De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 02 Jul 2014, 16:55

Ja dat klopt, je gaat er wel aan wennen gek genoeg :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5590
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Wo 02 Jul 2014, 17:07

En voor het uitzicht hoef je het ook niet te laten.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 02 Jul 2014, 18:00

Vond de metro's door die dichtgeplakte ramen wel heel erg benauwd worden persoonlijk.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Wo 02 Jul 2014, 18:33

Hebben ze metro's op de U55 inmiddels ook al Brandenburger Tor's? Toen Ardan en ik er in 2010 waren, was dat de enige lijn zonder Branderburger Tor's op de ruiten, terwijl dat juist de enige lijn is die er in de buurt komt. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Wo 02 Jul 2014, 19:56

Ook die zijn inmiddels voorzien, meen ik me te herinneren. Heb toen ik er in augustus was geen foto's gemaakt eigenlijk, op de U55.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 03 Jul 2014, 22:14

tgv2 schreef:Nu ik dagelijks reis met lijn 51 valt mij op dat er op de ramen een of andere folie is geplakt. Er valt soms niet normaal door heen te kijken zonder het gevoel te krijgen dat je dronken bent of aan een bril moet. Is dat een of ander goedkoop anti graffiti spul?

Zat net in een CAF op de 51 en het viel me nu ook echt op. Je overdreef niet in ieder geval. :P

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 03 Jul 2014, 22:18

Viel me vandaag op bij metrostation Centraal Station:

Afbeelding

Beetje voorbarig of niet? Haha

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Do 03 Jul 2014, 22:23

Inderdaad xD Ik hoop wel dat dat straks wat groter wordt want dit is wel heel pietepeuterig klein aangegeven.
Waarom is het lijnnummer trouwens ook in R-Net-lettertype in plaats van dat wat GVB er eigenlijk voor gebruikt? (mierengecopuleer, ik weet.)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 03 Jul 2014, 22:27

GVB huisstijl gaat er helemaal uit in de metro als het goed is. Wordt gelukkig allemaal R-net met een blauw tintje i.p.v. rood. Profile is in ieder geval beter dan dat Microsoft Word lettertype Arial Rounded dat GVB gebruikt. Vind dat laatste echt totaal niet professioneel en strak staan.

Het is inderdaad heel extreem klein allemaal. Geen reden om aan te nemen dat het later groter wordt, dit is gewoon de uitgewerkte vormgeving.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Do 03 Jul 2014, 22:42

Bijzonder. Niet zozeer de uitwerking - die was me al bekend - maar vooral dat het er nu al hangt. Zal wel een test zijn.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9276
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Do 03 Jul 2014, 22:43

n-evo schreef: Profile is in ieder geval beter dan dat Microsoft Word lettertype Arial Rounded dat GVB gebruikt.

Klopt, hier is tenminste nog over nagedacht in plaats van even random door het Word-lijstje gescrolld 'Ach dit is wel leuk'.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Do 03 Jul 2014, 22:46

Ach. Een amateuristisch lettertype past wel bij een dito organisatie :')

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Geert » Do 03 Jul 2014, 23:06

Valt nog mee dat het geen Comic Sans is dan.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Do 03 Jul 2014, 23:09

GVB staat naar mijn weten nog altijd voor Gemeentelijk Vervoer Bedrijf - niet voor Grappenmakers Verenigings Bond.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Meltrain » Vr 04 Jul 2014, 00:05

n-evo schreef:Wordt gelukkig allemaal R-net met een blauw tintje i.p.v. rood.

Neee! :shock:
Dan herkennen mensen het niet als R-net en dat is echt een ramp! :shock: Waarom een uniforme stijl voor R-net als zelfs het GVB zich er niet aan houdt?! :shock:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Vr 04 Jul 2014, 00:10

[rant]Omdat GVB dikke schijt heeft aan alles wat ook maar enigszins riekt naar uniformiteit. Daarom zeven miljoen verschillende huisstijlen, ouderwetse koersrollen op hypermodern metromaterieel, een variant op de oude Mijksenaar-metroplattegrond om omleidingen mee te communiceren maar een gedrocht van een kaart voor het reguliere metronet (de 'Railkaart'), drie verschillende edities van de tramplattegrond zonder enige vorm van continuïteit in het kleurgebruik, op deze halte wel DRIP's en op die halte niet en...[/rant]

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Jul 2014, 00:38

Veerpont is zeker niet hip genoeg :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Vr 04 Jul 2014, 07:43

Ook zoiets stompzinnigs inderdaad. Eerst heel hard gaan verdedigen waarom je alleen Nederlandse teksten gebruikt, want dat sluit aan bij de grootste doelgroep, en vervolgens een totaal niet ingeburgerde term voor de veerponten gaan gebruiken omdat de term (veer)pont 'verwarring' bij toeristen zou kunnen opleveren, want die zouden de term teveel met 'brug' verwarren...

Wie is nou je doelgroep? Nee, ik vind de nieuwe Mijksenaarhuisstijl zeker niet verkeerd en ben blij dat er meer uniformiteit komt, maar inhoudelijk maken ze er op CS een potje van.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Geert » Vr 04 Jul 2014, 08:28

Toen ik ferry las moest ik aan deze reclame denken die ik eens langs zag rijden. Misschien een goede slogan voor het GVB veerbedrijf ;)
http://booi.borsatoweblog.nl/upload/301_kvh0jcfqt.jpg

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Vr 04 Jul 2014, 08:52

Geert schreef:Valt nog mee dat het geen Comic Sans is dan.

Zit er niet ver vandaan qua uitstraling. :?

Ben ik trouwens de enige die die schermen in de M5 vreselijk uitgevoerd vindt? Die veelal lelijke fotootjes bij de stations slaan echt nergens op. Had ze dan volledig schermvullend gedaan met blureffect of zo. En kies alleen foto's waar de zon schijnt i.p.v. de depri bende die je nu voorbij ziet komen.

Alargule schreef:Bijzonder. Niet zozeer de uitwerking - die was me al bekend - maar vooral dat het er nu al hangt. Zal wel een test zijn.

Een test of het papiertje wel achter het paneeltje past? :P

Meltrain schreef:Dan herkennen mensen het niet als R-net en dat is echt een ramp! :shock: Waarom een uniforme stijl voor R-net als zelfs het GVB zich er niet aan houdt?! :shock:

Aan de tekst "R-net" op de kubussen! :D Deze borden zijn door het ontwerpbureau van R-net zelf ontworpen trouwens.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Vr 04 Jul 2014, 19:42

In Parijs is stationinformatie gewoon in drie talen te vinden. Dus of je geeft gewoon een vertaling of je maakt gebruik van symbooltjes. En voor sommige reizigers zullen aan de ter ziele gegane Fast Ferry denken...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor FLJ » Di 08 Jul 2014, 09:07

Van de website van de SRA geplukt:

Plan van aanpak Materieelbestelling Amstelveenlijn
Het dagelijks bestuur stelt het Plan van Aanpak Materieelbestelling Amstelveenlijn vast. Daarbij wordt nog onderzocht of het verstandig is om hierbij de bestelling van het materieel voor de IJtram te betrekken. Het resultaat van dit onderzoek zal na het zomerreces aan het dagelijks bestuur worden voorgelegd. Het dagelijks bestuur heeft voorts ingestemd met het verlenen van de opdracht aan GVB om het bestelproces in gang te zetten en een kernteam te formeren.


Oftewel, men overweegt dus serieus om ook op lijn 26 (eindelijk) langer materieel in te gaan zetten, oftewel 45-meter trams. De vrijkomende Combino's zou men dan kunnen gebruiken om rond 2020 de dan 30-jaar oude trapwagens te vervangen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 08 Jul 2014, 11:49

Hoe moet dat dan met die verplichte (zittende) conducteur?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 12:52

hauptbahnhof schreef:Hoe moet dat dan met die verplichte (zittende) conducteur?

Snap dat sowieso slecht, één machinist op een metro waar 960 man in past is kennelijk wel voldoende in het geval van evacuaties in de tunnel. Waarom bij een tram met een capaciteit van maar 180 passagiers niet?

FLJ schreef:Oftewel, men overweegt dus serieus om ook op lijn 26 (eindelijk) langer materieel in te gaan zetten, oftewel 45-meter trams. De vrijkomende Combino's zou men dan kunnen gebruiken om rond 2020 de dan 30-jaar oude trapwagens te vervangen.

Jeuj! *O*

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 08 Jul 2014, 13:01

Bij de metro is vooraf schifting van wie het station (en dus voertuig) binnenkomt, bij een tram niet.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 1 gast