallig dat het daar helemaal niet mag, dus doe ik het ook niet, hoewel er zat zijn die het wel doen. In Amsterdam mag het alleen ondergronds niet, bovengronds wel. In Duitsland en België ken ik de regels niet... dus bij buiten-de-kap-roken bij ontbrekende paal zou ik wanneer ik aangesproken zou worden me verontschuldigen met dat ik Nederlandse regels gewend ben en aanhoud. Is nog nooit gebeurd trouwens.

Maar misschien gaat dit een beetje off-topic :mrgreen:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ardan » Ma 05 Aug 2013, 23:38

Oh trouwens... nog iemand ook die varende tram gezien in die nichten-bootjes-optocht? :mrgreen:
Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ruben » Di 06 Aug 2013, 19:19

Milco schreef:Op de site van het GVB stuit ik op deze pagina: http://www.gvb.nl/nieuws/Pages/Vanaf-30 ... staan.aspx

Mag je dan normaal gesproken niet drinken in de bus / tram / metro, ook geen flesje water of zo? :roll:


Ik heb het altijd een beetje typisch gevonden dat het GVB wel locaties op haar metrostations aan horeca-uitbaters en supermarktketens verhuurd. Aan de ene kant word je aangespoord vooral iets te kopen bij deze punten, en aan de andere kant is het je verboden om de zojuist uit honger aangeschafte spullen te nuttigen. Sprekend voorbeeld is het beboeten van een vrouw een aantal jaar terug voor het eten van een croissant. Die dingen liggen tentoon gespreid in de AH to go op CS. Als je een beetje pech hebt bereikt een vleugje van de letterlijk ovenheerlijke lucht je neus en koop je zo'n franse delicatesse voor je de metro instapt.

Ik snap best dat je geen troep en vlekken in je voertuigen wil, maar probeer dan ook niet de lusten van de verkoop van etenswaar wél mee te pikken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

KM46
Berichten: 8053
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor KM46 » Di 06 Aug 2013, 19:42

Tsja ... gelukkig is het GVB hierin niet de enige :? . Bij de RET in Rotterdam gebeurd namelijk precies hetzelfde :wink: .

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Justin » Wo 07 Aug 2013, 11:57

Ruben schreef:Ik heb het altijd een beetje typisch gevonden dat het GVB wel locaties op haar metrostations aan horeca-uitbaters en supermarktketens verhuurd. Aan de ene kant word je aangespoord vooral iets te kopen bij deze punten, en aan de andere kant is het je verboden om de zojuist uit honger aangeschafte spullen te nuttigen. Sprekend voorbeeld is het beboeten van een vrouw een aantal jaar terug voor het eten van een croissant. Die dingen liggen tentoon gespreid in de AH to go op CS. Als je een beetje pech hebt bereikt een vleugje van de letterlijk ovenheerlijke lucht je neus en koop je zo'n franse delicatesse voor je de metro instapt.

Ik snap best dat je geen troep en vlekken in je voertuigen wil, maar probeer dan ook niet de lusten van de verkoop van etenswaar wél mee te pikken.


Dit zat gelijk in mijn hoofd naar aanleiding van de post.

Je zou er haast van moeten maken dat je alleen afsluitbare bidons/flessen/voedselwaren mee mag nemen :\. Pakjes drinken geeft overal troep (pet-flessen ook wel, die zie ik erg vaak). Ik zie wel vaak dat voedselwaren worden geweerd in de bussen (met name junkfood), in de metro is er iets minder controle erop...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JWM » Wo 07 Aug 2013, 17:44

Maar mag een chauffeur een stinkende zak junkfood van de Burger King wel weigeren? Het is volgensmij niet verboden om eten en drinken mee te nemen, alleen om het te consumeren.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ruben » Wo 07 Aug 2013, 21:06

Nee dat zal wat zijn inderdaad. Dan gaan we stinkende mensen ook weren aan de poort. Die veroorzaken al helemaal overlast. :twisted:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JWM » Do 08 Aug 2013, 13:09

De metrotunnel gaat na de zomersluiting weer 's avonds dicht van zondag t/m donderdag. Dit gaat in iedergeval tot eind oktober duren. Het ontvlochten net blijft zolang ook van kracht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Do 08 Aug 2013, 13:53

Dat had een oplettend mens al door, gezien de gele borden "niet parkeren, dit is een bushalte tot eind oktober" bij de bushaltes van lijn 59 :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JeffreyMeijer » Do 08 Aug 2013, 15:06

Geert schreef:What's next, krantjes verbieden mee te nemen? Je zou ze immers in het voertuig achter kunnen laten...

