Pagina 127 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 22:03
door Suus
Op 9292 heb ik eigenlijk nog nooit hoofdletters gezien bij storingsmeldingen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 25 jun 2014, 23:39
door Geert
Het is al heel wat dat 9292 sinds een paar jaar hoofdletters toont bij haltenamen *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 26 jun 2014, 16:30
door Suus
Een bus van Connexxion uit Almere had bij de halte Kruislaan op de Middenweg problemen met een reiziger. Een medewerker van GVB S&V kwam voor ondersteuning. Er waren hierdoor vier trams gestrand.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 26 jun 2014, 16:51
door JWM
Vandaag weer eens van de metro gebruik gemaakt. De omroep is blijkbaar uitgebreid met ziekenhuizen. Voor oude kreupele mensen is het Slotervaartziekenhuis wellicht wel wat te ver vanaf halte Henk Sneevlietweg.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 05:17
door Suus
Weer een persoonlijk primeurtje voor mij: Citea G nummertje 1403 op nachtlijn 357. De bus ruikt nog steeds naar nieuw...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 11:12
door Amstram17
Vandaag weer een deel M5 afgeleverd! Wagennummer 134 in the house! Xd

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 11:20
door FLJ
Dan zijn ze bijna op de helft van de levering, 13,5 stel geleverd, 14,5 te gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 13:13
door n-evo
Gaat nog wel effe duren op dit tempo. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 13:38
door FLJ
1 per maand dus reken maar uit. Overigens zag ik dat stel 131-132 die in mei is afgeleverd bouwjaar 2013 heeft dus dat zou er op duiden dat ze flink voorlopen met de bouw (wat ook wel zou kloppen aangezien de levering met een half jaar vertraagd was).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 14:10
door n-evo
Hoezo kunnen ze er niet meerderen leveren per maand dan?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 14:31
door FLJ
Dat zal te maken hebben met de beschikbaarheid van het Alstom-personeel en de ruimte die er in de werkplaats is. Er zijn drie sporen geschikt voor de M5 waarvan er één gebruikt kan worden om een M5 in dienst te stellen en er nog één beschikbaar is voor Alstom-personeel om storingen te aan een stel te kunnen verhelpen. Dan blijft er nog één spoor over voor regulier onderhoud dus veel ruimte is er niet voor. Tijdens een rondleiding in mei waren alle sporen bezet (zoals hierboven beschreven) en was er dus geen extra ruimte om nog een extra stel dienstvaardig te maken.

Op zich is de vertraagde instroom geen probleem, behalve toen het GVB zo enthousiast Zilvermeeuwen had afgevoerd (tussen dat er in april en mei een tekort aan materieel ontstond door het grote aantal storingen (kinderziektes) aan de M5. Sindsdien is de instroom van M5-stellen gestaag doorgegaan maar zijn er (gelukkig) niet meer Zilvermeeuwen afgevoerd.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 16:27
door Ardan
Hoeveel Zilvermeeuwen zijn er nu nog over?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 18:21
door reisthijs
"Door een verstoring hebben de lijnen 51, 53 en 54 een vertraging van 10 minuten". Het is natuurlijk mooi dat het GVB de reizigers informeert maar hier wordt ik niet veel wijzer van.
Komt de 53 van 8 minuten geleden dan over 2 minuten?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 18:32
door FLJ
Ardan schreef:Hoeveel Zilvermeeuwen zijn er nu nog over?
Uit mijn hoofd ongeveer 25.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 20:22
door hauptbahnhof
reisthijs schreef:"Door een verstoring hebben de lijnen 51, 53 en 54 een vertraging van 10 minuten". Het is natuurlijk mooi dat het GVB de reizigers informeert maar hier wordt ik niet veel wijzer van.
Komt de 53 van 8 minuten geleden dan over 2 minuten?
Dat betekent dat je wachttijd tot 10 langer (dus op dat moment tot 20 minuten) kan oplopen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 09:17
door FLJ
Het vervoerplan 2015 is inmiddels gepubliceerd op de website van GVB en daarin is o.a. het volgende te lezen:

