De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Ardan » Di 08 Okt 2013, 18:45

Worden de trein-TV-schermen dan hier recht van een Zilvermeeuw in een M5 geplaatst?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Suus » Di 08 Okt 2013, 18:48

Ja, want de door Alstom ontworpen oplossing bleek niet te werken en met de inbouw van de oude apparatuur wel.
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Thom91 » Di 08 Okt 2013, 18:50

Edwin schreef:
fred1954 schreef:
Thom91 schreef:Overgang naar instapbeleid zoals op R-Net 300? Overal instappen, dat versnelt het proces enorm.

Het enige proces wat versneld wordt met "overal instappen" in Amsterdam is het zwartrijden. :evil: Dus open instapregime zal niet gaan gebeuren.

Waarom zou het niet in Amsterdam kunnen als het wel in Almere kan? Ik zie in Amsterdam nog regelmatig mensen in de bus na hun incheck achterin weer uitchecken. Tevens heb ik nog nooit controle in de bus gehad. In Almere weet je altijd dat de kans bestaat dat er controle is en nemen velen het risico niet.
Eigenlijk zou je veel meer controleurs moeten inzetten dan de paar die ik nu in Almere zie.

Conclusie, meer vliegende controle teams. Wat overigens een perfect middel is om kosten te drukken én psychologische druk op te leggen bij de reiziger.
Komt wel goed schatje.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Okt 2013, 08:49

Thom91 schreef:Conclusie, meer vliegende controle teams. Wat overigens een perfect middel is om kosten te drukken én psychologische druk op te leggen bij de reiziger.


Ik heb het idee dat er weinig gecontroleerd wordt op de trams met conducteur. Hooguit op de conducteurloze lijnen en in de metro. En die controleteams zijn ook een lachtertje, als daar een stuk of 6 mannen in GVB-uniform op de halte staan, stappen de meeste zwartrijders uit. In Duitse steden gaat het vaak anders. Ik kan me nog herinneren dat ik in de Schwebebahn in Wuppertal zat, op een drukke zaterdag. Opeens stonden er een paar mannen in burger in de Schwebebahn, met een pasje in hun hand en vroegen iedereen om hun "Fahrkarten". Kijk dan pak je de zwartrijders wel. Maar hier schijnt dat niet te mogen, in burger controleren.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Edwin » Wo 09 Okt 2013, 08:57

fred1954 schreef:
Thom91 schreef:Conclusie, meer vliegende controle teams. Wat overigens een perfect middel is om kosten te drukken én psychologische druk op te leggen bij de reiziger.


Ik heb het idee dat er weinig gecontroleerd wordt op de trams met conducteur. Hooguit op de conducteurloze lijnen en in de metro. En die controleteams zijn ook een lachtertje, als daar een stuk of 6 mannen in GVB-uniform op de halte staan, stappen de meeste zwartrijders uit. In Duitse steden gaat het vaak anders. Ik kan me nog herinneren dat ik in de Schwebebahn in Wuppertal zat, op een drukke zaterdag. Opeens stonden er een paar mannen in burger in de Schwebebahn, met een pasje in hun hand en vroegen iedereen om hun "Fahrkarten". Kijk dan pak je de zwartrijders wel. Maar hier schijnt dat niet te mogen, in burger controleren.

In Rotterdam mag in burger controleren weer wel. In Almere dan weer nooit burgerteams gezien. Maar een paar gele jasjes op de halte zien staan is voor sommige als benauwend genoeg.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Meltrain » Wo 09 Okt 2013, 09:40

fred1954 schreef:En die controleteams zijn ook een lachtertje, als daar een stuk of 6 mannen in GVB-uniform op de halte staan, stappen de meeste zwartrijders uit.

Vlak voor de halte moet de bestuurder dan weten dat er een controleteam is, zodat hij de OVC-lezers uitzet. Op de halte zelf gaan er bij elke deur twe man staan die ook alle uitstappers controleren. Zo pak je de zwartrijders wel. :pos:
(De mensen die echt moeten uitstappen en gewoon hebebn ingecheckt, kunnen uiteraard even later weer uitchecken.)
Beter zou nog zijn dat het controleteam een halte mee rijdt, zodat de vertraging tot een minimum wordt beperkt.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Alargule
Berichten: 1697
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Alargule » Wo 09 Okt 2013, 09:41

Ik was er jaren geleden in Berlijn op die manier ook 'bij'. Kennelijk het verkeerde kaartje gekocht dus gewoon pech dat ik werd aangehouden, maar ik was verrast toen een man en een vrouw - toen ik ze in zag stappen was mijn eerste indruk dat het daklozen waren - ineens voor me stonden en om mijn 'Fahrkarte' vroegen.

Ik mocht bij het eerstvolgende station direct betalen of anders mee 'ins Buro'...ik denk inderdaad dat dit soort acties icm een open instapregime ook in Nederland wel het nodige effect zouden sorteren.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Okt 2013, 09:53

Ik heb in de 90er jaren een tijdje bij Station Lelylaan gewoond en dan stond er regelmatig een busje van het GVB vol met controleurs tussen 2 haltes op de stoep te wachten en zodra er een tram aankwam, stopte die en liet de controleurs bij de voorste deur naar binnen. Het busje reed dan achter de tram aan op de rijweg van de Lelylaan, terwijl de controleurs de hele tram controleerden. Er waren toen nog stempelautomaten, die dus meteen door de bestuurder geblokkeerd werden. Mensen konden dus niet nog even snel stempelen. Maar dit soort controle-acties zie ik niet meer. :neg:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Geert » Wo 09 Okt 2013, 10:05

fred1954 schreef:Maar hier schijnt dat niet te mogen, in burger controleren.

Waarom zou dat niet mogen? Gebeurt in andere steden ook (Rotterdam was al genoemd, in Den Haag ook meegemaakt in de tram).

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor marvinkok » Wo 09 Okt 2013, 10:09

Twente...

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Okt 2013, 10:18

Geert schreef:
fred1954 schreef:Maar hier schijnt dat niet te mogen, in burger controleren.

Waarom zou dat niet mogen? Gebeurt in andere steden ook (Rotterdam was al genoemd, in Den Haag ook meegemaakt in de tram).


In Amsterdam gebeurt dit momenteel niet, alhoewel het GVB zegt dat er in uniform en in burger gecontroleerd wordt. Ik ben in ieder geval nog nooit door iemand in burger gecontroleerd en kan me ook niet herinneren in de voorbije jaren burgerteams aan het werk gezien te hebben. Die paar keer dat ik wel gecontroleerd werd, waren het geuniformeerde controleurs. Vaak nog met een geel hesje aan met GVB erop gedrukt, dus die zie je al van verre staan, dus je kunt op tijd uitstappen als je zwartrijdt. Ik heb me laten vertellen, dat het in burger controleren meer agressie opwekt bij gepakte reizigers, dan als er iemand in uniform voor je staat en dat men dat om die reden niet doet. Ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit.
Laatst gewijzigd door fred1954 op Wo 09 Okt 2013, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Okt 2013, 10:20

marvinkok schreef:Twente...


In Twente betalen de mensen toch netjes? Daar is toch helemaal geen controle nodig? :lol:

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor FLJ » Wo 09 Okt 2013, 10:31

Er wordt in Amsterdam weldegelijk in burger gecontroleerd, dat is mij één keer in tram 24 overkomen, en niet lang daarna in tram 7. Desondanks ben ik het er mee eens dat er veel te weinig wordt gecontroleerd.

dennistd
Berichten: 1377
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor dennistd » Wo 09 Okt 2013, 11:10

fred1954 schreef:
marvinkok schreef:Twente...

In Twente betalen de mensen toch netjes? Daar is toch helemaal geen controle nodig? :lol:

Het grootste deel inderdaad wel, maar het gevaar zit hem bij de wisseling van chauffeur. Dan kan iedereen zo instappen.

In het verleden kon de chauffeur nog wel bekijken of zijn collega al gestempeld had, maar aan een OV-chipkaart kun je vrij lastig zien of er al ingecheckt is of niet.

En tel daarbij op dat na uitloggen van InfoXX de lezers na X minuten op 'buiten werking' gaan, en veel mensen gaan daarna echt niet weer opstaan om alsnog in te checken.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 09 Okt 2013, 11:38

De SRA eist van GVB dat er een bep aantal passagiers worden gecontroleerd en heb het gevoel dat GVB zich daaraan houd en niet extra controleert (tenzij dat nodig is op een bep lijn).

Er wordt de laatste tiid wel degelijk om burger gecontroleerd. Die zie ik vaker dan geuniformeerd. Wel is het idd zo dat je ze op de metro en lijn 5,16,24 tegenkomt wat logisch is. Op de andere lijnen zul je meestal grijsrijders tegenkomen i.t.t. Genoemde lijnen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Ardan » Wo 09 Okt 2013, 12:02

En laat ze alsjeblieft die zogenaamde 'metrobeveiligers' op de ondergrondse stationshallen bevoegdheid tot boetes uitschrijven of zo geven, die staan er echt voor Jan L.

Zo af en toe zie je wel eens een compleet perron vol staan met geelhesjes en politie waarbij iedereen gecontroleerd wordt. Uitstekend, maar de zwartrijders rijden natuurlijk gewoon een stationnetje door..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 09 Okt 2013, 12:07

Het wordt straks ook een stuk lastiger om bij de metro te controleren, met die M5. Vooral in burger kunnen ze makkelijk per metrostel doen (max 2 bakken per keer). Nu moeten ze 6 bakken in 1x doen.

De enige reden waarom die toezichthouders bij de ondergrondse stations staan is omdat dat geëist wordt door de brandweer. In R'dam heb je ook "metrobeheer" op de ondergrondse stations.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor JWM » Wo 09 Okt 2013, 12:22

FLJ schreef:Er wordt in Amsterdam weldegelijk in burger gecontroleerd, dat is mij één keer in tram 24 overkomen, en niet lang daarna in tram 7. Desondanks ben ik het er mee eens dat er veel te weinig wordt gecontroleerd.


Laatst zelfs gezien bij de metro. Voor de poortjes stonden wat mensen gewoon met elkaar te praten, rugzakje op enzo. Iemand glipte achter mij aan door een poortje en toen bleken die mensen opeens controleurs in burger te zijn :)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Ardan » Wo 09 Okt 2013, 12:28

Ik probeer er in Berlijn altijd een beetje een sport van te maken om de controleurs al vantevoren te herkennen. Daar zijn ze meestal met zijn tweëen per voertuigeinde zodat ze elkaar in het midden ontmoeten, één persoon per koppel heeft vaak een heuptasje, en ze lijken gewoon gezellig te babbelen maar ondertussen houden ze de boel goed in de gaten.

Op zich zou dat met de M5 ook kunnen op een wat langer traject, vier controleurs in twee koppels die naar het midden werken.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Mojito
Berichten: 226
Lid geworden op: Ma 25 Okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Mojito » Wo 09 Okt 2013, 17:24

Wat mij altijd opvalt (en irriteert) in bus en tram is het volgens mij best wel grote percentage mensen dat keurig incheckt bij de conducteur of bestuurder... om vervolgens vrijwel direct weer uit te checken, achterin of in het midden. Die mensen zijn dan alleen het vaste basistarief van ik geloof € 0,83 kwijt en rijden de hele rit verder zwart.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot deze vorm van grijsrijden is. Daar zou men snel achter kunnen komen, door te kijken hoe vaak er bij alle transacties binnen een heel kort tijdsbestek wordt in- en uitgecheckt. Natuurlijk heb je een foutmarge, want er zullen ook mensen tussen zitten die net in de verkeerde tram zijn gestapt en direct weer uitstappen en dus uitchecken en zo, maar het zal toch een aardige indicatie geven. Bij kaarthouders die dit wel heel vaak blijken te doen heb je al beet lijkt me. Volgens mij is de uitkomst van zo’n check behoorlijk ontluisterend, en zeker in Amsterdam.

Er is volgens mij een simpele oplossing voor om daar van af te komen: een wijziging van het in- en uitcheckregime. Inchecken in het voertuig bij chauffeur of conducteur, uitchecken op de halte.

Probleem is dan weer wel dat je alle haltes van een chipkaartlezer moet voorzien. Op rustige haltes zou eentje volstaan, op drukke haltes heb je er veel meer nodig, misschien wel voor elke deur een. Voordeel is wel dat je altijd nog terug naar de halte kunt als je per ongeluk toch vergeten bent uit te checken.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Thom91 » Wo 09 Okt 2013, 17:24

fred1954 schreef:
Thom91 schreef:Conclusie, meer vliegende controle teams. Wat overigens een perfect middel is om kosten te drukken én psychologische druk op te leggen bij de reiziger.


Ik heb het idee dat er weinig gecontroleerd wordt op de trams met conducteur. Hooguit op de conducteurloze lijnen en in de metro. En die controleteams zijn ook een lachtertje, als daar een stuk of 6 mannen in GVB-uniform op de halte staan, stappen de meeste zwartrijders uit. In Duitse steden gaat het vaak anders. Ik kan me nog herinneren dat ik in de Schwebebahn in Wuppertal zat, op een drukke zaterdag. Opeens stonden er een paar mannen in burger in de Schwebebahn, met een pasje in hun hand en vroegen iedereen om hun "Fahrkarten". Kijk dan pak je de zwartrijders wel. Maar hier schijnt dat niet te mogen, in burger controleren.

Bullshit, ik ben in augustus door een vliegend team in burger gecontroleerd bij het GVB op de 50 tussen Sloterdijk en Zuid. Maat van mij met wie ik reisde zei dat het voor hem al ongeveer de zevende keer was dat het gebeurde. Dus ja, het gebeurt, en dat is maar goed ook. Als iedereen nu nog maar er in gaat geloven dat de kans zo groot is dat je gecontroleerd wordt dat ze denken dat je beter een kaartje kan kopen/chippen.
Komt wel goed schatje.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Okt 2013, 17:39

Ardan schreef:Ik probeer er in Berlijn altijd een beetje een sport van te maken om de controleurs al vantevoren te herkennen.


Ardan, als je bedoelt dat je zwart rijdt in Berlijn dan het volgende:

Openbaar vervoer in Duitsland en zeker in Berlijn is spotgoedkoop. Dat je dan juist daar er een sport van maakt om zwart te rijden, stuit me tegen de borst. :evil: Sorry. Ik heb sowieso een hekel aan zwartrijders en poortjestrappers. Ik betaal gewoon voor de rit en verwacht van anderen dat die dat ook doen.

Maar misschien bedoel je alleen dat je de controleurs wil herkennen, maar dat je wel betaald hebt, dat kan ik niet uit je bericht halen.
Laatst gewijzigd door fred1954 op Wo 09 Okt 2013, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor marvinkok » Wo 09 Okt 2013, 17:41

Er is een groot verschil tussen zwartrijden en proberen de controleurs te spotten met een geldig vervoersbewijs in de hand...

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Okt 2013, 17:43

marvinkok schreef:Er is een groot verschil tussen zwartrijden en proberen de controleurs te spotten met een geldig vervoersbewijs in de hand...


Ja, ik heb mijn berichtje aan Ardan al aangepast. Zo kan ie het ook bedoeld hebben.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Geert » Wo 09 Okt 2013, 17:49

Mojito schreef:Wat mij altijd opvalt (en irriteert) in bus en tram is het volgens mij best wel grote percentage mensen dat keurig incheckt bij de conducteur of bestuurder... om vervolgens vrijwel direct weer uit te checken, achterin of in het midden. Die mensen zijn dan alleen het vaste basistarief van ik geloof € 0,83 kwijt en rijden de hele rit verder zwart.

Blijkbaar vrezen die mensen dan geen controle onderweg. Bij een controle vallen ze immers meteen door de mand.
Er is volgens mij een simpele oplossing voor om daar van af te komen: een wijziging van het in- en uitcheckregime. Inchecken in het voertuig bij chauffeur of conducteur, uitchecken op de halte.

Dat kost een heleboel geld, terwijl je met meer controle waarschijnlijk minder geld kwijt bent en toch het percentage grijsrijden reduceert.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten