De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Dec 2013, 16:47

Daar is toch wel iets op te verzinnen? Halteperrons verwijderen omdat die niet meer nodig zijn, dat scheelt weer ruimte. Of de bus in één richting over de gewone rijbaan laten rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 13 Dec 2013, 17:01

Sja, wat jij allemaal zegt, zeg ik ook. Maar helaas ben ik niet degene die het bepaalt.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11152
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Meltrain » Vr 13 Dec 2013, 17:07

Is een bus dan zo veel breder dan een tram? Of kunnen er nu ook geen twee trams naast elkaar rijden? Aannemende dat jullie deze halte bedoelen?

Gebeurt er zaterdag nog iets speciaals met het afscheid van lijn 25? Het is toch een lijn die 83 jaar onafgebroken gereden heeft op (ongeveer) dezelfde route....
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Ardan » Vr 13 Dec 2013, 17:22

Tuurlijk kunnen er twee trams naast elkaar. Het is Rotje Knor niet eah :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Thom91 » Vr 13 Dec 2013, 17:31

Combino is 2,40m breed terwijl bijvoorbeeld een cita 2,55m breed is.. Kan dus problemen opleveren..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Vr 13 Dec 2013, 18:11

In mijn herinnering wilde de Rijnstraat geen OV, dat zat de automobilisten die naar de winkels wilden maar in de weg. Dan mogen ze het krijgen ook :6
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4000
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Dec 2013, 18:35

Meltrain schreef:Is een bus dan zo veel breder dan een tram? Of kunnen er nu ook geen twee trams naast elkaar rijden?
Een bus is niet veel breder maar heeft wel beduidend meer ruimte nodig. Omdat het sturen bij een bus nu eenmaal mensenwerk is. In tegenstelling tot en tram.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

tgv2
Berichten: 14
Lid geworden op: Za 19 Nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor tgv2 » Vr 13 Dec 2013, 19:02

Veranderingen bij tram
Rijden vaker
Tram 1, 2 en 5
Op weekdagen tussen 14.00 - 16.00 uur en op zondag tussen 11.00 - 13.00 uur.


Ik zie geen verandering bij lijn 2 op werkdagen op de genoemde tijden. Is dit leuke marketing van het GVB om een eerdere frequentieverhoging (toen de musea weer open gingen) te verkopen?

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 13 Dec 2013, 21:23

Ik zie bij lijn 1 en 5 ook niet overigens. Dus waarschijnlijk idd leuke marketing (en ze noemen de veranderingen t.o.v. een jaar geleden).

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor FLJ » Vr 13 Dec 2013, 23:28

Zijn die verbeteringen niet al in september doorgevoerd, vooruit lopend op de nieuwe dienstregeling?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11152
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Meltrain » Za 14 Dec 2013, 11:09

Via de Facebookpagina van Op de Rails:
DE LAATSTE DAG VAN LIJN 25.
Vandaag, zaterdag 14 december, zal lijn 25 na 83 jaar trouwe dienst zijn laatste ritten maken.
Ter gelegenheid hiervan zal van 10.00 u. tot 15.00 u. het tramstel 465 + 731 op lijn 25 zal rijden, bekend van de toeristentram.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Edwin » Za 14 Dec 2013, 15:59

tgv2 schreef:Veranderingen bij tram
Rijden vaker
Tram 1, 2 en 5
Op weekdagen tussen 14.00 - 16.00 uur en op zondag tussen 11.00 - 13.00 uur.


Ik zie geen verandering bij lijn 2 op werkdagen op de genoemde tijden. Is dit leuke marketing van het GVB om een eerdere frequentieverhoging (toen de musea weer open gingen) te verkopen?


hauptbahnhof schreef:Ik zie bij lijn 1 en 5 ook niet overigens. Dus waarschijnlijk idd leuke marketing (en ze noemen de veranderingen t.o.v. een jaar geleden).


Bij lijn 1 heb ik op de Wiki aangepast van dal: 8x naar 8-10x.
Bij lijn 2 heb ik op de Wiki aangepast van dal: 8x naar 6-10x (was soms al 6x per uur, maar nooit aangepast).
Bij lijn 5 heb ik niks aangepast.

Mogelijk dat er een paar niet opvallende ritten erbij zijn gekomen. Maar veel is er inderdaad niet veranderd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor FLJ » Zo 15 Dec 2013, 16:53

hauptbahnhof schreef:Er is bij halte Linneausstraat (stad uit) een AV-display gesignaleerd (in de abri). Mocht er iemand in de buurt zijn, een foto deze kant op is welkom :wink:


Vandaag maar eens een foto gemaakt bij daglicht van de abri met vertrektijdendisplay bij de halte Linneausstraat, zie hieronder het resultaat. Helaas werkt het LED-display nog niet.
Afbeelding

De halte Leidseplein (stad-uit) heeft ook een abri die is voorzien van een groot display, helaas werkt deze ook nog niet.
Afbeelding

Sinds donderdag rijdt er weer een Combino thematram rond, dit maal voor het Amsterdam Light Festival. De witte vlakken schijnen in het donker te reflecteren. Vandaag rijdt de wagen op lijn 7 en (mede dankzij een tip van forumlid hauptbahnhof) kon ik hem bij het Flevopark op de foto zetten.
Afbeelding

Kersttram 781 rijdt vandaag zijn rondjes op lijn 10, gister was de wagen op lijn 2 aan te treffen en vrijdag reed de wagen op lijn 16.
Afbeelding

Tot slot was gister de laatste dag van tramlijn 25 waarbij een historisch tramstel op de lijn reed. De meeste dienstwagens waren daarnaast voorzien van een banner achter de voorruit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor JWM » Zo 15 Dec 2013, 17:11

Hangen er bij de Linneausstraat nu ook geen vertrektijden meer?

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor FLJ » Zo 15 Dec 2013, 17:21

Nee die zijn verdwenen, en er is ook geen ruimte om ze op te hangen dus hoe ze dat gaan oplossen is mij een raadsel.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor webguy » Zo 15 Dec 2013, 18:04

Vast een scherm met dezelfde info
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Ardan » Zo 15 Dec 2013, 18:20

Wat is dat voor enorm blok op die abri's :shock:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Zo 15 Dec 2013, 19:39

Dus Amsterdam heeft nu een glow-in-the-dark tram? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31511
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Suus » Zo 15 Dec 2013, 20:39

Vrijdag werkte de installatie op de Linneausstraat wel. En je kan in de meeste gevallen je info kwijt in de tweede abri.
Rame à l'approche

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor fred1954 » Ma 16 Dec 2013, 10:16

Voor de geïnteresseerden onder u hier een afscheidsvideo van lijn 25 van de AT5-website: http://www.at5.nl/gespot/117779/afscheidsvideo-lijn-25 :(

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor FLJ » Ma 16 Dec 2013, 17:37

Sinds vandaag rijdt de M5-metro ook op lijn 53/54. Slechts één dienst is bestemd voor de M5, daarnaast worden de overige stellen (maximaal drie diensten) ingezet op lijn 50.

De inzet op lijn 54 is niet nieuw, tussen september en november werd de M5 ook al op deze lijn ingezet, maar na de terugkeer van het reguliere metronet was dit materieel weer van deze lijn verdwenen.

Afbeelding

VIRM
Berichten: 3407
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor VIRM » Ma 16 Dec 2013, 20:18

Vanmiddag stond mijn metro 50 richting Gein rond 15:00 bij Heemstedestraat een poosje uit z'n neus te peuteren. Even later werd duidelijk waarom (want de bestuurder riep het niet op. Maar what's new?): we gingen opeens linkerspoor rijden, omdat er bij de Sneevlietweg een metro defect stond.
Overigens nog opvallend dat bij mijn aansluitende 51 de halte-afroep bij De Boelelaan/VU al de A.J.Ernststraat omriep, en de bestuurder het corrigeerde door zelf om te roepen. Scherp!

Dus klein vraagje: als er een metro defect is, hoe en met wat wordt deze weggesleept?
Beul van de blindegeleidelijn

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor CX1000 » Ma 16 Dec 2013, 20:56

Is het niet zo dat er in eerste instantie geprobeerd wordt de metro ter plekke te repareren?

Gebruikersavatar
j7927
Berichten: 45
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor j7927 » Ma 16 Dec 2013, 22:14

Pas werden bij mij op station van der Madeweg twee kapotte stelletjes CAF weggesleept door een derde stel dat snel van het achterliggende opstelterrein werd gehaald. (dat kan uiteraard niet overal)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Berichtdoor Ardan » Ma 16 Dec 2013, 22:19

GVB heeft ook twee locomotiefjes. Een oranje, en een geel-groene als ik me niet vergis.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten