De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 06 Jun 2014, 15:21

De route is bekend, maar ik denk dat ze er niet aan gedacht hebben contact op te nemen met het GVB of ze hebben bij Nike hun zin gewoon doorgedrukt nadat het GVB het niet eens was met de route.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Vr 06 Jun 2014, 15:35

Maar hoezo kan GVB dan niet kenbaar maken om welke haltes het gaat?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Vr 06 Jun 2014, 16:34

Klinkt als: Er is afschuwelijk langs elkaar heen gewerkt en op vrijdagmiddag voor een verlengd weekend is de verantwoordelijke afdeling allang naar huis om er nu nog een geplande omleiding van te maken met wijzigingen in de diensten voor het rijdend personeel en communicatie richting de reiziger.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Vr 06 Jun 2014, 19:25

Bij een dergelijk evenement vraagt een organisator vergunningen e.d. aan, en ik neem aan dat dat niet de dag van tevoren gebeurt. Dus er hebben mensen vreselijk liggen pitten of inderdaad langs elkaar heen gewerkt. Want Amsterdam kent wel vaker evenementen waarbij straten worden afgezet, zodat de dienstregeling moet worden gewijzigd.

Wat het GVB nu doet is ook ontzettend klantonvriendelijk: ga maar naar je halte en kijk of er een briefje hangt met of we wel of niet rijden.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Vr 06 Jun 2014, 20:53

Het is nog erger, want zelfs dat briefje hangt er niet.
Het is meer: ga maar naar je normale halte en als er na een kwartier nog niks geweest is, is deze halte vermoedelijk tijdelijk vervallen. Probeer een andere halte in een andere straat. :roll:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Vr 06 Jun 2014, 21:14

Normaal is het GVB uitermate correct met het informeren van reizigers wanneer er een omleiding oid is in mijn beleving. Er moet wel iets flink mis zijn gegaan tussen de communicatie want dit is wel een erg vreemde aankondiging die ook wel erg kort van te voren komt.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Vr 06 Jun 2014, 21:21

GVB is wel een van de betere qua omleidingen ja, lange duidelijke teksten waarbij ook nog gevolgen voor de andere vervoerders staan vermeld.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 06 Jun 2014, 21:33

De OV tijden app die ik op de iPhone heb gaf vandaag al een vermelding over de verstoring, alleen zou die ook vandaag zijn. Dat lijkt mij niet te kloppen...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Vr 06 Jun 2014, 21:36

Hier, zie:
Afbeelding
Rame à l'approche

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Vr 06 Jun 2014, 23:17

Is een foutje van die app want dat bericht wordt pas om 4 uur vannacht geldig. OVinfo toont hem ook nog niet.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Za 07 Jun 2014, 10:03

Gisteren verstoring op lijn 9 / 14. Stond ik met m'n blije bakkus op het Rembrandtplein te wachten terwijl de 14 omreed via het Museumplein. Aldus gvb.nl waren er geen ongeplande omleidingen, alle zuilen stonden uit. Was een beetje jammer. :P

Ik vroeg me twee dingen af trouwens betreft de abri's:
- Waarom heeft halte Kingsfordweg (tram 12) nog oude abri's inclusief reclame?
- Waarom hebben sommige abri's van die ontiegelijk lelijke gigantische blokken op het dak staan?

Sommige haltes hebben zelfs op beide abri's zo'n afschuwelijk ding staan (Bilderdijkstraat). Maar ook ongebruikte haltes zoals Elisabeth Wolffstraat (zo even uit m'n hoofd). Kan niet helemaal rijmen dat ze speciale nieuwe abri's voor Amsterdam laten ontwerpen met minimalistisch uiterlijk dat bij de stad past om ze vervolgens zo te ontsieren binnen een jaar. :?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Za 07 Jun 2014, 13:18

n-evo schreef:Gisteren verstoring op lijn 9 / 14. Stond ik met m'n blije bakkus op het Rembrandtplein te wachten terwijl de 14 omreed via het Museumplein. Aldus gvb.nl waren er geen ongeplande omleidingen, alle zuilen stonden uit. Was een beetje jammer. :P

Dat was een geplande omleiding, de Plantage Middenlaan was afgesloten omdat er hulpdienstvoertuigen geparkeerd moesten worden voor het jaarlijkse evenement waarin bepaalde kinderen in hulpdienstvoertuigen met loeiende sirenes en zwaailichten naar Artis worden gebracht.
Rame à l'approche

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Jelmer » Za 07 Jun 2014, 14:44

De gelede Volvo's hebben gisteren dienst gedaan voor het kindervervoer bij het Kinderbeestfeest.
Vanuit diverse filmpjes heb ik kunnen noteren de 448, 449, 452, 455, 457, 461 en 463

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 08 Jun 2014, 00:48

Het evenement komt onverwacht staat er. En dan lijkt het me nog lastig om de lijnen op het goede moment om te leiden (en niet de gehele tijd van het evenement).

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Zo 08 Jun 2014, 08:36

Onverwacht voor GVB ja.

Binnen 10 seconden googelen gevonden: https://www.vogue.nl/health/running/art ... run-bekend

Op 1 mei was de route dus al bekend. En de gemeente is ongetwijfeld betrokken geweest bij die route. Ergens is er iets dus niet goed gedaan. In hoeverre GVB daarin ook echt wat te verwijten valt is voor ons buitenstaanders natuurlijk moeilijk te zien.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Wubbo » Zo 08 Jun 2014, 22:28

Vandaag voor het eerst sinds tijden weer gebruik mogen maken van de GVB metro, en voorlopig weer genoeg gehad. Eerst verdween de metro die ik wilde hebben van het display, vervolgens kwam hij terug, werd hij omgeroepen en verdween hij weer van het display. Ik heb hem ook niet meer gezien. Wel zag ik de andere kant op een nieuwe metro op lijn tijgervel of lijn M. Ondanks een flink evenement op Gaasperplas vond het GVB het niet nodig om de duo's Zilvermeeuwen op lijn 53 te verlengen, waardoor een flink aantal reizigers zich afvroeg of ze nog wel mee konden en blij waren als de deur open ging voor frisse lucht. Later zag ik ook nog een nieuwe metro op lijn M3, en was op tijd rijden 1 halte na de beginhalte natuurlijk teveel gevraagd.

Kortom: een normaal dagje GVB-metro, als ik dit topic goed gelezen heb ;-)

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Zo 08 Jun 2014, 23:09

Weet iemand of het correct is dat GVB morgen 2e pinksterdag een zaterdagdienstregeling rijdt op lijn 2,4,5,16,24,26 ?

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Ma 09 Jun 2014, 08:46

Wubbo schreef: Ondanks een flink evenement op Gaasperplas vond het GVB het niet nodig om de duo's Zilvermeeuwen op lijn 53 te verlengen, waardoor een flink aantal reizigers zich afvroeg of ze nog wel mee konden en blij waren als de deur open ging voor frisse lucht.


Ik denk, dat het feit dat het GVB niet zo scheutig is met extra ritten of verlengd materieel, tijdens de vele evenementen te maken heeft met een tekort aan personeel en/of materieel. Op zich een slechte zaak. Om een voorbeeld te nemen: tijdens de Carnavalsdagen van afgelopen voorjaar heeft de Kölner Verkehrsbetriebe, in totaal 1800 (!) extra ritten gereden in een paar dagen om alle feestgangers te vervoeren. (Bron: Kölner Stadt Anzeiger)

Men kan dat daar ook makkelijker doen, daar bij de KVB ook studenten opgeleid worden tot trambestuurder en die kunnen dan parttime (meestal 's avonds en in het weekend) dienst doen als bestuurder op een extra tram. Alle lijnen rijden in dubbelbedrijf, ik kom regelmatig in K, maar heb nog nooit een enkele tram in de normale dienstregeling zien rijden. Materieel zal er ook wel genoeg zijn.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Ma 09 Jun 2014, 09:08

Er is weldegelijk extra materieel ingezet, in ieder geval op zaterdag. Toen reden er vijf extra dienstwagens tussen de gewone dienstwagens van lijn 53 in, bestaand uit vier keer een M5 en één keer een Zilvermeeuw van drie stellen. Aangezien de regulieren dienstwagens gekoppeld zijn aan de diensten van lijn 54 zou het simpelweg niet mogelijk zijn om ook nog de normale dienstwagens te verlengen omdat daar niet voldoende materieel voor is. Maar aangezien het M5 materieel nog erg storingsgevoelig is en er regelmatig wagens uitvallen ben ik benieuwd of ze deze inzet ook op zondag hebben kunnen voortzettend. In ieder geval heeft het GVB wel haar best gedaan want er heeft zaterdag een recordaantal M5-stellen dienst gedaan (acht van de 11 vrijgegeven stellen, op een normale dag komt deze inzet niet voor).

Dit geeft wel aan dat het toch wel erg verstandig zou zijn als het GVB besluit extra stellen achter de hand te houden voor evenementen zodat er extra materieel ingezet kan worden.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Ma 09 Jun 2014, 09:35

Als dat inderdaad zo is, dan trek ik mijn woorden in, betreffende de extra inzet. Het is ook niet te zien, wordt volgens mij ook nergens aangekondigd. In Duitsland filmt het materieel bij een extra inzet vaak met een "E", en dan de eindbestemming. Soms ook wel lijnnummer er voor: 4E o.i.d. Dan zien passagiers ook dat er extra materieel rijdt.

Vroeger, ja vroeger, vanaf het Stadionplein, stonden rijen trams van lijn 16 en 24 te wachten op de afloop van de voetbalwedstrijd in het Stadion. De trams filmden voor het overgrote deel "extra dienst". Maar goed, de meesten onder u zullen deze tijd niet meegemaakt hebben.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jun 2014, 11:10

De reizigers naar het festival waren ook niet supersnugger. Dan heb je een volledig doorloopbare metro met zes rijtuigen, zitten de achterste twee rijtuigen stampvol en de voorste helemaal leeg (?!?). Vervolgens stopt de metro op Diemen Zuid waar nog veel reizigers uit de trein naar het festival overstappen die allemaal achteraan staan. Die metro komt er aan, mensen denken dat ze er niet bijpassen en laten de metro lopen. Op die manier kan je zinnig festivalvervoer ook wel vergeten natuurlijk.

Ik vrees dat het een station verder niet anders was. Het festival had het gehele bedrijventerrein bij mij om de hoek afgehuurd omdat er bij het festivalterrein tijdelijk geen parkeerplaatsen zijn, maar dat metrostation heeft überhaupt maar een ingang...
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Wubbo » Ma 09 Jun 2014, 12:53

Ik heb op zondag geen extra metro's gezien maar heb ook niet de hele tijd op de loer gelegen of er wat was natuurlijk :). Over de reizigersspreiding in een nieuwe metro kan ik ook niks zinnigs zeggen: mijn Zilvermeeuw zag er aan alle kanten gevuld uit.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 09 Jun 2014, 13:35

Wubbo schreef:Kortom: een normaal dagje GVB-metro, als ik dit topic goed gelezen heb ;-)

Klopt inderdaad. :D

Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: Do 27 Mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Amstram17 » Ma 09 Jun 2014, 14:36

en we verwelkomen de T2010 die weer in dienst is na 3/4 jaar in Duitsland te hebben gestaan! :) viel me wel op dat hij wel gelijk schoon is gemaakt ;)
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 10 Jun 2014, 00:08

fred1954 schreef:Men kan dat daar ook makkelijker doen, daar bij de KVB ook studenten opgeleid worden tot trambestuurder en die kunnen dan parttime (meestal 's avonds en in het weekend) dienst doen als bestuurder op een extra tram. Alle lijnen rijden in dubbelbedrijf, ik kom regelmatig in K, maar heb nog nooit een enkele tram in de normale dienstregeling zien rijden. Materieel zal er ook wel genoeg zijn.


Je moest ook eens weten hoeveel bestuurders (én conducteurs) via uitzendbureau werken. Bij de tram heb je veel spitsdiensten en die worden meestal door senioren gereden of door inhuurpersoneel. Ook de bus en metro hebben hun inhuurkrachten die gaten vullen en voor dit soort zaken extra diensten draaien.

Een probleem wat nog steeds speelt is dat niet iedereen (ook inhuurkrachten) M5 kunnen rijden.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten