Pagina 107 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:31
door hauptbahnhof
Het valt idd op met de M5 dat de halteertijden korter zijn. Het is open... 1... 2... 3... sluiten en GO!
Echt een voordeel met de vele deuren.
Het optrekken zelf is niet echt sneller dan de ZM.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 29 mar 2014, 13:41
door VIRM
@Hauptbahnhof: inderdaad. Vooral tijdens de spits op drukke stations is het halteren echt stukken korter vergeleken met de CAF'jes, waar je dus veel minder deuren hebt. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 13:33
door FLJ
Sinds afgelopen donderdag rijden de eerste vier gelede Citea's van het type SLFA-180 in de lijndienst (te weten de 1404, 1407, 1409, 1410). Tevens is de negende M5-metro (de 125/126, de 123/124 rijdt nog niet in dienst) in dienst gekomen op vrijdag jl.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 13:44
door Suus
Als de 121/122 dienst doet flipt het informatiesysteem op de metrostations, de metro verdwijnt meerdere keren van het scherm en de geplande tijd in plaats van de werkelijke tijd wordt getoond (het stel reed gisteren met +4 rond).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: zo 30 mar 2014, 14:53
door hauptbahnhof
Is bij meerdere (dan wel alle) M5'en zo. Zo weet je al van te voren dat je M5 hebt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 07:51
door Gekko123
Gisteren reed de 109/110 rond op lijn 50 (op tijd) en die bestond volgens de borden op het station niet eens.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 apr 2014, 17:21
door Ardan
De PID-schermen van de metro gaan bij de renovatie volgend jaar vervangen worden :D
'Er komen inderdaad nieuwe displays met de vertrektijden te hangen op de perrons. Deze zijn volgens mij niet vergelijkbaar met Rotterdam, dat zijn displays met gele LED’s. In Amsterdams worden het TFT displays (kleurenweergave). Vergelijkbaar zoals Prorail ze gebruikt. Echter geen computerscherm formaat maar het formaat van de huidige displays.'
kliktieklik

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 apr 2014, 19:55
door van020
Het werd eens tijd...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 apr 2014, 23:05
door hauptbahnhof
Wat is er mis met de huidige displays?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 apr 2014, 23:08
door JWM
Veel. Ze kunnen niet eens mededelingen tonen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 09:44
door Jef400
De falende informatie is inmiddels gemeengoed bij de Amsterdamse metro.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 11:12
door VIRM
Daarnaast kunnen de lettertjes op die displays wel groter, en kunnen de displays zelf wel op wat handigere plekken worden opgehangen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 11:23
door Alargule
[zeurmodus]En precies aangeven waar de trein gaat stoppen en waar ik het beste kan gaan staan om een zitplekje te bemachtigen kunnen ze ook al niet.[/zeurmodus]

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 11:39
door Suus
Ze doen in principe wat ze moeten doen, daarover heb ik geen klachten. Ik zou er nog wel een paar bij de poortjes/ingangen willen hebben, dan weet ik of ik de (rol)trap moet op-/afstormen of niet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 11:43
door Alargule
Ik zou het liefst zien dat in plaats van de kloktijden het aantal minuten tot de trein aankomt wordt getoond. Dat voorkomt dat je eerst nog moet controleren hoe laat het nu is en vervolgens nog moet gaan staan uitrekenen hoelang het nog duurt voor de trein komt.

En als je dan toch voor kloktijden kiest: maak de klok die de huidige tijd aangeeft dan in ieder geval ook digitaal. Scheelt ook weer een extra rekenslag.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 15:34
door hauptbahnhof
Met uitzondering van mededelingen over evt storingen doen de displays wat ze moeten doen. Namelijk de eerstvolgende metro aankondigen met de betreffende treinlengte. Al het andere wirdt door het systeem erachter geregeld.

Eventuele mededelingen kunnen ook wel alleen kunnen die niet scrollen. Dus de medeling moet beknopt zijn.

Dus eigenlijk, het is belangrijker om het systeem die de displays aanstuurt te vervangen...

Niet dat ik trouwens geen display zoals in München wil trouwens.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 21:30
door marlies
Vandaag ook weer in een M5 waarvan de boordcomputer vond dat 'ie een matrit was. En maar raar opkijken dat die achterlijke passagiers bij een daadwerkelijke matrit proberen in te stappen terwijl het toch duidelijk op het display staat ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 apr 2014, 22:03
door Somoht
hauptbahnhof schreef:Met uitzondering van mededelingen over evt storingen doen de displays wat ze moeten doen. Namelijk de eerstvolgende metro aankondigen met de betreffende treinlengte. Al het andere wirdt door het systeem erachter geregeld.

Eventuele mededelingen kunnen ook wel alleen kunnen die niet scrollen. Dus de medeling moet beknopt zijn.

Dus eigenlijk, het is belangrijker om het systeem die de displays aanstuurt te vervangen...

Niet dat ik trouwens geen display zoals in München wil trouwens.
Systeem achter die displays wordt dus vervangen, althans dat is een van de redenen dat metro nu actueel in de appjes zit.
OpenGeo heeft nu ook de testfeed overigens voor het nieuwe koppelvlak6 (voertuigposities) waar ook metrolengte's inzitten. Qua OVinfo werkt dat al op de Rotterdamse Metro ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 13:17
door fred1954

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 13:20
door Suus
Mooi, hoe eerder die meuk van de weg is, hoe beter.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 13:24
door Suus
Ik lees overigens ook al een tijdje dat er een eindpunthuisje in de "architectenbuurt" wordt bezet door actiegroep Blije Burgers? Is dat het voormalige huisje van lijn 22 in Oost toevallig?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 13:29
door FLJ
Ik snap alleen het rekensommetje niet. Ze spreken van de vervanging van 16 gelede Volvo's, maar deze worden op dit moment al vervangen door de gelede Citea's. Aan oude bussen rijden dan nog rond de 16 Jonckheren uit 1998-2002 met een Euro II motor (reservevloot die nog wel geregeld op straat aan te treffen is), 15 Jonckheren uit 2003 met een nieuwere Euro III motor en de drie 12-meter Citaro's. Oftewel dat zijn 32 standaard bussen die nog vervangen moeten worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 13:44
door fred1954
Bee schreef:Ik lees overigens ook al een tijdje dat er een eindpunthuisje in de "architectenbuurt" wordt bezet door actiegroep Blije Burgers? Is dat het voormalige huisje van lijn 22 in Oost toevallig?
Ja Bee, wat ik begrijp is dat inderdaad het voormalige eindpunt van lijn 22 op de van Lohuizenlaan:
https://www.flickr.com/photos/bou46/8019816890/ (huisje links op de foto)

De buurtbewoners hebben het huisje bezet om te voorkomen dat het gekraakt wordt en willen er een buurthuis in vestigen, maar het GVB wil het gebouw uiteindelijk terug, waarschijnlijk om in de toekomst te gebruiken voor een ander eindpunt.

http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/ ... je-1363339

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 13:51
door Suus
Dit kan ook alleen in Amsterdam :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 14:00
door duucoo
Plaatsing tweede boog bij Noord/Zuidlijn station Noord.
https://www.youtube.com/watch?v=ZwHU2Sx2x4U

Beelden van de webcam: http://www.hierzijnwij.nu/live-noord/