De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor robert55 » Wo 23 Okt 2013, 21:34

Nadfelen van overstappen:
- kans dat aansluiting wordt niet waar gemaakt;
- nieuwe kans op geen zitplaats;
- kou en regen in;
- makt onrustig

Ik snap niet dat OV insiders en kennelijk geïnstitutionaliseerde reizigers hier zo lichtvaardig over doen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Suus » Wo 23 Okt 2013, 21:42

Het is gewoon flauwekul dat als ik instap in Diemen Zuid eigenlijk nog niet eens fatsoenlijk zit en ik moet alweer opstaan om bij Van der Madeweg over te stappen. Vervolgens sta je vijf minuten op het perron te verschrompelen omdat de metro naar Centraal nog langs het perron van Duivendrecht staat. Ontspannen reizen en rustig een krant lezen terwijl je door de privéchauffeur op je bestemming wordt gebracht is er niet meer bij. En als ik naar Amsterdam Zuid wil neem ik de trein, dat is met een NS-kortingskaart goedkoper (variërend van 1,30 tot gratis).

Ik merk dat ik sinds de introductie van het nieuwe net de metro probeer te vermijden en alternatieve reismogelijkheden zoek, in de zomer was dat bijvoorbeeld de fiets, of ik ga gewoon niet meer naar Amsterdam.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Ardan » Wo 23 Okt 2013, 22:04

Waarom doen jullie eigenlijk allemaal zo verschrikkelijk verwend?

Edit: oh nee, dat heb ik al 100 keer gevraagd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Vinny » Wo 23 Okt 2013, 22:22

Waarom doen jullie eigenlijk allemaal zo verschrikkelijk verwend?
Omdat het GVB een slecht vervoersproduct nog verder onnodig verslechtert, en omdat reizigers in de brede regio Amsterdam hard hollend de auto worden ingejaagd?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Suus » Wo 23 Okt 2013, 22:44

Ardan schreef:Waarom doen jullie eigenlijk allemaal zo verschrikkelijk verwend?

Edit: oh nee, dat heb ik al 100 keer gevraagd.

Het is een verworven recht uit 1977: de Gaasperplaslijn gaat richting centrum :twisted:

Overigens is bij observatie op Van der Madeweg ook zeer duidelijk te zien dat er een flinke vervoersbreuk plaats vind, bijna de volledige inhoud van lijn 50 wordt daar gewisseld, wat aangeeft dat de huidige lijn 50 geen logische verbinding is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Geert » Wo 23 Okt 2013, 23:49

hauptbahnhof schreef:
Geert schreef:Heb je ook vernomen wat de reden is voor het ontvlochten rijden?


Werkzaamheden die niet af zijn kennelijk. Weet alleen niet wat die met de werkzaamheden te maken hebben want er is geen tunnelsluiting meer (wat de eigenlijke reden van de ontvlechting was).

Dan zijn werkzaamheden blijkbaar toch niet de reden voor het ontvlochten rijden, immers, er rijden gewoon weer metro's op alle tijden op alle trajectdelen. Is dit niet gewoon een verkapte actie om de metropunctualiteit hoog te houden? Kan me voorstellen dat er meer vertraging was in het geïntegreerde net dan in de huidige opzet.

Ardan schreef:Waarom doen jullie eigenlijk allemaal zo verschrikkelijk verwend?

Ik vind het wel bijzonder dat GVB niet op een normale manier kan communiceren dat het aangepaste metronet nog twee maanden volgehouden wordt ondanks dat er geen avondsluiting van de metrobuis meer is. Ik verbaas mij over de communicatie en over de manier waarop een flinke dienstregelingswijziging als deze naar binnen gefietst is zonder concrete einddatum.

Op de GVB site staat trouwens nog steeds:
Dit aangepaste metronet vormt het basisnet zolang de werkzaamheden plaatsvinden. Per werkfase worden waar nodig de routes aangepast.

Als er in allerlei andere bronnen wordt geroepen dat de werkzaamheden over 7 dagen klaar zijn is het niet gek als reizigers dan ook verwachten dat de ontvlechting weer ongedaan gemaakt wordt. Maar nee :')

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Ardan » Wo 23 Okt 2013, 23:53

Die communicatie vind ik ook triest ja. Een medewerker van GVB heeft op hierzijnwij.nu op een vraag hierover van een andere bezoeker geantwoord 'ik hoop hier met ongeveer een week antwoord op te kunnen geven.' Dat was op de 21e. Met andere woorden, ze moeten nu nog eens even gauwvlugsnel gaan beslissen wat ze gaan doen?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Edwin » Do 24 Okt 2013, 09:40

De GVB 354 is flink geraakt gisteren in Noord.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Michael » Do 24 Okt 2013, 13:54

Het kan erger. In dit geval is het waarschijnlijk gewoon een paar nieuwe kappen erop, nieuw ruitje erin en hij kan weer rijden. Een soortgelijk ongeval was een tijd terug ook in Breda gebeurd met de Veolia 3932 (Volvo 7700) die bus was na amper 2 weken al hersteld en reed toen weer. Dat zou in dit geval ook zo kunnen zijn.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor marvinkok » Do 24 Okt 2013, 13:57

Zolang het chassis verder niks mankeert kan het heel snel gaan. De CXX 8373 was met 3 dagen al hersteld.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Edwin » Do 24 Okt 2013, 13:58

Het lijkt inderdaad erger dan da thet waarschijnlijk is. Desondanks zal de klap niet te min zijn geweest.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor JWM » Do 24 Okt 2013, 19:27

Ik heb trouwens ook nog vernomen dat lijn 48 vanaf december weer terugkeert op de route die het vorig jaar juist heeft verlaten. Dus via de Transformatorweg en Radarweg naar Sloterdijk.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Justin » Do 24 Okt 2013, 23:33

Oeps, was even vergeten dat lijn 49 en 45 op het stuk Kraaiennest-Bijlmerpark om moet rijden... haalde mijn trein vanochtend net niet... komende paar weken maar eerder de deur uit gaan dan maar...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor FLJ » Za 26 Okt 2013, 12:37

Op de website van AT5 is nu een bericht verschenen over waarom GVB het aangepaste metronet langer wil aanhouden.

Voornaamste reden is de instroom van de M5 die meer stroom verbruikt dan het huidige materieel. Via een ander forum werd gemeld dat wanneer er twee M5's vlak achter elkaar rijden er teveel stroom wordt gebruikt en de onderstations overbelast raken. Dit zal dus aangepast moeten worden wat een flinke klus blijkt te zijn (verzwaren onderstations en bekabeling). Omdat bij het vervlochten metronet de kans groot is dat er twee metro's achter elkaar rijden (metrotunnel en Geinlijn) wil men het huidige metronet voortzetten.

Een ander nieuwtje, een 30-tal Combino's blijken ernstige last van lekkage te hebben waardoor er onder andere water in de containers op het dak komt te staan. Siemens is met het probleem bezig en naar verluid is Combino 2010 terug naar de Siemensvestiging in Krefeld waar beoordeeld gaat worden hoe dit probleem opgelost kan worden. Demonteren van de wagen blijkt lastiger dan voorheen, daar tijdens de grote renovatieactie tussen 2005 en 2008 een gedeelte van de constructie is vast gelast. Tevens blijkt een deel van de bekabeling ernstige slijtage te vertonen.

Tot slot wordt op dit moment Blokkendoos 804 weer geschikt gemaakt voor de passagiersdienst. Begin dit jaar is deze wagen buiten dienst genomen om omgebouwd te worden tot toeristentram. De bouw is in vergevorderd stadium stopgezet en besloten is de wagen terug te verbouwen. Dit staat in staat haaks op het bericht eerder dit jaar dat de Blokkendozen in juni aan de kant zouden gaan. Ondertussen zijn onlangs wel drie zwaar beschadigde exemplaren afgevoerd (de al lange tijd buitendienst staande 782, 785 en 810). Op dit moment zijn er nog 12 in dienst (die dagelijks op straat aan te treffen zijn) en daar zal binnenkort de 804 aan toegevoegd worden.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor fred1954 » Za 26 Okt 2013, 12:57

Slechte zaak voor de reiziger. Een dikke fail voor het GVB. Stroomafname e.d. dat soort zaken weet je al bij het ontwerpen, lijkt me. Dan weet je ook wat de consequenties zijn voor je onderstations en je bekabeling. En die Combino's, ook zo iets. Gemiddeld 10 jaar oud en die zouden nog een jaar of 10/15 meemoeten? Geloof er niets van!

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor marlies » Za 26 Okt 2013, 13:33

Sorry maar ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat het ontvlochten metronet eerst kwam en er daarna redenen voor gevonden zijn. Ze willen dit al zo lang zo graag...