Daar kun je wel lacherig over doen. Maar ik heb daar meer last van dan etende en drinkende mensen in de Metro's, treinen en bussen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JWM » Do 08 Aug 2013, 20:52

Bee schreef:Dat had een oplettend mens al door, gezien de gele borden "niet parkeren, dit is een bushalte tot eind oktober" bij de bushaltes van lijn 59 :)
Als er gewoon een haltebordje bij de haltes staat mag er sowieso niet geparkeerd worden. In feite zijn die gele borden dus overbodig.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Do 08 Aug 2013, 21:27

Zijn ze ook, maar het blijft wel Amsterdam hè :P

De bushalte "Waterlooplein" richting Centraal wordt zelfs met die borden overigens nog regelmatig misbruikt als parkeerplaats. De bus rijdt daar dan de stoep op voor de halte en komt klem achter een foutgeparkeerde auto en het gedeelte achter de geleding blijft dan op de rijbaan staan zodat het verkeer richting IJtunnel helemaal tot stilstand komt. En dat terwijl de oplossing met de bus de stoep opsturen juist bedoeld was om het verkeer niet teveel te hinderen.
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor FLJ » Zo 11 Aug 2013, 23:34

De order voor 16 gelede bussen, met een optie op nog 16 stuks, is gegaan naar...

VDL Bus & Coach, in de vorm van de onlangs door VDL gelanceerde gelede Citea!

Kortom, het wagenpark gaat (naar mijn inziens gelukkig) niet enkel uit gelede Citaro's bestaan. Met deze bestelling zullen de laatste gelede Jonckheeren vervangen worden. Een één op één vervanging gaat niet mogelijk zijn: 23 Jonckheeren worden vervangen door 16 Citea's. De bestelling voor een vervolgserie standaard Citea's (in 12 meteruitvoering, waar er reeds 70 van rondrijden) is nog niet geplaatst, er wordt volgens een insider nog gekeken of enkel de mottenballenvloot (de 14 resterende standaard Jonckheeren met een Euro-2 motor) worden vervangen, of dat ook de schonere 15 nieuwste Jonckheeren (de serie 253-267, en vermoedelijk ook de Citaro's 004-006) er vervroegd uit gaan. Deze bussen zijn in 2003 geleverd en zouden in principe nog een aantal jaar mee kunnen.

Bron: een ander forum, en TED

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Zo 11 Aug 2013, 23:49

Ik hoop dat die gelede Citea's net zo smooth rijden als die Citaro G's, want die gaan echt als een mes door de boter zo heerlijk soepel stabiel over de weg.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JWM » Zo 11 Aug 2013, 23:51

Dat zat er op voorhand al in, want VDL wil natuurlijk maar wat graag dat die dingen zich ergens in de praktijk gaan bewijzen. Zo'n relatief kleine bestelling voor in de hoofdstad is daar ideaal voor.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ruben » Za 17 Aug 2013, 16:30

Bee schreef:Ik hoop dat die gelede Citea's net zo smooth rijden als die Citaro G's, want die gaan echt als een mes door de boter zo heerlijk soepel stabiel over de weg.

Dat zijn echt fijne bussen ja! De gewone Citea's zijn aardig maar niet denderend. Het is geen rammelbus naar mijn mening maar wel aan de lichte en goedkope kant.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Ma 19 Aug 2013, 09:03

Het wordt vanaf aankomend weekend mogelijk om de nachtbus te betalen met het saldo op de OV-Chipkaart *O*

Goed nieuws, nooit meer op zoek naar contant geld als je toch opeens met de nachtbus moet :Y
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Meltrain » Ma 19 Aug 2013, 09:27

Nu pas? Bij veel andere vervoerders kan dat al minstens een jaar.
Maar ga je dan ook per km betalen of blijft er een vast bedrag? Bij Qbuzz in GD betaal je per km met een maximum bedrag van €8. Het tarief is wel hoger dan overdag.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 19 Aug 2013, 10:15

Gewoon nachttarief a 4,50 per rit (met overstaprecht). Alleen moet je een speciaal product eenmalig op de kaart laden. Wat ik dus heel raar vind want bij andere vervoerders kan het zonder dacht ik?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Ma 19 Aug 2013, 14:34

Ik vermoed dat er nog een aanpassing komt, maar op de Twitters vertellen ze er al wel over maar op de site staat er nog niets over.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 19 Aug 2013, 15:13

Over wat voor aanpassing heb je het over?


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten