Pagina 98 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 21:34
door Vinny
Geil plaatje. Dat ik nog eens mag meemaken dat het GVB informatie biedt aan zijn klanten, behalve een vergeelde folder met gegevens van vorig jaar. Het gaat vooruit :lol:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 21:39
door Suus
Als ik kijk naar de papieren informatie die GVB in de halte aanbiedt en vervolgens naar de informatie die een Syntus Gelderland in zijn halte aanbiedt wint het GVB echt met vlag en wimpel...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 21:41
door Vinny
De laatste keer voor mij was de bus Hattem-Zwolle. Die bushalte had zelfs een dynamische routeinformatiescherm... :lol:

(Prachtige herfstwandeling was dat trouwens afgelopen november van Wezep naar Hattem, maar dat is off-topic)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 22:06
door hauptbahnhof
Somoht schreef:Mag toch hopen dat dat de bedoeling was ja. Anders heb je zo' n groot scherm en maar twee ritten vooruit :')

Qua actuele data GVB metro, binnenkort nieuws ;)
Twee ritten vooruit is op zich geen probleem. Het nare is alleen dat dat een halte is waar 3 lijnen komen. Een beetje als op de metrostations in de tunnel. Steeds 1 lijn die niet getoond wordt.

Maareh, wat is "binnenkort"? Verwacht je komende week al? Aangezien de metro mijn primaire openbaar-vervoermiddel is ben ik wel benieuwd.

Overigens, het valt me de laatste tijd op. Als er een M5 komt en hij is wat vertraagd, dan blijft de pid constant van tijd wisselen, van de dienstregelingstijd naar de actuele tijd en terug. Zo weet je al van te voren dat het een M5 is :N

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 22:53
door FLJ
hauptbahnhof schreef:Overigens, het valt me de laatste tijd op. Als er een M5 komt en hij is wat vertraagd, dan blijft de pid constant van tijd wisselen, van de dienstregelingstijd naar de actuele tijd en terug. Zo weet je al van te voren dat het een M5 is :N
Dit viel mij ook al op, net als dat op lijn 50 de M5 ook ver van te voren op de PIDs verschijnt terwijl er nog een metro (of twee) eerder komt (de eerste metro wordt wel altijd op de PID getoond).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 23:15
door JWM
FLJ schreef:Afbeelding
Prachtig, maar moet het niet Westerpark zijn tegenwoordig...?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 23:31
door FLJ
Dat viel mij ook al op, er wordt overal nog gesproken van Van Hallstraat (de bestemming op de trams is nog steeds Van Hallstraat Westerpark). Enkel de haltes richting Westerpark spreken van de bestemming Westerpark, de halte Van Hallstraat heeft nog steeds zijn voormalige naam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 30 jan 2014, 23:34
door JWM
FLJ schreef:e halte Van Hallstraat heeft nog steeds zijn voormalige naam.
Dat kan prima zo blijven. De eindhalte van lijn 13 heet ook geen Geuzenveld.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 04 feb 2014, 16:07
door Somoht
hauptbahnhof schreef:
Somoht schreef:Mag toch hopen dat dat de bedoeling was ja. Anders heb je zo' n groot scherm en maar twee ritten vooruit :')

Qua actuele data GVB metro, binnenkort nieuws ;)
Maareh, wat is "binnenkort"? Verwacht je komende week al? Aangezien de metro mijn primaire openbaar-vervoermiddel is ben ik wel benieuwd.
Afbeelding
*O* *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 09:26
door fred1954
Zou wel makkelijk zijn als je vemeldt wat voor soort app dit is, waar deze informatie staat? Dank.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 11:25
door Somoht
Ah dacht dat iedereen op het forum OVinfo nu wel kende, geen zin om iedere keer mijn eigen app te spammen.
In ieder geval: actuele data van GVB metro's zitten nu in de KV78turbo opendata stroom van openov.nl (gebruiker skinkie hier), appjes die daarvan gebruik maken zijn onder andere OVdelay (iOS), Openbaar Vervoer (iOS), Tranzzit (iOS), Bushalte (WP), OVinfo(Android).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 12:06
door fred1954
Ik dank u

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 12:43
door hauptbahnhof
Ik kwam er zelf per toeval achter gistermiddag. Zat in de bus naar Amstelveen en ging (uit pure verveling) kijken of de bus op tijd was. Aangezien ik bijna bij Oranjebaan was heb ik die halte gekozen. Toen zag ik dus lijn 51 naar Westwijk met "vertrek" i.p.v. "gepland" staan en "+1". Dus ik was helemaal blij. Kon niet eens meer eten. *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 12:53
door Suus
Het wordt wel pijnlijk duidelijk dat volgens dienstregeling rijden zeer lastig blijkt. De minnetjes en plusjes vliegen om de oren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:15
door marlies
Dat vind ik op een hoogfrequente verbinding op zich ook niet heel erg, mits de spreiding er een beetje in blijft. Dus niet drie voertuigen in estafette en daarna een kwartier niets.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:18
door hauptbahnhof
Precies volgens dienstregeling rijden is vrijwel onmogelijk. Helemaal bij de metro waar er 3 lijnen op CS keren, enw aar lijn 51 tussen rijdt. Het is overigens ook niet iets waar je op moet letten. Bij de metro is de rijtijd uiteraard strakker (m.u.v. in de spits waar er 1 minuut bij komt). Overigens hebben ze bij de metro geen systeem om de punctualiteit in de gaten te houden zoals er bij de tram en bus wel is. Maakt het iets lastiger.

Maar bij de tram is het zo dat ik me echt niet druk hoef te maken als ik +1 of +2 zie. De rijtijdverdeling is namelijk niet overal gelijk dus op ene halte sta je +2, 3 haltes verder ineens -1.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:19
door Thom91
Rare dienstregeling planning dan..

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:20
door hauptbahnhof
Dat heet marges inbouwen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:23
door Thom91
Ja nee dat snap ik, maar dan is -1 wel vreemd als je op marge rijdt .

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:33
door hauptbahnhof
Een marge betekent dat je extra tijd krijgt om eventuele "tegenslagen" op te vangen.
Een simpel voorbeeld:
lijn 5 heeft 14 minuten tussen Station Zuid en Binnenhof. Dat is te ruim. Alleen kan het net gebeuren dat als je vanaf Parnassusweg vertrekt het sein rood blijft omdat er een metro voor gaat. Duurt even voordat je weer door mag. Dan kun je de eerste 2 haltes nog makkelijk achter de metro halteren. De rest van de haltes moet je steeds wachten totdat deze van de halte is vertrokken. En dan is die 14 minuten niet ruim meer.
Duikt er geen metro voor, dan ben je op een gegeven moment -1 en tegen het einde zelfs -2.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:36
door Suus
Het gaat er meer om dat ik metro's al met -2 of -3 zie op Kraaiennest komende vanaf Gaasperplas. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:36
door marlies
Er is natuurlijk wel iets niet in orde als je regelmatig haltes te vroeg voorbij moet rijden om verderop in het traject op tijd te kunnen zijn. Twee minuten te vroeg is veel erger dan twee minuten te laat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:39
door hauptbahnhof
Marlies, het is andersom. Je moet juist vaak een halte te laat passeren om niet te vroeg zijn (onder normale omstandigheden; ofwel als het rustig is, een maandagmorgen bijv). Bij drukte (zoals in de zomer of in de spits) kun je normaal rijden zonder al te veel op de tijd te letten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:42
door hauptbahnhof
Bee schreef:Het gaat er meer om dat ik metro's al met -2 of -3 zie op Kraaiennest komende vanaf Gaasperplas. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Wat jij ziet is onmogelijk aangezien de metro 1 hele minuut krijgt om vanaf Gaasperplas naar Kraaiennest te rijden.
Dus dan geeft het systeem of verkeerde info of er is om een bepaalde reden te vroeg vertrokken vanaf het beginpunt (wat absoluut verboden is zonder een geldige reden). Nu ik erover nadenk kan dat ook niet zomaar, immers, het sein staat nog op rood!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 05 feb 2014, 13:45
door Somoht
Uit de verhalen die ik uit de wandelgangen heb zijn er nog wat problemen rondom begin/eindpunten. Dit zou opgelost worden in Maart als GOVI een heleboel gaat migreren en er ook data komt voor de ND-OV loketten.