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9260
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Ardan » Za 26 Okt 2013, 14:57

Ik snap het stroomprobleem niet. Er staat gewoon altijd 750 volt op de derde rail. Waarom trekken zes bakken M5 er meer vanaf dan 6 bakken LHB?
(Heb niet zo'n verstand van stroomlopen en dat soort ongein :P )
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Klaasje » Za 26 Okt 2013, 15:03

Kennelijk heeft een M5 met airco, verwarming, verlichting en tractie bij elkaar opgeteld een groter vermogen dan zes bakken Zilvermeeuw. Dan trek je bij een gelijkblijvende spanning (750 volt) meer stroom.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor marlies » Za 26 Okt 2013, 15:05

Als die bakken M5 dikkere electromotoren hebben omdat ze veel sneller kunnen optrekken dan het oude spul zullen ze een hogere piekbelasting vragen van de derde rail. Die kan daar mogelijk bij 2 stellen tegelijk niet in voorzien en dan klapt er een beveiliging uit (een zekering, of in dit geval een wat intelligenter systeem).

De oplossingen zijn dan: infra verbeteren (duurt lang), voorkomen dat er twee stellen optrekken in dezelfde sectie of zorgen dat er minder vlot wordt opgetrokken. Dat laatste kan je dan weer doen door het technisch te begrenzen in de metros of door gewoon de bestuurders te verbieden de knop voorbij standje X te draaien.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor FLJ » Za 26 Okt 2013, 15:15

Geloof dat de tractie van de M5 op dit moment al tot 75% is begrensd, wat vaak te merken is aan de vertraging die de M5 tijdens zijn ritten oploopt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Geert » Za 26 Okt 2013, 16:52

Klaasje schreef:Kennelijk heeft een M5 met airco, verwarming, verlichting en tractie bij elkaar opgeteld een groter vermogen dan zes bakken Zilvermeeuw. Dan trek je bij een gelijkblijvende spanning (750 volt) meer stroom.

Was niet al eerder te voorzien dat een M5 meer stroom zou trekken? Klinkt nu een beetje alsof GVB verrast is dat die dingen meer stroom verbruiken. (Of anders is het een slecht excuus voor de ontvlochten dienstregeling...)

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor marlies » Za 26 Okt 2013, 17:36

FLJ schreef:Geloof dat de tractie van de M5 op dit moment al tot 75% is begrensd, wat vaak te merken is aan de vertraging die de M5 tijdens zijn ritten oploopt.

Oh wow, als het met zo'n begrenzing nog te veel trekt dan is het verschil tussen capaciteit en verbruik wel echt zo groot is dat het van te voren had moeten opvallen. Of dat komt omdat iemand de specificaties niet naast elkaar heeft gelegd of doordat achteraf is gebleken dat de capaciteit van de stroomvoorziening veel lager blijkt te liggen dan op papier maakt dan niet zo veel uit: ergens bij het GVB is er iets goed misgegaan.

Dat is: als het waar is natuurlijk.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Busfoto.nl » Za 26 Okt 2013, 17:43

Mijn verstand van elektrotechniek en dergelijke is beperkt, maar het maximaal vermogen van een M5 is blijkens wikipedia
3200 kW per stel

3 stellen Zilvermeeuwen trekken maximaal
2340 kW per combinatie. Vaak zijn er echter maar twee stellen onderweg, dus
1560 kW per combinatie.

De 28 stellen M5 trekken samen bijna 3x zo veel vermogen als de 44 Zilvermeeuwen die ze gaan vervangen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Daniel » Za 26 Okt 2013, 18:19

Omdat bij het vervlochten metronet de kans groot is dat er twee metro's achter elkaar rijden (metrotunnel en Geinlijn) wil men het huidige metronet voortzetten.

Dat probleem kan je in de tussengelegen tijd toch ook simpel oplossen door de M5 slechts op één lijn in te zetten lijkt me? Op die manier zal je ook bij een vervlochten net niet snel twee M5's achter elkaar hebben rijden. Zolang er nog niet zoveel M5 afgeleverd is dat je niet genoeg ander materieel voor de overige lijnen hebt werkt die oplossing in elk geval, dan win je al de nodige tijd om de onderstations en kabels aan te passen terwijl je tegelijk je reizigers wel goed kunt bedienen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Berichtdoor Klaasje » Za 26 Okt 2013, 18:27

Ik vind de discussie over het ontvlechten of vervlechten een beetje schrijnend worden als ik eerlijk ben. De argumenten worden steeds minder geloofwaardig. Op zich heb ik er niet zoveel op tegen dat de volledige vervlechting opgegeven wordt maar zorg er dan wel voor dat een aantal belangrijke relaties wel zo min mogelijk overstappen hebben. Uithoorn-Amstelstation/Weesperplein met twee overstappen is gewoon niet te verkopen. Zo zijn er wat meer relaties die met kleine aanpassingen in het veranderde net best beter kunnen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten