De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
tgv2
Berichten: 14
Lid geworden op: Za 19 Nov 2011, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor tgv2 » Do 06 Feb 2014, 21:49

hauptbahnhof schreef:Aangezien tijd afwachten meestal niet mogelijk is, probeer ik zo min mogelijk dat te doen, maar juist langzaam te rijden, op mensen wachten en met verkeerslichtbeïnvloeding te spelen waardoor ik alsnog niet veelste te vroeg ben.


Ik zit zo af en toe in zo'n tram die niet harder wil rijden de tempo fiets. Ook op stukken waar er makkelijk harder gereden kan worden. Vervolgens staat er weer een auto dubbel op de Koninginnenweg en een vuilniswagen op de Willemsparkweg en ontstaat er vertraging.

Daarnaast vind ik het "eng" als een tramchauffeur de hele rit langzaam rijdt. Straalt een bepaalde mate van onzekerheid uit.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1391
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor BrengMe » Do 06 Feb 2014, 21:52

tgv2 schreef:tramchauffeur

Nieuw beroep?
---

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Do 06 Feb 2014, 22:11

Busbestuurder.

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jelmer » Do 06 Feb 2014, 22:25

iemand al iets van de nieuwe bussen gezien?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Do 06 Feb 2014, 22:43

Schijnen pas in maart te komen.

Ik ben ook wel benieuwd, vooral of ze de kwaliteit van de gelede Citaro's halen, die bussen zijn zonder twijfel de beste bussen die het GVB ooit heeft gehad.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bram » Vr 07 Feb 2014, 02:25

tgv2 schreef:Daarnaast vind ik het "eng" als een tramchauffeur de hele rit langzaam rijdt. Straalt een bepaalde mate van onzekerheid uit.

Helemaal mee eens. Daar moeten die gekke bestuurders echt eens mee stoppen. Je verliest het hele gevoel van snelheid, en mensen raken geïrriteerd! Ik heb weleens overwogen de bestuurder te manen de pook iets verder naar voren te bewegen, maar ik kon me er niet toe zetten.
Laatst gewijzigd door Wubbo op Vr 07 Feb 2014, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 07 Feb 2014, 02:41

Zo zie je maar weer. Als bestuurder doe je het nooit goed. Rij ik hard, dan ontstaat er een onveilige en minder comfortabele rit en rij ik haltes te vroeg voorbij. Rij ik langzaam dan heeft men haast. Feit is wel dat als iemand mij gaat vertellen dat ik harder moet rijden, ik dat ook echt niet doe (deja vu).

Dus ik doe het op de manier die mij het beste lijkt om de resultaten te boeken die de baas wilt. En die wilt vooral dat ik op tijd vertrek vanaf het beginpunt en de tijd zo goed mogelijk gebruik dat ik niet ye vroeg aan kom. Als dat op rustige momenten en laatste rit van de lijn betekent dat ik langzaam moet rijden, doe ik dat.

@Bram: zou je trouwens correct willen quoten?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JeffreyMeijer » Vr 07 Feb 2014, 07:33

Ik ben het volledig eens met je. Ik vind pas dat er stront aan de knikker is als je doelbewust te laat van je beginpunt af vertrek. Dan is het wat anders. Het moet niet zo zijn dat je je gaat laten leiden door wat de passagiers zeggen. Die kunnen ook een rit eerder nemen!
Leven, en laten leven.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Vr 07 Feb 2014, 07:43

Bee schreef:Schijnen pas in maart te komen.

Ik ben ook wel benieuwd, vooral of ze de kwaliteit van de gelede Citaro's halen, die bussen zijn zonder twijfel de beste bussen die het GVB ooit heeft gehad.

Helemaal mee eens Bee, ondanks dat ik altijd wel fan ben van wat variatie in een wagenpark zijn de Citaro's kwalitatief goede bussen waarvan je niet zou zeggen dat een deel alweer 6 jaar oud is.

010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor 010jongen » Vr 07 Feb 2014, 08:00

Neem gewoon een gemiddelde snelheid zou ik zeggen, soms zijn er bestuurders die constant 25 aanhouden terwijl er gemakkelijk 60 gehaald kan worden. Gebeurt in Rotterdam ook veel, zowel tram als metro. Bij de metro,weliswaar harder dan de tram, is dat al helemaal vervelend (tussen Rhoon en Slinge).

Wel vind ik het Veiligheidsgevoel van belang, maar op stukken waar echt hard gereden kan worden... Daar moet gewoon flink wat gas worden gegeven :)

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Edwin » Vr 07 Feb 2014, 08:47

Er stond vanochtend in de Diemen bij t GVB een begin/eindstuk van een nieuwe metro op een trailer, nummer 126 of 128 dacht ik zo snel te zien.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Vr 07 Feb 2014, 09:03

Bee schreef:Schijnen pas in maart te komen.

Ik ben ook wel benieuwd, vooral of ze de kwaliteit van de gelede Citaro's halen, die bussen zijn zonder twijfel de beste bussen die het GVB ooit heeft gehad.


100% mee eens! Het is inderdaad afwachten hoe de gelede Citea's rijden, daar het een totaal nieuw concept voor VDL is, bij mijn weten. Van de standaard-Citea's ben ik in ieder geval niet kapot, laten we het zo maar stellen. Maar de kwaliteit moet wel goed zijn, want in de VAE rijden er al een paar jaar ruim 500 CLF's rond:
http://farm8.static.flickr.com/7263/765 ... 7572b4.jpg

Opvallend vind ik wel dat Amsterdam zonder blikken of blozen en ongezien meteen 16 SLFA's bestelt, terwijl bijvoorbeeld de MIVB in Brussel er 1 in bestelling heeft, die als testvoertuig moet gaan dienen. In Amsterdam houden we niet van testen, daar kopen we meteen 155 Combino's :oops:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 07 Feb 2014, 09:11

Nou was 155 in eerste instantie ook niet de bedoeling, maar de bestelpartner besloot plotseling toch maar Citadis-trams te willen bestellen en men had toch wel graag de korting. Achja, ben je in een keer van al die oude meuk af ;-)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4480
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 07 Feb 2014, 09:23

fred1954 schreef:Opvallend vind ik wel dat Amsterdam zonder blikken of blozen en ongezien meteen 16 SLFA's bestelt

Er zijn er in een later stadium nog een paar bij bestelt, volgensmij nu 23 in z'n totaliteit zodat de gehele serie gelede Jonckheren er uit kan.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Vr 07 Feb 2014, 09:37

Bee schreef:Nou was 155 in eerste instantie ook niet de bedoeling, maar de bestelpartner besloot plotseling toch maar Citadis-trams te willen bestellen en men had toch wel graag de korting. Achja, ben je in een keer van al die oude meuk af ;-)


Ik weet het, Bee, maar voorlopig zitten we met die Combino's in ons maag. Zal mij echt benieuwen hoelang onze Combino's meegaan. Zal zeker niet zo lang zijn als 1G - 7G series. Die zijn zo'n 35-40 jaar, volgens mijn berekeningen, meegegaan.

Off-topic, maar wel interessant in dit verhaal is dat in NRW (D) 9 vervoerbedrijven een soort convenant hebben gesloten om met elkaar materieel te bestellen, zodat er lagere prijzen betaald hoeven te worden. Er zal Europees aanbesteed gaan worden, in eerste instantie voor Keulen en Düsseldorf voor resp. 20 en 40 trams ter vervanging van zeer oude Düwags. Dus niks Citadis voor Rotterdam en Combino voor Amsterdam. Nee, alle 9 vervoerbedrijven zullen hetzelfde materieel gaan afnemen in de toekomst, tegen concurrerende prijzen uiteraard. Zo kan het dus ook.

We hebben dat in NL geprobeerd met de rode standaard-bus van DAF http://farm6.static.flickr.com/5060/554 ... 8490_m.jpg maar dat initiatief is uiteindelijk ook maar door een paar steden omarmd.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Vr 07 Feb 2014, 09:50

JWM schreef:
fred1954 schreef:Opvallend vind ik wel dat Amsterdam zonder blikken of blozen en ongezien meteen 16 SLFA's bestelt

Er zijn er in een later stadium nog een paar bij bestelt, volgensmij nu 23 in z'n totaliteit zodat de gehele serie gelede Jonckheren er uit kan.


Ja, dat begrijp ik JWM, mijn punt is, dat de bussen blindelings vanaf de tekentafel besteld worden. Er is totaal nog geen (test)ervaring opgedaan met een gelede Citea, omdat die nog in produktie moest gaan ten tijde van de bestelling. Nou praten we over (volgens jou) 23 bussen, dat is nog te overzien. Kijk wat een ellende we hebben gehad en misschien nog krijgen met de Combino. Hij is niet voor niets helemaal uit de produktie genomen door Siemens.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 07 Feb 2014, 16:57

Injectienaald vastgeplakt in tram
AMSTERDAM - Een onbekende persoon heeft in een tram in Amsterdam met pleisters een injectienaald vastgeplakt aan een stoelzitting.

De naald werd vrijdagmiddag ontdekt in tram 17 van Osdorp richting Centraal Station. Of de naald was gebruikt, is onduidelijk. Voor zover bekend heeft niemand zich geprikt aan het ding.

Medewerkers van het veiligheidsteam van vervoersbedrijf GVB hebben de naald weggehaald bij de tramhalte Kinkerstraat/Bilderdijkstraat, meldt Dichtbij.nl.

Telegraaf

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Vr 07 Feb 2014, 17:15

Gatver, wat voor soort iemand flikt zoiets nou weer?

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor robert55 » Vr 07 Feb 2014, 18:01

Trams worden over het algemeen voor een levensduur van een jaar of 30 gebouwd. Amsterdam heeft daar een tijd wat anders tegen aangekeken, er was nog al wat rumoer toen de 1G en 2G vervangen moesten worden. De wethouder moest zelfs verklaren dat geprobeerd zou worden ze naar 'Azië' te verkopen, De jongste wagens waren uit 1967, die hebben het tot 2004 uitgehouden. Respectabel, maar wel na de uiterste houdbaarheidsdatum qua concept, comfort en techniek.

Een inkoop combinatie werkt als je hetzelfde kan kopen. K en D kunnen dat omdat ze allebei Stadtbahn-B wagens willen vervangen door iets wat in het zelfde rijtuigprofiel past. Een paar van die andere bedrijven hebben die ook, andere niet en sommige zijn blut, herbouwen 40 jaar oude wagens. Ik denk dat men deels ook tot deze samenwerking is overgegaan omdat er weinig standaardaanbod in de Stadtbahn-B categorie is.

Overigens zie je het de echt kleine bedrijven ook wel doen. In alle gevallen gaat het in Duitsland [eigenlijk overal behalve Frankrijk] om standaardprodukten. Ik denk dat daar de grootste kostenreductie te behalen is

fred1954 schreef:Ik weet het, Bee, maar voorlopig zitten we met die Combino's in ons maag. Zal mij echt benieuwen hoelang onze Combino's meegaan. Zal zeker niet zo lang zijn als 1G - 7G series. Die zijn zo'n 35-40 jaar, volgens mijn berekeningen, meegegaan.

Off-topic, maar wel interessant in dit verhaal is dat in NRW (D) 9 vervoerbedrijven een soort convenant hebben gesloten om met elkaar materieel te bestellen, zodat er lagere prijzen betaald hoeven te worden. Er zal Europees aanbesteed gaan worden, in eerste instantie voor Keulen en Düsseldorf voor resp. 20 en 40 trams ter vervanging van zeer oude Düwags. Dus niks Citadis voor Rotterdam en Combino voor Amsterdam. Nee, alle 9 vervoerbedrijven zullen hetzelfde materieel gaan afnemen in de toekomst, tegen concurrerende prijzen uiteraard. Zo kan het dus ook.

We hebben dat in NL geprobeerd met de rode standaard-bus van DAF http://farm6.static.flickr.com/5060/554 ... 8490_m.jpg maar dat initiatief is uiteindelijk ook maar door een paar steden omarmd.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bram » Vr 07 Feb 2014, 18:43

hauptbahnhof schreef:Dus ik doe het op de manier die mij het beste lijkt om de resultaten te boeken die de baas wilt. En die wilt vooral dat ik op tijd vertrek vanaf het beginpunt en de tijd zo goed mogelijk gebruik dat ik niet ye vroeg aan kom. Als dat op rustige momenten en laatste rit van de lijn betekent dat ik langzaam moet rijden, doe ik dat.

Dan is mijn kritiek niet op jou van toepassing. Wat ik vaak meemaak is dat ik me in een tram bevind waarvan de bestuurder het nodig vindt om constructief in een slakkengang te rijden zonder enige variatie. Alsof het zijn of haar doel in het leven is om één bepaalde snelheid te behouden en daar vooral niet van af te wijken. Er is vast een compromis te vinden, niet?
Laatst gewijzigd door Bram op Za 08 Feb 2014, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Vr 07 Feb 2014, 18:57

Ik zit zelf liever in een tram (of bus, of metro) die wat langzaam rijdt dan eentje die lang tijd staat af te wachten bij een halte. Helemaal stilstaan voelt net even frustrerender dan langzaam rijden. Voor mij, in ieder geval.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Vr 07 Feb 2014, 19:48

Geldt voor iedereen hoor, het wachten op de trein/tram/metro voelt als drie keer zo lang als het daadwerkelijk is.
Komt wel goed schatje.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Vr 07 Feb 2014, 19:52

Edwin schreef:Er stond vanochtend in de Diemen bij t GVB een begin/eindstuk van een nieuwe metro op een trailer, nummer 126 of 128 dacht ik zo snel te zien.


Dat moet de 126 zijn geweest, aflevering stond voor vandaag gepland. Dat maakt dat de volgende stellen nu aanwezig zijn:
107/108 t/m 121/122, 125/126. Stel 117/118 en de 125/126 zijn als eerste voorzien van het nieuwe beveiligingssysteem.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Vr 07 Feb 2014, 19:57

Thom91 schreef:Geldt voor iedereen hoor, het wachten op de trein/tram/metro voelt als drie keer zo lang als het daadwerkelijk is.

Niet voor iedereen denk ik, maar wel voor de meesten. Dus bij te veel rijtijd liever een slakkengangetje dan alsnog gas op de plank.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Vr 07 Feb 2014, 20:11

marlies schreef:
Thom91 schreef:Geldt voor iedereen hoor, het wachten op de trein/tram/metro voelt als drie keer zo lang als het daadwerkelijk is.

Niet voor iedereen denk ik, maar wel voor de meesten. Dus bij te veel rijtijd liever een slakkengangetje dan alsnog gas op de plank.


Leesvoer:
http://archief.goudappel.nl/Site/basics ... skunde.pdf
én
http://www.goudappel.nl/media/files/upl ... gazine.pdf
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten