De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 13:28

marlies schreef:Bij de metro is vooraf schifting van wie het station (en dus voertuig) binnenkomt, bij een tram niet.

Wat heeft dat met evacuaties bij een ongeval in de tunnel te maken? Begrijp ook niet helemaal op wat voor schifting je doelt.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 08 Jul 2014, 13:37

Wat heeft een verplichte conducteur met evacuaties uit een tram te maken dan? Naar mijn weten zit die beste man of vrouw er om zwartrijden tegen te gaan. Dat valt op metrostations eenvoudiger te regelen zonder conducteur.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 08 Jul 2014, 13:41

Bij de veerdiensten is er wat geschoven, het IJpleinveer is nu naar de oostkant van het CS gegaan omdat het Buiksloterwegveer nu met drie boten gaat varen, in de spits gaat er nu elke 4 minuten een veer. Dat spitsveer is weggeplukt van het Distelwegveer, dat nu met een autoveer gevaren gaat worden. Bronnetje
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 13:48

Alargule schreef:Wat heeft een verplichte conducteur met evacuaties uit een tram te maken dan? Naar mijn weten zit die beste man of vrouw er om zwartrijden tegen te gaan. Dat valt op metrostations eenvoudiger te regelen zonder conducteur.

Wat ik heb begrepen moet er op de 26 verplicht een tweekoppige crew aanwezig zijn i.v.m. ongevallen in de Piet Heintunnel. Zag ik op hierzijnwij.nu voorbij komen. Volgens mij doelde hauptbahnhof daar ook op, maar kan het mis hebben. :)

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 08 Jul 2014, 14:39

Ook vanuit amstelveen?

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 08 Jul 2014, 14:53

Nee, want Amstelveen hoort niet bij Amsterdam. Die zoeken het dus maar uit in geval van nood.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 15:00

Ik volg het niet meer hoor. :P Op geen een tramlijn is het echt verplicht gesteld om met tweekoppige crew te rijden behalve op de IJtram i.v.m. evacuaties bij ongevallen in de Piet Heintunnel. Dit is zo vanuit de stad verplicht gesteld. Iets wat ik niet zo heel erg snap aangezien een metro die door de tunnel rijdt vele malen meer reizigers kan vervoeren. Daar is geen tweede (of meer) lid personeel nodig in geval van ongevallen.

Alargule
Berichten: 1691
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Alargule » Di 08 Jul 2014, 15:08

n-evo schreef:Dit is zo vanuit de stad verplicht gesteld.


Waar heb je dat dan vandaan? Je zegt iets over 'gelezen op hierzijnwij.nu' maar daar vind ik er niets over terug. Alleen dat trams op lijn 26 met een speciaal beveiligingssysteem zijn uitgerust om door de Piet Heintunnel te kunnen rijden.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 15:19

Dat is dat daar ooit eens als uitleg gegeven door een van de stafleden als reden waarom er niet gekoppeld gereden kon worden. Durf echt niet te zeggen welk artikel het precies was.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Ardan » Di 08 Jul 2014, 15:47

'Na afloop van Nederland - Argentinië woensdagavond laat het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB de metro 54 bij het ArenaPark tot uiterlijk een uur na de wedstrijd doorrijden. „Ongeacht hoe lang die duurt”, liet een woordvoerder dinsdag weten. Normaal gesproken gaat de laatste metro rond de klok van 00.30 uur, maar als de wedstrijd uitmondt in strafschoppen is dat voor de voetbalfans in Amsterdam-Zuidoost aan de vroege kant.'

Bron: facebookbericht 'Op de rails'.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 16:03

Zetten ze wel oude Zilvermeeuwen in? :P

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 08 Jul 2014, 16:38

Slim zou juist M5 zijn

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Di 08 Jul 2014, 16:49

Hangt van de uitslag af. Wint Oranje, dan kan M5 prima. Maar verliezen ze, dan kun je beter Zilvermeeuwen inzetten. Scheelt toch weer wat sloopkosten. Afbeelding






Maar ja, zo werkt het in de praktijk helaas niet. :P
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 08 Jul 2014, 16:53

Dat zou opgaan als ze de zilvermeeuwen op dit moment konden missen. Als ze een voertuig slopen kan dat er beter eentje zijn waarvoor vervangende onderdelen nog in serieproductie (=beschikbaar en betaalbaar) zijn. En de M5en zijn sowieso natuurlijk vandalismebestendiger.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Hainje » Di 08 Jul 2014, 16:54

Daar heb je natuurlijk ook wel een sterk argument.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 08 Jul 2014, 20:26

Even nog inhaken op een verplichte cond op lijn 26. Een passagierstram zonder conducteur mag absoluut niet de tunnel in. Deze gaat dan onverichterzake buiten dienst.

Dit heeft met eventuele calamiteiten te maken. Mocht er geëvacueerd moeten worden, dan moet de conducteur voorop en de passagiers naar de nooduitgang begeleiden. De bestuurder volgt als laatste. Iedereen die op lijn 26 rijdt/conducteur heeft een extra opleiding gehad dus.

Maar daarom vind ik het raar dat het bij de metro die 2 a 3 keer langer is niet hoeft.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor marlies » Di 08 Jul 2014, 20:29

Dat is inderdaad raar...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Di 08 Jul 2014, 20:29

Aankomende nacht (en nog wat nachten daarna) rijden de nachtbussen richting Rembrandtplein via de Nieuwezijds Voorburgwal, het Spui en de Singel. Er zal o.a. een noodhalte komen bij de Munttoren. Voor mensen die nog eens gelede bussen op curieuze plaatsen willen fotograferen nu de kans, de laatste ritten zijn al bij daglicht.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Di 08 Jul 2014, 21:54

hauptbahnhof schreef:Even nog inhaken op een verplichte cond op lijn 26. Een passagierstram zonder conducteur mag absoluut niet de tunnel in. Deze gaat dan onverichterzake buiten dienst.

Dit heeft met eventuele calamiteiten te maken. Mocht er geëvacueerd moeten worden, dan moet de conducteur voorop en de passagiers naar de nooduitgang begeleiden. De bestuurder volgt als laatste. Iedereen die op lijn 26 rijdt/conducteur heeft een extra opleiding gehad dus.

Maar daarom vind ik het raar dat het bij de metro die 2 a 3 keer langer is niet hoeft.

Het klopt dus wat ik gelezen heb. Tnx voor de bevestiging!

Heel vreemd die dubbele standaard tram t.o.v. metro. Er gaan ruim 5x zoveel mensen in een M5 dan in een Combino! :?

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Klaasje » Wo 09 Jul 2014, 13:56

Er is een ander veiligheidsregime van kracht. In de Metro is het in principe doorrijden tot een station. Bij de tram waarschijnlijk niet.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Wo 09 Jul 2014, 14:03

Neem aan dat een tram ook naar de volgende halte doorrijdt als het effetjes kan. In het geval van de 26 betekent dat ook nog eens dat ie gelijk bovengronds staat. Waarom ga je er van uit dat het bij de tram niet zo zou zijn?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Vinny » Wo 09 Jul 2014, 20:10

n-evo schreef:Ik volg het niet meer hoor. :P Op geen een tramlijn is het echt verplicht gesteld om met tweekoppige crew te rijden behalve op de IJtram i.v.m. evacuaties bij ongevallen in de Piet Heintunnel. Dit is zo vanuit de stad verplicht gesteld. Iets wat ik niet zo heel erg snap aangezien een metro die door de tunnel rijdt vele malen meer reizigers kan vervoeren. Daar is geen tweede (of meer) lid personeel nodig in geval van ongevallen.

Daar stond in 2004 iets over in in het foldertje over de opening van de IJtram. Als ik mij goed herinner had dat te maken met het fietsvervoer in de Piet Heintunnel. De gemeente had het verplicht gesteld dat de conducteur moest toezien op het vergrendelen van de fietsen.

Ik vind het werkelijk bezopen dat, wanneer bovenstaand verhaal waar is, deze motie ooit zo door de gemeenteraad is aangenomen. Maar iets met democratie en mensenrechten enzo.... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 10 Jul 2014, 08:59

Er wordt door een bureaucraat achter de computer iets bedacht wat in de praktijk nergens op slaat. Vraag me af diegene ooit één keer zelf de vergelijking heeft getrokken met de metro en het feit dat het daar niet nodig is. Niet in Amsterdam, niet in Rotterdam. In de metro mag je zelfs fietsen meenemen, dus ook daar is de tram niet anders. :P

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor Suus » Do 10 Jul 2014, 10:49

Afgelopen nacht deed het GVB een wereldrecordpoging mensen in één bus vervoeren: http://www.at5.nl/artikelen/130959/gvb- ... -bus-video
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 1449
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Berichtdoor n-evo » Do 10 Jul 2014, 11:22

Moet vandaag naar Station Bijlmer ArenA vanaf huis en zat er aan te denken om vanaf Zuid de trein te nemen. Maar één ding snap ik niet. Op gvb.nl staat:

Advies van GVB: De trein
Tussen Station Zuid – RAI – Duivendrecht – Diemen Zuid en Station Zuid – Bijlmer ArenA kunt u het beste gebruik maken van de trein. Uw GVB vervoerbewijs is op deze NS-trajecten van 6 tot en met 25 juli geldig.
Let op: hiermee niet in- en uitchecken bij NS! U reist met uw GVB vervoerbewijs op zicht.


Ik heb gewoon saldo, verder geen GVB abo of zo, maar wel 20% landelijke korting op metro, tram en bus. Moet ik dan nou wel of niet inchecken bij NS? Als ik niet incheck rij ik effectief gratis tussen Zuid en Bijlmer ArenA. Vind het nogal onduidelijk wat de bedoeling is. :P


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten