Pagina 94 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 11 jan 2014, 13:12
door hauptbahnhof
Plus het feit dat men een stukje om moet lopen omdat er geen lift is in het station. Daarom stoppen bussen die vanuit de Oostkant komen en Amstel als eindpunt hebben zowel beneden als boven.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 09:50
door fred1954
Mogelijk meer metro toestellen nodig in Amsterdam:
Lees: http://www.at5.nl/artikelen/119503/moge ... llen-nodig

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 13:58
door Meltrain
Uit berekeningen van dagblad Metro blijkt dat de toekomstige metrovloot ruim negenhonderd zitplaatsen minder heeft dan de huidige metrovloot.
Is dat inclusief of exclusief de CAFjes?
Daarnaast: het was toch al bekend dat er een vervolgbestelling (M6) zou komen voor de NZL?
(Of was NZL nou de vierdelige M5 voor de Oostlijn?)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 14:11
door Thom91
Minder zitplaatsen betekent niet direct minder capaciteit natuurlijk..

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 15:18
door Suus
Op dit moment worden twee metrotreinstellen vervangen door één nieuw metrotreinstel, maar door de keuzes voor langsbanken en heel erg veel deuren zorgen inderdaad voor een afname van het aantal zitplaatsen. Helaas :(

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 17:13
door Ardan
Ik vind dit een beetje een huilie-huilie-verhaal hoor... Klopt, er zijn minder zitplaatsen, maar er kunnen zoveel meer mensen mee dan met de Zilvermeeuwen.. 960 personen kunnen mee per stel. Door de langsbanken, de vele deuren en de doorloopbaarheid merk je echt dat het de halteertijd versnelt, en mensen zich goed verspreiden in het stel. Je merkt het bijvoorbeeld op CS, in de Zilvermeeuwen zat de achterste wagen propvol en de voorste bijna leeg, nu loopt men in het stel naar voren, al blijven nog steeds wel wat mensen achterin hangen maar niet vreselijk veel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 18:15
door hauptbahnhof
Er waren 44 zm's dus theoretisch gezien 22 formaties van 2 wagens of enkele minder als er een paar drietjes rijden op lijn 50 maar voor het gemak gaan we even van 22 uit.
Er zijn 28 M5en besteld. Blijft er dus te weinig over voor de NZlijn dus er moet bijbesteld worden.
De bedoeling is dat er kortere wagens moeten worden besteld maar daar is nog niks over besloten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:29
door VIRM
hauptbahnhof schreef:Er waren 44 zm's dus theoretisch gezien 22 formaties van 2 wagens of enkele minder als er een paar drietjes rijden op lijn 50 maar voor het gemak gaan we even van 22 uit.
Er zijn 28 M5en besteld. Blijft er dus te weinig over voor de NZlijn dus er moet bijbesteld worden.
De bedoeling is dat er kortere wagens moeten worden besteld maar daar is nog niks over besloten.
Wellicht wordt 'de rest' gebruikt voor frequentieverhoging, of zodat er langere CAF'jes kunnen rijden?

En wil men uberhaupt BN gaan houden? Sneltrammaterieel is een tikkeltje krap in de spits...
Ik zou er zelf voorstander van zijn als alles wordt vervangen door volwaardig en nieuw metromaterieel. Al wordt het wagenpark dan wel een tikkie eentonig...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 19:47
door Suus
BN's gaan mee tot de ombouw van de Amstelveenlijn zo rond 2020 en worden dan vervangen door 30 en 45 meter lange lagevloerstrams.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:03
door IC140
[complotmodus] Het GVB ging er van uit dat het een ontvlochten metronet zou rijden, waarbij de bestelde M5's voldoende waren voor lijn 54 en 52, De CAF'jes in eerste instantie lijn 50 zouden rijden en deze later werden vervangen door nieuwe korte metrostellen en het BN materieel afgeschreven kon worden tegen de tijd dat de Amstelveenlijn tot tramlijn wordt gedegradeerd. Nu ze een ontvlochten metronet moeten rijden van de Stadsregio komt hun materieelplanning in de knel. [/complotmodus]

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:12
door Klaasje
Daarnaast komt er sowieso nooit meer een volledig ontvlochten net als de metroverbinding Amstel-Zuid ergens tussendoor gepropt moet worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:35
door VIRM
Het is de komende jaren de bedoeling, lazen we met z'n allen op dit forum onlangs, dat GVB eenderde meer reizigers gaat voeren. Als een aardig groot deel daarvan met de metro gaat, dan zul je echt iets moeten doen aan:
- Materieel. CAF op lijn 50 in de spits is nu al vaak haringen-in-een-ton, en daar moeten nog meer mensen in worden gepropt?
- Frequenties.
- Directe verbindingen. In hoeverre is het wenselijk als je een ontvlochten net rijdt, waarbij er op een aantal stations grote overstapmensenmassa's op de been worden gebracht? Dit pleit dan ook absoluut niet voor de ombouw van de Amstelveenlijn...

Wat ik mij dus soms afvraag: is er uberhaupt een logische metrostrategie als het gaat om materieeltypes, lijnvoering, frequenties en stationsinrichting?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 21:46
door Alargule
VIRM schreef:... een logische metrostrategie ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:15
door robert55
voor de NZ-lijn was toch altijd een extra bestelling voorzien, eerst zelfs in optie?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:30
door Suus
Er is vorig jaar al een deel van die optie gelicht met 8 extra stellen toch?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:42
door Mojito
Vijf van de twaalf. Waarmee het totaal op 28 komt i.p.v. 23.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 13 jan 2014, 23:42
door Meltrain
VIRM schreef:Dit pleit dan ook absoluut niet voor de ombouw van de Amstelveenlijn...
De huidige plannen voor de Amstelveenlijn zijn dan ook de allerslechtste die ze ook maar hadden kunnen verzinnen. :evil:
In plaats van blij te zijn met een directe tramverbinding met het Leidseplein voor (bijna) heel Amstelveen, besloot men dat lijn 5 absoluut niet ingekort mocht worden en kwam men met dit gedrocht.
Maar ja, daar is inmiddels wel genoeg over gezegd en ik vrees dat het ook niet meer aangepast zal worden... :(

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 09:08
door Alargule
Meltrain schreef:In plaats van blij te zijn met een directe tramverbinding met het Leidseplein voor (bijna) heel Amstelveen, besloot men dat lijn 5 absoluut niet ingekort mocht worden...
? Lijn 5 rijdt nu juist naar het Leidseplein. Dus deze twee zinnen spreken elkaar een beetje tegen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 09:44
door Meltrain
Ik bedoel dat slechts de haltes t/m Oranjebaan straks een rechtstreekse verbinding met CS hebben via lijn 5 en dat reizigers van de zuidelijker gelegen haltes sowieso moeten overstappen, vermoedelijk op Zuid.
In de eerste regiotram-plannen zou de lijn vanuit Westwijk naar het Leidseplein gaan en zou de lijn vanaf Binnenhof naar Amstel gaan. Dat laatste is helaas niet mogelijk vanwege een brug (die blijkbaar niet vervangen kan worden), maar dan nog lijkt het mij beter om de lijn vanaf Westwijk naar het centrum van Amsterdam te laten lopen, aangezien daar veel meer mensen van profiteren (namelijk bijna alle inwoners van Amstelveen).
Als de lijn vanaf Westwijk met extra lange trams gaat rijden, betekent dat wel dat er niet door de Leidsestreaat gereden kan worden, maar reizigers naar CS kunnen dan op het Leidseplein overstappen of op Zuid al overstappen op de NZL.
De halte Binnenhof zou in deze plannen eventueel zelfs kunnen vervallen, al weet ik niet hoe goed die halte gebruikt wordt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 15:38
door Thom91
Maar goed, metroverhaal dus gebaseerd op gebakken lucht. Applaus voor de stemmingmakerij.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 15:56
door erjeebee
Uit berekeningen van dagblad Metro blijkt dat de toekomstige metrovloot ruim negenhonderd zitplaatsen minder heeft dan de huidige metrovloot.
Een blad met die naam kan natuurlijk nooooooit objectief zijn als het om berekeningen mbt een metrovloot gaat

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 16:02
door Alargule
Uit het dagblad Spits bleek dat de spitscapaciteit ook te laag zal zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 16:24
door Thom91
Gelukkig zitten Metro en Spits tegenwoordig in hetzelfde kamertje.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 19:45
door Vinny
Alargule schreef:Uit het dagblad Spits bleek dat de spitscapaciteit ook te laag zal zijn.
Ergens lijkt het me niet waar. Lijn 51 wordt in zijn geheel uit het metronet gehaald, dat zijn behoorlijk wat bakkilometers. Wellicht heeft men te weinig materieel voor de pendel Amsterdam-Zuid-Spaklerweg die de stadsregio wil gaan inleggen, omdat de (regio)tram niet binnendoor naar het Amstelstation kan rijden zoals Meltrain al aangaf.

Eigenlijk denk ik dat je echt naar een heel ander concept toe moet en ik noem dat nu maar even de gepimpte 197. Wanneer de vrije busbanen in het concessiegebied Amstelland klaar zijn dan kan een hoogwaardige buslijn worden ingelegd (Amsterdam Centraal) - Amsterdam Marnixstraat busstation - Amsterdam Leidseplein - Amsterdam Amstelveenseweg - Schiphol Centrum - Schiphol Rijk - Aalsmeer Dorp - Uithoorn Busstation - Wilnis.
Deze zal denk ik sneller zijn dan de huidige streeklijnen door Amstelveen, en het bespaard de aanleg van een aantal overstapknopen. Hierdoor wordt ook de druk op de Amstelveen-tram verlicht zodat daar geen capaciteitsproblemen ontstaan. Ook voor een regionaal busstation op Amsterdam Zuid geldt dat er te weinig ruimte is voor een goede transferafhandeling, en ook de infrastructuur in Buitenveldert is niet op orde.

Maar goed dat staat eigenlijk buiten deze draad :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 14 jan 2014, 20:19
door Suus
Ik was trouwens afgelopen zondag onaangenaam verrast toen ik om half tien 's avonds van Centraal naar Diemen Zuid wilde, de metro reed niet maar lijn 59 was weer uit de mottenballen gehaald :? Volgens het aanwezige personeel was het uitstekend gecommuniceerd, maar op Diemen Zuid kon ik er welgeteld 1 A4'tje over vinden :')