De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 10 Jun 2014, 09:07

Twee weken geleden werd bekend gemaakt dat er vijf Blokkendozen (780, 786, 804, 813, 815) worden afgevoerd. Hiervan staan ondertussen de 804 (al langere tijd na de mislukte ombouw tot toeristentram), 780 en 815 buiten dienst. Vorige week zijn hier ook de 794 en 816 aan toegevoegd nadat deze beschadigd zijn door aanrijdingen. Oftewel er rijden nu nog acht Blokkendozen: 781, 784, 786, 787, 801, 805, 809 en de 813. Indien de 786 en 813 ook nog buiten dienst worden gesteld (wat ik betwijfel aangezien er nog regelmatig acht tot tien Blokkendozen op straat zijn) zouden er slechts zes overblijven van de ooit 37-stuks tellende serie die een respectabele leeftijd hebben bereikt van 34-35 jaar.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Di 10 Jun 2014, 09:37

Is het dan niet logischer om de 794 en 816 af te voeren in plaats van de 786 en 813?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

iwasd
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 14 Nov 2013, 22:17
Locatie: Amsterdam Zuidoost

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor iwasd » Di 10 Jun 2014, 09:42

Dat was gezellig vanmorgen. Door 'schade aan het spoor' reden de metro's niet verder dan Spaklerweg. Vanaf daar reed er een pendelmetro(?) van/naar CS. Deze vertrok vanaf het 'achterste' spoor, waar normaal de metro naar Gein/Gaasperplas vertrekt.

Door deze werkzaamheden stond ik om 6:45 uur met een man of honderd te wachten op die pendelmetro. Dat duurde een kwartiertje, toen kwam er een M5 en dat was wel fijn, kunnen veel mensen in, snel inladen, als de bestuurder wat had doorgelopen hadden we nóg eerder weg kunnen zijn. ;-)

Het GVB-personeel was niet hééul vriendelijk. Metro-bestuurders riepen tegen mokkende reizigers dat "het allemaal wél duidelijk was", terwijl er wel degelijk verwarrende/conflicterende informatie werd gegeven door de service-mensen (bijvoorbeeld over de sporen en vertrektijden). Ook zei een bestuurder "kijk niet zo boos" tegen iemand, terwijl ik me best kan voorstellen dat je even wat minder blij kijkt doordat je te laat op werk komt door deze verstoring.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1376
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor BrengMe » Di 10 Jun 2014, 09:46

Kan je je foto's draaien? :?
---

iwasd
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 14 Nov 2013, 22:17
Locatie: Amsterdam Zuidoost

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor iwasd » Di 10 Jun 2014, 10:05

BrengMe schreef:Kan je je foto's draaien? :?

Als ik ze met Photoshop open, op mijn iPhone bekijk of gewoon op mijn laptop, staan ze niet gedraaid. Alleen hier. Raar.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Etienne » Di 10 Jun 2014, 10:08

Waarschijnlijk zet jouw bewerkingsprogramma ze automatisch in rechtstand, terwijl de foto liggend blijft. Daar heb ik zelf namelijk ook last van.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 10 Jun 2014, 10:16

Meltrain schreef:Is het dan niet logischer om de 794 en 816 af te voeren in plaats van de 786 en 813?

De 794 en 816 zullen gezien de schade niet hersteld worden. Dikke kans dat de 786 en 813 (of misschien zelfs de 780 en/of 815) blijven rijden. Er zijn in het verleden wel vaker uitspraken gedaan over de afvoer van de Blokkendozen dus zo lang er nog niks is afgevoerd is het nog even afwachten wat er nu gaat gebeuren.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 10 Jun 2014, 13:01

Is er een plan de campagne voor wanneer alle blokkendozen eruit liggen? Weer een tramlijn opheffen zodat een handje vol trams vrijkomen?

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 10 Jun 2014, 14:04

Het doel is om het onderhouder efficiënter uit te voeren zodat er minder wagens buiten dienst staan. Op papier zou dit mogelijk zijn, maar de consequentie lijkt wel te zijn dat er in het geval van een tijdelijke verhoging van het aantal dienstwagens door bijvoorbeeld een evenement in de RAI hier geen materieel meer voor beschikbaar is.

Zoals het er naar uit ziet zullen er de komende jaren nog wel Blokkendozen in dienst blijven, zeker tot de opening van de Noord/Zuidlijn in 2017. Waarschijnlijk is er dan nog wel een (kleine) opknapbeurt nodig want de wagens beginnen wel hun leeftijd te tonnen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 11 Jun 2014, 09:14

Ben benieuwd. Had begrepen dat het wagenpark nu al erg krap is. Dat wordt de komende jaren alleen maar erger naarmate de 11G en 12G ouder weorden.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Wo 11 Jun 2014, 09:37

Klopt helemaal, daarnaast vergen de Combino's ook steeds meer onderhoud door hun oplopende leeftijd (de oudste wagen is ondertussen ook al 13,5 jaar oud).

De reden om de Blokkendozen niet achter de hand te houden als (koude) reserve zoals ze ook in Rotterdam doen met de ZGT's ontgaat mij volledig.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 11 Jun 2014, 11:08

Kom er sowieso slecht bij waarom trams niet automatisch vervangen worden op het moment dat ze hoog bejaard zijn en alleen nog gierend de brug op komen. Het is niet alsof zo'n tram opeens tegen de 40 jaar aan zit en het onmogelijk is daarop te anticiperen.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Wo 11 Jun 2014, 11:16

Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat de Noord/Zuidlijn pas later in gebruik wordt genomen dan geanticipeerd. Naar verwachting zullen er aanpassingen aan het tramnet worden gedaan waarbij het zeer waarschijnlijk is dat er tramlijnen sneuvelen en het tramnet efficiënter wordt ingericht. Oorspronkelijk zou de Noord/Zuidlijn nu al rijden waardoor de Blokkendozen overbodig zijn maar dit is dus verder opgerekt waardoor er langer met dit materieel gedaan moet worden.

Bij de bussen zie je dat hetzelfde gebeurd is. Oorspronkelijk zouden er in 2011 meer Citea's worden afgeleverd dan toen is gebeurd (70 stuks) omdat het busnet op dat moment werd ingekrompen. Vanwege de onzekerheden op het gebied van bezuinigingen is een verdere bestelling uitgesteld en nu er meer duidelijkheid is worden ook de laatste oude bussen vervangen.

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Wo 11 Jun 2014, 11:40

FLJ schreef:Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat de Noord/Zuidlijn pas later in gebruik wordt genomen dan geanticipeerd. Naar verwachting zullen er aanpassingen aan het tramnet worden gedaan waarbij het zeer waarschijnlijk is dat er tramlijnen sneuvelen en het tramnet efficiënter wordt ingericht.


Waar de NZL en de tram "concurreren" is eigenlijk alleen het traject tussen CS en Zuid. De enige tramlijn die volgens mij nog weg kan is óf lijn 16 óf lijn 24. Lijn 25 is al weg. Lijn 26 naar IJburg is een verhaal apart.

Verder zie ik niet welke lijnen nog meer kunnen verdwijnen. De Nieuwezijdslijnen 1,2,13,17 hebben sowieso niets van doen met de NZL, van lijn 5 weten we inmiddels dat die blijft rijden en de oost-westlijnen 3,7,10,12,14 zullen ook niet verdwijnen.

Blijven even uit mijn hoofd over de lijnen 4 en 9. Lijn 9 kun je ook niet weggummen. Misschien lijn 4, dat daar iets mee gaat gebeuren. Dan heb ik alle lijnen wel zo'n beetje gehad.

Verder wordt er gedacht (na 2020 meen ik) aan vertramming van lijn 15, waar al vele, vele jaren over gesproken wordt. Dus dat is weer een lijn erbij. :D

Misschien dat bepaalde lijnen "rechtgetrokken" gaan worden, maar ik zie geen scenario, waarin flink gesaneerd gaat worden in het tramaanbod, na opening van de NZL. Maar ja, in Amsterdam weet je het nooit. :evil:

Wat (streek-)buslijnen betreft zal er wel het een en ander veranderen bij opening van de NZL, daar geloof ik wel in. Maar goed, we hadden het hier over de tram.

Edit: ik was in 1997 bij het referendum één van de ruim 79.000 tegenstemmers, omdat ik toen van mening was (en nog steeds) dat het geld beter geinvesteerd had kunnen worden in een hoogwaardig en modern tramnet. Maar ja, de uitslag (meerderheid van de stemmers was tegen) bleek niet bindend, omdat er te weinig mensen kwamen stemmen. Jammer. We zijn inmiddels 3100 miljoen (!) euro verder en wat hebben we daarvoor? En wat hadden we van dat geld allemaal kunnen doen op OV-gebied in Amsterdam. Moet er niet aan denken :evil:

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Wo 11 Jun 2014, 11:56

FLJ schreef:Klopt helemaal, daarnaast vergen de Combino's ook steeds meer onderhoud door hun oplopende leeftijd (de oudste wagen is ondertussen ook al 13,5 jaar oud).


Eén ding weten we in ieder geval zeker. De 40 jaar gaan onze Combino's zeer zeker niet halen.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 11 Jun 2014, 13:56

Van 6 t/m 25 juli zijn er grootschalige werkzaamheden bij station Zuid voor de N/Z lijn. Lijn 51 gaat in die periode helemaal niet rijden en lijn 50 rijdt alleen Zuid - Isolatorweg.

GVB komt qua vervangend vervoer met twee pendelbussen:
Lijn 55 Amstelstation - Zuid - Westwijk
Lijn 58 Duivendrecht - Overamstel

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Wo 11 Jun 2014, 13:59

Rijdt lijn 5 wel? Want dan kan lijn 55 gewoon snelbusje spelen tussen VU en Stadstuinen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 11 Jun 2014, 14:08

% blijft rijden. Tussen Amstelstation en Stadstuinen worden alleen de haltes station RAI, station Zuid (Strawinskylaan), Boelelaan en Oranjebaan aangedaan.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Jun 2014, 16:17

fred1954 schreef:
FLJ schreef:Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat de Noord/Zuidlijn pas later in gebruik wordt genomen dan geanticipeerd. Naar verwachting zullen er aanpassingen aan het tramnet worden gedaan waarbij het zeer waarschijnlijk is dat er tramlijnen sneuvelen en het tramnet efficiënter wordt ingericht.


Waar de NZL en de tram "concurreren" is eigenlijk alleen het traject tussen CS en Zuid. De enige tramlijn die volgens mij nog weg kan is óf lijn 16 óf lijn 24. Lijn 25 is al weg. Lijn 26 naar IJburg is een verhaal apart.

Verder zie ik niet welke lijnen nog meer kunnen verdwijnen. De Nieuwezijdslijnen 1,2,13,17 hebben sowieso niets van doen met de NZL, van lijn 5 weten we inmiddels dat die blijft rijden en de oost-westlijnen 3,7,10,12,14 zullen ook niet verdwijnen.

Blijven even uit mijn hoofd over de lijnen 4 en 9. Lijn 9 kun je ook niet weggummen. Misschien lijn 4, dat daar iets mee gaat gebeuren. Dan heb ik alle lijnen wel zo'n beetje gehad.

Verder wordt er gedacht (na 2020 meen ik) aan vertramming van lijn 15, waar al vele, vele jaren over gesproken wordt. Dus dat is weer een lijn erbij. :D

Misschien dat bepaalde lijnen "rechtgetrokken" gaan worden, maar ik zie geen scenario, waarin flink gesaneerd gaat worden in het tramaanbod, na opening van de NZL. Maar ja, in Amsterdam weet je het nooit. :evil:

Wat (streek-)buslijnen betreft zal er wel het een en ander veranderen bij opening van de NZL, daar geloof ik wel in. Maar goed, we hadden het hier over de tram.

Edit: ik was in 1997 bij het referendum één van de ruim 79.000 tegenstemmers, omdat ik toen van mening was (en nog steeds) dat het geld beter geinvesteerd had kunnen worden in een hoogwaardig en modern tramnet. Maar ja, de uitslag (meerderheid van de stemmers was tegen) bleek niet bindend, omdat er te weinig mensen kwamen stemmen. Jammer. We zijn inmiddels 3100 miljoen (!) euro verder en wat hebben we daarvoor? En wat hadden we van dat geld allemaal kunnen doen op OV-gebied in Amsterdam. Moet er niet aan denken :evil:

Of een net wat qua tram nauwelijks meer op CS is gericht, want daar rijdt immers de metro. Andere verknopingen en meer tangenten en een centrale metro.
Komt wel goed schatje.

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Wo 11 Jun 2014, 16:19

Nog even een korte Blokkendoos-update: nu de 794 en 816 met schade terzijde zijn gesteld worden de 780 en 815 vermoedelijk hersteld van hun defecten en keren terug in dienst. Oftewel wat ik eerder al zei, niets is zeker als het om deze oude beestjes gaat :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Wubbo » Wo 11 Jun 2014, 20:22

JWM schreef:Van 6 t/m 25 juli zijn er grootschalige werkzaamheden bij station Zuid voor de N/Z lijn. Lijn 51 gaat in die periode helemaal niet rijden en lijn 50 rijdt alleen Zuid - Isolatorweg.
Ah, de jaarlijkse zomerwerkzaamheden aan de metro van het GVB. Houdt dat ook nooit meer op? :?

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Wo 11 Jun 2014, 21:10

Volgens Sporenplan heb je tussen RAI en Overamstel wissels. Zou je dan komende vanuit Gein/Amsterdam Centraal gewoon niet op RAI kunnen keren?
Beul van de blindegeleidelijn

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Jun 2014, 21:13

Is er wel een seininrichting die dat mogelijk maakt? Volgens mij is Rai gewoon een halte aan de vrije baan.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 11 Jun 2014, 21:14

Vorig jaar tijdens werkzaamheden bij Zuid werd er wel gekeerd op RAI.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 11 Jun 2014, 21:15

Er is daar wel vaker linkerspoor gereden, bij verstoringen en zo. Been there, done that.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten