De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 01 Jul 2014, 13:39

FLJ schreef:M1 = M52
M2 = M54
M3 = M53
M4 = M50 (groen)
M5 = M51 neem ik dan maar aan?

Geen idee, heb alleen M1, M2 en M3 met eigen ogen gezien. Snap er vrij weinig van waarom dit niet wordt doorgevoerd en ze de 50-reeks intact houden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 01 Jul 2014, 13:51

Nostalgische redenen :P
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 01 Jul 2014, 13:54

Ja precies. :P

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 01 Jul 2014, 13:54

Nostalgische redenen :') De huidige nummering bestaat nog geen 25 jaar.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 01 Jul 2014, 13:56

Bee schreef:Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.

Dus jij zou ook geen fan zijn lijnen met verschillende bestemmingen? Het zij door een halverwege-eindpunt, hetzij door een andere aftakking?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 01 Jul 2014, 14:06

Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 01 Jul 2014, 14:09

Mee eens.

Ardan schreef:Nostalgische redenen :') De huidige nummering bestaat nog geen 25 jaar.

Bee verwijst naar GVB die "uit nostalgische overwegingen" nogal vaak misbruikt als argument. :wink:

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 01 Jul 2014, 15:17

Bee schreef:Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!


Lijnnummernazi dat je me er bent.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 01 Jul 2014, 15:26

Dus je wordt bedankt. Dankzij Bee & co geen inrukritten met passagiers :6 :P

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor fred1954 » Di 01 Jul 2014, 15:28

Bee schreef:Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.


Bee, kijk eens naar Karlsruhe: veel dubbele nummers: R2, R4,R5 (Regionalbahn), S3, S4, S5, S6 (Stadtbahn), lijn 2,3,4,5,6 (Strassenbahn), waarvan om sommige haltes de S-bahnen en Strassenbahnen met gelijke nummering allebei stoppen. En het gaat gewoon goed daar. Dus het kan wel. Misschien zijn de mensen in KA slimmer?

Ik vind persoonlijk de hoge nummers voor de metro k*t, net als die belachelijke 300-lijnnummers voor de nachtbus. Ik weet waarom dat zo is, maar toch. Ik denk zeker met die nachtbusnummering dat dat in weinig steden voorkomt. Meestal is het N1, N2 etc. Kijk naar CXX, daar kan het wel: N70, N71 etc.

Off-GVBtopic: lijn 142 van CXX naar Wilnis v.v.is officieel ook de 142S. Nog nooit een "S" gezien op het display. :lol: We zijn in dit land niet zo van de pre-fixen en post-fixen, terwijl die juist een heleboel duidelijk kunnen maken aan de reiziger.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 01 Jul 2014, 15:32

Vind die 50-reeks ook helemaal nergens op slaan anno 2014.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 01 Jul 2014, 15:50

Oorspronkelijk wilden ze er een 30-reeks van maken maar dat vond men te laag voor het ondergeschoven kindje dat de metro moest gaan worden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 01 Jul 2014, 16:00

fred1954 schreef:Bee, kijk eens naar Karlsruhe: veel dubbele nummers: R2, R4,R5 (Regionalbahn), S3, S4, S5, S6 (Stadtbahn), lijn 2,3,4,5,6 (Strassenbahn), waarvan om sommige haltes de S-bahnen en Strassenbahnen met gelijke nummering allebei stoppen. En het gaat gewoon goed daar. Dus het kan wel. Misschien zijn de mensen in KA slimmer?

Dat ergens iets goed gaat betekend niet dat ik meteen een voorstander wordt.

Ik vind persoonlijk de hoge nummers voor de metro k*t

Ik heb van andere, grotere problemen last in mijn leven. Het lijnnummer van de metro zal mij braadworst wezen, maar ik ben tegen het veranderen om het veranderen omdat lijnnummers in de vijftig bij een selecte groep mensen mogelijk een negatieve betekenis hebben als ondergewaardeerde lijn.
net als die belachelijke 300-lijnnummers voor de nachtbus. Ik weet waarom dat zo is, maar toch. Ik denk zeker met die nachtbusnummering dat dat in weinig steden voorkomt. Meestal is het N1, N2 etc. Kijk naar CXX, daar kan het wel: N70, N71 etc.

Ik heb meer moeite met de overbodige inzet van gelede bussen doordeweeks op het nachtnet waardoor de exploitatiekosten voor sommige lijnen tot anderhalf keer hoger zijn dan nodig. EBS heeft ook N-nummers trouwens, maar het is daar nog nooit gelukt dat fatsoenlijk te filmen op de bussen. Dan ga ik liever voor de huidige oplossing met nummers in de 34x-35x-36x-reeks.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 01 Jul 2014, 16:18

Bee schreef:Ik heb meer moeite met de overbodige inzet van gelede bussen doordeweeks op het nachtnet waardoor de exploitatiekosten voor sommige lijnen tot anderhalf keer hoger zijn dan nodig. EBS heeft ook N-nummers trouwens, maar het is daar nog nooit gelukt dat fatsoenlijk te filmen op de bussen. Dan ga ik liever voor de huidige oplossing met nummers in de 34x-35x-36x-reeks.

Het is maar waar je je druk om maakt. :')

Denk doe je ook eens een plezier met zo'n non-antwoord. :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 01 Jul 2014, 16:23

Geen van de nachtlijnen vervoert per nacht meer reizigers dan de rustigste daglijn overdag, al helemaal niet doordeweeks. De inzet van gelede bussen op de nachtlijnen zorgt voor een hoger brandstofverbruik (1,5 meer brandstof dan een normale bus) en een hogere gemiddelde kostprijs per kilometer dan nodig. Lijkt mij dan ook een eenvoudige quick-win.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor JWM » Di 01 Jul 2014, 16:43

Slechte vergelijking is dat van GVB. Nachtlijnen zijn doordeweeks maar 5 á 6 uur in exploitatie en rijden 1x per uur. Nogal logisch dat zo'n lijn per nacht minder passagiers trekt dan een daglijn die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat meerdere keren per uur rijdt.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Thom91 » Di 01 Jul 2014, 18:04

Bee schreef:Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!

Je vindt het Londense systeem ook verschrikkelijk?
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1453
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 01 Jul 2014, 18:12

Vind al die lijnnamen i.p.v. een nummer of letter sowieso omslachtig. Helemaal wanneer het om zo'n hoeveelheid lijnen gaat. Die onduidelijkheid is ook de reden waarom Rotterdam er van af gestapt is. Zou lijnletters ook graag in Amsterdam zien. Zo'n grote verandering is natuurlijk veel te heftig voor GVB / SRA.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 01 Jul 2014, 18:41

Waarom graag letters?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1379
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor BrengMe » Di 01 Jul 2014, 18:44

Misschien omdat je dan dubbelnummering vermijdt zonder hoge nummers te gebruiken.
---

Petitionaris
Berichten: 17
Lid geworden op: Zo 27 Okt 2013, 03:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Petitionaris » Di 01 Jul 2014, 19:14

Vraagje:

Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 01 Jul 2014, 19:15

Ach:

A: Noord-Zuid
B: Centraal-Gein
C: Isolatorweg-Gaasperplas

Alle tramlijnen qua nummering ook eens goed onder de loep nemen. Ik heb daar voor een toekomstig plus- en comforttramnet (met wat fictieve lijnvoeringen) wel eens wat voor bedacht (klik voor vergrootmakering):

Afbeelding

Achterliggende gedachte: alle pluslijnen (tram én bus, hoofdaders) een nummer in het bereik 1 t/m 20; alle comforttramlijnen een nummer in het bereik 21 t/m 30. Aan de nummersystematiek van het comfortbusnet hoef je dan in principe niets te wijzigen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9265
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 01 Jul 2014, 19:23

Waar laat je je 8 en 15 keren? Bij die sportveldjes ofzo? Kan het hier niet goed zien. Mooi kaartje, zal later eens goed bekijken.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Alargule
Berichten: 1703
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 01 Jul 2014, 19:30

O, die verdwijnen daar gewoon in een peilloos diep gat in de grond. :P

Geen idee - dit pretendeert helemaal geen uitgewerkt voorstel te zijn, maar vooral een test om te kijken in hoeverre een andere lijnnummering zou kunnen werken. Want als je je hele tramnet dan toch gaat omgooien...

Maar ja. Om 'nostalgische redenen' zal men bij GVB nog eerder paarden voor de tram spannen dan de oude lijnkleuren en -nummers opgeven...:roll:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31493
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 01 Jul 2014, 19:37

Petitionaris schreef:Vraagje:

Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?

Nee, entree tot de nachtbus is inclusief.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten