De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor VIRM » Ma 16 Sep 2013, 17:12

Thom91 schreef:Het waait gewoon erg hard waardoor de omroep minder hoorbaar is ;).


Dat vraag ik mij af. Soms hoor ik de omroep van het andere perron wel, en die van het perron waar ik op sta niet, ondanks dat ik er tamelijk dichtbij sta...

Maarja, metro's rijden is ook belangrijker dan passagiers vervoeren en wat er omheen komt kijken. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 16 Sep 2013, 23:12

Kennelijk was de bestuurder in een klantvriendelijke bui, want de deur werd opeens zonder PLING PLONG dichtgesmeten.

Moest hij door de buitenspeakers plingplong roepen? :')

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor VIRM » Di 17 Sep 2013, 08:49

hauptbahnhof schreef:
Kennelijk was de bestuurder in een klantvriendelijke bui, want de deur werd opeens zonder PLING PLONG dichtgesmeten.

Moest hij door de buitenspeakers plingplong roepen? :')


Hahaha, dat was wel een goed idee geweest, ja. ;) Of in ieder geval omroepen dat je er helaas vandoor moet vanwege punctualiteit en omdat er een 51 er meteen achteraan kwam. Dat was de meer klantvriendelijke optie geweest in plaats van de deuren zonder pardon dicht te knallen.
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 17 Sep 2013, 10:24

Nu leg je het beter uit. In je vorige post kwam op mij over dat een kwalijke zaak was dat de deuren zonder sluittoon dichtgingen ( waar de bestuurder overigens niks aan kan doen).

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Bram » Wo 18 Sep 2013, 18:23

5 metro's richting gein, 0 richting CS. Er is iets raars aan de hand bij de metro vanavond...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JWM » Wo 18 Sep 2013, 20:27

Gelukkig is er in dat soort gevallen altijd de informatieve stationsomroep:

"Op lijn 54 richting Centraal Station is een metro uitgevallen. Kijk op de displays voor de vertrektijd van de eerstvolgende metro."

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor marlies » Do 19 Sep 2013, 12:43

JWM schreef:Gelukkig is er in dat soort gevallen altijd de informatieve stationsomroep:

"Op lijn 54 richting Centraal Station is een metro uitgevallen. Kijk op de displays voor de vertrektijd van de eerstvolgende metro."

Die heb ik gister mogen horen ja. In plaats van de uitgevallen metro kwam er een M5 voorrijden, die keurig halteerde en weer verder reed. Had de indruk dat ze een rit geschrapt hadden om er een testrit voor in de plaats te kunnen rijden. Niet bepaald fijn, want de eerstvolgende metro was beyond stampvol. En het was niet bepaald spits (rond 1 uur).

Oh en ik weet niet meer of het ter sprake kwam in dit topic of een ander: maar ik heb idd ook in Dvd waargenomen dat GVB-omroepberichten werden voorafgegaan door de NS-dingdong.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 19 Sep 2013, 13:14

M5 rijdt officieel alleen in de spits, dus op dat moment zou er gewoon een ZM moeten komen. Overigens, waarom zouden ze een metro laten uitvallen wat heel veel geld kost? :roll:

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor marlies » Do 19 Sep 2013, 13:17

Hij reed ook niet in dienst, het was een instructie- of testrit. Er kon niet ingestapt worden. Maar hij reed dus precies op het patroon van de uitgevallen metro. Kan natuurlijk toeval zijn, maar eigenlijk zou men zich moeten realiseren dat dat geen beste indruk maakt bij de reizigers.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Do 19 Sep 2013, 13:23

M5 rijdt ook buiten de spits, tenzij je kwart voor acht 's avonds nog spits noemt.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 19 Sep 2013, 13:42

Daarom zei ik officieel. Dat zijn de ritten waar hij standaard op rijdt (al is het de vraag of dat vandaag ook het geval is, na een grote storing aan een M5 en de baan gisteren). Als ie tussen de spitsen rijdt, dan is die wagen gewoon over en is er een bestuurder die het kan rijden.

Ja daar houden ze geen rekening mee. Kan me nog herrineren vorige winter. Hele tramnet ontregeld door sneeuw en ijzel. Zagen mensen een instructiewagen rijden terwijl ze al langer op de tram staan te wachten. Wekt idd verkeerd beeld maar ja, is lastig te plannen dat soort dingen.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor VIRM » Zo 22 Sep 2013, 10:52

Even een vraagje: waarom is er zo'n groot verschil tussen rijstijlen van metrobestuurders?
Op de 50 trekt de ene bestuurder keurig op en remt keurig af. Terwijl de andere bestuurder erg 'schoksgewijs' remt en af en toe erg loopt te 'spelen' met het tractiepedaal (vooral op het stukje tussen Amstelveenseweg en Sneevlietweg), waardoor je je als reiziger erg goed vast moet houden.
Ook het stukje in de 51 tussen Zuid en De Boelelaan/VU is wel eens feest, als een bestuurder (vanuit het oogpunt van de reiziger) opeens uit het niks keihard op de rem trapt. Daar hebben wel eens wat reizigers vliegles gehad...

Ligt dat aan de opleiding, obstructies op het baanvak, de bestuurder of een comboinatie?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 22 Sep 2013, 12:05

Ik had vrijdag iets voor tienen een M5 vanaf Sloterdijk naar de Isolatorweg. Grappig is dat de treinaanwijzer een 3-stellen symbool gaf.
Leven, en laten leven.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor VIRM » Zo 22 Sep 2013, 13:24

JeffreyMeijer schreef:Ik had vrijdag iets voor tienen een M5 vanaf Sloterdijk naar de Isolatorweg. Grappig is dat de treinaanwijzer een 3-stellen symbool gaf.


Ik dacht al dat de M5 vrijdag op de 50 reed. Toen ik rond 15:00 op spoor 3 stond te wachten op mijn trein, hoorde ik boven bij de metro iets M5'igs. :)
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 22 Sep 2013, 15:17

VIRM schreef:Ook het stukje in de 51 tussen Zuid en De Boelelaan/VU is wel eens feest, als een bestuurder (vanuit het oogpunt van de reiziger) opeens uit het niks keihard op de rem trapt. Daar hebben wel eens wat reizigers vliegles gehad...

Ligt dat aan de opleiding, obstructies op het baanvak, de bestuurder of een comboinatie?


Ligt meestal gewoon aan de bestuurder. Er zijn wel op enige plekken en momenten ingrepen van de treinbeveiliging, en dat is bijv als de metro de Vmax heeft bereikt. Als je tussen VU en WTC het stukje net na de laatste gelijkvloerse kruising bedoelt, is dat omdat de metro daar de baanbeveiliging weer oppikt. Weet niet meer zeker maar volgens mij is de Vmax daar 30 dus als de metro iets harder rijdt, grijpt de beveiliging in en brengt de snelheid tot onder de 30.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Ardan » Zo 22 Sep 2013, 15:49

Van RAI naar Overamstel is ook zo'n verraderlijk stukje wat dat betreft, daar zit een baken onderaan de helling het tunneltje in waar er dus bijna standaard te hard wordt gereden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31517
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Suus » Zo 22 Sep 2013, 16:25

De liftdeuren van de liften op station Nieuwmarkt zijn recentelijk geel geverfd getuige de briefjes NAT. Ik hoop dat ze het bonnetje nog hebben want het is echt geen gezicht :?
Rame à l'approche

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Edwin » Di 24 Sep 2013, 11:38

De Philaes wordt tegenwoordig ook al als tram gezien: http://www.at5.nl/artikelen/111384/bus-22-rijdt-zichzelf-klem.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 24 Sep 2013, 12:08

waar staat dat? :?:

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Edwin » Di 24 Sep 2013, 12:14

hauptbahnhof schreef:waar staat dat? :?:

Bus reed over de trambaam waar die, zo lijkt het in het bericht te staan, niet mocht rijden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 24 Sep 2013, 12:42

Owww zo bedoel je. Gebeurt vaak genoeg, ook door andere (streek)bussen.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor VIRM » Wo 25 Sep 2013, 18:06

Gaat zo lekker met het onderhoud: het regent de laatste tijd defecte deuren bij de CAF'jes...
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 25 Sep 2013, 22:24

Komt wellicht omdat ze opengehouden worden als ze dichtgaan? Kunnen die arme deurtjes niet aan.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor Geert » Wo 25 Sep 2013, 22:44

Betere deurtjes installeren dan.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 2305
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 25 Sep 2013, 23:37

gewoon een klembeveilig in bouwen dus dat de deuren weer open gaan als er iemand tussen zit. gaan de deuren ook weer wat langer mee :Y

nadeel is dat als het een beetje druk is er flinke vertragingen kunnen ontstaan. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

In schoolperiodes vast traject: Laan van nieuw blankenburg, Rozenburg - Anthony fokkerweg/ parmertierplein, Rotterdam.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 1 gast