De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
010jongen
Berichten: 667
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor 010jongen » Di 21 Aug 2012, 15:59

Om de 3 minuten... dat is wel erg vaak. Kleine verstoring en alles rijdt achter elkaar. Totaal niet efficient meer.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Aug 2012, 18:40

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Zo 09 Nov 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 21 Aug 2012, 18:41

Er is nog geen korrel zand opgespoten voor het Centrumeiland, zolang dat er niet is, is er geen reizigerstoename. Het toerisme, beter bekend als strandgangers is behoorlijk anti-spits en seizoensgebonden en heeft dus geen invloed op de piekcapaciteit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 18:57

Bee schreef:Er is nog geen korrel zand opgespoten voor het Centrumeiland, zolang dat er niet is, is er geen reizigerstoename. Het toerisme, beter bekend als strandgangers is behoorlijk anti-spits en seizoensgebonden en heeft dus geen invloed op de piekcapaciteit.

En toch is er blijkbaar een stijging in reizigers volgend jaar waar men van uit gaat. Het neemt ook niet weg dat ze in 2017 klaar willen zijn met Centrumeiland en het dus handig is om daar nu alvast over na te denken hoe dat op te vangen. Het laatste wat je over strandgangers zegt is in de praktijk onzin. Met mooi weer puilen die trams aan alle kanten uit. Als je in dubbelbedrijf kan rijden heb je de mogelijkheid om relatief lastminute de capaciteit van de voertuigen te verhogen zonder dat je de dienstregeling hoeft aan te passen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op Di 21 Aug 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 21 Aug 2012, 18:59

Dat laatste durf ik te betwijfelen zolang men hardnekkig vasthoudt aan conducteurs in hokjes.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 19:01

Iedereen door één deur is niet handig inderdaad en getuigt nogal van tunnelvisie. Met trams in dubbel bedrijf wordt die conducteur compleet onhoudbaar. Of opdoeken of iemand rond laten lopen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Aug 2012, 20:40

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Zo 09 Nov 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 20:44

Wat zijn dat toch voor mafkezen die dit soort onzin verzinnen dan? Zoals je al zegt: Metro's zijn geen probleem, maar zo'n tram die paar minuten door een tunnel rijdt heeft opeens wel ondersteunend personeel nodig??

Hoe komen ze er op… :')

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Aug 2012, 20:54

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Zo 09 Nov 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 20:59

Zal ongetwijfeld weer door zo'n bijgoochem in de politiek bedacht zijn…

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 21 Aug 2012, 21:01

Er is wel een tunnelwetgeving maar die betreft niet dit soort specifieke dingen, ik denk dat je het toch ergens lokaal moet zoeken.

Raar is het wel, want die tramtunnel is een stuk veiliger voor ontruimingen dan de metrotunnel. Er is geen derde rail, er zijn ruime vluchtpaden en je kan vanuit de tram niet direct op het tegenspoor stappen omdat het eenrichtingsvoertuigen zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 21:02

Dan ook nog te bedenken dat in zo'n nieuwe metro 960 man past, in een Combino 180. Het betreft dus ook nog eens veel minder mensen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Di 21 Aug 2012, 21:09

Het is natuurlijk ook aperte onzin dat het openbaar vervoer op IJburg aan de rand van zijn capaciteit zet. Je kunt bijvoorbeeld prima een busverbinding met het Amstelstation gaan aanbieden. Dat levert reizigers die van IJburg naar Utrecht reizen en vice versa ook nog eens een behoorlijke reistijdwinst op.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Klaasje » Di 21 Aug 2012, 21:17

Ja inderdaad. Vanaf het eindpunt van de 66 de 66 doortrekken naar de A10 en dan over de route van de bussen 320, 322 en 327 naar het Amstel laten rijden.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 21:30

Kwam op de website van GVB nog een foto tegen van de M5 in actie:

Afbeelding

Hoop deuren heeft dat ding… :P

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ruben » Di 21 Aug 2012, 21:49

Hoeveel hebben ze er al afgeleverd gekregen en is er al bekend wanneer ze in dienst gaan?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Aug 2012, 21:51

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op Zo 09 Nov 2014, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Di 21 Aug 2012, 22:08

Dat vroeg ik me af: twee in de zin van twee volledige treinstellen (2x A + B)? Of uiteindelijk maar eentje in de zin van treinstel A + B (1x A + B)?

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 21 Aug 2012, 22:13

Twee volledige: 107/108 en 109/110.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 21 Aug 2012, 22:16

Gaan we op de Stuttgarter toer, de A-kant een oneven nummer en de B-kant een even nummer -o-
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 21 Aug 2012, 22:53

Leuk, een foto van de M5 in actie MET lijnfilm! Heb ze tot nu toe alleen nog maar in Diemen stil zien staan.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor R-Flow » Wo 22 Aug 2012, 00:54

hauptbahnhof schreef:Twee volledige: 107/108 en 109/110.

Nice. Thnx voor de info.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 22 Aug 2012, 01:00

Bee schreef:Gaan we op de Stuttgarter toer, de A-kant een oneven nummer en de B-kant een even nummer -o-

Ja, want de helften zijn uitwisselbaar ;)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 22 Aug 2012, 07:14

In de praktijk zal het bijna nooit uitgewisseld worden omdat het alleen in de werkplaats kan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 22 Aug 2012, 11:26

Volgens mij zijn er ook wel eens bakken van de Zilvermeeuwen uitgewisseld. Zal inderdaad ook niet vaak gebeuren, wat ik weet in ieder geval bij de brand in een bak in 1982..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MSNbot Media, Yahoo [Bot] en 4 gasten