De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Ma 23 Jun 2014, 18:49

Eigenlijk ook best grappig hè dat zo'n M5 anno 2013 analoge rollen moet krijgen onder het mom van nostalgie i.p.v. een tweede LED-paneel dat kleuren kan weergeven. Dit terwijl de trapwagens uit begin jaren '90 onlangs allemaal digitale varianten hebben gekregen. En dan probeert GVB via hierzijnwij.nu ons wijs te maken dat analoge koersrollen helemaal niet storingsgevoeliger zijn dan digitale tegenhangers. Dan hadden die trams toch ook gewoon prima hun analoge rollen kunnen houden?

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Ma 23 Jun 2014, 19:33

Jurre schreef:Momenteel zijn de metrotijden in het dal ook verre van ideaal. Meestal kom ik om .09 of .39 aan met de trein op Duivendrecht-laag. Op datzelfde moment gaat net de 54 richting Amstel weg boven. De eerstvolgende metro, de 50, gaat vervolgens pas weer om .21 of .51, gevolgd door de 54 om .22 of .52. Soms scheelt dit een minuutje maar in de praktijk gaat het eigenlijk altijd zo, en moet ik dus zo'n 10 minuten wachten op een metro. Voor een stad als Amsterdam vind ik dat nog best veel.

Ik heb juist altijd een perfecte aansluiting Trein->Metro 54 op Duivendrecht. Ik stap uit, loop de trap op, check om en dan is het vaak nog 1 of 2 minuutjes voor hij voor komt rijden. Perfect. Ik sta dan om 2 minuten voor het hele uur op Weesperplein waardoor ik exact op tijd voor mijn vaste afspraak daar ben ;)

Maar je kunt ook cross-platform overstappen op de van der Madeweg he? Met lijn 50 en 53. De verbinding naar Amstel is in de normale dienstregeling om de 5 minuten (ene keer met ene keer zonder overstap).

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Ma 23 Jun 2014, 20:37

n-evo schreef:...GVB via hierzijnwij.nu...


En dat terwijl hierzijnwij.nu helemaal niet het communicatiekanaal van GVB is... :lol:

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 24 Jun 2014, 08:51

Het verhaal over de lijnfilms op hierzijnwij.nu heb ik ook met verbazing gelezen. Het probleem zit hem niet zozeer in de toepassing van lijnfilms an sich (bij de Blokkendozen werkt het namelijk al jaren prima, ze staan eigenlijk nooit verkeerd), maar meer aan de techniek erachter die niet altijd even degelijk blijkt te zijn. Bij de BN-trams (11G/12G) zag je al wat vaker dat de films vastliepen (en deze zijn dan ook vervangen door digitale exemplaren) en bij het CAF-materieel is het ondertussen ook vrij dramatisch gesteld met relatief veel defecten. Ik krijg nu bij de M5 het idee dat ze het nu al hebben opgegeven wat betreft de lijnfilms doordat ze het lijnnummer nu ook op het bestemmingsdisplay tonen.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 24 Jun 2014, 11:10

FLJ schreef:Ik krijg nu bij de M5 het idee dat ze het nu al hebben opgegeven wat betreft de lijnfilms doordat ze het lijnnummer nu ook op het bestemmingsdisplay tonen.

Vind het schandalig om heel eerlijk te zijn.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor reisthijs » Di 24 Jun 2014, 11:22

Scrollende eindbestemmingen, is dat ook nieuw? Zag ik gisteren toevallig.
Ik vind het nogal overdreven (en onhandig) om voor "53 Centraal Station" te moeten gaan scrollen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 24 Jun 2014, 11:46

M53 Centraal Station past blijkbaar niet dus wordt deze bestemming nu gescrold. Vind het zelf ook nogal irritant ogen, al is het voor nu beter dan helemaal geen lijnnummer (foto).

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 24 Jun 2014, 13:34

FLJ schreef:Het verhaal over de lijnfilms op hierzijnwij.nu heb ik ook met verbazing gelezen. Het probleem zit hem niet zozeer in de toepassing van lijnfilms an sich (bij de Blokkendozen werkt het namelijk al jaren prima, ze staan eigenlijk nooit verkeerd), maar meer aan de techniek erachter die niet altijd even degelijk blijkt te zijn. Bij de BN-trams (11G/12G) zag je al wat vaker dat de films vastliepen (en deze zijn dan ook vervangen door digitale exemplaren) en bij het CAF-materieel is het ondertussen ook vrij dramatisch gesteld met relatief veel defecten.

Om hier nog even op terug te komen:

Als je zoveel slechte ervaringen hebt met analoge koersrollen bij bijv. het CAF-materieel en zelfs zo ver bent gegaan om ze bij de 11/12G trams te vervangen door volledig digitale LED-panelen. Dan heb je ze toch niet goed op een rijtje als je vervolgens metro's voor paar miljoen per stuk gaat bestellen met letterlijk tientallen digitale lichtkranten en LCD-panelen aan boord en vervolgens alsnog twee analoge rollen laat installeren? Iets met een ezel die zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot. Volgens mij is er geen vervoersbedrijf in Nederland dat nog voertuigen nieuw besteld met dergelijke rollen, alleen Amsterdam/GVB weer. :?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 24 Jun 2014, 19:41

Dit zie ik net voorbijkomen op hierzijnwij.nu. Toch wel heel gek dat die GVB-woordvoerder blijft volhouden dat er niks aan de hand is met die koersrollen. :?

http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/even-w ... ment-57369

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31532
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 24 Jun 2014, 19:46

Ik ben geen woordvoerder maar iedereen weet toch wel wat les 1 is van het handboek woordvoerderschap: je moet altijd beginnen met het ontkennen van een probleem en als de paniek heel erg groot dan hooguit toegeven dat het beter had gekund, maar nooit dat het fout is gegaan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 24 Jun 2014, 20:18

Bovendien is dit een freelance woordvoerder die gespecialiseerd is in crisissituaties. De NS heeft hem bijvoorbeeld ingehuurd toen de media was ontploft over het hacken van de OV-chipkaart (hele Brenno de Winter gedoe). ProRail tijdens die winter dat spontaan alle wissels bevroren, 2009 geloof ik. Toen werd er ook glashard ontkend :P

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Karl » Di 24 Jun 2014, 20:19

Is het die minister van Informatie van Saddam Hussein?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

VIRM
Berichten: 3410
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor VIRM » Wo 25 Jun 2014, 16:20

Op dit moment wordt de Dam ontruimd wegens een bommelding. Zal waarschijnlijk feest zijn met de trams en eventuele omleidingen...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Jun 2014, 16:25

De site van GVB meldt: ' reizen via lijn 4 en 9 rijden vanaf de munt via de vijzelstraat-weteringcircuit-wetringschans eigen route. lijn 14 via de binnenring naar de clerqstraat eigen route- lijn 16 en 24 via weteringcircuit-weteringschans-leidseplein-overtoom-van bearlestraat retour eigen route. overstappen op 1-2 en 5'.

Mag dit in het vervolg ook in begrijpelijk Nederlands alsjeblieft dankjewel :evil:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Wo 25 Jun 2014, 16:29

Dam is 20 min geleden ontruimd, even geduld.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Jun 2014, 16:31

Oh nou sorry hoor dat ik vond dat hoofdlettergebruik en interpunctie toch niet teveel gevraagd zouden moeten zijn :evil:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Wo 25 Jun 2014, 16:44

Ze hebben wel wat beters te doen dan interpunctie...
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Srananbloke
Berichten: 418
Lid geworden op: Di 28 Sep 2010, 21:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Srananbloke » Wo 25 Jun 2014, 16:45

GVB goes provincie. Station Velperpoort (Arnhem).

Afbeelding
Last wish: I wish I had two more wishes.
Joetoep <> Sauntklaut
Elke werkdag Arnhem - Driebergen-Zeist v.v.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1389
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor BrengMe » Wo 25 Jun 2014, 16:51

Ik heb er ook al een aantal in Arnhem gezien.
---

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor robert55 » Wo 25 Jun 2014, 17:30

Hoeveel langer kost het om te bedenken en typen:
Stremming bij de Dam
Lijnen 4 en 9 rijden richting CS tot Munt, dan via Weteringcircuit nar eigen route
Lijn 14 van Munt via Leidseplein, Marnixstraat naar Rozengracht
Lijn 16 en 24 eindigen Weteringcircuit


Er is hues wel een 'ze' die daar trijd voor moet kunnen maken. Informatie is een essentieel onderdeel van het product, geen luxe
OV9292 heeft trouwens dezelfde tekst

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4479
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Wo 25 Jun 2014, 18:02

Lijn 14 van Munt via Leidseplein, Marnixstraat naar Rozengracht

Dat is wel een hele interessante omleidingsroute :lol:

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 264
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Natorious » Wo 25 Jun 2014, 18:12

JWM schreef:
Lijn 14 van Munt via Leidseplein, Marnixstraat naar Rozengracht

Dat is wel een hele interessante omleidingsroute :lol:


Niet als de Westermarkt gestremd is, al denk ik dat het GVB er dan voor kiest om Rembrandtplein-Vijzelstraat-Spiegelgracht-Leidseplein-Rozengracht te doen, om de Leidsestraat niet al te druk te maken. :D

Maar in de Dam-stremming kwestie slaat het nergens op. Als je een beetje goed leest bedoelen ze (volgens mij) Dat lijn 4&9 worden ingekort tot Weteringcircuit en lijn 14 de Dam vermijdt. Lijn 16 + 24 rijden een grote lus vanaf Weteringcircuit naar het Leidseplein-Rijksmuseum-Museumplein en hervatten hun route.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Somoht » Wo 25 Jun 2014, 18:24

Volgens mij ook een 9292 dingetje, ik zie bijna nooit teksten met linebreaks op http://9292.nl/meldingen ook voor andere vervoerders

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 25 Jun 2014, 21:46

Thom91 schreef:Ze hebben wel wat beters te doen dan interpunctie...

Zou niet weten wat de moeite is om shift in te drukken wanneer je een zin begint. Doe dat persoonlijk al automatisch.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Wo 25 Jun 2014, 22:01

Ga er maar niet van uit dat er van die vlotte typers zitten als wij hier zijn...
Komt wel goed schatje.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot], MSNbot Media en 2 gasten