De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Zo 27 Apr 2014, 09:22

Bijwyks schreef:Ik heb ergens gelezen dat sinds de laatste renovatie van de Hoge Sluis de funderingen daarvan te diep zijn om hier nog een tunnel onder te kunnen aanleggen en dat het kruisingsstation als zodanig nooit meer gebruikt kan worden.


Bedankt voor je bericht. Ik had sowieso niet de indruk dat daar nog iets mee zou gaan gebeuren. Misschien als schuilkelder te gebruiken, daar schijnt bij het station Weesperplein rekening mee gehouden te zijn bij de bouw.

Hier overigens een link van de oorspronkelijke plannen rondom de NZL van rond 1968, onderdeel van het plan "Stadsspoor 1968", bij de meesten hier waarschijnlijk wel bekend, met daarin verwerkt alle toenmalige toekomstige lijnen in bruine kleur. Men had toen nog ambities! :lol: Sommige lijnen zijn daadwerkelijk tot stand gekomen (Oostlijn, Ringlijn, Amstelveenlijn) en over een paar jaar dan grotendeels de NZL in een blauwe kleur. Duidelijk is te zien, dat van de oorspronkelijke plannen w.b. de NZL niet veel meer over is: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... lijn68.png

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Zo 27 Apr 2014, 13:02

Gisteren zag ik alle lijn 16 met eindbestemming CS rondrijden, neem aan dat dat een foutje was? Dacht gelezen te hebben dat er geen bus/tram reed vanaf CS.
Komt wel goed schatje.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Zo 27 Apr 2014, 13:50

Thom91 schreef:Gisteren zag ik alle lijn 16 met eindbestemming CS rondrijden, neem aan dat dat een foutje was? Dacht gelezen te hebben dat er geen bus/tram reed vanaf CS.


Nee, dat klopte inderdaad niet, de dienstregeling van lijn 16 was gecombineerd met die van lijn 25:

Tram 16 - 25: Gustav Mahlerlaan eigen route tram 16 tot Concertgebouwplein/Museumplein (16 wordt 25), dan ra. Van Baerlestraat - Roelof Hartstraat - Ceintuurbaan tot de kruising Ferdinand Bolstraat - Ferdinand Bolstraat eigen route tram 25 tot President Kennedylaan, vice versa.

Edit: zie bericht hieronder, deze route was van 2013 :oops: :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door fred1954 op Zo 27 Apr 2014, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Zo 27 Apr 2014, 13:52

Is lijn 25 voor één dag weer in dienst gesteld? :P

Maar wat ik begreep is dat lijn 16 keerde bij de Plantage Kerklaan (voor Artis) en Plantage Parklaan.
Laatst gewijzigd door Meltrain op Zo 27 Apr 2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Zo 27 Apr 2014, 13:54

Dat was de afgelopen jaren wel het geval, maar aangezien lijn 25 is opgeheven werd dat een beetje lastig. Daarom werd de 16 omgelegd naar de Plantage Parklaan via de Ceintuurbaan, Van Woustraat, Sarphatistraat, Roetersstraat.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Zo 27 Apr 2014, 14:07

I am so sorry :oops: Ik zocht op tramomleiding Koningsdag amsterdam en kwam op deze site terecht, maar die was van vorig jaar. Dom van me. Er was wel een doorverwijzing naar Koningsdag 2014, maar die had ik even gemist. :roll: Ik heb trouwens lijn 25 ook nog niet echt gemist in het straatbeeld, dus daar ook verder niet bij stil gestaan dat deze opgeheven is. Dom, dom, dom van me.....ik ga me in een hoekje zitten schamen :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 134
Lid geworden op: Za 23 Jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Bram » Ma 28 Apr 2014, 16:10

Dit is inderdaad onacceptabel. Schamen zul je je.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Ma 28 Apr 2014, 16:25

Bram schreef:Dit is inderdaad onacceptabel. Schamen zul je je.


Doe ik ook :( , wie zich ook zouden moeten schamen zijn de zogenaamde Ajax-supporters, die een nieuwe M5 vernield hebben: http://www.at5.nl/artikelen/126548/foto ... -metrostel

Alargule
Berichten: 1694
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 28 Apr 2014, 16:26

Een ban lijkt me wel op zijn plaats.

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Busfoto.nl » Di 29 Apr 2014, 21:44

De aanbesteding voor nieuwe DRIS-panelen in Amsterdam in gepubliceerd op Tenderned: link

De opdracht bestaat ten hoogste uit (althans wat fysiek op straat te zien zal zijn)
- 30 overzichtsdisplays op centrale (bus)stations (minstens 12 regels)
- 250 displays (3 tot 6 regels) aan een paal.
- 450 displays (3 regels), iets tussen een regulier paneel en een Infotin.

In de aanbesteding was een ideetje voor de 450 displays geplaatst:
Afbeelding

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 29 Apr 2014, 23:24

Dit is weer nieuw voor me. Ik was tot de veronderstelling dat ze allemaal geïntegreerd zouden worden in de abri's...

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Wo 30 Apr 2014, 08:20

hauptbahnhof schreef:Dit is weer nieuw voor me. Ik was tot de veronderstelling dat ze allemaal geïntegreerd zouden worden in de abri's...


Ziet er anders wel netjes uit. Ik zie op de gefotoshopte foto ook geen lijnblok meer OP de abri. Die zullen dan denk ik wel weggaan, immers de info staat al op de paal?

Verder vraag ik me af wat er gaat gebeuren met de haltes, waar ook een andere vervoerder stopt (CXX, EBS bijv.) Ik heb wat documenten doorgelezen, maar alleen het GVB wordt genoemd. Het is hier in Buitenveldert toch al een rare situatie met CXX. In heel Amstelland staat vrijwel op iedere halte een DRIS voor de CXX-bussen en zodra de stadsgrens gepasseerd is, is er geen DRIS meer te vinden waar CXX-tijden op staan. Ik hoop dat men dat ook meeneemt in het hele verhaal.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Wo 30 Apr 2014, 08:58

Maak je geen zorgen GOVI wordt genoemd, dus er komt 100% CXX/EBS ritten op the staan

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Wo 30 Apr 2014, 08:59

Ik vind het ook vreemd dat op de haltebordjes op de abri's alleen melding wordt gemaakt van GVB, ook als er andere (of alleen andere) vervoerders stoppen. Of geen logo, of van alle vervoerders die er stoppen.

Ik snap overigens ook niet waarom er dan bij een aantal haltes (Linnaeusstraat/Oosterpark, Leidseplein en Koningsplein) geïntegreerde displays in de abri's zijn geplaatst (zoals hauptbahnhof al meldde) waarbij het display bij de Linnaeusstraat/Oosterpark al een aantal maanden op een testmodus staat. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze op deze wijze de haltes van displays zouden voorzien, maar de uitgeschreven aanbesteding doet wat anders vermoeden.

@Somoth, goed om te lezen dat ook de overige vervoerders op de displays komen te staan!

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Wo 30 Apr 2014, 11:49

Stellen ze ook voorwaarden over dingen als lettergrootte, contrast en hoe dicht inhoud op een regel bij elkaar staat? Want er zijn ook voorbeelden over hoe een DRIS volkomen waardeloos en soms onleesbaar kan zijn (*kuch* Zuid-Holland Noord).
Beul van de blindegeleidelijn

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jelmer » Do 01 Mei 2014, 22:25

ik dacht gelezen te hebben dat de Volvo-geledes niet meer zouden rijden, maar vandaag heb ik minstens 5 nog op de Noordlijnen gezien.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor robert55 » Do 01 Mei 2014, 23:06

Een bak van metro 131 op de Autobahn: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,6942444

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Vr 02 Mei 2014, 08:04

Jelmer schreef:ik dacht gelezen te hebben dat de Volvo-geledes niet meer zouden rijden, maar vandaag heb ik minstens 5 nog op de Noordlijnen gezien.


Ik heb geen zicht op de afleveringen van de Citea gelede bussen. Ik heb het idee dat ze er nog niet allemaal zijn (23) of al wel in de garage maar nog niet 100% rijklaar.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Vr 02 Mei 2014, 08:16

Er ontbreken er nog een stuk of 5 (1401, 1406, 1418, 1422, 1423), deze zijn bij mijn weten nog niet in dienst gesignaleerd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 02 Mei 2014, 16:49

Vandaag rijdt een CAF-trio op lijn 53/54.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 02 Mei 2014, 19:44

Twee zelfs.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 06 Mei 2014, 13:46

Vandaag voor het eerst twee ritten gemaakt met de nieuwe gelede Citea's op lijn 33 en 37. Ze zijn een flinke verbetering ten opzichte van de bussen die ze vervangen en waarvan er vandaag nog twee rondreden, maar ze zijn toch nèt niet zo goed als de Citaro's naar mijn mening. De uitstraling van buiten en het interieur ogen echter erg netjes en fris.

Toch wat minpuntjes: De stoelindeling achter de achterdeur is vrij chaotisch en onoverzichtelijk, ik vraag mij af hoe lang dat nog netjes blijft. De normale stoelen zitten verder goed maar de klapzitjes tegenover de derde deur daarentegen zijn onzitbaar door een vreemde keuze bij de voering van de rugleuning daarvan. Verder heb je op sommige plekken rondom de geleding de hele tijd last van een halogeenlampje die vanuit de geleding zo in je ogen straalt. En ik vind de rode stoplampen wel erg goedkoop afgewerkt met een reflectorkapje voor een fietsachterlicht.
Rame à l'approche

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 06 Mei 2014, 14:03

Ik deel je mening volledig Bee, vooral de zitjes achterin vind ik een regelrechte blamage, heb tot nu toe al meerdere malen mensen met hun poten op de stoelen zien zitten en de eerste viltstiftstrepen waren na een aantal dagen al aanwezig..

Persoonlijk vind ik de Citaro ook een geslaagder ontwerp, ook op het gebied van rijeigenschappen daar de vering van de gelede Citea wel erg stug is voor mijn gevoel.

Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Rickingsh » Di 06 Mei 2014, 15:46

Dat de nieuwe Citea's qualitatief vele malen beter zijn dan hun voorgangers moge duidelijk zijn, en vind het zelf ook zeer gelikte bussen :) Een aanwinst voor stad! Maar zoals m'n onderschrift al doet vermoeden zal ik de Jonckheertjes best wel gaan missen in het Amsterdamse straatbeeld. Nooit meer bussen die klinken als houtzagerij, voorverwarmde stoelen hebben bij de motor, en zo'n karakteristieke richtingaanwijzer hebben :( Toch ooit nog maar eens op vakantie naar het oostblok gaan denk 'k zo.. 8-)

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Wo 07 Mei 2014, 15:46

GVB en Connexxion, die kunnen nog steeds niet samen door één deur :( : http://www.at5.nl/artikelen/127098/onge ... lveenseweg


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Yahoo [Bot] en 6 gasten