De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 07 Jan 2014, 19:49

Wat mij opvalt aan lijn 5 is dat de trams vaak tot vlak voor vertrek met de deuren vrijgegeven op het eindpunt klaarstaan terwijl de bestuurder fijn elders zit te schaften. Het is geen excuus hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat dat er toe leidt dat veel mensen instappen zonder in te checken. De deuren vergrendelen is (zeker met slecht weer) ook niet erg klantvriendelijk, maar ja.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 07 Jan 2014, 19:52

Het is toch vrij instappen op lijn 5, dus het heeft ook niet zo heel veel zin om de tram af te sluiten want je bewerkstelligt geen enkel effect ermee.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 07 Jan 2014, 19:56

Ik denk dat veel meer mensen zich bezwaard voelen om zwart te rijden als ze zien dat er een GVB-werknemer aanwezig is dan wanneer dat niet zo is. Dus dat het wel degelijk verschil maakt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Di 07 Jan 2014, 20:33

hauptbahnhof schreef:
Bee schreef:De nieuwste trend is om de nooduitgang te gebruiken inderdaad, elke keer als ik hem open zie staan doe ik hem maar dicht...

Is vanaf het begin de trend. Men trapt de eerste de beste poortje in, of het een noodpoortje is of niet. Kan me nog herrineren dat in de begintijd ze bij Reigersbos dacht ik een noodpoortje hebben opengetrapt waardoor het station een paar dagen stroomloos was en in-/uitchecken niet mogelijk was.

Bij het metrostation hier is het tegenwoordig ook supermakkelijk om het noodpoortje te openen. Een simpele lichte duw opent hem. Ik deed hem in het begin ook dicht maar jah, onbegonnen werk enzo... Laat maar gaan.

Een poortje openduwen om zwart te rijden is dan ook gewoon diefstal. Oppakken deze fraudeurs, een aantekening op het strafblad en minimaal een weekje tot bezinning komen achter tralies. Nederland is veel te soft voor een bepaald soort volk... :|
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 07 Jan 2014, 23:06

marlies schreef:Wat mij opvalt aan lijn 5 is dat de trams vaak tot vlak voor vertrek met de deuren vrijgegeven op het eindpunt klaarstaan terwijl de bestuurder fijn elders zit te schaften. Het is geen excuus hoor, maar ik kan me wel voorstellen dat dat er toe leidt dat veel mensen instappen zonder in te checken. De deuren vergrendelen is (zeker met slecht weer) ook niet erg klantvriendelijk, maar ja.

marlies schreef:Ik denk dat veel meer mensen zich bezwaard voelen om zwart te rijden als ze zien dat er een GVB-werknemer aanwezig is dan wanneer dat niet zo is. Dus dat het wel degelijk verschil maakt.


De regel is eigenlijk dat de tram afgesloten moet worden, net als alle andere tramlijnen. Tot redelijk recent stonden de trams van lijn 2,4,5,10,12 en 25 gewoon open op het eindpunt. Maar om eventuele vandalisme en en vooral het zwartrijden tegen te gaan is besloten de trams af te sluiten. Alleen met lijn 5 (trapwagen) is dat een beetje irritant.
De bestuurder moet namelijk wachten tot iedereen is uitgestapt, dan deuren vergrendelen, stuurstroom uit, cabine uit en afsluiten, naar de andere kant lopen, cabine open en dan via deur 1 eruit. Kost heel veel tijd. En het zwartrijden wordt toch niet tegengegaan.

Maar zoals ik eerder zei: het maakt de zwartrijders NIKS uit of de trambestuurder ze ziet instappen zonder in te checken. Ze stappen als het kan ook gewoon via de eerste deur in en lopen gewoon door.

Overigens ben ik het niet eens met je zin over het vergrendelen van de deuren, dat het zeker met slecht weer, niet klantvriendelijk is. Namelijk: de passagiers die op het eindpunt staan hebben die trams waar ze dan in kunnen schuilen. Éen halte verder staat er geen tram te bufferen dus die passagiers staan dan alsnog in de abri op de halte, in weer en wind. Snap je wat ik bedoel? Tegenwoordig wordt alles als klantonvriendelijk beschouwd terwijl dat helemaal niet zo is.

Vinny schreef:Een poortje openduwen om zwart te rijden is dan ook gewoon diefstal. Oppakken deze fraudeurs, een aantekening op het strafblad en minimaal een weekje tot bezinning komen achter tralies. Nederland is veel te soft voor een bepaald soort volk... :|

Wat ik begreep was dat GVB die zwartrijders beschuldigde van vandalisme (naast het zwartrijden) maar een rechter heeft besloten dat dat niet zo is, tenzij er echt schade is :roll:

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Do 09 Jan 2014, 16:32

Deze week is M5 stel 119/120 als vijfde stel in dienst gekomen (helaas nu al voor een deel ondergesmeurd met graffiti). Op dit moment zijn in ieder geval de 107/108 - 113/114, 119/120 voor de dienst beschikbaar. Daarnaast zijn ook de stellen 115/116 en 121/122 aanwezig, waarbij de 115/116 al sinds juli jl. in Amsterdam aanwezig is maar tot op heden nog niet in dienst is gekomen. Stel 117/118 bevindt zich nog niet in Amsterdam, waarom dit stel is overgeslagen is mij echter onbekend.

Edit:
Wat ik nog ben vergeten te melden is dat de afroep in de 119/120 is gewijzigd. Voorheen werd door een andere stem dan onze vertrouwde Marc Klardie (sinds de introductie van de Combino in 2002 de vaste afroepstem in tram, metro en bus) waarbij vooral de tekst "deze metro gaat richting Centraal" erg raar in de oren klonk. Nu is dit aangepast door een omroep van Marc Klardie: "Deze trein gaat richting Centraal Station". Dit wordt omgeroepen (net zoals in de oude situatie) wanneer de deuren worden vrijgegeven.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Do 09 Jan 2014, 16:57

Ik heb er dinsdag drie in dienst gezien, twee als LM en nog twee op de werkplaats. Oftewel, ik tel er zeven in Amsterdam.
Komt wel goed schatje.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Do 09 Jan 2014, 16:58

Als ik het goed heb, is tram 5 vaak ontzettend druk. Dus of het nu bij het beginpunt of ergens op de route is, genoeg gelegenheid voor zwartrijders.

Datzelfde artikel meldt overigens ook dat er bij een telling 10% van de metroreizigers in Zuidoost zwart reist. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig om bij een onbemand station achter iemand aan door de poortjes te lopen: die beginnen dan alleen wat geluidssignalen af te geven, zonder enig verder gevolg.
Beul van de blindegeleidelijn

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Do 09 Jan 2014, 17:05

Thom91 schreef:Ik heb er dinsdag drie in dienst gezien, twee als LM en nog twee op de werkplaats. Oftewel, ik tel er zeven in Amsterdam.


Dat klopt: 107/108 - 115/116, 119/120, 121/122 = 7 stellen :)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Do 09 Jan 2014, 20:42

Het is alleen wel jammer dat de richtingsomroep alleen binnen goed te horen is, terwijl je hem buiten nodig hebt.
Overigens is daarin ook het RIS een klein beetje anders, daar staat er gewoon 'Volgend station: Amstel' in plaats van het rare 'Volgend station: Amstel Station'.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Edwin » Do 09 Jan 2014, 22:02

Weet iemand waarom de GVB-bussen op Holendrecht het verst weg van het station staat en EBS en Connexxion het dichtste bij?
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Do 09 Jan 2014, 22:04

Omdat de bussen dan zo dicht mogelijk bij het koffiehonk staan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Do 09 Jan 2014, 22:27

Volgens mij is het busstation ook op lijnnummer ingedeeld. Lijn 45 halte 1, lijn 47 halte twee etc..
Rame à l'approche

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Do 09 Jan 2014, 22:50

Dat klopt bijna, volgens het GVB overzicht. http://www.gvb.nl/reisinformatie/platte ... recht.aspx
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Do 09 Jan 2014, 23:11

JWM schreef:Omdat de bussen dan zo dicht mogelijk bij het koffiehonk staan.

:mrgreen: +1
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 10 Jan 2014, 01:41

Ardan schreef:Het is alleen wel jammer dat de richtingsomroep alleen binnen goed te horen is, terwijl je hem buiten nodig hebt.

Buiten wordt het al op het perron omgeroepen.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Vr 10 Jan 2014, 09:52

hauptbahnhof schreef:
Ardan schreef:Het is alleen wel jammer dat de richtingsomroep alleen binnen goed te horen is, terwijl je hem buiten nodig hebt.

Buiten wordt het al op het perron omgeroepen.


Is dat zo? *kuch* Station Zuid *kuch*
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 10 Jan 2014, 11:37

Dan weet je maar 1x niet waar die metro naar toe gaat of je denkt logisch na en weet dat een M5 alleen richting Isolatorweg gaat ;-)

(Je kunt ook op alle slakken zout leggen).

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Vr 10 Jan 2014, 12:12

Het zou wel leuk zijn als ze Klardie ook de stations laten omroepen, oftewel dezelfde omroep als in de M5 nu. Al moet ik zeggen dat ik "trein" wel wat gek vindt klinken aangezien er overal over een metro wordt gesproken.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Vr 10 Jan 2014, 15:51

Vandaag rijdt ook stel 121/122 in dienst, en wel op lijn 53/54. Hiermee is ook het nieuwste stel, afgeleverd in november/december 2013, in dienst gesteld en wacht alleen de 115/116 nog op in gebruik name (van de tot op heden afgeleverde wagens).

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jurre » Vr 10 Jan 2014, 17:32

Bee schreef:Volgens mij is het busstation ook op lijnnummer ingedeeld. Lijn 45 halte 1, lijn 47 halte twee etc..

Als ik het zo snel zie lijkt het me op frequentie ingedeeld, met de meest frequente lijn het dichtst bij het koffiehonk en de minst frequente lijn het verste weg. Zou me niks verbazen als dit echt zo is.

Bluearrow
Berichten: 267
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bluearrow » Vr 10 Jan 2014, 17:48

Het goede antwoord is al gegeven.

Inderdaad, zodat de bussen het dichtst bij de 'eindpuntvoorziening' (lees: koffiehok) staan.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Vr 10 Jan 2014, 20:00

hauptbahnhof schreef:Dan weet je maar 1x niet waar die metro naar toe gaat of je denkt logisch na en weet dat een M5 alleen richting Isolatorweg gaat ;-)

(Je kunt ook op alle slakken zout leggen).


Op deze slak leg ik met alle liefde zout. Dat wist je toch al? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 10 Jan 2014, 21:45

Nu er een bushalte vrij is op het busstation van Amsterdam Amstel, is het niet een idee om lijn 62 daar neer te zetten, zodat alleen lijn 65 richting Zuid nog beneden een instaphalte heeft?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 10 Jan 2014, 22:10

De halte van lijn 62 boven is nu ook al gewoon een instaphalte. Dat de bus ook beneden stopt richting Lelylaan is wel zo praktisch omdat daar ook tram 12 en bus 65 naar de Rivierenbuurt stoppen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast