Pagina 11 van 739

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: za 29 sep 2012, 21:36
door R-Flow
Het plan gaat ook nog eens uit van extra lange trams, i.p.v. de huidige standaard voor stadstrams.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:18
door VIRM
Betekent dat dan niet dat de reistijd tussen Zuid en Amstel toe zal nemen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:22
door hauptbahnhof
.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:26
door VIRM
hauptbahnhof schreef:Uiteraard. Nu doet de metro er 8 minuten over buiten de spits.
Van Victorieplein doet de tram er al gemiddeld 4 minuten over naar Amstelstation...
Uhm, waar ligt het Victorieplein precies? :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 29 sep 2012, 22:33
door hauptbahnhof
VIRM schreef:
hauptbahnhof schreef:Uiteraard. Nu doet de metro er 8 minuten over buiten de spits.
Van Victorieplein doet de tram er al gemiddeld 4 minuten over naar Amstelstation...
Uhm, waar ligt het Victorieplein precies? :)
Met lijn 12 2 haltes na Amstelstation. Met lijn 4 vanaf Station RAI, 5 haltes verder.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 30 sep 2012, 14:41
door R-Flow
VIRM schreef:Uhm, waar ligt het Victorieplein precies? :)
Google Maps: http://maps.google.nl/maps?q=Victoriepl ... d&t=m&z=17

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 16:49
door VIRM
Nog even een paar opvallendheden over de metro bij het GVB:

- Er zijn ergens 's avonds ofzo werkzaamheden en dit wordt op alle stations ook netjes omgeroepen in twee talen. Maar WAAROM dat steenkool-Engels? -o-
- Ik weet niet of het aan mij ligt, aan de bestuurder of aan de rijeigenschappen, maar het valt mij op dat de CAF'jes nogal 'schokkgierig' rijden. Voorbeelden zijn plotseling remmen tussen twee haltes terwijl de remming theoretisch gezien neit hoeft in te worden gezet, het niet regelmatig remmen voor een halte of stoms heel erg hard remmen voor een halte. Ik kan mij voorstellen dat er wel af en toe iets kan zijn, maar het gebeurt toch tamelijk vaak. Als je dan in de metro staat, dan kun je je beter goed vasthouden. ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 16:57
door hauptbahnhof
.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 17:02
door VIRM
hauptbahnhof schreef:Nou nou nou, wees blij dat het in het engels wordt omgeroepen. Andere vervoersbedrijven kunnen ervan leren :lol:

En over die rijeigenschappen: ik heb het ook wel gemerkt soms, maar dat is meer met tractie geven. Constant tractiepedaal intrappen, loslaten, intrappen, loslaten. Qua remmen, nergens last van. Alleen willen ze soms hard rijden waardoor er een ATB-ingreep volgt. Dit komt bijv vaak voor in het tunneltje tussen OAS en RAI.
Daar heb je wel een punt mee, met dat Engels omroepen. :) Alleen klinkt het gewoon niet. :P

Dat pedaal intrappen, loslaten, itnrappen loslaten klinkt op zich bekend. Volgensmij zijn de snelheidsverschillen dan redelijk klein, maar het voelt wel heel erg irritant aan (heb het zelf een paar keer meegemaakt op het stuk tussen Amstelveenseweg en Henk Sneevlietweg, maar dat is ook een langer stuk).
Over de ATB-ingreep: hoe hard mag je op de meeste stukken? En hoe hard kan zo'n CAF'je?
Het lijkt mij in zekere zin ook inderdaad afhankelijk van de bestuurder. Bij sommigen merk je niks, bij anderen daarentegen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 17:07
door R-Flow
De meeste mensen hier hebben nou eenmaal geen Engels aan Oxford gestudeerd en houden er een accent op na. Ik vind haar Engels meer dan meevallen en is het gewoon goed verstaanbaar. Dat laatste is wat mij betreft het enige dat telt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 17:09
door hauptbahnhof
.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 20:59
door Vinny
R-Flow schreef:De meeste mensen hier hebben nou eenmaal geen Engels aan Oxford gestudeerd en houden er een accent op na. Ik vind haar Engels meer dan meevallen en is het gewoon goed verstaanbaar. Dat laatste is wat mij betreft het enige dat telt.
De SBB laat "natives" de automatische omroep inspreken. Dat is wellicht een oplossing.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 21:02
door Daantje
Deze is vol, we gaan verder in nummer 2!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 21:18
door R-Flow
Zeker doen als het om standaardberichten gaat. Niet per se nodig voor een tijdelijke omleiding/stremming. Anderzijds werkt er vast wel iemand bij GVB die Brits, Canadees, Australisch of Amerikaans is en een goede inspreek stem heeft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 21:43
door Geert
Vinny schreef:De SBB laat "natives" de automatische omroep inspreken. Dat is wellicht een oplossing.
Hebben ze in Den Haag ook gedaan, klinkt perfect. Als het in Den Haag kan moet het in Amsterdam toch ook lukken zou je zeggen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 21:54
door R-Flow
Geert schreef:Hebben ze in Den Haag ook gedaan, klinkt perfect. Als het in Den Haag kan moet het in Amsterdam toch ook lukken zou je zeggen.
In Amsterdam zijn ze vooral goed in het verzinnen van tal van redenen waarom het hier juist niet kan… :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 21:56
door Suus
Het mag allemaal geen geld kosten bij het GVB, informatievoorziening kost geld dus als iemand die toch al op het hoofdkantoor zit even wat berichtjes kan inspreken vlak voordat ze naar huis gaat zijn er geen extra kosten en hebben ze toch weer het probleem opgelost. :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 22:06
door VIRM
Bee schreef:Het mag allemaal geen geld kosten bij het GVB, informatievoorziening kost geld dus als iemand die toch al op het hoofdkantoor zit even wat berichtjes kan inspreken vlak voordat ze naar huis gaat zijn er geen extra kosten en hebben ze toch weer het probleem opgelost. :Y
Ah, daarom doet de normale halte-afroep in de metro het dus lang niet altijd. :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 22:53
door Vinny
Bee schreef:Het mag allemaal geen geld kosten bij het GVB, informatievoorziening kost geld dus als iemand die toch al op het hoofdkantoor zit even wat berichtjes kan inspreken vlak voordat ze naar huis gaat zijn er geen extra kosten en hebben ze toch weer het probleem opgelost. :Y
Marc Clardie verzorgt de omroepen toch? Hij spreekt ook de Engelstalige omroepen in. Ik vind sowieso dat je beter een paar Britten of Amerikanen zelf kunt strikken, die ook gelijk kunnen zorgen dat alle mededelingen die in het Engels gedaan worden ook als gesneden koek worden opgevat door de Engelstalige toeristen. Ik heb bij de "check out" mededeling wel eens mijn twijfels of iedereen dat ook even goed begrijpt. Ik laatst in de bus weer wat hopeloze toeristen aangetroffen die geen idee hadden wat ze met hun chipkaart moesten doen... :roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 22:59
door Suus
De omroepen over werkzaamheden door de metrostations worden door vrouw ingesproken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 23:10
door VIRM
@Vinny: Clardie doet wel degelijk Engels. Die vrouw van de metro klinkt voor geen meter.

Overigens vraag ik mij af hoe dat komt dat toeristen soms niet weten wat ze met hun chipkaart moeten doen. Slechte voorlichting? Of gewoon een beetje 'nalatigheid'? Als ik naar een stad toega, dan probeer ik altijd van tevoren uit te vogelen hoe en wat als het om vervoersbewijzen gaan; een uitprintbaar lijnennetkaartje (met daarop al aangegeven of zelfgemarkeerde attracties waar je naartoe gaat) is ook best handig. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 23:10
door Ardan
Miek Warnaar heet ze.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 23:12
door Suus
Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit. Dat is ongeveer dweilen met de kraan open, maar ach.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 23:16
door Ardan
Bee schreef:Vele toeristen komen totaal onvoorbereid uit het vliegtuig rollen en zoeken het dan maar uit.
Zelfs dát doen ze vaak al niet eens. Kijken totaal niet op borden, maar komen bij elke trein met kuddes tegelijk op die arme conducteur af om te vragen of-ie naar Amsterdam gaat. Ik heb wel eens de neiging gehad om bij een trein naar Eindhoven gewoon 'yes' te antwoorden.. moeten ze zich maar een beetje verdiepen in de materie..

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Geplaatst: ma 01 okt 2012, 23:43
door R-Flow
VIRM schreef:Ah, daarom doet de normale halte-afroep in de metro het dus lang niet altijd. :mrgreen:
Nee, dat heeft weer te maken met dat ze zich bij GVB de ballen interesseren wat de metro betreft. :mrgreen:
Vinny schreef:Ik heb bij de "check out" mededeling wel eens mijn twijfels of iedereen dat ook even goed begrijpt. Ik laatst in de bus weer wat hopeloze toeristen aangetroffen die geen idee hadden wat ze met hun chipkaart moesten doen... :roll:
Tja, zo staan ze ook met grote regelmaat tegen de deuren te slaan en om hoog te zwaaien omdat ze niet snappen dat je op het knopje moet drukken. Moeten daarvoor ook omroepberichten komen in de trams en metro's? Zo kan je wel aan de gang blijven. Alternatief kan je als toerist zijnde ook gewoon zelf research doen en anders vraag je het gewoon even.