Pagina 133 van 742

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 16:55
door Ardan
Ja dat klopt, je gaat er wel aan wennen gek genoeg :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 17:07
door Hainje
En voor het uitzicht hoef je het ook niet te laten.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 18:00
door n-evo
Vond de metro's door die dichtgeplakte ramen wel heel erg benauwd worden persoonlijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 18:33
door Meltrain
Hebben ze metro's op de U55 inmiddels ook al Brandenburger Tor's? Toen Ardan en ik er in 2010 waren, was dat de enige lijn zonder Branderburger Tor's op de ruiten, terwijl dat juist de enige lijn is die er in de buurt komt. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: wo 02 jul 2014, 19:56
door Ardan
Ook die zijn inmiddels voorzien, meen ik me te herinneren. Heb toen ik er in augustus was geen foto's gemaakt eigenlijk, op de U55.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:14
door n-evo
tgv2 schreef:Nu ik dagelijks reis met lijn 51 valt mij op dat er op de ramen een of andere folie is geplakt. Er valt soms niet normaal door heen te kijken zonder het gevoel te krijgen dat je dronken bent of aan een bril moet. Is dat een of ander goedkoop anti graffiti spul?
Zat net in een CAF op de 51 en het viel me nu ook echt op. Je overdreef niet in ieder geval. :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:18
door n-evo
Viel me vandaag op bij metrostation Centraal Station:

Afbeelding

Beetje voorbarig of niet? Haha

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:23
door Ardan
Inderdaad xD Ik hoop wel dat dat straks wat groter wordt want dit is wel heel pietepeuterig klein aangegeven.
Waarom is het lijnnummer trouwens ook in R-Net-lettertype in plaats van dat wat GVB er eigenlijk voor gebruikt? (mierengecopuleer, ik weet.)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:27
door n-evo
GVB huisstijl gaat er helemaal uit in de metro als het goed is. Wordt gelukkig allemaal R-net met een blauw tintje i.p.v. rood. Profile is in ieder geval beter dan dat Microsoft Word lettertype Arial Rounded dat GVB gebruikt. Vind dat laatste echt totaal niet professioneel en strak staan.

Het is inderdaad heel extreem klein allemaal. Geen reden om aan te nemen dat het later groter wordt, dit is gewoon de uitgewerkte vormgeving.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:42
door Alargule
Bijzonder. Niet zozeer de uitwerking - die was me al bekend - maar vooral dat het er nu al hangt. Zal wel een test zijn.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:43
door Ardan
n-evo schreef: Profile is in ieder geval beter dan dat Microsoft Word lettertype Arial Rounded dat GVB gebruikt.
Klopt, hier is tenminste nog over nagedacht in plaats van even random door het Word-lijstje gescrolld 'Ach dit is wel leuk'.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 22:46
door Alargule
Ach. Een amateuristisch lettertype past wel bij een dito organisatie :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 23:06
door Geert
Valt nog mee dat het geen Comic Sans is dan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: do 03 jul 2014, 23:09
door Alargule
GVB staat naar mijn weten nog altijd voor Gemeentelijk Vervoer Bedrijf - niet voor Grappenmakers Verenigings Bond.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 00:05
door Meltrain
n-evo schreef:Wordt gelukkig allemaal R-net met een blauw tintje i.p.v. rood.
Neee! :shock:
Dan herkennen mensen het niet als R-net en dat is echt een ramp! :shock: Waarom een uniforme stijl voor R-net als zelfs het GVB zich er niet aan houdt?! :shock:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 00:10
door Alargule
[rant]Omdat GVB dikke schijt heeft aan alles wat ook maar enigszins riekt naar uniformiteit. Daarom zeven miljoen verschillende huisstijlen, ouderwetse koersrollen op hypermodern metromaterieel, een variant op de oude Mijksenaar-metroplattegrond om omleidingen mee te communiceren maar een gedrocht van een kaart voor het reguliere metronet (de 'Railkaart'), drie verschillende edities van de tramplattegrond zonder enige vorm van continuïteit in het kleurgebruik, op deze halte wel DRIP's en op die halte niet en...[/rant]

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 00:38
door Vinny
Veerpont is zeker niet hip genoeg :evil:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 07:43
door Alargule
Ook zoiets stompzinnigs inderdaad. Eerst heel hard gaan verdedigen waarom je alleen Nederlandse teksten gebruikt, want dat sluit aan bij de grootste doelgroep, en vervolgens een totaal niet ingeburgerde term voor de veerponten gaan gebruiken omdat de term (veer)pont 'verwarring' bij toeristen zou kunnen opleveren, want die zouden de term teveel met 'brug' verwarren...

Wie is nou je doelgroep? Nee, ik vind de nieuwe Mijksenaarhuisstijl zeker niet verkeerd en ben blij dat er meer uniformiteit komt, maar inhoudelijk maken ze er op CS een potje van.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 08:28
door Geert
Toen ik ferry las moest ik aan deze reclame denken die ik eens langs zag rijden. Misschien een goede slogan voor het GVB veerbedrijf ;)
http://booi.borsatoweblog.nl/upload/301_kvh0jcfqt.jpg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 08:52
door n-evo
Geert schreef:Valt nog mee dat het geen Comic Sans is dan.
Zit er niet ver vandaan qua uitstraling. :?

Ben ik trouwens de enige die die schermen in de M5 vreselijk uitgevoerd vindt? Die veelal lelijke fotootjes bij de stations slaan echt nergens op. Had ze dan volledig schermvullend gedaan met blureffect of zo. En kies alleen foto's waar de zon schijnt i.p.v. de depri bende die je nu voorbij ziet komen.
Alargule schreef:Bijzonder. Niet zozeer de uitwerking - die was me al bekend - maar vooral dat het er nu al hangt. Zal wel een test zijn.
Een test of het papiertje wel achter het paneeltje past? :P
Meltrain schreef:Dan herkennen mensen het niet als R-net en dat is echt een ramp! :shock: Waarom een uniforme stijl voor R-net als zelfs het GVB zich er niet aan houdt?! :shock:
Aan de tekst "R-net" op de kubussen! :D Deze borden zijn door het ontwerpbureau van R-net zelf ontworpen trouwens.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: vr 04 jul 2014, 19:42
door Vinny
In Parijs is stationinformatie gewoon in drie talen te vinden. Dus of je geeft gewoon een vertaling of je maakt gebruik van symbooltjes. En voor sommige reizigers zullen aan de ter ziele gegane Fast Ferry denken...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 08 jul 2014, 09:07
door FLJ
Van de website van de SRA geplukt:
Plan van aanpak Materieelbestelling Amstelveenlijn
Het dagelijks bestuur stelt het Plan van Aanpak Materieelbestelling Amstelveenlijn vast. Daarbij wordt nog onderzocht of het verstandig is om hierbij de bestelling van het materieel voor de IJtram te betrekken. Het resultaat van dit onderzoek zal na het zomerreces aan het dagelijks bestuur worden voorgelegd. Het dagelijks bestuur heeft voorts ingestemd met het verlenen van de opdracht aan GVB om het bestelproces in gang te zetten en een kernteam te formeren.
Oftewel, men overweegt dus serieus om ook op lijn 26 (eindelijk) langer materieel in te gaan zetten, oftewel 45-meter trams. De vrijkomende Combino's zou men dan kunnen gebruiken om rond 2020 de dan 30-jaar oude trapwagens te vervangen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 08 jul 2014, 11:49
door hauptbahnhof
Hoe moet dat dan met die verplichte (zittende) conducteur?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 08 jul 2014, 12:52
door n-evo
hauptbahnhof schreef:Hoe moet dat dan met die verplichte (zittende) conducteur?
Snap dat sowieso slecht, één machinist op een metro waar 960 man in past is kennelijk wel voldoende in het geval van evacuaties in de tunnel. Waarom bij een tram met een capaciteit van maar 180 passagiers niet?
FLJ schreef:Oftewel, men overweegt dus serieus om ook op lijn 26 (eindelijk) langer materieel in te gaan zetten, oftewel 45-meter trams. De vrijkomende Combino's zou men dan kunnen gebruiken om rond 2020 de dan 30-jaar oude trapwagens te vervangen.
Jeuj! *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Geplaatst: di 08 jul 2014, 13:01
door marlies
Bij de metro is vooraf schifting van wie het station (en dus voertuig) binnenkomt, bij een tram niet.