Pagina 112 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 17:05
door FLJ
Dat verbaasd me helaas niks, is niet een heel erg overzichtelijk punt en de trams rijden hier altijd al met een redelijke snelheid langs dus veel tijd om te remmen is er dan niet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 17:37
door fred1954
FLJ schreef:Dat verbaasd me helaas niks, is niet een heel erg overzichtelijk punt en de trams rijden hier altijd al met een redelijke snelheid langs dus veel tijd om te remmen is er dan niet.
De bus moet ook een hele scherpe bocht naar links maken, komende vanaf de bus-afrit A10.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 18:30
door Jelmer
betreft Connexxion 9137 (197) en GVB 832 (24)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 20:14
door Stefan
FLJ schreef:Dat verbaasd me helaas niks, is niet een heel erg overzichtelijk punt en de trams rijden hier altijd al met een redelijke snelheid langs dus veel tijd om te remmen is er dan niet.
Ik dacht precies het zelfde er over... Snap ook niet dat 't nog niet (veel) vaker is gebeurd...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 20:46
door JWM
Iets anders, de aanpassingen aan de nieuwe Diemerpolderweg tussen de afrit Diemen van de A1 en de nieuwe Uyllanderbrug beginnen steeds meer vorm te krijgen. Duidelijk is dat er een busbaan komt in de middenberm en volgensmij zag ik zelfs iets van een halteperron in aanleg ter hoogte van de brug. Ik neem aan speciaal voor overstappers vanuit de R-NET lijnen op lijn 66?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 21:25
door Suus
Ik heb in het verleden wel tekeningen gezien maar nooit bewaard. Had het eigenlijk wel moeten doen nu er een politieke oorlog over de Nuonweg is uitgebroken...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 07 mei 2014, 21:37
door JWM
Het is dan ook redelijk absurd dat IJburgers straks via de A1 naar de Maxis moeten rijden. Wat hier ook meespeelt is dat men als de dood is voor sluipverkeer. Nuonweg - Uyllanderbrug - Diemerpolderweg is bij een stevige file anders een te aantrekkelijk alternatief voor verkeer vanaf de A1.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 16:38
door Suus
Citaro 006 wordt vandaag op lijn 18 (!) uitgelaten. Dat zal vast een daverend succes zijn :X

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 17:41
door JWM
Nu alweer een tekort aan gelede bussen? Ik zag een uurtje terug een standaard Citea op lijn 61 bij Sloterdijk (en een Koploper als sprinter naar Zandvoort :X )

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 17:49
door Jelmer
De Volvo-geledes zijn nog steeds niet uitgediend, ben vandaag de volgende tegengekomen op de Noordlijnen:
449, 460, 463, 464 en 465

Verder kwam ik op de Insulindelaan de 007 tegen.

En lesbus 164 was ook op pad. Reed in Noord.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 19:28
door VIRM
Vraagje: is de oude bestemmingsomroep op de metroperrons vervangen door een nieuwe (vrouwelijke)? Ik moest vandaag tot twee keer aan toe een metro pakken, en vond het echt een zielige vertoning. Je verstaat echt helemaal niks van wat ze zegt. :(

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 19:47
door Suus
Dat is al een tijdje hoor. Het heeft een tijdje slecht gewerkt, op veel stations werd het bericht na de eerste keer metro afgekapt, maar dat lijkt toevallig afgelopen maandag opgelost te zijn.

Vind het wel professioneler dan DEZE TREIN GAAT NAAR GEIN, wat al zo'n 35 jaar door de speakers galmt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 20:01
door Amstram17
Ook vandaag was er een aanrijding. DIt keer op het Leidseplein met een scooter. desbetreffende wagen betrof een 11G. Verder weet ik er niet veel over. Wel valt me op dat het GVB de laatste tijd negatief in het nieuws is door aanrijdingen :(

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 20:23
door Amstram17
om toch nog iets positiefs te vertellen: http://www.at5.nl/gespot/127161/eberhar ... -ajax-tram

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 20:35
door VIRM
Bee schreef:Dat is al een tijdje hoor. Het heeft een tijdje slecht gewerkt, op veel stations werd het bericht na de eerste keer metro afgekapt, maar dat lijkt toevallig afgelopen maandag opgelost te zijn.

Vind het wel professioneler dan DEZE TREIN GAAT NAAR GEIN, wat al zo'n 35 jaar door de speakers galmt.
Volume staat te zacht, als er al uberhaupt wordt omgeroepen. En als hij al omroept, komt de desbetreffende metro soms al binnenrijden, zodat je helemaal niks hoort. Hoorde andere passagiers er ook over mopperen.

Als je het doet, moet je het natuurlijk ook goed doen. ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 08 mei 2014, 22:12
door hauptbahnhof
Volume staat even hard als eerder. Alleen is het een vrouwenstem waardoor het zachter overkomt.

Het probleem is ook dat die bestemmingsafroep niet door alle speakers wordt afgespeeld maar door 1 speaker en die is meestal ter hoogte van bakbordje 2 aan de betreffende perronzijde (bij perrons met 2 opgangen). Als je dan verder weg staat, dan hoor/versta je het niet.
Bee schreef:Dat is al een tijdje hoor. Het heeft een tijdje slecht gewerkt, op veel stations werd het bericht na de eerste keer metro afgekapt, maar dat lijkt toevallig afgelopen maandag opgelost te zijn.

Vind het wel professioneler dan DEZE TREIN GAAT NAAR GEIN, wat al zo'n 35 jaar door de speakers galmt.


Vanaf 30 april hoorde ik al dat de afroep weer volledig werd afgespeeld op onder andere Strandvliet.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 07:44
door VIRM
hauptbahnhof schreef:Volume staat even hard als eerder. Alleen is het een vrouwenstem waardoor het zachter overkomt.

Het probleem is ook dat die bestemmingsafroep niet door alle speakers wordt afgespeeld maar door 1 speaker en die is meestal ter hoogte van bakbordje 2 aan de betreffende perronzijde (bij perrons met 2 opgangen). Als je dan verder weg staat, dan hoor/versta je het niet.
Bee schreef:Dat is al een tijdje hoor. Het heeft een tijdje slecht gewerkt, op veel stations werd het bericht na de eerste keer metro afgekapt, maar dat lijkt toevallig afgelopen maandag opgelost te zijn.

Vind het wel professioneler dan DEZE TREIN GAAT NAAR GEIN, wat al zo'n 35 jaar door de speakers galmt.


Vanaf 30 april hoorde ik al dat de afroep weer volledig werd afgespeeld op onder andere Strandvliet.
Dat verklaart een hele hoop.
Alleen uit klantvriendelijkheidsoogpunt is het toch handiger dat de bestemming wordt omgeroepen langs het hele perron? Als je een stukje verderop staat, hoor je 'm dus nauwelijks.
En dat volume staat even 'hard' als voorheen. Voorheen was het ook niet veel soeps. Als ik op Sloterdijk overstap, is er een gigantisch verschil tussen Tuffy van NS en de dame van het GVB.

Idee is misschien sympathiek, de uitvoering is bagger.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 09:08
door hauptbahnhof
Daarom had je (is het nog steeds zo nu die afroepen wel volledig worden afgespeeld?) die windows-plingel om bijv jij te laten weten waar die speaker was.

Ik denk ook dat het zo gedaan is om een beetje te voorkomen dat als er 2 metro's tegelijk aankomdn er verwarring ontstaat.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 13:38
door Alargule
Hier al oud nieuws, nu ook in het Parool - de krant van het oude nieuws:
Het Parool schreef:Winkels in verschillende metrostations, een groter aanbod van kaartjes, minder haltes en de Noord/Zuidlijn in 2017 moeten het GVB de komende jaren redden van de rode cijfers.

Nu het rijk de subsidie in hoog tempo vermindert, neemt het openbaarvervoerbedrijf maatregelen om het hoofd boven water te houden. Dit jaar bouwt het de eerste winkelruimtes en een GVB-servicepunt in metrostation Centraal Station, volgend jaar komen daar de drukbezochte stations van Waterlooplein, Weesperplein, Lelylaan en Zuid bij. De opbrengst zit in de ruimteverhuur aan winkelbedrijven als Albert Heijn en Hema. Bij succes hoopt het GVB ook de exploitatie van de nieuwe Noord/Zuidlijnstations naar zich toe te trekken.

Rode cijfers
De GVB-automaten bieden ondertussen steeds meer keuze: een dagkaart voor kinderen, de Amsterdam & Regiondagkaart voor toeristen en het GVB Only-abonnement. De vervoerder werkt nog aan kaartjes voor 'belangrijke doelgroepen' als forensen, zzp'ers of ex-studenten. Ook moet 'rijden op rekening' mogelijk worden, waarbij de reiziger of werkgever pas aan het einde van de maand de factuur ontvangt.

De plannen moeten binnen afzienbare tijd financiƫle vruchten afwerpen. 'De komende jaren zitten we echt in een krappe situatie', erkent plaatsvervangend directeur Tom Middelkoop. Het bedrijf moest het vorig jaar al met zestien miljoen euro minder subsidie stellen en sloot de boeken af met een krappe winst van drie ton - dertien miljoen minder dan in 2012. De komende tien jaar schroeft het rijk de subsidie verder terug: van honderd miljoen vorig jaar tot 36 miljoen in 2024. 'We willen niet in de rode cijfers komen, maar we zijn er op ingesteld dat we tot de opening van de Noord/Zuidlijn in 2017 rond de nullijn uitkomen.'

Strakker lijnennet
De opening van de Noord/Zuidlijn moet het GVB, een bv met de gemeente als aandeelhouder, financieel gaan verlossen door de verwachte toename van reizigers, geschat op vijf procent. 'Voor zwarte cijfers moeten we die prognoses gaan halen. Anders gaat het op een gegeven moment niet meer.' Als de nieuwe metro rijdt, kan ook het lijnennet boven de grond rigoureus op de schop. 'Het heeft invloed op de lijnen die parallel lopen aan de Noord/Zuidlijn, dat kan niet anders.'

Vorig jaar heeft de vervoerder al een begin gemaakt met een strakker lijnennet door een aantal haltes, tramlijn 25 en buslijn 46 op te heffen. Volgend jaar neemt het GVB geen afscheid van lijnen, waarschijnlijk sneuvelen wel meer haltes. Op rustige lijnen zullen minder vaak bussen of trams rijden, op drukke lijnen juist meer.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 14:33
door FLJ
Toevallig is vandaag ook het jaarverslag van het GVB uitgekomen ;-) Daar zal het wel wat van doen hebben denk ik zo (en ja echt veel nieuws staat er voor ons kenners niet in).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 10 mei 2014, 08:54
door FLJ
De 2204 heeft er gisteravond een behoorlijke chaos van gemaakt door met alle trucks te ontsporen bij de Stadionweg/Herculesstraat (zie AT5 en NOS) en daarbij meerdere geparkeerde auto's te rammen.

Hier is het helaas al vaker fout gegaan, de 905 (1999) en 913 (2000) zijn hier ook al eens ontspoord waarbij de 913 zelfs een woning in was gereden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 10 mei 2014, 09:15
door Suus
AOD zou hier van smullen :X

Ik vraag mij wel af hoe hard de bestuurder heeft gereden dat hij zoveel auto's heeft kunnen rammen, over wissels moet toch met beperkte snelheid gereden worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 10 mei 2014, 09:20
door JWM
Waarschijnlijk een tram die leeg op weg was naar de Havenstraat waar de bestuurder einde dienst had? Ja, dan willen ze nog wel eens flink doorscheuren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 10 mei 2014, 09:31
door fred1954
Bee schreef:AOD zou hier van smullen :X

Ik vraag mij wel af hoe hard de bestuurder heeft gereden dat hij zoveel auto's heeft kunnen rammen, over wissels moet toch met beperkte snelheid gereden worden.
Moet ook, maar dit is een wissel dat in principe niet meer gebruikt wordt, omdat het eindpunt Olympiaweg niet meer (vast) in gebruik is. Ik kan me voorstellen, als je daar dagelijks rijdt met je tram, dat je er aan gewend raakt dat het wissel toch altijd rechtdoor staat en dus minder goed oplet. En inderdaad een inrukker, die wel snel naar huis.

Edit: weet ook niet of dit inmiddels een handwissel is geworden of nog steeds een automatisch wissel is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 10 mei 2014, 10:22
door Bijwyks
FLJ schreef:De 2204 heeft er gisteravond een behoorlijke chaos van gemaakt door met alle trucks te ontsporen bij de Stadionweg/Herculesstraat (zie AT5 en NOS) en daarbij meerdere geparkeerde auto's te rammen.

Hier is het helaas al vaker fout gegaan, de 905 (1999) en 913 (2000) zijn hier ook al eens ontspoord waarbij de 913 zelfs een woning in was gereden.
Ook 3G wagen 621 is op deze plek een keer ontspoort en een huis binnen gereden. Er zijn meer voorbeelden van ontsporingen bij remiseritten. Zo ontspoorde de eerste uitrukker van lijn 5, een 11G wagen in 1997 op de kruising de Boelelaan/Buitenveldertselaan en stond volledig buiten het spoor. Op 1 januari 2003 reed 6G wagen 691 als inrukker van lijn 17 een uizendbureau op de kruising Overtoom/1e Constantijn Huygensstraat binnen. De wagen kon daarna direct naar de sloop. De meest spectaculaire ontsporing die ik mij herinner is de van 6G wagen 671 van lijn 6 op het Haarlemmermeercircuit op 12 januari 1985. (Foto te zien in het boekje 'Trammelant" van Rene Platjouw , met nog veel meer spectaculaire ontsporingen, aanrijdingen ed.).