De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Mar 2014, 13:31

Het valt idd op met de M5 dat de halteertijden korter zijn. Het is open... 1... 2... 3... sluiten en GO!
Echt een voordeel met de vele deuren.
Het optrekken zelf is niet echt sneller dan de ZM.

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Za 29 Mar 2014, 13:41

@Hauptbahnhof: inderdaad. Vooral tijdens de spits op drukke stations is het halteren echt stukken korter vergeleken met de CAF'jes, waar je dus veel minder deuren hebt. :)
Beul van de blindegeleidelijn

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Zo 30 Mar 2014, 13:33

Sinds afgelopen donderdag rijden de eerste vier gelede Citea's van het type SLFA-180 in de lijndienst (te weten de 1404, 1407, 1409, 1410). Tevens is de negende M5-metro (de 125/126, de 123/124 rijdt nog niet in dienst) in dienst gekomen op vrijdag jl.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Zo 30 Mar 2014, 13:44

Als de 121/122 dienst doet flipt het informatiesysteem op de metrostations, de metro verdwijnt meerdere keren van het scherm en de geplande tijd in plaats van de werkelijke tijd wordt getoond (het stel reed gisteren met +4 rond).
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 30 Mar 2014, 14:53

Is bij meerdere (dan wel alle) M5'en zo. Zo weet je al van te voren dat je M5 hebt.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Gekko123 » Ma 31 Mar 2014, 07:51

Gisteren reed de 109/110 rond op lijn 50 (op tijd) en die bestond volgens de borden op het station niet eens.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 01 Apr 2014, 17:21

De PID-schermen van de metro gaan bij de renovatie volgend jaar vervangen worden :D
'Er komen inderdaad nieuwe displays met de vertrektijden te hangen op de perrons. Deze zijn volgens mij niet vergelijkbaar met Rotterdam, dat zijn displays met gele LED’s. In Amsterdams worden het TFT displays (kleurenweergave). Vergelijkbaar zoals Prorail ze gebruikt. Echter geen computerscherm formaat maar het formaat van de huidige displays.'
kliktieklik
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

van020
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 23 Aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor van020 » Di 01 Apr 2014, 19:55

Het werd eens tijd...

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 01 Apr 2014, 23:05

Wat is er mis met de huidige displays?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4442
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Di 01 Apr 2014, 23:08

Veel. Ze kunnen niet eens mededelingen tonen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 02 Apr 2014, 09:44

De falende informatie is inmiddels gemeengoed bij de Amsterdamse metro.
Leven, en laten leven.

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Wo 02 Apr 2014, 11:12

Daarnaast kunnen de lettertjes op die displays wel groter, en kunnen de displays zelf wel op wat handigere plekken worden opgehangen...
Beul van de blindegeleidelijn

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Wo 02 Apr 2014, 11:23

[zeurmodus]En precies aangeven waar de trein gaat stoppen en waar ik het beste kan gaan staan om een zitplekje te bemachtigen kunnen ze ook al niet.[/zeurmodus]

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 02 Apr 2014, 11:39

Ze doen in principe wat ze moeten doen, daarover heb ik geen klachten. Ik zou er nog wel een paar bij de poortjes/ingangen willen hebben, dan weet ik of ik de (rol)trap moet op-/afstormen of niet.
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Wo 02 Apr 2014, 11:43

Ik zou het liefst zien dat in plaats van de kloktijden het aantal minuten tot de trein aankomt wordt getoond. Dat voorkomt dat je eerst nog moet controleren hoe laat het nu is en vervolgens nog moet gaan staan uitrekenen hoelang het nog duurt voor de trein komt.

En als je dan toch voor kloktijden kiest: maak de klok die de huidige tijd aangeeft dan in ieder geval ook digitaal. Scheelt ook weer een extra rekenslag.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 02 Apr 2014, 15:34

Met uitzondering van mededelingen over evt storingen doen de displays wat ze moeten doen. Namelijk de eerstvolgende metro aankondigen met de betreffende treinlengte. Al het andere wirdt door het systeem erachter geregeld.

Eventuele mededelingen kunnen ook wel alleen kunnen die niet scrollen. Dus de medeling moet beknopt zijn.

Dus eigenlijk, het is belangrijker om het systeem die de displays aanstuurt te vervangen...

Niet dat ik trouwens geen display zoals in München wil trouwens.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Wo 02 Apr 2014, 21:30

Vandaag ook weer in een M5 waarvan de boordcomputer vond dat 'ie een matrit was. En maar raar opkijken dat die achterlijke passagiers bij een daadwerkelijke matrit proberen in te stappen terwijl het toch duidelijk op het display staat ;)

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Wo 02 Apr 2014, 22:03

hauptbahnhof schreef:Met uitzondering van mededelingen over evt storingen doen de displays wat ze moeten doen. Namelijk de eerstvolgende metro aankondigen met de betreffende treinlengte. Al het andere wirdt door het systeem erachter geregeld.

Eventuele mededelingen kunnen ook wel alleen kunnen die niet scrollen. Dus de medeling moet beknopt zijn.

Dus eigenlijk, het is belangrijker om het systeem die de displays aanstuurt te vervangen...

Niet dat ik trouwens geen display zoals in München wil trouwens.


Systeem achter die displays wordt dus vervangen, althans dat is een van de redenen dat metro nu actueel in de appjes zit.
OpenGeo heeft nu ook de testfeed overigens voor het nieuwe koppelvlak6 (voertuigposities) waar ook metrolengte's inzitten. Qua OVinfo werkt dat al op de Rotterdamse Metro ;)

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Apr 2014, 13:17


Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 09 Apr 2014, 13:20

Mooi, hoe eerder die meuk van de weg is, hoe beter.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 09 Apr 2014, 13:24

Ik lees overigens ook al een tijdje dat er een eindpunthuisje in de "architectenbuurt" wordt bezet door actiegroep Blije Burgers? Is dat het voormalige huisje van lijn 22 in Oost toevallig?
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Wo 09 Apr 2014, 13:29

Ik snap alleen het rekensommetje niet. Ze spreken van de vervanging van 16 gelede Volvo's, maar deze worden op dit moment al vervangen door de gelede Citea's. Aan oude bussen rijden dan nog rond de 16 Jonckheren uit 1998-2002 met een Euro II motor (reservevloot die nog wel geregeld op straat aan te treffen is), 15 Jonckheren uit 2003 met een nieuwere Euro III motor en de drie 12-meter Citaro's. Oftewel dat zijn 32 standaard bussen die nog vervangen moeten worden.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Wo 09 Apr 2014, 13:44

Bee schreef:Ik lees overigens ook al een tijdje dat er een eindpunthuisje in de "architectenbuurt" wordt bezet door actiegroep Blije Burgers? Is dat het voormalige huisje van lijn 22 in Oost toevallig?


Ja Bee, wat ik begrijp is dat inderdaad het voormalige eindpunt van lijn 22 op de van Lohuizenlaan:
https://www.flickr.com/photos/bou46/8019816890/ (huisje links op de foto)

De buurtbewoners hebben het huisje bezet om te voorkomen dat het gekraakt wordt en willen er een buurthuis in vestigen, maar het GVB wil het gebouw uiteindelijk terug, waarschijnlijk om in de toekomst te gebruiken voor een ander eindpunt.

http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/ ... je-1363339

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31489
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 09 Apr 2014, 13:51

Dit kan ook alleen in Amsterdam :')
Rame à l'approche

duucoo
Berichten: 54
Lid geworden op: Za 25 Feb 2012, 13:06
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor duucoo » Wo 09 Apr 2014, 14:00

Plaatsing tweede boog bij Noord/Zuidlijn station Noord.
https://www.youtube.com/watch?v=ZwHU2Sx2x4U

Beelden van de webcam: http://www.hierzijnwij.nu/live-noord/
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 6 gasten