Pagina 81 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:32
door hauptbahnhof
Mijn vraag was wat er gereden gaat worden de komende dagen, vooral omdat 9292 geen fatsoenlijk reisdadvies kon geven.
Het antwoord is: tot zondag de huidige dienstregeling. Daarna dezelfde dienstregeling maar dan met de avondritten aangevuld op zo, ma, di, wo en do. Dus gewoon ontvlochten metronet met op ma, di, wo en do dezelfde dienstregeling als vrijdag. Zondag de avondritten (zijn volgens mij hetzelfde als door de weeks) aangevuld.

Wanneer het vervlochten net terugkeert? Klinkt cru, maar I couldn't care less. Of eigenlijk om het beter te benoemen: hopelijk niet.
En voordat ik aangevallen word, herhaal ik weer, de voordelen van het huidige metronet wegen voor mij zwaarder dan de nadelen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:37
door Alargule
@Geert: ik snap dat de petitie niet gaat over de punten die ik benoem. Daarom onderteken ik hem niet, omdat die petitie punten noemt die symptomen zijn van een dieperliggend probleem.

En dat GVB belabberd communiceert en het metronet slecht exploiteert ben ik met je eens. Het beeld van een organisatie waarvan de kop niet weet wat de staart doet wordt door hauptbahnhofs posts voor mij helaas alleen maar bevestigd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:44
door hauptbahnhof
Ho ho ho, wacht eens even, wat heeft een iemand van de tram met de metro te maken? weinig toch?

Zelfde dat als jij bij de AH werkt bij de broodafdeling, je niet zou weten wat het verschil tussen ruilen of vergoeden is op de kassa's. Twee totaal verschillende afdelingen.
Op dit moment is er niet naar de reiziger gecommuniceerd wat er met de metro gaat gebeuren per 1 november. Dit is ook niet aan het tram- en buspersoneel gecommuniceerd. Wel aan de metrobestuurders (alleen geen idee hoe: "we gaan 100% ontvlochten blijven rijden" of "zoals het ernaar uitziet blijven we ontvlochten rijden dus ga daar maar van uit".)

Dus als ik iets weet, is het via dezelfde kanalen als de meeste mensen: GVB-website. Óf de direct betrokkenen. Heeft niks te maken met dat er aan ons niks gecommuniceerd word, want dat wordt juist wel gedaan als het relevant is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:50
door Geert
Als het blijkbaar wel bekend is bij de metrobestuurders vind ik het vreemd dat er dan niet ook meteen een bericht op gvb.nl gezet kan worden?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:56
door FLJ
Ik heb de petitie met volle overtuiging ondertekend. Niet dat ik tegenstander ben van een ontvlochten metronet, maar wel op de wijze waarop het nu gaat (materieeluitval en te kleine treinen, mislopende aansluitingen en slechte voorzieningen op de overstapstations en uiteraard de waardeloze communicatie naar de reiziger toe). Naar mijn mening komt ontvlechting pas op zijn recht wanneer lijn 51 verdwijnt en deze niet meer lijn 50 in de weg kan zitten op het traject Station Zuid - Overamstel. Hierdoor moet de aansluiting op Van der Madeweg betrouwbaarder worden. Daarnaast zal de overkapping van Van der Madeweg verlengd moeten worden om de reiziger bij een eventueel ontbrekende aansluiting een fatsoenlijk dak boven het hoofd te bieden. Tevens is de materieelpositie op dit moment veel te krap waardoor de verhoogde frequentie niet altijd opweegt tegen het sardientjesvervoer dat op dit moment soms geboden wordt (met name voor de reizigers van lijn 51).
Geert schreef:Als het blijkbaar wel bekend is bij de metrobestuurders vind ik het vreemd dat er dan niet ook meteen een bericht op gvb.nl gezet kan worden?
Helemaal mee eens, want nu lijkt het wel alsof het GVB zelf niet eens weet wat er na 31 oktober gaat gebeuren. Het is echt te gek voor woorden dat het voor de reiziger twee dagen voor het aflopen van de werkzaamheden niet weet wat er met het metronetwerk gaat gebeuren. Zelfs de reacties op Twitter vanuit het GVB op vragen van reizigers spreken elkaar tegen:
"Ook na 31 oktober zal metro 51 niet naar het CS rijden.", terwijl een paar uur later dit wordt gezegd: "Excuses. Zojuist is bekend geworden dat wij toch de oude dienstregeling gaan rijden. De precieze datum volgt z.s.m"

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:59
door hauptbahnhof
Ja dat snap ik ook niet.
Hopelijk komen ze snel genoeg met een melding (en uitleg).

Overigens, de dienstregeling is gewoon op te vragen op de site. Alleen de melding dat het ontvlochten metronet voorlopig blijft ontbreekt op de hoofdpagina

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:05
door Alargule
@ hauptbahnhof: ik doel niet zozeer op het feit dat je het niet weet. Ik werk ook voor een (veel) grote(re) organisatie en weet ook niet alles. Maar - en dat herken ik wel uit mijn praktijk - je reactie spreekt boekdelen over hoe GVB in elkaar zit: naar buiten toe één bedrijf cq merk, maar vanbinnen totaal verschillende wereldjes die niets met elkaar te maken (willen) hebben. "Wat heeft iemand die bij de tram werkt met de metro te maken?" is daar exemplarisch voor. Geen kritiek op jou; hooguit op GVB in het bijzonder en het (dis)functioneren van grote organisaties in het algemeen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:14
door JWM
Het logo van GVB bestaat dan ook uit drie streepjes die staan voor bus, tram en metro en perfect langs elkaar heen lopen.

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:21
door hauptbahnhof
Overigens, de metrobestuurders moeten weten wat hun diensten zijn toch? Dus is van belang dat ze weten hoe of wat.

Dus wat heeft dat met langs elkaar heen werken te maken?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:55
door Geert
Het feit dat bij het GVB het ene deel van het bedrijf niet wordt bijgepraat over het reilen en zeilen van een ander bedrijfsdeel, dát is langs elkaar heen werken. Personeel op de tram hoeft niet alle ins en outs te weten over de metro, maar wel/niet ontvlochten net is iets wat behoorlijk wat impact heeft op het GVB in het algemeen. Sommige bedrijven houden de verschillende bedrijfsonderdelen goed op de hoogte, het GVB blijkbaar niet (genoeg).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 23:06
door hauptbahnhof
In dit geval niet nee. Maar het is ook niet naar buiten gecommuniceerd. Dus is geen kwestie van langs mekaar heen werken maar in dit geval geen communicatie. Niet weten hoe de metro's rijden beïnvloedt mijn werk namelijk niet. Die kan ik namelijk prima uitvoeren.

Er zal vast een reden zijn want over het algemeen krijgen we bijzonderheden iets eerder te weten dan passagiers.

Maar goed. Op het moment dat jij als passagier te horen krijgt dat het huidige metronet blijft krijgen we het ook te horen via de normale kanalen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: di 29 okt 2013, 23:49
door Vinny
Klaasje schreef:Je vergeet de frequentiefactor daarnaast doe je net alsof CS en Muiderpoort een redelijk alternatief zijn voor Wibautstraat-Nieuwmarkt waar de echte bestemmingen liggen.
:evil: Daarom ben ik geen voorstander van ontvlechting, echter als je moet ontvlechten doe dan een netwerk dat wezenlijk andere relaties bediend dan het spoor. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 10:23
door Meltrain
hauptbahnhof schreef:Niet weten hoe de metro's rijden beïnvloedt mijn werk namelijk niet. Die kan ik namelijk prima uitvoeren.
Een (klein) deel van jouw werk bestaat uit het geven van informatie aan reizigers. Dat lukt dus blijkbaar niet optimaal als je niet weet wat bij bus en metro speelt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 11:12
door hauptbahnhof
Ik kan reizigers ook alsnog doorverwijzen. Ik hoef en kan niet alles weten. Kan niemand ook van mij verwachten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 13:20
door Edwin
hauptbahnhof schreef:Ik kan reizigers ook alsnog doorverwijzen. Ik hoef en kan niet alles weten. Kan niemand ook van mij verwachten.
Niemand kan dat van je verwachten, maar veel mensen kunnen het wel vragen. Dat je lijnen van andere concessies niet weet snap ik, maar ik vind dat elke chauffeur/bestuurder van tram/metro/bus wel zoveel mogelijk moet weten over de lijnen in zijn of haar concessie. Dat je niks weet van lijn 230 oke, maar dat je de meeste zaken globaal weet zou toch een vereiste moeten zijn.

Alleen volgens het boek "Op de tram" wordt je bij het GVB in ieder geval als trampersoneel alleen alle tramlijnen geleerd. Als het metropersoneel alleen alle metrolijnen aangeleerd krijgt, dan heb je inderdaad deze situatie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 14:03
door Klaasje
Ik vind dat een trambestuurder in staat moet zijn om in ieder geval wat te kunnen zeggen over de belangrijkste buslijnen in het gebied waar de tram komt. Amsterdam Zuidoost hoeft dus niet maar als je op tram 9 zit mag je best wat weten over de 37, 40, 41, 46, 65 en dat de Connexxionlijnen op de Middenweg naar Almere en Huizen rijden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 14:06
door Suus
Er wordt gelukkig een heleboel afgevangen met de omroep tegenwoordig, alleen vind ik het omroepen van lijnnummers zelf nooit zo heel erg klantvriendelijk :)

Voor de rest: ik snap dat je als trambestuurder niet alles weet en complete dienstregelingen uit je kop stampen hoeft ook niet, maar een bericht dat de metro weer open gaat of dat het lijnennet een aanpassing ondergaat zou ik toch wel doorgeven eerlijk gezegd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 15:50
door hauptbahnhof
Kijk Bee is wat realistischer. En ik ben het er ook mee eens hoor, als een lijnennet verandert dat aan al het rijdend personeel moet worden gecommuniceerd. Alleen in dit geval is het niet verandert dus misschien dat het idee erachter is?

Over buslijnen bijv leren we idd niks. Maar daar hebben we lijnfolders voor met alle overstapinfo en anders is idd de halteafroep nog (die als je een paar ritten hebt gereden op de betreffende lijn, al automatisch de overstapmogelijkheden weet). Daarnaast kunnen we alsnog mensen naar de conducteur sturen die er uitgebreid de tijd voor heeft om dingen op te zoeken op de lijnennetkaart of stratenboekje.

Nou is het zo dat ik, uiteraard omdat OV mijn interesse opwekt (bussen wel een stuk minder), meer weet dan veel van mijn collega's maar zoals ik al eerder zei, ook ik weet niet alles. Als ik op CS sta en je komt me vragen hoe je op het Buikplein komt... Nou, ik weet met de bus, maar welke.. geen idee. Dus verwijs ik je door naar de servicemedewerkers op het stationsplein of naar een buschauffeur. Niks mis mee, toch?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 16:06
door Alargule
Zeker niet. Sterker nog: je hoeft als trambestuurder ook feitelijk niets meer te doen dan te weten hoe je je tram moet besturen, welke route je daarbij moet volgen en welke diensten je moet rijden. Het zou vreemd zijn als je het hele lijnennet incl vertrektijden uit je hoofd kende; daar zijn andere kanalen voor.

