De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Di 03 Dec 2013, 20:50

Zoals al eerder gezegd: het was totaal onbekend wat er nu aan de hand was en waar de verstoring lag. Als je voor niks op de metro wacht, dan kun je net zo goed voor niks op de tram wachten (aangezien ze vlak onder Zuid tot Amstelveen Centrum hetzelfde spoor delen). Punt is: GVB geeft geen enkele informatie. Niks. Noppes.
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 03 Dec 2013, 20:56

Daar heb je apps voor: actuele vertrektijden. Kun je altijd kijken of er iets binnen de komende minuten die kant op komt.
De bussen rijden trouwens niet over het spoor en worden gereden door CXX.

Wat ik trouwens gedaan heb is me abonneren op de tweets van GVB reisinfo en instellen dat ik een melding krijg. Zo krijg ik wel melding van bijv ook bussen in Noord maar goed, de melding heb ik. Misschien ook handig voor jou?

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Di 03 Dec 2013, 20:59

Als je een goede app hebt, kom maar op. :)

En het is dan wel bezopen dat GVB wel hierover kan Twitteren, maar niks kan omroepen op een perron. Niet iedereen heeft een smartphone of Twitter.
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 03 Dec 2013, 21:33

Als je iPhone hebt: Openbaar Vervoer en OV Delay
Android: OV info.

Hoe lang heb je staan wachten?

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor marlies » Di 03 Dec 2013, 21:35

Maar als de treinaanwijzers en omroep geen info hebben, hebben de apps dat dan wel?

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Di 03 Dec 2013, 21:42

10-15 minuten, met alleen lijn 50 op de display en dus verder niks. En ja, je kunt dus niet tot half vier wachten totdat het GVB besluit info te geven, want je hebt ook dingen als afspraken heh? ;)
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 03 Dec 2013, 22:04

Apps werken (nog) niet voor de metro. Alleen trams en bussen.
Vandaar ook dat ik Twitter voorstelde.

En idd. Ik zou na een minuut of 10 ook zijn weggelopen naar de tram en bussen. Sowieso had ik al eerder gekeken wanneer lijn 5 aan zou komen. :wink:

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Di 03 Dec 2013, 22:09

Voordeel van overstap 50<->51 is dat je niet een stukje het station uithoeft. ;)
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 09 Dec 2013, 14:21

Nieuwe afspraken over Amsterdams OV
09 december 2013
​​De Stadsregio Amsterdam heeft met GVB en de gemeente Amsterdam afspraken gemaakt over de uitvoering van het openbaar vervoer tot en met 2024 in de gemeenten Amsterdam, Diemen, Duivendrecht (gemeente Ouder-Amstel) en enkele uitlopers naar Amstelveen en Schiphol. Kern van de afspraken is: beter openbaar vervoer met minder subsidie. De nieuwe afspraken moeten in de komende tien jaar leiden tot 35% meer reizigers tegen 300 miljoen euro minder exploitatiesubsidie en tot circa 15% meer productiviteit in beheer en onderhoud van de infrastructuur.

Lees verder

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Alargule » Ma 09 Dec 2013, 14:44

Linkje naar GVB-site schreef:...slim...


Gnaaaarrrghhh....iedere keer als ik dit woord lees in een officiële publicatie, krijg ik de haast onbedwingbare neiging de haren van mijn naaste collega uit te trekken :X

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Ma 09 Dec 2013, 15:42

Dat is een behoorlijk forse afbouw van de subsidie :o
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Thom91 » Ma 09 Dec 2013, 17:57

Hij rijdt weer:
Afbeelding
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Ma 09 Dec 2013, 23:58

Vanavond lag het volledige metronet op zijn gat: http://www.nu.nl/binnenland/3650050/met ... oring.html
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor FLJ » Di 10 Dec 2013, 09:03

Wie een ritje met de kersttram wil maken (of hem op de foto wil zetten): hier is de wagen te volgen.

Vandaag doet hij naar verluidt dienst op lijn 10.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Wo 11 Dec 2013, 09:09

En waar wil het GVB eenderde meer reizigers mee lokken? Die komen toch niet automatisch omdat het GVB wat flitsende digitale panelen ophangt?
Beul van de blindegeleidelijn

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor FLJ » Wo 11 Dec 2013, 09:25

"Zo wordt bijvoorbeeld de reistijd verkort door een helder lijnennet met meer gestrekte, snelle lijnen in plaats van kronkellijnen en gaan trams en bussen dáár rijden waar de meeste reizigers zijn."


Oftewel het opheffen van zinloze lijnen zoals een tramlijn 25 en buslijn 46 en het bieden van meer capaciteit op lijnen waar het wel nodig is (bijvoorbeeld lijn 12).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Wo 11 Dec 2013, 16:08

Lijn 62 kan makkelijk vervangen door streekbussen bijvoorbeeld, wat een onzinnige lijn is dat zeg :N
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Dec 2013, 18:03

VIRM schreef:En waar wil het GVB eenderde meer reizigers mee lokken? Die komen toch niet automatisch omdat het GVB wat flitsende digitale panelen ophangt?

Amsterdam gaat groeien, mogelijke bouw van IJmeerverbinding die door GVB geëxploiteerd gaat worden.
Komt wel goed schatje.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 12 Dec 2013, 16:27

Er is bij halte Linneausstraat (stad uit) een AV-display gesignaleerd (in de abri). Mocht er iemand in de buurt zijn, een foto deze kant op is welkom :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Do 12 Dec 2013, 21:30

Ik zal er morgen eens langsfietsen, was toch al van plan naar Lost & Found op Centraal te gaan.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor fred1954 » Vr 13 Dec 2013, 08:24

Bee schreef:Lijn 62 kan makkelijk vervangen door streekbussen bijvoorbeeld, wat een onzinnige lijn is dat zeg :N


Ik ben met je eens dat lijn 62 een moeilijke lijn is, met name in Buitenveldert, door de kris-kras route. Je bent een kwartier onderweg en dan heb je bij wijze van spreken het Gelderlandplein al 3 x gezien van alle kanten. Toch zal er in Buitenveldert een stadsbus moeten blijven rijden. Het GVB is verplicht vervoer aan te bieden daar. Het streekvervoer gaat zich niet wagen aan zo'n buslijn en daar is het streekvervoer ook niet voor bedoeld. Moet je je voorstellen, dat je helemaal uit Uithoorn of Aalsmeer komt en dat je bij binnenkomst in Amsterdam nog eerst kris-kras door Buitenveldert moet met je streekbus. Nee, dat gaat hem niet worden. Ik zie meer in het verlengen van lijn 4 via de Europa Boulevard en de van Nijenrodeweg, qua wegeninfrastructuur is er ruimte zat. En dan een kopstation op de van Nijenrodeweg bij de Amstelveenseweg ter hoogte van de ingang van het Amsterdamse Bos. Dan heb ik ook meteen de nieuwe bestemming op de lijnfilm: halte "Amsterdamse Bos" *O* Maar ja, zo'n lijnverlengings-voorstel is tegenwoordig in Amsterdam vloeken in de kerk.

Wat ik overigens wel had verwacht, is dat de route van lijn 62 ietwat aangepast zou worden in de buurt van de Kennedylaan, i.v.m. het wegvallen van lijn 25.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 13 Dec 2013, 14:39

Ik denk ook niet dat de streekbussen de kronkelroute zouden rijden maar je zou bijvoorbeeld 2 lijnen kunnen laten rijden.

Ik denk dat de route van bus 62 niet is aangepast doordat de halte Victorieplein niet geschikt is voor 2 bussen naast mekaar.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Vr 13 Dec 2013, 14:48

Ik heb inderdaad het display gezien bij de halte Linneausstraat, en ook een hele zwerm fotografen die hem met een digitale spiegelreflexcamera op de foto aan het zetten waren. Zo bijzonder is het nu ook weer niet, het is een oranje LED-display met ruimte voor drie regels aan reisinformatie, en de gegevens worden blijkbaar met een GIGANTISCHE kast op het dak ontvangen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Dec 2013, 15:35

hauptbahnhof schreef:Ik denk dat de route van bus 62 niet is aangepast doordat de halte Victorieplein niet geschikt is voor 2 bussen naast mekaar.
Bij de halte op de Vrijheidslaan is toch ruimte zat?

Je zou wel twee nieuwe bushaltes moeten maken bij de Waalstraat/Kennedylaan en Rijnstraat/Kennedylaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 13 Dec 2013, 16:20

Klopt, maar de bussen moet elkaar daar kunnen passeren. Halteren hoeft niet perse.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten