Pagina 104 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 19:47
door Rickingsh
Aha, heb m'n eigen vraag dus al beantwoord :lol: Aan de ene kant op zich wel vreemd als je d'r over nadenkt dat er tegelijkertijd aan alle kanten in het OV moet worden gesneden... Maarja, anderzijds zal 't weer goedkoper zijn dan al het personeel afzonderlijk naar CS te moeten pendelen :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 22:20
door hauptbahnhof
Gaat erom dat personeel die geen eigen vervoer heeft toch makkelijk op het werk komt, of juist naar huis kan. En die eindigen niet op cs maar in de garages, remises en emplacementen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 23:29
door Petitionaris
hauptbahnhof schreef:Over welke afroep heb je het?
Ik heb het over de afroep die op de stations te horen is, de tweetalige. Toen ik zaterdag met de metro reisde heb ik er eens op gelet en ik hoor hem lang niet bij alle metro's op elk station. Zit er een logica achter wanneer hij wel of niet wordt afgedraaid, of hoort ie wel gewoon altijd afgedraaid te worden maar gebeurt dat gewoon niet?

Ik vraag me trouwens af waarom het voor het GVB zo moeilijk blijft om in één keer consequent en uniform een manier van de afroepen in te voeren. Net zoals dat in de ene M5 'deze trein gaat naar...' wordt omgeroepen, en in de andere 'deze metro gaat naar...'. Klein verschil, en de reiziger weet wel wat er wordt bedoeld, maar toch.
Zelfde heb je met de CAFwagens. Tijdens de stationsrenovaties was er een tijd dat lijn 50 werd ingekort op Bullewijk. De bestuurder stelt de rit Isolatorweg - Gein in, maar zet de bestemming voorop op Blanco (bij gebrek aan aan die bestemming op de films). Binnen in de metro blijft ie gewoon 50 Gein tonen.
Dus bij een ietwat abnormale bestemming kan de M5 geen actuele reisinformatie (zoals de LEDjes op de kaart) meer tonen? Hmm, zou je toch juist wel verwachten bij zo'n moderne metro.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 23:42
door Suus
Hoewel het GVB-reisinformatiesysteem buitengewoon goed functioneert (je treft eigenlijk nooit een voertuig zonder werkende reisinformatie aan) heeft het de eigenschap dat het niet om kan gaan met aanpassingen on the fly, alleen met aanpassingen die vooraf in het systeem zijn ingevoerd. Bij het vooraf aanpassen zitten ze er trouwens wel bovenop, want al is de omleiding nog zo klein, het GVB zet hem in het reisinformatiesysteem.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 23:47
door Geert
Dan heb je het over tram en bus? Over de metro lees ik hier toch regelmatig klachten dat de omroep niet of niet goed werkt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 23:48
door Suus
De oudere metrovoertuigen hebben ook niet het moderne systeem, dat is pas van begin jaren nul :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 16 mar 2014, 23:51
door hauptbahnhof
Petitionaris schreef:
Ik heb het over de afroep die op de stations te horen is, de tweetalige. Toen ik zaterdag met de metro reisde heb ik er eens op gelet en ik hoor hem lang niet bij alle metro's op elk station. Zit er een logica achter wanneer hij wel of niet wordt afgedraaid, of hoort ie wel gewoon altijd afgedraaid te worden maar gebeurt dat gewoon niet?

Ik vraag me trouwens af waarom het voor het GVB zo moeilijk blijft om in één keer consequent en uniform een manier van de afroepen in te voeren. Net zoals dat in de ene M5 'deze trein gaat naar...' wordt omgeroepen, en in de andere 'deze metro gaat naar...'. Klein verschil, en de reiziger weet wel wat er wordt bedoeld, maar toch.
Het gaat om 1 wagen met afwijkende afroepen, een wagen die sinds vorige week rijdt. De rest hebben allemaal dezelfde afroepen. Dus maak je daar niet druk over :-)

Overigens, die stationsafroepen komen als de metro het station nadert of al langs het perron rijdt. Verschilt per station.

Kleine kanttekening, het wordt door 1 speakertje afgespeeld. Meestal hangt deze ter hoogte van de voorkant van de metro. Is dezelfde speaker waar je windowsplingel hoort.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 12:38
door FLJ
JWM schreef:In het weekend van 22-23 maart keert lijn 136 weer terug :P

DItmaal als pendelbus tussen Sloterdijk en de Dynamostraat omdat de metro niet rijdt tussen Sloterdijk en Isolatorweg. De pendelbus rijdt alleen op de momenten dat 36 niet rijdt ('s avonds en op zondagochtend).
Wat is de reden eigenlijk van de inkorting van Ringlijn 50?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 13:14
door duucoo
Volgende week dinsdag geeft de architect van de stationsrenovaties van de Oostlijn uitleg over het ontwerp.
De Oostlijn loopt van het Centraal Station naar Amsterdam Zuid-Oost, deels bovengronds en deels ondergronds. Na bijna 40 jaar zijn de stations toe aan een grote onderhoudsbeurt. Het oorspronkelijke ontwerp dateert uit de jaren zeventig. In de loop der jaren is de originele, rustige uitstraling van de stations verdwenen. De renovatie van de Oostlijnstations gaat over het terugbrengen van rust en ruimte in de stations. Zo maken we de 16 stations klaar voor de toekomst.

Nieuwsgierig?
Wilt u weten hoe rust en licht terugkomen in de stations? Waarom de plafonds donker zijn en de wanden straks weer van grijs beton? Wat er met de kunst gebeurt en hoe we deze klus gaan aanpakken? Dan bent u op dinsdag 25 maart vanaf 17.30 uur welkom op de inloopbijeenkomst Stationsrenovaties in ons Informatiecentrum op Stationsplein 7 in Amsterdam. Rond 20.00 uur sluiten de deuren weer.

Aanmelden
Om 18.00 uur geeft architect Maarten Lever toelichting op de ontwerpen van de renovatieplannen. Er is plaats voor maximaal 60 mensen. Voor en na de lezing kunt u aan de architect en collega’s van de Dienst Metro vragen stellen, suggesties doen en van gedachten wisselen. Het is wel van belang dat u zich aanmeldt, via de online agenda: http://www.supersaas.nl/schedule/NoordZuidlijn/Oostlijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:02
door Mojito
@FLJ: de laatste keer dat ik per trein langs de Isolatorweg reed was afgelopen weekend en toen zag ik dat ze flink bezig zijn met de uitbreiding van de tailtrack. Aan weerszijden van het station komen ook extra sporen. Ik neem aan dat de aankomende stremming en inkorting te maken heeft met die werkzaamheden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:13
door Mojito
Over uitgebreide tailtracks gesproken, ik las een paar jaar terug dat het opstelterrein bij Gaasperplas ook zou worden uitgebreid, net als Isolatorweg en LCM (Logistiek Centrum Metro, zoals het opstelterrein tussen Spaklerweg-Van der Madeweg blijkt te heten). Nou ben ik al een paar jaar niet meer bij Gaasperplas geweest, maar op Google Earth, waarop onlangs veel foto's van Amsterdam zijn vernieuwd is te zien dat er aan de oostzijde van die tailtrack inmiddels twee nieuwe sporen liggen, waardoor het er nu in totaal zes zijn. Gein telt er nog steeds vier. De werkzaamheden rondom station Isolatorweg zijn daar overigens ook al duidelijk zichtbaar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 16:48
door Thom91
Aanbesteding uitbreiding en vernieuwing sporen tussen Spaklerweg en Van Der Madeweg is enkele weken/maanden geleden gegund. Werkzaamheden zullen dus binnenkort gaan aanvangen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 17:04
door FLJ
Als je de uitbreiding van de opstelsporen bedoelt, deze werkzaamheden zijn al in ver gevorderd stadium waarbij ze bezig zijn met de afbouw (de sporensituatie bij de wasstraat moet nog wel worden aangepast).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 18 mar 2014, 17:18
door Suus
Ze zijn er inderdaad al een behoorlijke tijd bezig. Het metroverkeer moet daardoor soms met gepaste snelheid passeren maar gaat verder gewoon door.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 14:28
door hauptbahnhof
Na een tip van medeforummer FLJ, een stukje uit het Parool.

Jammer voor de toerist, meeste Engelse omroepen in de tram verdwenen

Hoorde je voorheen bij halte Rembrandtplein nog 'Rembrandt square, entertainment area', tegenwoordig worden de meeste haltes uitsluitend in het Nederlands aangekondigd.

Bij het Spui hoorde je 'courtyard with chapel'. De Albert Cuypstraat werd als 'famous Amsterdam street market' aangekondigd. Maar dat is verleden tijd. Toeristen moeten het sinds dit jaar vooral met de Nederlandstalige omroepen zien te redden.

Lees verder

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 14:46
door Suus
Die entertainment area omroepen sloegen ook nergens op, evenals de dubbele omroep voor de Hermitage. De Engelstalige dienstmededelingen zijn daarentegen wel erg welkom.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 15:10
door VIRM
Maar gaan ze nu alle Engelstalige omroepen verwijderen, of gewoon enkelen/

Dat 'entertainment area' is inderdaad een beetje doorgeslagen. Volgensmij moet je gewoon de belangrijkste attracties waarvan je zeker weet dat toeristen er naartoe willen (museau, Dam, Centraal Station, RAI) opnemen.

Daarnaast: als de tijd tussen twee haltes te kort is, dan voer je de snelheid van de stem toch iets op?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 15:59
door Alargule
Zou inderdaad wel leuk zijn als we Knabbel en Babbel de afroepen lieten inspreken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 18:32
door Geert
Weer wat steenkolen minder in de Amsterdamse tram :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 10:46
door IC140
Zo lang het beroemde 'Dam Square, Royal Palace' maar blijft :lol: .

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 10:54
door hauptbahnhof
Die is bij de westzijde-lijnen er ook al uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 18:04
door Ardan
Metrowerkplaats Diemen uitgebreid in verband met de Metropolis.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 21 mar 2014, 18:46
door Jelmer
kwam vanmiddag langs VDL-Berkhof Heerenveen en zag dat er een stuk of 10 GVB-Citea geledes buiten staan, neem aan dat ze toch een dezer dagen wel naar Amsterdam zullen komen?????

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 22 mar 2014, 12:05
door VIRM
Even nieuwsgierig: aangezien de Amerikaanse en Chinese presidenten maandag naar Amsterdam komen, wat betekent dat voor het OV?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 22 mar 2014, 12:10
door hauptbahnhof
Halte Rijksmuseum opgeheven tussen 9 en 12 as maandag.
En lijn 14 doet de Paleisstraat en Mozes en Aäronstraat niet aan.