Pagina 86 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 18:46
door Bluearrow
Het klopt toch niet helemaal, dat een halte altijd naar een straat genoemd is......zie nog wat uitzonderingen:

- Volkstuin (lijn 37)
- Steigereiland (lijn 26)
- IJburg Strand (lijn 66)
- Vinkenbrug (lijn 66 en anderen)
- Gaasp, Reigersbroek, Geinbrug, Brug A'dam-Rijnkanaal, (lijn 49)
- AZUA (lijn 120/126)
- Hempoint (lijn 48)

Zomaar een paar voorbeelden, het zullen er vast nog meer zijn......

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 18:47
door hauptbahnhof
Ik moest vandaag in de late ochtend even op en naar CS. Viel me wel op dat er mensen waren die op Van der Madeweg uit de 54 stapten en naar de overkant van het perron liepen, neem aan om op de Ringlijn over te stappen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 19:04
door VIRM
Het zou fijn zijn met het 'normale' metronet dat bestuurders ook even goed uit hun doppen kijken hoeveel metrostellen ze hebben... Ik zat in de achterste bak van 3x CAF in lijn 50 die vanmiddag rond 14:15 op Zuid aankwam. De achterste en een na-achterste deur die ik opende hadden geen perron. Toen ik verder naar voren liep naar de voorste bak van het achterste stel gingen de deuren dicht en mocht ik mee naar RAI. :(

Nog wat andere opvallendheden:
- Om 14:00 kwam er op Sloterdijk een M5 voorbij richting Isolatorweg. Dus de M5 wordt nog butien de spits ingezet.
- Om 18:00 een M5 vanaf Zuid naar Sloterdijk, waarbij de voorste deur defect was. Nu al?!
- En in de praktijk de links/rechtsuitstapomroep mogen ervaren. :) Er wordt "uitstappen linkerzijde" omgeroepen. Het GVB kennende zal dit wel in de toekomst worden ingekort tot "links uitstappen" om het iets korter te maken (mooi voorbeeld waren de OV-chipomroepen in de trams).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: ma 18 nov 2013, 20:34
door Suus
Bluearrow schreef:Het klopt toch niet helemaal, dat een halte altijd naar een straat genoemd is......zie nog wat uitzonderingen:

- Vinkenbrug (lijn 66 en anderen)

Zomaar een paar voorbeelden, het zullen er vast nog meer zijn......
Vinkenbrug is niet in Amsterdam, haltenamen in Diemen doen niet mee aan de Amsterdamse conventie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 13:44
door hauptbahnhof
Bee schreef:De enige logica die ik kan bedenken is dat de Lumièrestraat een significantere straat is dan de Ruisrietstraat (meer huisnummers en langer), maar het zou wel vreemd zijn dat alleen die halte een nieuwe naam krijgt, want bij de halte Vennepluimstraat is de andere zijstraat (Daguerrestraat) ook langer en van meer huisnummers voorzien dan de Vennepluimstraat.
Aan beide kanten van de IJburglaan heet het lumierestraat (tegenwoordig).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:11
door Ruben

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:13
door Thom91
Swag!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:15
door hauptbahnhof
Wat zouden ze hiermee willen zeggen ?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:19
door Ronald
Dat er nog wat scherpe kantjes aan de dienstverlening zitten? :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:21
door Suus
Ik weet niet wie de communicatie doet bij het GVB, maar echt professioneel komt het geheel niet meer over de laatste tijd. Alleen deze maand al:

Wel vijf maanden omroepberichten over het aangepaste metronet tot in de treuren laten omroepen, maar als het oude net terugkeert kan er niet eens een postertje vanaf.
Vorige week was het GVB Sinterklaasmededelingen in dichtvorm aan het twitteren.
De posters met informatie over de Sinterklaasomleidingen van afgelopen zondag hadden het in het engels over Santa Claus, de kerstman dus.
En nu weer kansloos gedoe met pleisters :N

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: wo 20 nov 2013, 23:34
door JWM
Dat laatste is een actie van het Emma kinderziekenhuis waar GVB blijkbaar ook aan meedoet, volgensmij bedoeld voor fondsenwerving.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: do 21 nov 2013, 23:50
door van020
Nog een paar bushaltes die niet direct naar een straat of station vernoemt zijn (zuidoost versie):

Academisch medisch centrum (buiten gebruik; voormalig eindpunt lijn 45, 46 en 47)
AZUA (alleen cxx)
Bijlmerpark (45 en 49)
Dennenrode (44 en 45)
Egeldonk (45)
Gein 1 (47)
Gein 2 (47)
Geinwijk (41, 47, 66)
Kelbergen (45 en 49)
Koornhorst (41 en 45)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 00:56
door Bram
Bee schreef:De posters met informatie over de Sinterklaasomleidingen van afgelopen zondag hadden het in het engels over Santa Claus, de kerstman dus.N
Dat is toch correct? Santa Claus is de Amerikaanse adaptatie van de Nederlandse Sinterklaas, of algemener, de Noord-Europese figuur van Grootvader Winter/Father Christmas.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 01:06
door Suus
Dennenrode is een straatnaam, alleen is het bijbehorende flatgebouw gesloopt en vervangen door studentencampus Dennenrode.

Egeldonk is ook gesloopt, maar de straatnaam is nog in gebruik voor de parkeergarage volgens mij.

Geinwijk is als flat gesloopt, maar de straatnaam leeft voort in een fietspad.

Kelbergen is een volledige wijk met allemaal dezelfde straatnaam die toevallig Kelbergen is, dus is wel degelijk naar een straat vernoemd. Dat is die wijk met die overkapte parkeerterreinen, spuuglelijk wel maargoed.

Koornhorst is ook een straatnaam, er is onder andere een ouderencentrum/verzorgingstehuis aan gevestigd, maar het is niet direct vanaf de 's-Gravendijkdreef te benaderen maar vanaf de Kantershof.

Waarom voor de haltes Gein 1 en 2 is gekozen weet ik niet, eigenlijk verwacht ik dat men daar nog eens iets aan gaat doen om de verwarring die erover bestaat bij mensen die er niet bekend zijn op te lossen.
Bram schreef:
Bee schreef:De posters met informatie over de Sinterklaasomleidingen van afgelopen zondag hadden het in het engels over Santa Claus, de kerstman dus.N
Dat is toch correct? Santa Claus is de Amerikaanse adaptatie van de Nederlandse Sinterklaas, of algemener, de Noord-Europese figuur van Grootvader Winter/Father Christmas.
De kerstman komt niet op 17 november door de stad op een paard en met zwarte pieten, die zit dan nog in zijn warme huisje in Noord-Finland samen met zijn elfjes.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 17:11
door FLJ
Alle wijzigingen (inclusief de verandering van enkele haltenamen waar hier onlangs van gesproken werd) voor de nieuwe dienstregeling van 2014 staan ondertussen op de website.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: vr 22 nov 2013, 21:24
door Vinny
Bram schreef:
Bee schreef:De posters met informatie over de Sinterklaasomleidingen van afgelopen zondag hadden het in het engels over Santa Claus, de kerstman dus.N
Dat is toch correct? Santa Claus is de Amerikaanse adaptatie van de Nederlandse Sinterklaas, of algemener, de Noord-Europese figuur van Grootvader Winter/Father Christmas.
Het is een karakter. Je kunt er voor kiezen om het te vertalen naar een gelijkaardig karakter in het Engelse taal/cultuurgebied om het wat duidelijker te maken. Valt in dezelfde categorie als "The Dam", of "Leidsesquare" (Place de Leyden). Ik vind het zelf een tamelijk onnozele manier van informatieverstrekking, maar ik denk wel dat het uiteindelijk klantvriendelijker is dan om "Sinterklaas" niet te vertalen. Buitenlanders zullen dat woord helemaal niet begrijpen en een toelichting in een voetnoot is wat overdone. Koninginnedag heb ik op de vertrekstaten van de NS wel eens vertaald zien worden met "National Day of the celebration of Queen's Birthday". Ook wel tamelijk briljant :lol:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: za 23 nov 2013, 20:51
door Edwin
FLJ schreef:Alle wijzigingen (inclusief de verandering van enkele haltenamen waar hier onlangs van gesproken werd) voor de nieuwe dienstregeling van 2014 staan ondertussen op de website.
Daar was het wachten op. Mooi mee aan de slag voor de Wiki dinsdag *O*

Edit:
De halte Foppingadreef vervalt voor bus 44, 45, 46, 47, 66, 249 en nachtbus 355 en 357.
Da blijft alleen Connexxion (202 en 602) en EBS (R-net Bizzliners) deze halte alleen nog bedienen en wordt het een streekhalte? Dan mag Connexxion Almere er ook wel gaan stoppen :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: za 23 nov 2013, 23:47
door Meltrain
Hmm, de opheffing van de haltes Marinierskade en Oosteinde lijkt me wel te zorgen voor een forse toename van de loopafstand, als ik de kaartjes zo bekijk.
Van de overige haltes begrijp ik het wel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 00:01
door Suus
Marinierskade is hooguit 200 meter verwijderd van de halte Kattenburgerstraat, de haltes liggen ook niet zo perfect als op de kaart weergegeven. De halte Oosteinde is ook maar 200 meter van de haltes op het Frederiksplein verwijderd en de andere kant op.

Ik ben ook blij dat de halte Elizabeth Wolffstraat wordt opgeheven, van alle haltes is daar het meeste gezeur over geweest maar andere haltes zijn er vlakbij.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 00:24
door JWM
Vanaf CS is Waddenweg - Rode Kruisstraat in Noord ook een lachwekkende halteafstand maar dat blijft gewoon bestaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 12:06
door hauptbahnhof
De meest idiote halte (na de 2 Museumplein-haltes van lijn 16) vind ik Hoofdweg (bij het Surinameplein).
Alleen vind ik wel dat dit niet de manier is om tijd te winnen. Dat doe je door vrijliggende tram- en busbanen te creëren en ook niet onbelangrijk: die starre regelingen bij verkeerslichten omzetten naar beïnvloeding.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 16:21
door Vinny
Zijn er nog verkeerslichten in Amsterdam zonder beïnvloeding dan?
Ik ben er sowieso niet kapot van. Vaak staan verkeerslichten door aankomende trams of bussen onnodig op rood. Dat leidt tot een dramatische roodlichtdicipline. Voor zover die er al was in Amsterdam. Zo ondertussen staan de meeste verkeerslichten voor fietsers er slechts voor de sier... :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 16:57
door hauptbahnhof
Die zijn er behoorlijk veel. Soms bij 1 kruising is de ene kant op star, de andere kant beïnvloeding (Muntplein bijvoorbeeld). Sommige lijnen hebben ze amper, andere hebben er heel veel.
Een lijn als lijn 1 heeft grotendeels lichten die de tram prioriteit geven, maar heeft wel een aantal die star zijn (Surinameplein/Hoofdweg; Overtoomsesluis; Dam; Martelaarsgracht/Prins Hendrikkade). Lijn 25 daarentegen heeft er 4 die absolute prioriteit geven, tegen 9 die dat niet doen. Daarbij Scheldestraat die de ene kant op wel prioriteit geeft, de andere kant op niet. En ook nog Van Woustraat die eigenlijk star is, maar waar de tram ruim op tijd voor de kruising moet staan, anders komt er ook geen witte licht op het moment dat het eigenlijk moet komen.
Kunst is dus om te weten wat de volgorde van de lichten is en daarop inspelen.

Alleen is het wel fijn dat als jij in die tram of bus zit, er redelijk snel door kan worden gereden toch?
Overigens zijn de haltes vaak voor de kruising waardoor de lichten niet echt heel lang op wit blijven staan voordat de tram/bus aankomen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 17:01
door Suus
Een ervaren fietser in Amsterdam kent de cyclus van een kruising en weet welke verkeerslichten men wel of niet kan negeren. Er zijn bovendien heel veel overbodige verkeerslichten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Geplaatst: zo 24 nov 2013, 17:48
door Vinny
Eens, maar die krengen staan er nu eenmaal... :roll: