Pagina 96 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 19:07
door Ardan
Op bovengrondse perrons is roken toegestaan.

Tenminste, dat was vóór die huisregels-met-cartoons kwamen. Hoe het nu is is me dus niet geheel duidelijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 01:37
door Hainje
Bee schreef:Ik hoop eigenlijk nog eens dat ze alle rokers op de metroperrons en in de metro met dikke vette boetes om de harses gaan gooien :neg: :neg: :neg:
Ja maar dan kunnen die controleurs dus zelf geen sjekkie meer roken als ze even niets te doen hebben. Dat moet niet de bedoeling zijn lijkt mij. :shock:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 05:15
door microshit
Dan duik je de tekst in: volgens artikel 11 van de vervoersvoorwaarden van GVB gaat het nadrukkelijk om het roken IN het voertuig.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 09:28
door Meltrain
In Rotterdam e.o. is roken verboden op alle metrostations, ook de bovengrondse.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 09:55
door Suus
Ik kan mij ook niet voorstellen dat roken op de ondergrondse stations toegestaan is, maar mensen paffen er rustig op los :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:15
door Alargule
Ik heb nog nooit iemand ondergronds zien - of liever gezegd ruiken - roken, terwijl die geur er bij mij toch ook direct inhakt. Idem in de metro.

Hierop gaan handhaven zou mijns inziens dan ook zonde van de tijd zijn. Als we dan toch op gedrag moeten gaan handhaven, ga dan liever eens iets doen aan mensen met veel te luide oordopjes, moeders met kinderwagens in de spits of bakfietsers die instappen waar dat eigenlijk niet mag.

Maar liever zie ik dat de toch al beperkte handhavingscapaciteit wordt ingezet om zwartrijders ertussenuit te plukken die naast niet betaald te hebben ook veel overlast voor de overige passagiers veroorzaken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 14:36
door fred1954
Lijn 62 moet onderweg bijgetankt worden:
http://www.at5.nl/gespot/119905/leuke-plek-om-te-tanken

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 02:08
door STF
Ja dat is daar altijd zo, wisten jullie dat niet?
Uit kostenbesparing rijden de bussen van lijn 62 niet meer naar stalling om te tanken, zo'n bestelbusje met een voorraadvat diesel sturen is veel goedkoper.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 07:02
door fred1954
Onderzoek metromaterieel

15 januari 2014

Nu er meer bekend is over het toekomstige lijnennet, zijn de Stadsregio, gemeente Amsterdam en GVB bezig met onderzoek naar de wenselijkheid om de frequentie van de metro, als ruggengraat van het OV-systeem, na de introductie van de Noord/Zuidlijn, verder te verhogen. Dit zou kunnen betekenen dat meer materieel besteld moet worden bovenop de huidige bestelling.

Onderzocht wordt of het hierbij voordelig is kortere voertuigen te bestellen. Mogelijk kan door een combinatie van lange en korte voertuigen een voordeel worden behaald, zowel op de investeringskosten, als op de exploitatiekosten.

Eind maart wordt de uitkomst van dit onderzoek verwacht. Afhankelijk van de uitkomsten kunnen extra bestellingen van metromaterieel, lang of kort, worden gedaan.

In totaal heeft de Stadsregio allereerst 23, en daarna nog 5 extra, nieuwe lange metrostellen besteld, waarvan er nu 5 in bedrijf zijn. Uitkomst van een vervoersmodellering is dat deze bestelling voldoende is om de komende 10 tot 15 jaar alle reizigers, ook op de drukste tijdstippen, te vervoeren.

In de nieuwe metrotoestellen is gekozen voor zogenaamde ‘langsbanken’. Daarmee is verhouding zit- en staanplaatsen veranderd ten opzichte van de huidige situatie. Hierdoor zijn minder zitplaatsen beschikbaar, maar kunnen meer reizigers vervoerd worden. Deze beslissing is in februari 2006 genomen door de Amsterdamse gemeenteraad.

Bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 08:29
door FLJ
Opvallend, aangezien de Stadsregio Amsterdam in augustus 2013 heeft aangegeven dat ze de voorkeur uitspreken voor het bestellen van kortere metrovoertuigen en ze niet instemmen met een aanvullende bestelling van zeven lange metrovoertuigen (oftewel de openstaande opties voor de M5).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 10:50
door Ardan
Ik hoop wel dat ze dan zo slim zijn om de korte metro's zo lang te maken dat er ook twee gekoppelde in een station passen. Maar ik ben wel voorstander van een 'kurzzug'-'vollzug'-model. Een enorm lange metro, met het daarbij horende stroomvreten, is 's avonds laat niet nodig.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 10:58
door FLJ
In één van de plannen van de Stadsregio Amsterdam stond een voorstel om lijn 51 vanaf CS de Ringlijn op te sturen (dus vanaf Station Zuid richting Isolatorweg) waarbij er daar een dubbele frequentie ontstaat. Lijn 50 zal dan naar Gaasperplas gaan in plaats van lijn 53. Als dit plan doorgaat (hiermee wordt namelijk gelijk de verbinding tussen Station Zuid en Amstelstation in stand gehouden zoals beoogd in de Amstelveenlijn plannen) dan is het niet nodig om op de Ringlijn te blijven rijden met 116 meter lange treinen. Als men verstandig is worden gelijk de CAFjes vervangen door de nieuwe kortere metro's die dan op de Ringlijn kunnen gaan rijden (ikzelf zit te denken aan vier-wagentreinen, dan vindt er op de Gaasperplaslijn namelijk ook geen overcapaciteit meer plaats).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 11:02
door Alargule
Ardan schreef:Ik hoop wel dat ze dan zo slim zijn om de korte metro's zo lang te maken dat er ook twee gekoppelde in een station passen.
Het probleem zit hem dan vooral in de perronlengte (125 m Oostlijn). Een 'korte' trein zou uit 4 bakken bestaan en daarmee een lengte van ca 77 m hebben (heb even de lengte van de huidige M5-stellen * 4/6 gedaan). Gekoppeld dus 155 m en daarmee net 30 m te lang om aan het perron te kunnen stoppen...

Of ze moesten de korte treinen 3 bakken geven...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 12:25
door FLJ
Een eerder bericht meldde dat de Stadsregio Amsterdam met fabrikanten in gesprek was om te kijken of er metro's konden worden besteld van 62,5 tot 78 meter. Erg logisch vind ik dit niet klinken want dat lijkt me nogal aan de korte kant en met gekoppelde stellen rijden is dan eigenlijk onmogelijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 12:52
door Ardan
Perrons aan de Ringlijn zijn 125m. Oostlijn is 150.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 13:01
door hauptbahnhof
Het lijkt me handig om metrostellen te kopen die op het hele metronet kunnen, anders krijg je situaties zoals met lijn 51. M.a.w. langer dan 62,5 is al uitgesloten van gekoppeld rijden op de Ringlijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 13:25
door Thom91
Maak je toch gewoon de perrons langer?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 13:42
door Alargule
Welja.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 13:43
door Suus
Op 26 januari gaan de nieuwe uitgangen van de stationshal van metrostation Centraal open en de twee huidige ingangen tijdelijk dicht om deze af te bouwen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 13:57
door Ardan
Zeg er dan ook even bij dat dat niet tegelijkertijd is he :P Eerst de westuitgang, als die af is de Damrakuitgang.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 13:58
door Ardan
Tevens leesvoeder met plaatjes over de renovatie van de Oostlijnstations: http://www.hierzijnwij.nu/renovatie-oos ... enovaties/
Ik moet zeggen dat het op de impressies wel erg grijs lijkt allemaal, maar misschien valt dat in het echt wel mee.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 14:00
door Thom91
Alargule schreef:Welja.
Het is in ieder geval meer oplossingdenken dan probleemdenken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 14:19
door Alargule
Goed verkoopargument.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 21 jan 2014, 14:21
door FLJ
Ardan schreef:Perrons aan de Ringlijn zijn 125m. Oostlijn is 150.
Een deel van de perronlengte op de Oostlijn is in de loop der jaren ingekort, waaronder Centraal Station (het stootblok is naar voren geplaatst) en op Weesperplein is de ruimte ook beperkt waardoor er zeker geen langere treinen dan de M5 kunnen rijden (116 meter).
Thom91 schreef:Maak je toch gewoon de perrons langer?
Waarom zou men perrons gaan verlengen als dit niet nodig is qua capaciteit en men dit kan voorkomen door materieel aan te kopen wat beter aansluit? Ikzelf denk nog steeds dat men treinen gaat aanschaffen die qua lengte overeen komen met treinen bestaand uit vier wagons.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 22 jan 2014, 10:32
door FLJ
Is er trouwens al wat bekend over de toekomst van de beeldschermen in de Combino? Eerst werd gesproken om ze te verwijderen, vervolgens zou er halteinformatie op worden getoond en nu staan ze vaak op zwart of wordt er enkel reclame op getoond. Bij een aantal Combino's zijn ze een tijd geleden al verwijderd (o.a. de 2116 en 2125) en alle wagens die op lijn 26 rijden (2131-2144) hebben geen schermen meer.