Pagina 131 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 13:39
door n-evo
FLJ schreef:M1 = M52
M2 = M54
M3 = M53
M4 = M50 (groen)
M5 = M51 neem ik dan maar aan?
Geen idee, heb alleen M1, M2 en M3 met eigen ogen gezien. Snap er vrij weinig van waarom dit niet wordt doorgevoerd en ze de 50-reeks intact houden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 13:51
door Suus
Nostalgische redenen :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 13:54
door n-evo
Ja precies. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 13:54
door Ardan
Nostalgische redenen :') De huidige nummering bestaat nog geen 25 jaar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 13:56
door hauptbahnhof
Bee schreef:Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.
Dus jij zou ook geen fan zijn lijnen met verschillende bestemmingen? Het zij door een halverwege-eindpunt, hetzij door een andere aftakking?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 14:06
door Suus
Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 14:09
door n-evo
Mee eens.
Ardan schreef:Nostalgische redenen :') De huidige nummering bestaat nog geen 25 jaar.
Bee verwijst naar GVB die "uit nostalgische overwegingen" nogal vaak misbruikt als argument. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 15:17
door Alargule
Bee schreef:Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!
Lijnnummernazi dat je me er bent.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 15:26
door hauptbahnhof
Dus je wordt bedankt. Dankzij Bee & co geen inrukritten met passagiers :6 :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 15:28
door fred1954
Bee schreef:Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.
Bee, kijk eens naar Karlsruhe: veel dubbele nummers: R2, R4,R5 (Regionalbahn), S3, S4, S5, S6 (Stadtbahn), lijn 2,3,4,5,6 (Strassenbahn), waarvan om sommige haltes de S-bahnen en Strassenbahnen met gelijke nummering allebei stoppen. En het gaat gewoon goed daar. Dus het kan wel. Misschien zijn de mensen in KA slimmer?

Ik vind persoonlijk de hoge nummers voor de metro k*t, net als die belachelijke 300-lijnnummers voor de nachtbus. Ik weet waarom dat zo is, maar toch. Ik denk zeker met die nachtbusnummering dat dat in weinig steden voorkomt. Meestal is het N1, N2 etc. Kijk naar CXX, daar kan het wel: N70, N71 etc.

Off-GVBtopic: lijn 142 van CXX naar Wilnis v.v.is officieel ook de 142S. Nog nooit een "S" gezien op het display. :lol: We zijn in dit land niet zo van de pre-fixen en post-fixen, terwijl die juist een heleboel duidelijk kunnen maken aan de reiziger.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 15:32
door n-evo
Vind die 50-reeks ook helemaal nergens op slaan anno 2014.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 15:50
door Ardan
Oorspronkelijk wilden ze er een 30-reeks van maken maar dat vond men te laag voor het ondergeschoven kindje dat de metro moest gaan worden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 16:00
door Suus
fred1954 schreef:Bee, kijk eens naar Karlsruhe: veel dubbele nummers: R2, R4,R5 (Regionalbahn), S3, S4, S5, S6 (Stadtbahn), lijn 2,3,4,5,6 (Strassenbahn), waarvan om sommige haltes de S-bahnen en Strassenbahnen met gelijke nummering allebei stoppen. En het gaat gewoon goed daar. Dus het kan wel. Misschien zijn de mensen in KA slimmer?
Dat ergens iets goed gaat betekend niet dat ik meteen een voorstander wordt.
Ik vind persoonlijk de hoge nummers voor de metro k*t
Ik heb van andere, grotere problemen last in mijn leven. Het lijnnummer van de metro zal mij braadworst wezen, maar ik ben tegen het veranderen om het veranderen omdat lijnnummers in de vijftig bij een selecte groep mensen mogelijk een negatieve betekenis hebben als ondergewaardeerde lijn.
net als die belachelijke 300-lijnnummers voor de nachtbus. Ik weet waarom dat zo is, maar toch. Ik denk zeker met die nachtbusnummering dat dat in weinig steden voorkomt. Meestal is het N1, N2 etc. Kijk naar CXX, daar kan het wel: N70, N71 etc.
Ik heb meer moeite met de overbodige inzet van gelede bussen doordeweeks op het nachtnet waardoor de exploitatiekosten voor sommige lijnen tot anderhalf keer hoger zijn dan nodig. EBS heeft ook N-nummers trouwens, maar het is daar nog nooit gelukt dat fatsoenlijk te filmen op de bussen. Dan ga ik liever voor de huidige oplossing met nummers in de 34x-35x-36x-reeks.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 16:18
door n-evo
Bee schreef:Ik heb meer moeite met de overbodige inzet van gelede bussen doordeweeks op het nachtnet waardoor de exploitatiekosten voor sommige lijnen tot anderhalf keer hoger zijn dan nodig. EBS heeft ook N-nummers trouwens, maar het is daar nog nooit gelukt dat fatsoenlijk te filmen op de bussen. Dan ga ik liever voor de huidige oplossing met nummers in de 34x-35x-36x-reeks.
Het is maar waar je je druk om maakt. :')

Denk doe je ook eens een plezier met zo'n non-antwoord. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 16:23
door Suus
Geen van de nachtlijnen vervoert per nacht meer reizigers dan de rustigste daglijn overdag, al helemaal niet doordeweeks. De inzet van gelede bussen op de nachtlijnen zorgt voor een hoger brandstofverbruik (1,5 meer brandstof dan een normale bus) en een hogere gemiddelde kostprijs per kilometer dan nodig. Lijkt mij dan ook een eenvoudige quick-win.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 16:43
door JWM
Slechte vergelijking is dat van GVB. Nachtlijnen zijn doordeweeks maar 5 á 6 uur in exploitatie en rijden 1x per uur. Nogal logisch dat zo'n lijn per nacht minder passagiers trekt dan een daglijn die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat meerdere keren per uur rijdt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 18:04
door Thom91
Bee schreef:Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!
Je vindt het Londense systeem ook verschrikkelijk?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 18:12
door n-evo
Vind al die lijnnamen i.p.v. een nummer of letter sowieso omslachtig. Helemaal wanneer het om zo'n hoeveelheid lijnen gaat. Die onduidelijkheid is ook de reden waarom Rotterdam er van af gestapt is. Zou lijnletters ook graag in Amsterdam zien. Zo'n grote verandering is natuurlijk veel te heftig voor GVB / SRA.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 18:41
door Ardan
Waarom graag letters?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 18:44
door BrengMe
Misschien omdat je dan dubbelnummering vermijdt zonder hoge nummers te gebruiken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:14
door Petitionaris
Vraagje:

Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:15
door Alargule
Ach:

A: Noord-Zuid
B: Centraal-Gein
C: Isolatorweg-Gaasperplas

Alle tramlijnen qua nummering ook eens goed onder de loep nemen. Ik heb daar voor een toekomstig plus- en comforttramnet (met wat fictieve lijnvoeringen) wel eens wat voor bedacht (klik voor vergrootmakering):

Afbeelding

Achterliggende gedachte: alle pluslijnen (tram én bus, hoofdaders) een nummer in het bereik 1 t/m 20; alle comforttramlijnen een nummer in het bereik 21 t/m 30. Aan de nummersystematiek van het comfortbusnet hoef je dan in principe niets te wijzigen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:23
door Ardan
Waar laat je je 8 en 15 keren? Bij die sportveldjes ofzo? Kan het hier niet goed zien. Mooi kaartje, zal later eens goed bekijken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:30
door Alargule
O, die verdwijnen daar gewoon in een peilloos diep gat in de grond. :P

Geen idee - dit pretendeert helemaal geen uitgewerkt voorstel te zijn, maar vooral een test om te kijken in hoeverre een andere lijnnummering zou kunnen werken. Want als je je hele tramnet dan toch gaat omgooien...

Maar ja. Om 'nostalgische redenen' zal men bij GVB nog eerder paarden voor de tram spannen dan de oude lijnkleuren en -nummers opgeven...:roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 01 jul 2014, 19:37
door Suus
Petitionaris schreef:Vraagje:

Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?
Nee, entree tot de nachtbus is inclusief.