> Buslijn 62 krijgt een nieuwe route in Buitenveldert en zal Station Zuid gaan aandoen.
> Busstation IJsei zal in gebruik worden genomen waar bus 32, 33, 34 en 35 hun eindpunt zullen krijgen. Dit zal een langere reistijd tot gevolg hebben waardoor het aantal dienstwagens toeneemt. Bus 18, 21, 22 en 48 blijven via de Prins Hendrikkade rijden.
> Busstation Schiphol Noord zal worden geopend en de GVB-lijnen richting Schiphol zullen via dit busstation worden geleidt.
> Tram 1 en 4 en bus 65 krijgen een hogere frequentie op bepaalde dagdelen.
> De metro gaat door de weeks na 22.00 uur en in het weekend voor 10.00 uur om het kwartier rijden i.p.v. om de tien minuten.
> Tram 9 en 17 en bus 22, 30, 31, 32, 34, 44 en 45 krijgen op bepaalde momenten een lagere frequentie terwijl de frequentie van bus 21, 33, 41, 61, 245 en 247 op bepaalde momenten wordt verhoogd.
> Bus 36 en 61 zullen niet meer op zondag rijden en bus 64 en 230 worden in hun geheel opgeheven.
> Er komt een nieuwe buslijn bij (bus 246) in de vroege ochtend naar Schiphol die (vanaf het Borneo-Eiland via Amsterdam-Oost).
> Bus 22 krijgt een nieuw eindpunt in de Houthavens, bus 21 wordt rechtgetrokken in Geuzenveld en bus 38 én bus 363 krijgen een routewijziging in Amsterdam-Noord. De routewijziging van bus 38 via de Elzenhagen zal na de zomer al van kracht worden.
> Tijdens oud- en nieuw zal het openbaar vervoer 1,5 uur langer doorrijden.
> De volgende haltes zullen worden opgeheven: Martelaarsgracht, Singel, Raamplein, Barajasweg, A. van Waeartweg, Piet Wiedijkstraat, Ruysdaelkade, Amsteldijk, Apollolaan, Pieter Zeemanlaan, Emmastraat, Jacob Obrechtstraat (tram 2), Waddenweg en de haltes Van Heekweg en Mariendaal worden samengevoegd tot één nieuwe halte.
> Haltenamen zullen worden aangepast om dubbele haltenamen te voorkomen maar hier staan verder geen details over beschreven.
> Tot slot worden sinds kort OV-chipkaarten voor toeristen in hotels verkocht om zodoende de halteringstijd op bepaalde haltes terug te brengen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 09:38
door Suus
-o- Ik was net zo blij dat ze in december de kwartierdienst van de metro 's ochtends in het weekend hadden teruggedraaid, komt het weer terug en meteen ook nog 's avonds laat. Niet cool. -o-

Waar moet dat nieuwe busstation Schiphol Noord komen? Op de plek van de huidige halte Schiphol Noord? Daar is nog niet echt iets van werkzaamheden te zien namelijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 10:52
door Bijwyks
Bee schreef:-o- Ik was net zo blij dat ze in december de kwartierdienst van de metro 's ochtends in het weekend hadden teruggedraaid, komt het weer terug en meteen ook nog 's avonds laat. Niet cool. -o-

Waar moet dat nieuwe busstation Schiphol Noord komen? Op de plek van de huidige halte Schiphol Noord? Daar is nog niet echt iets van werkzaamheden te zien namelijk.
Het busstation komt volgens het plan in de Hugo de Grootstraat

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 10:56
door FLJ
De aftakking van de busbaan ligt er al (ook te zien op Google Maps) en ze zijn nu druk bezig met graafwerkzaamheden. Zie ook deze post op Skyscrapercity.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 10:57
door marlies
Die metrofrequenties zijn jammer idd :/

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 11:11
door Bijwyks
FLJ schreef:Het vervoerplan 2015 is inmiddels gepubliceerd op de website van GVB en daarin is o.a. het volgende te lezen:

> Buslijn 62 krijgt een nieuwe route in Buitenveldert en zal Station Zuid gaan aandoen.
> Busstation IJsei zal in gebruik worden genomen waar bus 32, 33, 34 en 35 hun eindpunt zullen krijgen. Dit zal een langere reistijd tot gevolg hebben waardoor het aantal dienstwagens toeneemt. Bus 18, 21, 22 en 48 blijven via de Prins Hendrikkade rijden.
> Busstation Schiphol Noord zal worden geopend en de GVB-lijnen richting Schiphol zullen via dit busstation worden geleidt.
> Tram 1 en 4 en bus 65 krijgen een hogere frequentie op bepaalde dagdelen.
> De metro gaat door de weeks na 22.00 uur en in het weekend voor 10.00 uur om het kwartier rijden i.p.v. om de tien minuten.
> Tram 9 en 17 en bus 22, 30, 31, 32, 34, 44 en 45 krijgen op bepaalde momenten een lagere frequentie terwijl de frequentie van bus 21, 33, 41, 61, 245 en 247 op bepaalde momenten wordt verhoogd.
> Bus 36 en 61 zullen niet meer op zondag rijden en bus 64 en 230 worden in hun geheel opgeheven.
> Er komt een nieuwe buslijn bij (bus 246) in de vroege ochtend naar Schiphol die (vanaf het Borneo-Eiland via Amsterdam-Oost).
> Bus 22 krijgt een nieuw eindpunt in de Houthavens, bus 21 wordt rechtgetrokken in Geuzenveld en bus 38 én bus 363 krijgen een routewijziging in Amsterdam-Noord. De routewijziging van bus 38 via de Elzenhagen zal na de zomer al van kracht worden.
> Tijdens oud- en nieuw zal het openbaar vervoer 1,5 uur langer doorrijden.
> De volgende haltes zullen worden opgeheven: Martelaarsgracht, Singel, Raamplein, Barajasweg, A. van Waeartweg, Piet Wiedijkstraat, Ruysdaelkade, Amsteldijk, Apollolaan, Pieter Zeemanlaan, Emmastraat, Jacob Obrechtstraat (tram 2), Waddenweg en de haltes Van Heekweg en Mariendaal worden samengevoegd tot één nieuwe halte.
> Haltenamen zullen worden aangepast om dubbele haltenamen te voorkomen maar hier staan verder geen details over beschreven.
> Tot slot worden sinds kort OV-chipkaarten voor toeristen in hotels verkocht om zodoende de halteringstijd op bepaalde haltes terug te brengen.
Men wil lijn 21 niet meer door de Eendracht laten rijden. Op dit moment is lijn 21 voor meer dan een jaar ingekort tot de Eendracht ivm. werkzaamheden in de Aalbersestraat. In de voorgestelde situatie moeten de bewoners nu een flink stuk gaan lopen. Beter lijkt het mij dan deze inkortingsroute blijvend te rijden omdat het deel rondom de de Savornin Lohmanstraat al wordt gedekt door lijn 13. Overstap op lijn 69 kan ook in Slotermeer plaats vinden. Een wezelijke versnelling zou rechttrekking via de Haarlemmerweg zijn (waarbij wel de wegindeling moet worden aangepast). Lijn 18 zou men dan vanaf het Frederik Hendrikplantsoen via de van Hallstraat kunnen laten rijden. In de Marnixstraat rijdt al lijn 3. In tegenstelling tot wat in het plan staat heeft de huidige lijn 61 nooit in de avond (na 20.00) gereden. De opheffing van de halte Piet Wiedijkstraat zal nauwelijks tijdwinst opleveren. Vaak hoeft de tram er niet te stoppen en de passagiers mogen een flink stuk omlopen omdat de Lelylaan geen trottoir kent.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 11:35
door Obus
Tjonge, tjonge, tjonge, er verdwijnen wel een hoop (tram)haltes! Ik noem ze even op:
Martelaarsgracht
Raamplein
Piet Wiedijkstraat
Ruisdaelkade
Amsteldijk
Apollolaan
Emmastraat
Jacob Obrechtstraat

Even acht tramhaltes down the drain. Wat mij opvalt is dat vooral lijn 2 in Oud-Zuid veel haltes verliest. Daarnaast gaat de metro 's weekends en 's avonds na 20.00 maar één keer per kwartier rijden.

Alles bij elkaar opgeteld is dit vervoersplan naar mijn mening een flinke verslechtering voor Amsterdam.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 11:57
door Suus
Die tramhalte Martelaarsgracht hadden ze al veel eerder moeten opheffen, eigenlijk tegelijkertijd met toen de halte Martelaarsgracht stad-uit werd opgeheven decennia geleden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 12:00
door Alargule
Acht haltes van de 200+ (overstaphaltes als één geteld): maar liefst 4%! Inderdaad een dramatische verschraling van het Amsterdamse OV-aanbod. De rest van de haltes zal wel overvol raken.

Die achteruitgang naar een kwartierfrequentie snap ik ook niet zo. Op de gedeelde tracés levert dat nog acceptabele frequenties op, maar op de afzonderlijke lijnen en vooral de Ringlijn...dat wordt nog leuk met evenementen tegelijkertijd in de ArenA, Ziggo Dome en HMH.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: za 28 jun 2014, 12:18
door JWM
Wellicht wreekt hier de lange M5 zich? Bij evenementen in de Arena worden er altijd extra metro's ingezet.