De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31527
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Wo 11 Sep 2013, 21:00

Op de rustigere trajecten kan je nog wel tussen de trams door werken, maar in de Leidsestraat tussen de trams doorwerken aan het strengelspoor is gewoon onmogelijk. Er is geen "enkelspoor" in Nederland dat zo druk wordt bereden als dat stuk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Vinny » Do 12 Sep 2013, 07:33

Er werd eerder geklaagd over langdurige projecten. Één van de reden dat herprofilering in Amsterdam zoveel meer tijd kost dan in andere steden is juist omdat ze de trams willen laten rijden...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Alargule » Do 12 Sep 2013, 10:51

Volgens mij dezelfde omleidingsroutes als bij de herprofilering van de Leidsestraat in 2001.

En ja Vinny, er had allang iets metrobuisachtigs ter vervanging van in ieder geval één functie van de routes door de Leidsestraat moeten liggen, namelijk het verbinden van de Amsterdamse binnenstad met de westelijke tuinsteden. Maar dat plan heeft de tekentafel nooit verlaten.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Thom91 » Do 12 Sep 2013, 17:46

Fase 1: 16 september tot 5 oktober
Op de kruising van het Leidseplein met het Kleine-Gartmanplantsoen/Marnixstraat wordt het spoor vastgezet. Daarnaast maken we een begin met het vervangen van het spoor op het Leidseplein zelf. Gelijktijdig vervangen we de rails voor de overgangen van enkel naar dubbel tramspoor (ook wel broekstukken genoemd) in de Leidsestraat ter hoogte van de Keizersgracht.
We voeren ook alvast voorbereidende werkzaamheden uit, om de spoorverplaatsing op het Leidseplein, die in fase 5 start, mogelijk te maken. Het gaat dan o.a. om de verplaatsing van het drinkwaterpunt (door Waternet), vernieuwing van de gasleiding (door Liander Gas), verplaatsing van verlichtingsmasten (Door Ziut) en het helaas onontkoombare kappen van een boom op het Leidseplein (door Stadsdeel centrum).

Fase 2: 16 september - 29 september
Op het Spui vernieuwen we het spoor in de kruising met de Nieuwezijds Voorburgwal. De kruising wordt hierdoor tijdelijk iets omgelegd, maar blijft in gebruik. Fietsers worden wel omgeleid.

Fase 3: 29 september - 16 november
Vanaf de kruising Spui - Nieuwezijds Voorburgwal wordt het spoor vervangen tot aan de halte op de Nieuwezijds Voorburgwal.

Fase 4: 16 september - 15 november
Gelijk met de fasen 2 en 3 wordt het spoor op de Nieuwezijds Voorburgwal tussen Rosmarijnsteeg tot aan de halte bij het Spui vastgezet. Het werkgebied is ongeveer 30 meter lang en schuift steeds een stuk op. Hierdoor kan bestemmingsverkeer langs het werkterrein.

Fase 5: 6 oktober - 26 oktober
Op het Leidseplein werken we vanaf de kruising met het Kleine- Gartmanplantsoen/Marnixstraat richting de Leidsestraat (tot en met Leidsestraat 106). We slopen het oude spoor en leggen het nieuwe spoor iets anders (rechte lijn) terug. Tegelijkertijd vervangen we het broekstuk in de Leidsestraat ter hoogte van de Herengracht.

Fase 6: 27 oktober - 16 november
Op het Leidseplein, vanaf de kruising met het Kleine-Gartmanplantsoen/ Marnixstraat richting de Korte Leidsedwarsstraat, wordt het spoor afgebouwd. Tegelijk vervangen we de broekstukken in de Leidsestraat ter hoogte van de Prinsengracht.

en visueel: http://www.gvb.nl/service_en_verkoop/we ... erfase.pdf
Komt wel goed schatje.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor robert55 » Do 12 Sep 2013, 18:26

Vinny schreef:Dat is een noodzakelijk kwaad dat eens in de zoveel jaar plaatsvindt. Onder de Leidsestraat had al lang een (pré-)metrobuis moeten liggen met twee sporen. Dan had je met een (spreekwoordelijke) kerstvakantiebuitendienststelling af en toe afgekund.

Huh? Opknappen van de Oostlijn een beetje gevolgd?

Overigens werd in de OV*2 plannen [begin jaren 90] gedacht over een tunnel onder Leidsegracht. Daar kwam natuurlijk kabaal over, toen werd de gemeente stil en vervolgens werd het de NZ lijn die alle problemen ging oplossen, waarvan de bouw heel snel kon en geen overlast zou veroorzaken

van020
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 23 Aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor van020 » Do 12 Sep 2013, 19:32

Vandaag 2x een M5 gespot op lijn M54:

S'ochtends: rond 7 uur: 109-110
Vanmiddag: rond 17 uur: 113-114

Het is wel goed dat ze deze metro op deze lijn inzetten. Maar na de ontvlechting komt ie beter van pas op lijn (M)50.

van020
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 23 Aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor van020 » Do 12 Sep 2013, 19:33

Vandaag 2x een M5 gespot op lijn M54:

S'ochtends: rond 7 uur: 109-110
Vanmiddag: rond 17 uur: 113-114

Het is wel goed dat ze deze metro op deze lijn inzetten. Maar na de ontvlechting komt ie beter van pas op lijn (M)50.

En is het jullie ook niet opgevallen dat de M4 steeds vaker word ingezed op de (M)54.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Klaasje » Do 12 Sep 2013, 19:34

Nou.. om 8:51 op Amstel was ik toch akelig blij dat er M5 kwam voorrijden. Wat stond het perron vol en wat was die metro al vol zeg... Bij Weesperplein duurde het wel drie minuten voor ik eindelijk kon uitchecken na het uitstappen. Zo druk was het.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 12 Sep 2013, 19:53

Ik heb tot nu toe een paar keer M5 op lijn 50 gehad en 1x op lijn 54, beide keren in de middagspits. In de 54 was het beduidend drukker dan op lijn 50. de ringlijn is meer een spitslijn als je het over echte drukte hebt terwijl Gein - CS toch over alle tijdsblokken de drukste tak is. Zowel voor als tijdens de ontvlechting.

Op dit moment worden 2 M5'en ingezet op lijn 54 in de ochtend en middag.
Vanochtend had ik toevallig m5 gehad. Dit keer met werkende RIS, alleen de lijnfilm toonde dwangstrepen.

Schijnt overigens dat er volgende maand een nieuwe dienstregeling komt voor de metro, aangepast naar de M5.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31527
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Do 12 Sep 2013, 20:40

Vanochtend de 113 gezien waar de lijnfilm maar op het tijgervel werd gedraaid, vanavond de 109 gezien waarvan de lijnfilm gewoon helemaal niets toonde.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ruben » Vr 13 Sep 2013, 11:13

Vanochtend een nieuwe metro op de 54, was aardig gevuld dus wel relaxed materieel in de spits daar. Bestuurster van de 51 riep voor Spaklerweg al om dat we op een mooie nieuwe metro konden overstappen. Bij aankomst reed die echter net weg, dus zij toeteren. Toen stopte de 54 weer en konden we alsnog mee. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Alargule » Vr 13 Sep 2013, 13:50

Hoe groot is de kans dat er binnenkort een opstand onder Amstelveenlijnreizigers uitbreekt, nu ze zelf ervaren hebben in wat voor comfort, luxe en ruimte ze ook zouden kunnen reizen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31527
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Vr 13 Sep 2013, 13:57

Niet, want het blijven Amstelveeners :mrgreen:
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Alargule » Vr 13 Sep 2013, 14:45

Jammer. Niks mis met een bloedige opstand op zijn tijd.

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Klaasje » Vr 13 Sep 2013, 14:54

:mrgreen: :pos:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Vinny » Vr 13 Sep 2013, 15:23

Alargule schreef:Jammer. Niks mis met een bloedige opstand op zijn tijd.

"Kameraden. Pikken wij dit nog langer? NEE! Laten wij ten strijde trekken tegen dit onrecht.
Het bloed dat aan onze kant vloeit zal de zegen dragen.
Laat ons verzetten tegen de tirannie van hen die over ons heen lopen.
Onze overwinning zal zoet zijn, ondanks de bittere opofferingen die er voor nodig zijn om het te bereiken.
Voortwaarts, mars!"

Zoiets?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor marlies » Vr 13 Sep 2013, 16:28

Schrap eerst eens een paar haltes aan die Amstelveenlijn voor je de capaciteit gaat vergroten met ander materieel. Jemig. Dat ding stopt echt om de 3 meter. Ik moest laatst met dat ding van Spinnerij naar Spaklerweg en op een gegeven moment was ik echt de tel kwijt.

Of geef gewoon toe dat het een tramlijn is, verlaag de haltes en zet er ook gewoon trammaterieel op in ;)

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Klaasje » Vr 13 Sep 2013, 16:31

In het voorstel voor de opknapbeurt van de Amstelveenlijn staan plannen om drie haltes te schrappen. Dat scheelt echter slechts twee minuten terwijl er nauwelijks doorgaande reizigers zijn. Als de tram door zou rijden naar Uithoorn vind ik dat wel een goed idee, zolang dat niet de bedoeling is niet.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor marlies » Vr 13 Sep 2013, 16:37

Het stuk waar het spoor gedeeld wordt met tramlijn 5 kan je eigenlijk wel alle haltes schrappen (behalve VU/Oranjebaan). Mensen die daar willen opstappen zouden prima met de tram kunnen naar de eerstvolgende metrohalte en daar overstappen. Al wordt dat misschien lastig wegens gebrek aan inhaalmogelijkheden. Maar als de 'metro' daar gewoon op volle snelheid door zou kunnen rijden zou er wel flink wat reistijd bespaard worden. Meer dan die 2 minuten iig. Plus de perceptie dat het allemaal gewoon wat sneller/vlotter loopt en dat is ook niet onbelangrijk als je het gebruik van het OV wilt stimuleren.

Maar goed, ik reis slechts incidenteel met die lijn dus heb geen idee in hoeverre wat ik voorstel daadwerkelijk een goed idee is ;)

Klaasje
Berichten: 5994
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Klaasje » Vr 13 Sep 2013, 16:58

Wat sowieso een slecht idee is is mensen meer laten overstappen dan nodig is. Daarom is lijn 51 ook voor een deel een tram met een hoge vloer en voor een ander deel een metro.

van020
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 23 Aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor van020 » Vr 13 Sep 2013, 17:23

Vanochtend weer op dezelfde tijd, op de zelfde plaats, het zelfde Matrieelnummer gezien.

(07.07, Holendrecht , 109-110)


Zelf ben ik niet zo'n voorstander van vertramming van de 51 maar juist een hoogwaardige metro lijn, met (als het mogelijk is) een verlening naar Uithoorn (Busstation).

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor marlies » Vr 13 Sep 2013, 18:26

Klaasje schreef:Wat sowieso een slecht idee is is mensen meer laten overstappen dan nodig is. Daarom is lijn 51 ook voor een deel een tram met een hoge vloer en voor een ander deel een metro.

In principe wel, maar het is voor iets dat sneltram wordt genoemd op een trace waar ook een reguliere tram rijdt lijkt het me niet heel raar dat er haltes overgeslagen worden. In de huidige situatie is het 2 keer niets: onhandig voor korte afstanden (vergeleken met een tram) en door de vele stops tergend traag voor langere afstanden. Beetje een lijn met een gespleten persoonlijkheid of een identiteitscrisis.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Vinny » Vr 13 Sep 2013, 22:48

Afbreken die trambaan en er gewoon een hoogwaardige busbaan van maken waar je dan gewoon al het streekvervoer overheen kan leiden. (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor VIRM » Ma 16 Sep 2013, 17:02

Vandaag even de geniale overstapmogelijkheden van het GVB mogen uittesten in een ritje van station Holendrecht naar De Boelelaan/VU.
- Toen mijn krakende LHB op Van der Madeweg aankwam, was er geen 50 aan de overkant te betekenen. Deze kwam er gelukkig wel na een paar minuten, maar een directe ‘cross-platform’ overstap was het dus niet.
- Op RAI kwam meteen na vertrek de 51 aankachelen. Deze bestond wel uit een enkeltje BN, dus was het redelijk proppen (en dat rond 13:10…).

Later op de middag van De Boelelaan/VU naar Sloterdijk was de eerste deur van het CAF’je op de 50 defect, waardoor het proppen was bij deur 2 (volgens een andere reiziger was dit de eerste metro sinds 10 minuten). Kennelijk was de bestuurder in een klantvriendelijke bui, want de deur werd opeens zonder PLING PLONG dichtgesmeten. Tsja, gelukkig ging de volgende wel weer na een paar minuten.
Richting Sloterdijk werd aan de andere kant de 5-minutendienstregeling getorpedeerd (metro bij Sneevlietweg en Lelylaan gespot) en op Sloterdijk werd omgeroepen dat er een metro was uitgevallen op ijn 50 richting Gaasperplas, dus dat verklaarde dus de stoet mensen op Zuid.

Verder nog opgevallen dat de omroepen op de perrons de laatste tijd tamelijk zacht zijn. Ook de bestemmingsomroep op het noorderperron van station Zuid lijkt er tegenwoordig niet zoveel zin meer in te hebben. Beetje jammer weer…
Beul van de blindegeleidelijn

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Thom91 » Ma 16 Sep 2013, 17:06

Het waait gewoon erg hard waardoor de omroep minder hoorbaar is ;).
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 4 gasten