Misschien vatte ik je eerdere opmerkingen dan ook wat te sterk op; toch kan ik me - ook door andere signalen die ik krijg via de media en andere kanalen - niet geheel aan de indruk onttrekken dat er binnen GVB strikt gescheiden werelden zijn die niet met elkaar communiceren. Dat is niet erg als die communicatie niet nodig is (bijv een trambestuurder hoeft niet te weten hoe het metronet in elkaar zit), maar natuurlijk wel als ontwikkelingen in de ene wereld doorwerken in de andere. Bijvoorbeeld ontwikkelingen op het gebied van de toekomstige dienstregeling (afdeling 'dienstregelingen') die uiteindelijk gecommuniceerd moeten worden aan de reizigers (afdeling 'public relations').

Het feit dat de GVB-afdeling die de communicatie naar de reiziger verzorgt (zou moeten verzorgen) die informatie zeer laat, vrij summier communiceert en daarbij kennelijk nog tegenstrijdige informatie verspreidt ook, maakt niet alleen de verwarring (en irritatie) bij de reiziger er alleen maar groter op, maar wijst mijns inziens dus ook op een intern communicatieprobleem.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 16:29
door Ofyles2
Klaasje schreef:Ik vind dat een trambestuurder in staat moet zijn om in ieder geval wat te kunnen zeggen over de belangrijkste buslijnen in het gebied waar de tram komt. Amsterdam Zuidoost hoeft dus niet maar als je op tram 9 zit mag je best wat weten over de 37, 40, 41, 46, 65 en dat de Connexxionlijnen op de Middenweg naar Almere en Huizen rijden.
Misschien is het een goed idee om al het rijdend personeel te voorzien van een draagbare computer/smartphone?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 16:36
door hauptbahnhof
Wordt aan gewerkt, m.a.w. er loopt nu al een proef.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 16:40
door van020
Even iets anders nu:

De zilvermeeuwtjes beginnen nu toch het einde van van hun lijn te bereiken:

Vanochtend moest ook metro 13 herstarten vanwege optrekproblemen. Dit is al de 4e keer dat ik dit mee maak sinds september. Ook sinds de M5 rijd valt het verf letterlijk van de deuren.

Nog meer mensen opvallende dingen gezien?

Trouwens het word tijd dat de opgepimte koektrommels worden vervangen, alleen ik heb het gevoel dat dit niet op korte termijn zal gebeuren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 17:13
door Ardan
Voordat de Zilvermeeuwen helemaal uit de dienst zijn zal er nog wel aardig wat water door de Amstel stromen.. ik denk nog wel een jaar of twee?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 20:49
door Meltrain
hauptbahnhof schreef:Kijk Bee is wat realistischer. En ik ben het er ook mee eens hoor, als een lijnennet verandert dat aan al het rijdend personeel moet worden gecommuniceerd. Alleen in dit geval is het niet verandert dus misschien dat het idee erachter is?
Ik ben het daar ook absoluut mee eens en je hoeft ook echt niet te weten of een bus ergens ineens een paar minuten eerder vertrekt of van elke lijn weten of er een omleiding is.
Maar globaal weten hoe het tram- en metronet eruit zien (buslijnen zijn minder belangrijk) lijken me wel basiskennis.
En zoals nu met het aangepaste metronet, of dat langer doorgaat of niet, lijkt me toch wel dat dat soort informatie naar alle medewerkers (die contact hebben met reizigers) moet worden gecommuniceerd, want reizigers gaan er toch wel naar vragen en voor hen geldt GVB = GVB.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #8

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 20:58
door Suus
Ik wil niet zeggen dat het busnet minder belangrijk is, belangrijke delen van de stad zijn alleen ontsloten per bus. Er kan wel een onderscheid gemaakt worden in de verbindende lijnen en de ontsluitende lijnen, zoals nu ook al gebeurd in de visie van de Stadsregio.

Even iets heel anders: ik heb het idee dat de afgelopen maanden de reizigersaantallen van buslijn 44 explosief zijn gestegen. Ik zie geen enkele bus meer zonder staanplaatsen op traject in Diemen Zuid en de Bijlmer, terwijl het aantal zitplaatsen in de Citea's groter is dan in de oude Jonckheren.